Сьогодні відбувся
Кабінет психолога:
«
Плітки. Конфлікти
»
Взяти участь Всі події

Інтелектуальна гра з хімії «Що? Де? Коли?» «Металічні елементи»

Хімія

Для кого: 11 Клас

20.10.2021

38

1

0

Опис документу:

Мета гри: поглибити й узагальнити знання учнів з хімії; розвивати пізнавальну активність, уміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, працювати в групах; сприяти розширенню світогляду; виховувати інтерес до предмета; заохотити учнів до інтелектуального самовдосконалення, прищепити їм прагнення здобувати знання.

Вид: інтерактивна гра

Методи: розповідь-вступ, метод ілюстрацій, метод демонстрацій.

Обладнання: мультимедійна установка, презентація до гри; періодична система хімічних елементів; пісні перероблені на хімічну тематику, мелодії гри «Що? Де? Коли?»; відео – мультфільми «Лунтік та його друзі»; роздатковий матеріал – кросворд, ребуси, листки для написання відповідей, чорний ящик, грецький горіх; пробірки, штатив для пробірок, хімічні речовини для дослідів – натрій гідроксид, нітратна кислота, розчин харчової соди, розчин натрій сульфату, розчин барій хлориду, індикатор фенолфталеїн.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Інтелектуальна гра з хімії

«Що? Де? Коли?»

«Металічні елементи»

Мета гри: поглибити й узагальнити знання учнів з хімії; розвивати пізнавальну активність, уміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, працювати в групах; сприяти розширенню світогляду; виховувати інтерес до предмета; заохотити учнів до інтелектуального самовдосконалення, прищепити їм прагнення здобувати знання.

Вид: інтерактивна гра

Методи: розповідь-вступ, метод ілюстрацій, метод демонстрацій.

Обладнання: мультимедійна установка, презентація до гри; періодична система хімічних елементів; пісні перероблені на хімічну тематику, мелодії гри «Що? Де? Коли?»; відео – мультфільми «Лунтік та його друзі»; роздатковий матеріал – кросворд, ребуси, листки для написання відповідей, чорний ящик, грецький горіх; пробірки, штатив для пробірок, хімічні речовини для дослідів – натрій гідроксид, нітратна кислота, розчин харчової соди, розчин натрій сульфату, розчин барій хлориду, індикатор фенолфталеїн.


ХІД ГРИ


Ведучий. Сьогодні ми проводимо розважально-пізнавальний захід у формі гри «Що? Де? Коли?». Вся гра повʼязана з хімією, зокрема, з металами, елементами-металами та процесами.

Важко навіть уявити,

Як без хімії прожити.

Чистить, миє і годує

Живить, травить і лікує.

Посуд, меблі і тканини -

Це хімічні речовини.

І повітря, і вода -

Взагалі природа вся!

Хімію вивчай охоче -

І в халепу ти не вскочиш.

Будеш знать про неї все -

Вона користь принесе.

Гра складається з 7 конкурсів. Відповіді ви будете записувати на відповідних листках, які мої помічники будуть вам роздавати. І так, ми починаємо.

(Звучить музика початок гри)

У нас є чотири команди, кожна з яких має назву та девіз. Давайте познайомимось з кожною командою. (Відбувається представлення команд).

(Звучить музика)








Конкурс 1. «Командна гра»

Ведучий. (помічник роздає бланки відповідей та завдання). Завдання у вигляді кросворду. Всі питання повʼязані з хімією. Слова у питаннях перекручені, але перша і остання буква в слові залишаються незмінними. Відповіді ви записуєте у відповідному бланку. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. На це завдання вам дається 3 хвилини. І так, час пішов.

