Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
Адаптація шестирічок до навчання
Проблеми адаптації шестирічок до навчання в школі І ступеня
Вступ до школи – переламний момент у житті дитини. Він пов'язаний із новим типом стосунків з оточенням (ровесниками й дорослими), новим видом основної діяльності (навчальної,а не ігрової). У житті дитини змінюється все: обов’язки, оточення, режим. Це «кризовий період» у житті дитини,і ця «криза»виявляється тому, що свої ігрові потреби дитина має задовольняти у навчальні способи. Процес адаптації до шкільного життя у дітей триває по-різному від 2 тижнів до 2-3 місяців(залежно від рівня їх готовності до школи,психофізіологічних особливостей та стану здоров’я ). Вирішальну роль тут відіграє сформований у дошкільному віці рівень готовності до школи, або «шкільної зрілості».
До дитини в цей період висуваються нові запити. У неї з’являються нові обов’язки, нові друзі, нові стосунки з дорослими , що вимагає від дитини певних моральних зусиль і досвіду. Дитина опиняється в соціальній позиції, отримує право на навчання .А чи готова вона до цього?
Готовність дитини до навчання в школі можна констатувати як інтегративну характеристику розвитку дитини, що зумовлює успішну адаптацію до вимог шкільного життя дитини.
Основними компонентами загальної готовності дитини до школи є:
Мотивація готовності.
Емоційно-вольова готовність.
Розумова готовність дитини.
Психологічна готовність до спілкування та спільної діяльності.
Однією з проблем, що виникає під час переходу дітей із дошкільної ланки до початкової школи, є складність адаптації учнів перших класів. Перехід від дошкільного віку до школярства потребує нового способу життєдіяльності дитини . Успішна адаптація дитини до початкової школи є необхідною умовою розвитку кожної дитини, особливості, її індивідуальності, продуктивної активної діяльності, творчості. Розглянемо суб’єктивні й об’єктивні показники адаптації.
Об’єктивні- це адекватна поведінка та успішне навчання кожного учня.
Суб’єктивні – самореалізація, самовдоволення, що проявляється у внутрішньому та емоційному комфорті.
Адаптацію можна розглядати з різних аспектів. Але хотілося зупинитися на основних ознаках адаптації дитини.
перебування в спокійному, урівноваженому стані;
стриманість, уважність на уроках;
активність й рухливість на перервах;
виявлення інтересу до нових людей, дорослих, дітей;
зацікавленість в огляді інтер’єру класу,школи, приміщень;
спостереженнями за старшокласниками ;
легка орієнтація в школі, демонстрація обізнаності батькам учня через тиждень;
легке розуміння і готовність виконувати вимоги вчителя без очікування його заохочення;
позитивне оцінювання дитиною дій, результатів власних зусиль;
адекватне сприймання негативної оцінки дорослого;
ініціативний характер спілкування в період навчальної діяльності;
активність на уроках;
комунікативність у спілкуванні з учнями не лише свого класу;
успішне опанування навчального матеріалу;
Основними причинами труднощів під час адаптації є:
Психологічні особливості:
слабкий тип нервової системи;
підвищена сенситивність;
збудження нервових процесів.
Особливості розвитку:
не сформованість емоційно-вольової сфери;
слабка саморегуляція поведінки.
Хибні методи виховання в сім’ях.
виховання на зразок «кумиру у сім’ї »;
батьківська вседозволеність.
Ознаками дезадаптації є:
труднощі у навчанні, стійка неуспішність;
порушення стосунків із однолітками, батьками, учителями;
небажання відвідувати школу;
соматичні прояви(головний біль,порушення сну, апетиту, біль у животі);
пригнічений настрій, підвищена втомлюваність, зниження працездатності наприкінці дня, тижня;
підвищена тривожність, плаксивість, невміння налагоджувати стосунки з дорослими, дітьми;
відставання у навчанні;
емоційні порушення;
прояви дефіциту уваги, неготовність до тривалого спілкування.
Особливо слід наголосити на тому, що у загальноосвітньому закладі повинен бути психологічний супровід процесу адаптації першокласників до навчання в школі. Практичному психологові загальноосвітніх навчальних закладів свою діяльність щодо психологічного супроводження процесу адаптації першокласників до навчання в школі бажано проводити за алгоритмами:
Вивчення рівня готовності дитини до навчання в школі (протягом перших трьох тижнів) .
Участь практичного психолога в батьківських зборах.
Вивчення стану здоров’я дитини (протягом року).
Вивчення рівня адаптації дитини-першокласника до навчання в школі (кінець жовтня).
Анкетування батьків щодо визначення рівня адаптації (додатково-кінець І семестру).
Повторне вивчення рівня адаптації, корекційно-відновлювана робота з дітьми групи «ризику» (квітень).
Педагогічно-методичний аспект організації освітнього процесу з шестирічними першокласниками
Проблема навчання шестирічних першокласників має багатоаспектний комплексний характер. Освітній процес у початковій школі спрямований на оновлення змісту, форм і методів навчання. Навчальна діяльність доповнюється іншими видами діяльності, що впливають на розвиток дитини.
Перехід від статусу дошкільника до статусу школяра – найскладніший момент у житті дитини,що пов’язаний із входженням у нове соціальне середовище з новим типом стосунків із дорослими, однолітками,новою навчальною діяльністю, що відбувається в кризовий період.
У роботі з шестирічними першокласниками слід акцентувати увагу на:
створенні належних соціальних і побутових умов, комфортного середовища перебування першокласників у школі;
дотриманні принципу наступності в системі «дитячий садок – сім’я – початкова школа»
використанні методів, форм навчання, що відповідають психологічним особливостям розвитку дитини-дощкільника;
відході від старої дисциплінарної моделі навчання і виховання молодших школярів;
сприянні розвитку дитини як особистості;
оновленні змісту початкової освіти;
зміні форм організації навчання шестирічних першокласників;
розвитку шкільної психологічної служби, яка виявила б своєчасно причини дезаптації;
моделюванні стилів, способів партнерської діяльності, спілкування з дитиною.
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»