Урок:

Практична робота. Середньовічні школи й університети. Життя середньовічного студента

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Вільне введення тексту

1. СЕРЕДНЬОВІЧНІ ШКОЛИ

Діємо: практичні завдання

За Раннього Середньовіччя унаслідок варварського нашестя і ворожого ставлення церкви до античної спадщини освітні традиції попередніх часів були втрачені. Однак розвиток суспільства неможливий без освічених людей. Потрібні були лікарі, судді, державні чиновники й учителі. Ми вже згадували про каролінгське й оттонівське відродження — короткочасні періоди піднесення культури й освітніх центрів в імперії франків і в німецьких землях. Згодом освітні центри почали виникати в Європі повсюди.

У школах при великих монастирях і церквах духовні особи за релігійними книжками навчали читання, письма, лічби, церковного співу. У містах працювали приватні школи, а також навчальні заклади, що утримувалися за кошти міста. У них ліпше, ніж у церковних школах, навчали письма й арифметики. У середньовічних школах застосовували фізичні покарання учнів за порушення.

Навчання в середні віки (середньовічна мініатюра)

У шкільній освіті панувала схоластика. Церква контролювала зміст навчання, єдиним джерелом знань були книги церковних авторитетів. Мовою освіти і науки була латина, а з давньоримської освіти запозичили вивчення «семи вільних мистецтв».

  • 1. Який вид школи зображено на мініатюрі?

  • 2. Що було головним джерелом знань у середньовічній школі?

  • 3. Який орган контролював зміст навчання?

  • 4. Яка наука вчила мистецтву висловлення?

  • 5. Яка наука вчила розмірковувати і вести науковий діалог?

2:

Вільне введення тексту

2. ВИНИКНЕННЯ УНІВЕРСИТЕТІВ

Діємо: практичні завдання

  • 1. Чи змінилося істотно за останні 900 років значення понять:

    а) «університет», б) «студент», в) «ректор», г)«факультет», д) «лекція», е)«диспут»?

  • 2. Поясніть значення поняття «автономія університетів».

Із накопиченням знань, розвитком міст, ремесел і зростаючою міццю середньовічних держав відчувалася нагальна потреба в освічених людях. Поступово школи, у яких працювали відомі викладачі, почали гуртувати навколо себе дедалі більше учнів. Деякі з них заради навчання в того чи іншого викладача навіть переїжджали до іншого міста.

У тих містах, де жили найбільш освічені, відомі викладачі, з'явилися перші вищі школи — університети. Найдавніший університет Європи у 1088 р. було засновано в м. Болонья, що в Італії. У XV ст. в Європі діяли вже 65 університетів. Найвідоміші з них — Паризький, Болонський, Оксфордський, Празький і Краківський.

Варто запам'ятати!

Університет (від лат. universitas — сукупність) — вищий навчальний заклад, у якому об'єднуються різні напрями підготовки фахівців з точних, природничих і гуманітарних наук. В університетах також проводять наукові дослідження.

Болонський університет, Італія (сучасне фото)

Оксфордський університет, Велика Британія (сучасне фото)

В університетах були дві групи факультетів: «нижчі» та «вищі». Спершу всі обов'язково навчалися на «нижчому» — артистичному факультеті — опановували «сім вільних мистецтв». Потім обирали навчання на одному з «вищих» факультетів: правничому, богословському чи медичному. Навчання було тривалим: на юриста або лікаря — п'ять-шість років, а на філософа-богослова — 15 років.

На заняттях викладач зачитував уривки з книжок і пояснював незрозумілі місця, а студенти слухали і записували лекції (у перекладі з латинської lectio — читання).

Середньовічні університети були справжнім джерелом знань і відіграли вирішальну роль у культурному розвитку європейського суспільства. Випускники європейських університетів знаходили собі роботу при дворах королів, на службі у великих феодалів і міської влади, ставали видатними вченими.

У боротьбі з міською владою університети добивалися самоврядування: викладачі і студенти обирали главу університету — ректора, університети мали власний суд. Студенти звільнялися від військової служби.

Лекція в університеті (середньовічна мініатюра, XIV ст.)

Лекція в університеті Сорбонна в м. Париж, Франція (сучасне фото із сайту університету)

Уважно розгляньте ілюстрації. Визначте, що спільного в середньовічних і сучасних університетах.