  1. мтеал, що вкиакилє ломхаикну

  2. мател – «врюмивіач» ткису

  3. «вернгіет» з мілатев

  4. меатл пявʼониазй з дтадявципʼячитіринм юлєвеім оржудненя

  5. маетл, що пурадавов линюді бгатао стліва

  6. камхоа, що пїадоє оядг та є кьлісіткю ровчинеи

  7. ящвие інавнунся ентемлеа у вягидлі кьколіх питсорх рвечион

  8. вухибвое диворбо

  9. івража панетла

  10. ничйавжай мтаел

  11. недивтайшірй маетл

  12. енмелет-меатл, що вдитохь до скадлу коврі лнидюи

  13. мтеал, що баігє по вдоі

  14. атвор подіничореї сетмиси

  15. рнивоеча, що пиркюросє хмічіну рацікею

  16. енемлет мькорсьї купатси

  17. еторлкед, яикй має питизонвий зряад

  18. чатникса, яка має зяард

  19. нкауа, яка вчиває ривонечи та їх понтереренвя

  20. мател, яикй вявялиє бикцединатру дію





















5


















19



















15











































6









11








13










1




































18



7













10













































17









































14




















9







4


















10


























2










16





8

















12


















20































































3























Ведучий. Час вийшов, здаємо бланки відповідей (помічник допомагає зібрати бланки). Відповіді всі здали. Правильні відповіді.

  1. Метал, що викликає лихоманку (золото).

2) Метал – “вимірювач” тиску (ртуть).

3) “Вінегрет” з металів (сплав).

4) Метал пов’язаний з двадцятип'ятирічним ювілеєм одруження (срібло).

5) Метал, що подарував багато світла (вольфрам).

6) Комаха, що поїдає одяг та є кількістю речовини (моль).

7) Явище існування елемента у вигляді кількох простих речовин (алотропія).

8) Вибухове добриво (селітра).

9) Іржава планета (Марс).

10) Найважчий метал (осмій).

11) Найтвердіший метал (хром).

12) Елемент-метал, що входить до складу крові людини (ферум).

13) Метал, що бігає по воді (натрій).

14) Автор періодичної системи (Менделєєв).

15) Речовина, що прискорює хімічну реакцію (каталізатор)

16) Елемент морської капусти (йод).

17) Електрод, який має позитивний заряд (анод).

18) Частинка, яка має заряд (йон).

19) Наука, яка вивчає речовини та їх перетворення (хімія).

20) Метал, який виявляє бактерицидну дію (срібло).


Конкурс 2. «Така загадкова країна – Україна»

(Звучить музика)

Ведучий. (помічник роздає бланки відповідей та завдання) Необхідно розвʼязати ребуси та вписати відповіді у кросворд так, щоби по вертикалі утворилася назва одного з видатних місць України. Відповіді ви записуєте у відповідному бланку. Кожна правильна відповідь ребуса оцінюється в 0,5 бали, слово по вертикалі (головне слово) – в 1 бал. На це завдання вам дається 2 хвилини.

Завдання 1. Невелике місто зберігає цілком матеріальну памʼять про видатну людину, лікаря, вченого й педагога. У фамільному склепі зберігається його тіло, точніше сказати – мумія.

Увага, запитання: де знаходиться єдиний в Україні мавзолей? Час пішов.


1 .






5 .

2.







6

Fr




.

3 .






7 .

4 .










Ведучий. Час вийшов, здаємо бланки відповідей (помічник допомагає зібрати бланки). Відповіді всі здали. І так, правильні відповіді.

По вертикалі (головне слово): Вінниця

Ребуси: 1) вольфрам; 2) магній; 3) індій; 4) германій; 5) стибій; 6) цинк; 7) франція.


Завдання 2. Головною вулицею вона стала лише 150-200 років тому. Раніше на цьому місці протікала притока невеличкої річки. Місцевість, на відміну від сучасної, була вкрита лісом і не заселена. Вона мала назву «Перевісище». У 70-80 роках 19 століття тут почали будувати, в основному, триповерхові будинки з магазинами та приміщеннями для контор і банків. З цього часу вона набуває статусу головної вулиці міста. Довжина вулиці досягла 1200 метрів, і її досі вважають найкоротшою центральною вулицею столиці у світі.

Увага, запитання: як називається найкоротша у світі головна вулиця столиці? Час пішов.


1.








5 .


2 .









6.


3.








7.


4.








8.



Ведучий. Час вийшов, здаємо бланки відповідей (помічник допомагає зібрати бланки). Відповіді всі здали. І так, правильні відповіді.

