Хімічна вікторина "Природні джерела вуглеводнів"

Хімія

Для кого: 10 Клас

29.08.2020

249

5

0

Опис документу:
Представлений матеріал можна застосовувати учням 10-11 класів під час проведення предметного тижня з хімії в якості повторення та кращого закріплення вивченого раніше матеріалу, допомагає показати зв`язок сучасної хімії з нашим життям, новітніми технологіями.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«ОЛЕКСАНДРІЙСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ»

РОЗРОБКА ПОЗАКЛАСНОГО ЗАХОДУ

ХІМІЧНОЇ ВІКТОРИНИ

«ПРИРОДНІ

ДЖЕРЕЛА

ВУГЛЕВОДНІВ»

Розробила викладач хімії Повстяна В.Р.

м. Олександрія 2018 рік

ДОДАТКИ

АЛЬТЕРНАТИВНІ

ДЖЕРЕЛА ЕНЕРГІЇ

ЕЛЕКТРОМОБІЛІ

МеrcedesBenzпредставив концепт поштового електрофургону з можливістю доставки за допомогою дрона. На фото електромобіль з дронами на даху.

Електро-суперкар Renault Trezor. Французький концерн Renault представив результат роботи, яка проводилася з 2010 року – електромобіль Trezor з відкидним дахом у вигляді панелі.

Електромобіль Ferrari

Електромобіль включає кузов із сучасного матеріала, який міцніший за сталь і легший карбону. Електродвигун може заряжатися від сонячної батареї в корпусі авто або через індуктивну систему передачі. Автор концепту 27-річний дизайнер із Сербії Марко Петрович

СОНЯЧНІ БАТАРЕЇ

Компанія Solar-energi пропонує готові варіанти сонячних електростанцій для автономного або резервного електропостачання будинку, дачі, промислових або комерційних об`єктів. Ці сонячні електростанції можуть виконувати роль резервного електропостачання об`єкта у разі виключення електроенергії.

Потужність сонячних панелей – від 250 Вт до 10000 Вт.

КРОСВОРД

1 Н

А

У

К

А

2 К

А

Р

Б

О

Н

3Т

О

Р

Ф

4 М

Е

Т

А

Н

5 А

Т

О

М

КРОСВОРД

ВІДПОВІДІ

1Н

А

У

К

А

2К

А

Р

Б

О

Н

3 Т

О

Р

Ф

4 М

Е

Т

А

Н

5А

Т

О

М

КРОСВОРД

ЗАВДАННЯ

1

2

3

4

5

1. Сфера діяльності людини, спрямована на отримання нових знань про навколишній світ.

2. Хімічний елемент, обов`язково присутній в органічних речовинах.

3. Горюча корисна копалина, що є одночасно природним добривом.

4. Основний компонент природного газу.

5. Найменша частинка елемента.

Хімічна вікторина

«ПРИРОДНІ ДЖЕРЕЛА ВУГЛЕВОДНІВ»

Мета: навчальна:поглибити базові знання учнів з органічної хімії, закріпити, систематизувати, узагальнити знання про вуглеводні; їх властивості, застосування, поширення в природі.

Розвиваюча: розвивати вміння робити висновки, прогнозувати, порівнювати, писати хімічні формули, писати хімічні формули та рівняння; використовувати міжпредметні зв`язки.

Виховна: виховувати в учнів культуру розумової праці, інтерес до хімії, підвищити творчу активність і розширити кругозіручнів, сприяти розвитку наукового світоогляду.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Метод проведення уроку: урок-вікторина.

Обладнання: саморобні таблиці з завданнями, портрети видатних учених-хіміків, флаєри з висловами видатних учених-хіміків, слайди «Альтернативні джерела вуглеводнів», презентація.

Хід уроку:

За 2 тижня наперед оголошено учням тему уроку-вікторини, запропоновано список літератури, повідомлено типи завдань. Створюються 2 команди із 5 учнів. Учні обирають назву для команди, капітана.

І.Організація групи.

Учні записують тему вікторини.

Учні записують у своїх зошитах всі ті завдання, які розв`язує їх команда.

ІІ.Узагальнення знань, вмінь, навичок.

1. Слово ведучого – представлення команд.

Питання хімічної вікторини :

Раунд 1. «Далі, далі». Командам задається почерзі 20 питань, для відповіді на кожне питання не більше 3-х секунд. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

1.Які природні джерела вуглеводнів вам відомі ?

(Нафта, кам`яне вугіля, природній газ)

2.Чому у нафти немає певної температури кипіння?

(Нафта – це суміш вуглеводнів і кипить вона в певному інтервалі температур.)

3.Якого кольору може бути нафта?

(Залежно від родовища – від жовтуватого до чорного.)

4. Які речовини називають вуглеводнями?

(Органічні сполуки, до складу молекул яких входять атоми Гідрогену і Карбону.)

5.Які класи вуглеводнів вам відомі?

