Бібліотека

"Формування комунікативної толерантності" тренінгове заняття для учнів 9х-11х класів

Опис документу:
Мета: формування уявлення про толерантність як універсальний принцип життя людини; виховання толерантності як особистісної якості учнів. Завдання: ознайомити старшокласників з поняттями «толерантність» і «толерантна особистість», критеріями і соціальними виявами толерантності й нетерпимості, показати значення толерантної поведінки у взаємодії з людьми, а також у різних життєвих сферах.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Формування комунікативної толерантності

тренінгове заняття для учнів 9х-11х класів

Бутмарчук С.В.

практичний психолог

КЗ КОР «Фастівський ліцей-інтернат»

Мета: формування уявлення про толерантність як універсальний принцип життя людини; виховання толерантності як особистісної якості учнів.

Завдання:

  • Ознайомити старшокласників з поняттями «толерантність» і «толерантна особистість», критеріями і соціальними виявами толерантності й нетерпимості, показати значення толерантної поведінки у взаємодії з людьми, а також у різних життєвих сферах.

  • Навчити учасників конкретних прийомів, що допомагають розвинути в собі якості толерантної особистості.

  • Розвивати уяву, здатність до емпатії, співпереживання і співчуття, довіру, гідність і самопізнання як елементи толерантності в контексті взаємин з іншими.

  1. Знайомство. Вправа «Чим ми схожі»

Мета: створення невимушеної, доброзичливої атмосфери у групі; підвищення внутрішньо групової довіри і згуртованості членів групи.

Учасники групи сидять у колі. Ведучий запрошує в коло одного з учасників на основі якої-небудь реальної чи уявлюваної подібності із собою. Наприклад: «Віро, вийди, будь ласка, до мене, тому що в нас із тобою однаковий колір волосся (або ми схожі тим, що ми жителі Землі, або ми одного зросту тощо)». Віра виходить у коло і запрошує вийти кого-небудь з учасників у такий самий спосіб. Гра триває доти, доки всі члени групи не стануть у колі.

  1. Базові правила групової роботи

Необхідно прийняти етичні правила групової роботи, що сприяли б створенню комфортної, безпечної обстановки у групі, і дотримувати їх упродовж усього тренінгу. Нижче наводяться базові правила, однак група може доповнити цей перелік своїми правилами (наприклад: не спізнюватися, говорити по черзі тощо).

  • Конфіденційність. Усе, про що говориться у групі щодо конкретних учасників, не повинне стати надбанням третіх осіб (варто пояснити підліткам, що в особливих випадках ведучий може виносити інформацію за межі групи для збереження благополуччя самої дитини чи інших членів групи).

  • Принцип добровільної участі у групі. Члени групи можуть не брати участі у тих чи інших вправах. Учасник має право вийти з групи, заздалегідь оголосивши про своє рішення ведучому і всім учасникам.

  • Доброзичлива, відкрита атмосфера. Неприпустимі агресивні дії і висловлювання учасників стосовно одне одного. Члени групи можуть говорити про свої почуття, але не повинні давати оцінки (насамперед негативні) поведінці і висловлюванням інших.

  1. Мозковий штурм «Толерантність це…»

Толерантність це:

  • Співпраця, дух партнерства.

  • Готовність приймати чужу думку.

  • Повага людського гідності.

  • Повага прав інших.

  • Прийняття іншого таким, яким він є.

  • Здатність поставити себе на місце іншого.

  • Повага права бути іншим.

  • Визнання різноманіття.

  • Визнання рівності інших.

  • Терпимість до чужих думок, вірувань і поведінки.

  • Відмова від домінування, заподіяння шкоди і насильства.

  1. Вправа «Чарівна крамниця»

Мета: дати учасникам можливість з'ясувати, яких якостей їм бракує для того, щоб вважатися справді толерантними людьми.