По вертикалі (головне слово): Хрещатик

Ребуси: 1) хром; 2) стронцій; 3) цезій; 4) щастя; 5) германій; 6) лантан; 7) актиній; 8) цирконій.


Конкурс 3. Чорний ящик «Плід розуму»

(Звучить музика і вноситься чорний ящик)

Ведучий. (помічник роздає бланки відповідей) На обдумування у вас 1 хвилина. Правильна відповідь оцінюється в 2 бали.

Завдання. Про те, що знаходиться в чорному ящику, відомо, що жерці Давнього Вавилону забороняли простим людям вживати його в їжу, а раптом вони стануть занадто розумними? А Платон був упевнений, що він здатний пересуватися і у нього неабиякий розум і знаходив схожість з мозком. Те, що знаходиться у чорному ящику містить багато фосфору і калію.

Увага, запитання: що знаходиться в чорному ящику? Час пішов.

Ведучий. Час вийшов, здаємо бланки відповідей (помічник допомагає зібрати бланки). Відповіді всі здали. Увага на екран, правильна відповідь.

Відповідь: грецький горіх (ведучий демонструє вміст чорного ящика).


Музична пауза

(звучать пісні перероблені на хімічну тематику)


Конкурс 4. Вчений

(Звучить музика)

Ведучий. (помічник роздає бланки відповідей) Необхідно за трьома картинками відгадати вченого-хіміка. На обговорення вам дається 1 хвилина. Правильна відповідь оцінюється у 2 бали.

Завдання 1. Ваші перші три картинки. Час пішов.









Ведучий. Час вийшов, здаємо бланки відповідей (помічник допомагає зібрати бланки). Відповіді всі здали. Увага, правильна відповідь.

Правильна відповідь: Московський державний університет названий на честь цього вченого. Вважається, що цей вчений один з перших дав своє формулювання закону збереження маси речовини. Акторка, яка зіграла роль Кіри Воропаєвої у фільмі «Не родись красивой», має прізвище цього вченого (Ольга Ломоносова). Отже, правильна відповідь: вчений-хімік – Михайло Васильович Ломоносов.


Завдання 2. Наступні три картинки. Відгадати вченого-хіміка. Час пішов.










Ведучий. Час вийшов, здаємо бланки відповідей (помічник допомагає зібрати бланки). Відповіді всі здали. І так, правильна відповідь.

Правильна відповідь: Цей вчений мав захоплення: літав на повітряній кулі, майстрував скриньки, робив валізи, розробив найточніші еталони ваг. До свого хобі він підходив дуже серйозно, й імʼя цього вченого – Дмитро Іванович Менделєєв, автор періодичної системи хімічних елементів.


Конкурс 5. «Поміркуй»

(Звучить музика)

Ведучий. (помічник роздає бланки відповідей) На обговорення вам дається 1 хвилина. Правильна відповідь оцінюється у 2 бали.

Завдання 1. Дії відбуваються у 17 столітті. Жофрей де Пейрак у кінофільмі «Анжеліка – маркіза ангелів» - багата людина. Його багатство – це секрет видобутку золота з руди, яким він володіє один у всій Франції і чи не єдиний у всьому світі. Жофрей де Пейрак говорив: «Це не чаклунство, це хімічний процес і називається очищенням. Метал, що утворюється, при дуже високій температурі поглинає золото, яке міститься в руді. У форми ми насипаємо золу кісток, метал проходить через золу і у формі залишається чисте золото».

Увага, запитання: Про який метал говорив Жофрей? Час пішов.

Ведучий. Час вийшов, здаємо бланки відповідей (помічник допомагає зібрати бланки). Відповіді всі здали. І так, правильна відповідь.

Правильна відповідь: метал, який поглинав золото – свинець.

Ведучий.

Завдання 2. Наприкінці XIX ст. стався цікавий випадок. Неподалік від філадельфійського монетного двору стояла дуже стара церква. Коли одного разу громада містечка заходилася ремонтувати церкву, один із жителів міста запропонував продати йому стару споруду за досить велику суму - три тисячі доларів. Церковна громада була вельми здивована, але з радістю продала диваку стару церкву. Угоду уклали і церква лишилася в дурнях. Кмітливий покупець зчистив із старої будівлі фарбу, спалив її, і в попелі виявилося 8 кг чистого золота, вартість якого значно перевищувала суму, витрачену на купівлю будинку.