Український Всесвіт

У Болонському університеті навчався Юрій (Георгій) Котермак із м. Дрогобич. На 1481/1482 навчальний рік він був обраний ректором цього навчального закладу. Праця Юрія Дрогобича «Прогностична оцінка поточного 1483 року» вважається першою друкованою книгою українського автора.

3:

Вільне введення тексту

3. ЖИТТЯ СТУДЕНТА

Діємо: практичні завдання

  • Від імені середньовічного студента напишіть листа рідним про навчання в університеті (у вас чудова нагода — обрати навчальний заклад самостійно).

Слово «студент» походить від латинського слова studens, що означає «старанно навчатися».

Життя середньовічних студентів було нелегким. Вони здебільшого жили у складних умовах, бідності та нужді, навіть якщо були дітьми заможних батьків. Значні кошти йшли на купівлю необхідних книжок, які в ті часи були дуже дорогими.

Ось як описує англійський поет XIV ст. Джеффрі Чосер життя середньовічного студента:

Над логікою перервавши працю,

Із нами плівся оксфордський студент...

Навряд бідніший хтось за нього.

Виносити привчившись

Нужду та голод він постійно,

У головах на койку клав поліно.

Йому миліше двадцять книжок мати,

Ніж добру їжу вдосталь споживати.

І, бідаком готовий жити,

Бажав навчитися та інших вчити.

Донині студенти всього світу співають свій гімн «Гаудеамус». Латинською мовою він починається словами «Gaudeamus igitur!» (Гаудеамус ігітур), що в перекладі означає «Радіймо ж!».

Студентський гімн «Гаудеамус»

https://cutt.ly/DpZaHzr

4:

Вільне введення тексту

З якими труднощами стикався середньовічний студент на шляху до знань?

Рефлексія від 9 учнів

Сподобався:

9 0

Зрозумілий:

9 0

Потрібні роз'яснення:

9 0
Рекомендуємо

Практичне заняття. Описати (на основі доступних джерел) повсякденне життя середньовічного студента”.

Практичне заняття. Описати (на  основі доступних джерел)  повсякденне  життя  середньовічного  студента”.

266

Аватар профіля Боброва Ольга Сергіївна
Всесвітня історія
7 клас

33 грн

Практичне заняття. Описати (на основі доступних джерел) повсякденне життя середньовічного студента”

Практичне заняття. Описати (на основі доступних джерел) повсякденне життя середньовічного студента”

234

Аватар профіля Слєпиніна Світлана Леонідівна
Всесвітня історія
7 клас

25 грн

Практичне заняття №1 Тема: «Перші середньовічні держави»

Практичне заняття №1 Тема: «Перші середньовічні держави»

546

Аватар профіля Штагер Тетяна Миколаївна
Всесвітня історія
7 клас

100 грн

Практичне заняття за розділом ІІ «Середньовічний світ Західної Європи»

Практичне заняття за розділом ІІ «Середньовічний світ Західної Європи»

537

Аватар профіля Штагер Тетяна Миколаївна
Всесвітня історія
7 клас

75 грн

Середньовічні держави: від роздробленості до станово-представницьких монархій

Середньовічні держави: від роздробленості до станово-представницьких монархій

294

Аватар профіля Пономарьова Наталія Вячеславівна
Всесвітня історія
7 клас

20 грн

Схожі уроки

ПЕРША СВІТОВА: ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ В УМОВАХ ФРОНТУ Й ТИЛУ

ПЕРША СВІТОВА: ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ В УМОВАХ ФРОНТУ Й ТИЛУ

2186

Аватар профіля Буланов Юрій Іванович
Всесвітня історія
10 клас

Практична робота: Кімерійці та скіфи на території України

Практична робота: Кімерійці та скіфи на території України

865

Аватар профіля Захожа Світлана Анатоліївна
Всесвітня історія
6 клас

ЯПОНІЯ, КИТАЙ ТА ІНДІЯ В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД

ЯПОНІЯ, КИТАЙ ТА ІНДІЯ В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД

1036

Аватар профіля Буланов Юрій Іванович
Всесвітня історія
10 клас

Персько-грецькі війни

Персько-грецькі війни

288

Аватар профіля Чуприна Марія Прохорівна
Всесвітня історія
6 клас

Початок Першої світової війни. Головні події у воюючих країнах.

Початок  Першої  світової  війни.  Головні  події  у  воюючих  країнах.

947

Аватар профіля Коляско Ігор
Всесвітня історія
10 клас