Процедура проведення: попросіть учасників групи уявити, що є крамниця незвичайних «речей»: терпіння, поблажливості, прийняття інших, почуття гумору, чуйності, довіри, альтруїзму, терпимості до розбіжностей, уміння володіти собою, доброзичливості, схильності не засуджувати інших, гуманізму, уміння слухати, допитливості, здатності до співпереживання. Ведучий виступає в ролі продавця, що обмінює одні якості на інші. Викликається один із учасників. Він може придбати одну чи кілька «рис», яких у нього немає. (Це ті якості, що, на думку групи, важливі для толерантної особистості, але слабко виражені в нього.) Наприклад, покупець просить у продавця «терпіння». Продавець з'ясовує, скільки йому потрібно «терпіння», навіщо воно йому, у яких випадках він хоче бути «терплячим». Як плату продавець просить у покупця щось замість, наприклад, той може розплатитися «почуттям гумору», якого в нього з надлишком.

  1. Вправа «Оплески»

Мета: підвищення настрою і самооцінки, активізація учасників групи.

Учасники сидять у колі. Ведучий просить встати тих, хто має певне уміння чи якість (наприклад: «Устаньте всі ті, хто вміє вишивати, кататися на гірських лижах, любить дивитися серіали, мріє навчитися грати у великий теніс», тощо). Інші учасники групи аплодують тим, хто встав.

  1. Вправа «Як бути толерантним у спілкуванні»

Мета: навчання конструктивних способів виходу з конфліктних ситуацій.

Психолог. Кожен з нас час від часу потрапляє в конфліктні ситуації: із кимсь свариться, зазнає незаслужених звинувачень. Кожен по-своєму виходить із подібних ситуацій — хтось ображається, хтось «дає здачі, хтось намагається знайти конструктивне вирішення. Чи можна вийти з конфліктної ситуації за допомогою толерантної поведінки, зберігши власну гідність і не принизивши іншого? Психолог пропонує комусь із учасників групи пригадати та розповісти ситуацію, коли його чи кого-небудь зі його знайомих скривдили. Цей учасник виступить у ролі того, кого скривдили, а інший у ролі кривдника. Учасники повинні розіграти цю сцену. Використовуючи запропоновану нижче схему, «скривджений» спробує гідно вийти із ситуації. Наприклад, мама дорікає донці при друзях за те, що він не вимила посуд.

Схема гідного виходу із ситуації:

  • Почни розмову з конкретного і точного опису ситуації, що тебе не влаштовує: «Коли ти накричала на мене при друзях...».

  • Вирази почуття, що виникли в тебе у зв’язку з цією ситуацією і поведінкою людини стосовно тебе: «...я почуваюся незручно...».

  • Скажи людині, як би тобі хотілося, щоб вона вчинила. Запропонуй їй інший варіант поведінки, що влаштовує тебе: «...тому наступного разу я прошу тебе висловлювати свої зауваження не у присутності моїх друзів...».

  • Скажи, як ти вчиниш у випадку, якщо людина змінить свою поведінку: «...тоді я прислухатимуся до твоїх зауважень».

  • Запропонуйте виконати це завдання декільком парам учасників.

Обговорення: учасники групи висловлюють свою думку про те, чий вихід із ситуації виявився найвдалішим і чому.

  1. Вправа «Я-висловлювання» / «Ти-висловлювання»

Мета: навчитися толерантно (у неагресивній манері) виражати свої негативні почуття, такі як невдоволення, образа, засмучення тощо; зробити спілкування більш безпосереднім і вільним.

Психолог пояснює різницю між «Я-висловлюванням» і «Ти-висловлюванням». Наприклад, використання в мові «Я-висловлювань» робить спілкування більш безпосереднім, допомагає виразити свої почуття, не принижуючи іншої людини. «Я-висловлювання» припускає відповідальність співрозмовника за свої думки і почуття («Я дуже турбуюся, якщо тебе немає вдома до 10-ї вечора»), метою «Ти-висловлювання» є звинуватити іншу людину («Ти знову прийшов додому об 11-й вечора!»). Якщо ми використовуємо «Ти-висловлювання», то людина, до якої ми звертаємося, відчуває негативні емоції: гнів, роздратування, образу. Використання «Я-висловлювань» дає змогу людині вислухати вас і спокійно вам відповісти.

Психолог просить скласти «Я-висловлювання» для запропонованих ситуацій:

  • Твій друг(подруга) попросив(ла) у тебе одяг і порвав(ла) його.

  • Твій молодший брат пообписував ручкою твої особисті речі.

  • Твої друзі пішли на вечірку, а тебе не запросили із собою.