Увага, запитання: Як золото опинилося на даху старої церкви?

Ведучий. Час вийшов, здаємо бланки відповідей (помічник допомагає зібрати бланки). Відповіді всі здали. І так, правильна відповідь.

Правильна відповідь: У тих випадках, коли золото обробляється в чистому вигляді, доволі значна частка його перетворюється на пил. Протягом тривалого часу золотий пил вилітав із труби печі для виплавки монет монетного двору й осідав на всіх предметах, що оточували двір, а найбільше - на церковному даху.

Ведучий.

Завдання 3. Для заміни «запчастин» у організмі людини, а саме суглобів, використовують сплав, який називається «комохром».

Увага, запитання: Який якісний склад сплаву? Час пішов.

Ведучий. Час вийшов, здаємо бланки відповідей (помічник допомагає зібрати бланки). Відповіді всі здали. Увага, правильна відповідь.

Правильна відповідь: сплав «комохром» містить три метали: кобальт, молібден і хром.


Конкурс 6. Відео-питання

(Звучить музика)

Ведучий. (помічник роздає бланки відповідей) Вам буде представлені відео. Це мультфільми із серії «Лунтік та його друзі». Після перегляду мультфільму вам буде задано запитання, на обговорення якого вам буде надана 1 хвилина. Правильна відповідь оцінюється у 2 бали.

Мультфільм 1. Дивимось перший мультфільм. (відбувається показ мультфільму «Морозиво»)

Ведучий. Увага, запитання: Який продукт одержав Лунтік та які процеси при цьому відбулися? Час пішов. Відповідь записуєте у бланк.

Ведучий. Час вийшов, здаємо бланки відповідей (помічник допомагає зібрати бланки). Відповіді всі здали. Увага, правильна відповідь.

Правильна відповідь: (ведучий продовжує показ мультфільму, де правильну відповідь озвучується. (морозиво, процеси – змішування і заморожування)

Ведучий.

Мультфільм 2. Дивимось перший мультфільм. (відбувається показ мультфільму «Солодка вата»)

Ведучий. Увага, запитання: Які слова сказав дядюшка Корнєй в кінці мультфільму або чим закінчується мультфільм? Час пішов.

Ведучий. Час вийшов, здаємо бланки відповідей (помічник допомагає зібрати бланки). Відповіді всі здали. Увага, правильна відповідь.

Правильна відповідь: (ведучий продовжує показ мультфільму, де правильну відповідь озвучується. (будь-яку помилку можна виправити, головне не боятися відповідати за свої вчинки)


Конкурс 7. «Експеримент»

(Звучить музика)

Ведучий. (помічник роздає бланки відповідей) Необхідно назвати речовини за спостереженнями. Кожна команда може набрати додаткові бали і змінити таблицю рейтингу. Правильні відповіді оцінюються в 2 бали. На обговорення вам надається 1 хвилина.

Дослід 1. (Ведучий демонструє дослід. Два прозорих розчини при змішуванні утворюють малиновий колір)

Ведучий. Увага, запитання: Які речовини взяті для досліду? Час пішов.

Час на обговорення вийшов записуйте свої відповіді у бланк. Наступний дослід.

Дослід 2. (Ведучий демонструє дослід. При додаванні одного прозорого розчину до другого відбувається виділення газу)

Ведучий. Увага, запитання: Які речовини взяті для досліду? Час пішов.

Час на обговорення вийшов записуйте свої відповіді у бланк. Наступний дослід.

Дослід 3. (Ведучий демонструє дослід. Два прозорих розчини при змішуванні утворюють осад білого кольору)

Ведучий. Увага, запитання: Які речовини взяті для досліду? Час пішов.

Час на обговорення вийшов записуйте свої відповіді у бланк і здаємо моєму помічнику.