(Насичені, ненасичені етиленові, ацетиленові, ароматичні, дієнові, циклопарафіни).

6. Чи застосовують сиру нафту? (Ні, спочатку проводять її первинну переробку.)

7. Назвіть 2 способи переробки нафти.

(Пряма перегонка нафти і крекінг нафтопродуктів)

8. Назвіть основні фракції при перегонці нафти.

(бензин, лігроїн, гас,газойль, мазут)

9. Що таке «Октанове число бензину»?

(Умовна одиниця, що чисельно дорівнює відсотку (за об`ємом) ізооктану в суміші.

10. Чому нафту називають «Чорним золотом планети»?

(Тому, що вуглеводні , які містяться у нафті, є цінною сировиною для хімічної промисловості і паливом) .

11. Які держави світу торгують нафтою?

(ОАЕ,Іран, США, Росія, тощо .)

12. Що таке «Природний газ»?

( Суміш метану та його гомологів – етану, пропану, бутану.)

13. Чому супутній нафтовий газ так називається?

(Знаходиться над нафтою і добувається разом із нею. )

14. Як застосовуються природний і супутній нафтовий газ?

(Як паливо, а також для органічного синтезу. )

15. Що таке вугілля?

(Це суміш вуглецю, складних органічних сполук , неорганічних домішок і вологи. )

16.Назвіть види вугілля.

(Буре, кам`яне, антрацит)

17. Назвіть види переробки вугілля.(Коксування, гідрування, газифікація)

18. Назвіть продукти коксування вугілля.

(Кокс, коксовий газ, над смольна вода, кам`яне вугілля)19. Назвіть назви держав, які мають великі запаси кам’яного вугілля.

20.Чому нафта, природний газ і вугілля називають не відновлювальними джерелами вуглеводнів?

Раунд 2. «Хто більше?» Учням пропонують літери, за допомогою яких потрібно скласти назви вуглеводнів за 3 хв. Та команда, що складе більше назв – стає переможцем. За кожну назву нараховується 1 бал:

М ;А; Т; Н; О ;Б ;У; П; Д; К; Е; Р.

Раунд 3. «Структурний». Команди отримують однакове завдання. Яка команда виконає його швидше і правильніше, та отримає 3 бали. На виконання завдання дається 5 хвилин. Кількість балів за виконане завдання – 5.

Завдання: Найвище октанове число (130) має 2,2,3 – триметилбутан. Запишіть його структурну формулу.

Раунд 4. «Вчені та відкриття». Учасникам показують портрети вчених-хіміків і карточки зі списком відкриттів та винаходів. Треба визначити, автором якого є той чи інший вчений. Максимальна кількість балів – 7.

Раунд 5. «Хімічний марафон». Кожній команді видається карточка з низкою хімічних перетворень для органічних речовин. Потрібно на дошці як найшвидше записати хімічні перетворення по черзі кожним учасником команди. Максимальна кількість балів – 4 :

І команда : С – СН4 – СН3СL – СН3ОН – СН3О Na

ІІ команда: С2Н4 - С2Н6 – С2Н5СL – С2Н5ОН- С2Н4

Раунд 6. «Заморочки з діжки». Капітани кожної команди витягують зі символічної діжки по два запитання, на які вони повинні відповісти. Кожна правильна відповідь оцінюється у 2 бали:

1. Назвіть одну з найбільш титулованих корисних копалин, яку раніше називали «зеленою олією».

(Нафта)

2. Д.І.Менделєєв називав цю речовину «чорним велетнем». Що це за речовина? (Вугілля).

3. Точний хімічний склад «Грецького» або «Візантійського» вогню, який неможливо загасити водою, до цих пір не відомий. Але, одна із речовин містилася точно. Що це за речовина?

4. Чому коли розливається нафта по поверхні моря або океану, гинуть, переважно мальки риб, а не дорослі особини?

Раунд 7. «Хімічний кросворд». Кожна команда отримує завдання кросворда, який містить 5 питань. За 5 хвилин команди повинні відгадати кросворд. Кожна правильна відповідь оцінюється у 1 бал.

На цьому змагання учасників закінчуються. Підраховуються бали кожній команді. І на останок всі присутні обговорюють проблему застосування альтернативних джерел енергії, які допомагають значно скоротити затрати природних джерел вуглеводнів і застосовувати їх більш раціонально. ( Див. презентація,або слайди на тему «Альтернативні джерела енергії».

ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ:

Вчитель вітає переможців, бажає успіхів у навчанні всім учасникам змагань.

Сьогодні наша зустріч була присвячена дуже важливій темі – природнім джерелам вуглеводнів, їх значенню. Людина – невід`ємна частка природи. Вона зобов’язана зменшити свій негативний вплив на навколишнє середовище,а також раціонально використовувати досягнення цивілізації, застосовувати технології, які направлені на збереження природних ресурсів. Нам усім потрібно звикнути жити за принципом: мисли глобально – дій локально, бо завтра буде надто пізно щось змінити.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.