  • Твій учитель незаслужено звинуватив тебе в тому, що ти списав(ла) контрольну в сусіда.

  • Ви з друзями домовилися зустрітися біля парку. Ти прочекав(ла) їх півгодини, а вони так і не прийшли.

8. Притча «Два яблука»

Одна вчителька вирішила поділитися своїм досвідом донесення до учнів, чому цькування – це погано.

«Одного разу перед початком занять я зайшла в магазин і купила 2 яблука. Вони були практично однакові: той же колір, приблизно рівний розмір … На самому початку класної години я запитала у дітей: « Чим відрізняються ці яблука? ». Вони промовчали, тому що дійсно особливої різниці між плодами не було.

Тоді я взяла одне з яблук і, звертаючись до нього, сказала: «Ти мені не подобаєшся! Ти погане яблуко!». Після цього я кинула фрукт об землю. Учні дивилися на мене, як на божевільну.

Потім я простягнула яблуко одному з них і сказала: «Знайди в ньому щось, що тобі не подобається і теж кинь на землю». Учень слухняно виконав прохання. Після цього я попросила передати яблуко далі.

Треба сказати, що діти легко знаходили в яблуці якісь недоліки: «Мені не подобається твій хвостик! У тебе не гарна шкірка! Так, в тебе одні черви!» – Говорили вони і кожен раз кидали яблуко на землю.

Коли фрукт повернувся до мене, я ще раз запитала про те, чи бачать діти якусь різницю між цим яблуком і іншим, яке весь цей час лежало у мене на столі. Діти знову були в замішанні, адже, незважаючи на те що ми регулярно кидали яблуко на підлогу, якихось серйозних зовнішніх пошкоджень воно не отримало і виглядало практично так само, як і інше.

Тоді я розрізала обидва яблука. Те, яке лежало на столі, було білосніжним всередині, воно всім дуже сподобалося. Діти погодилися, що з задоволенням з’їли б його. А ось друге виявилося всередині коричневим, покритим «синцями», які ми йому і поставили. Його ніхто не захотів їсти.

Я сказала: «Діти, але це ж ми його зробили таким! Це наша вина!». У класі настала мертва тиша. Через хвилину я продовжила: «Точно так само відбувається і з людьми, коли ми їх ображаємо або насміхаємось. Зовні на них це практично не позначається, але ми наносимо їм величезну кількість внутрішніх ран!»

  1. Вправа «Емблема толерантності»

Мета: розвиток фантазії, експресивних способів самовираження.

Учасники мають об’єднатися у групи і створити емблему толерантності. Кожна група спробує намалювати емблему толерантності. Процес малювання триває 5—7 хв. Після завершення роботи учасники висувають гасло, що відображало б сутність їхніх емблем (обговорення 3-5 хв.). Заключний етап вправи — презентація емблем кожної підгрупи.

Ось яку «дієту» для тих, хто хоче стати толерантним, розробили психологи:

  • Понеділок: розмовляючи з людьми, дивитись їм в очі, привітатися з усіма;

  • Вівторок: намагатися не нав'язувати нікому свою волю;

  • Середа: зробити для когось добру справу так, щоб він не здогадувався, що добро йде від вас;

  • Четвер: не виявляти до іншого такого відношення, яке ви не хочете відчути до себе;

  • П'ятниця: намагатися добре виглядати, говорити з усіма тихим голосом;

  • Субота: записати 5 позитивних якостей, що характеризують вас і вашого друга;

  • Неділя: знайдіть 3 привода, щоб сказати «спасибі» вашим близьким.

Завжди є привід комусь сказати «спасибі». Завжди є поруч хтось, хто потребує співчуття. «Співчуття править світом» вчить давньоіндійське прислів'я.

10. Рефлексія заняття

  • Про які способи толерантного спілкування ви сьогодні довідалися?

  • Які переваги толерантного спілкування?

11. Вправа «Коло компліментів»

І насамкінець, щоб поставити емоційну крапку на завершальному етапі тренінгу, щоб Ви залишили наш тренінг в доброму настрої і з хорошим настроєм.

Учасники передають один одному м’яку іграшку, говорять один одному компліменти, побажання чи слова подяки.

«Любов виникає з любові:

коли хочу, щоб мене любили,

я сам перший люблю»

Григорій Сковорода

4

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.