Відповіді всі здані. І так, правильні відповіді:

- для першого досліду, коли утворився розчин малинового кольору, було взято: луг та індикатор – фенолфталеїн. Саме в лужному середовищі фенолфталеїн дає малиновий колір;

- для другого досліду, коли відбувається виділення газу, було взято: розчин карбонату та кислота. Кислота діє на карбонат з виділенням вуглекислого газу, це якісна реакція на карбонат;

- для третього досліду, коли утворився осад білого кольору, було взято: розчин сульфату та розчинна сіль барію (барій хлорид). При додаванні до сульфату барій хлориду утворюється осад білого кольору, це якісна реакція на сульфат-іони.

Відбувається підрахунок балів.

Під музику відбувається нагородження переможців



Список використаних джерел

  1. Білорус А.В. Що? Як? Чому? Інтерактивна гра з хімії для учнів 8-11 класів. –Х.: ВГ «Основа», 2013. – с. 52-60

  2. Биловицкий М.В. Увлекательная химия металлов и их соединений. –М.: АСТ, 2017. –176 с.

  3. Василега М.Д. Цікава хімія. –К.: Радянська школа, 1989. –188 с.

  4. Волощук О.В. Тиждень хімії і біології //Хімія. Позакласна робота. –Х.: ВГ «Основа», 2016. № 8. –с. 22-24

  5. Дорошенко М.С. Чи знаєте ви хімію? Рейн-ринг для учнів 9-11 класів //Хімія. –Х.: ВГ «Основа», 2007. № 5. –с. 24-25

  6. Інтерактивне навчання на уроках хімії. /Упоряд. Г. Кальченко, О. Каретнікова. –К.: Ред. загальнопед. газ., 2004. –128 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»)

  7. Леенсон И.А. Занимательная химия. 8-11 кл. –Ч.2. –М.: Дрофа, 1996. –224 с.

  8. Позакласні заходи з хімії. /Упоряд. Г. Кальченко, О. Каретнікова. –К.: Ред. загальнопед. газ., 2004. –112 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»)

  9. Прищепа С.Г. Урок-гра «Щасливий випадок». //Хімія. –Х.: ВГ «Основа», 2007. № 1. –с. 24-25

  10. Відео «Лунтик и его друзья. Мороженое»

https://www.youtube.com/watch?v=iA3NPSi1lAw

  1. Відео «Лунтик и его друзья. Сладкая вата»

https://www.youtube.com/watch?v=pKg63JrJWuA




Додаток 1

Бланки відповідей

Конкурс 1. Команда ____________________________________
















5


















19



















15











































6









11








13










1




































18



7













10













































17









































14




















9







4


















10


























2










16





8

















12


















20































































3




























Конкурс 2. Запитання 1.

Команда ____________________________

Конкурс 2. Запитання 2.

Команда _______________________










1











2


















3











4


















5

















6









7





















1









2












3












4







5












6











7











8












Два листка (конкурс 2.) скріплюються разом. Після написання відповідей учні відривають перший листок.

Конкурс 3.

Команда _______________________ Відповідь _______________________ ________________________________ ________________________________













Конкурс 4.

Команда _______________________

1. ______________________________ ________________________________



Конкурс 4.

Команда _______________________

2. ______________________________ ________________________________










Два листка (конкурс 4.) скріплюються разом. Після написання відповідей учні відривають перший листок.






Конкурс 5.

Команда _______________________

1. ______________________________ ________________________________



Конкурс 5.

Команда _______________________

2. ______________________________ ________________________________











Конкурс 5.

Команда _______________________

3. ______________________________ ________________________________












Три листки (конкурс 5.) скріплюються разом. Після написання відповідей учні відривають перший листок.

Конкурс 6.

Команда _______________________

1. ______________________________ ________________________________



Конкурс 6.

Команда _______________________

2. ______________________________ ________________________________










Два листки (конкурс 6.) скріплюються разом. Після написання відповідей учні відривають перший листок.


Конкурс 7.

Команда _______________________

1. ______________________________ ________________________________



Конкурс 7.

Команда _______________________

2. ______________________________ ________________________________



Конкурс 7.

Команда _______________________

3. ______________________________ ________________________________

















Три листки (конкурс 7.) скріплюються разом. Учні записують відповіді після кожного досліду, листки здають після третього досліду.




14



Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.