Урок:

23. Узагальнення вивченого про Г. С. Сковороду. Підготовка до контрольної роботи

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Завантаження файлу

9 з 24 балів

Слава Україні!!!

Олена Сусліна is inviting you to a scheduled Zoom meeting.

Join Zoom Meeting

https://us04web.zoom.us/j/79453365404?pwd=28NEThGLxTKJQcBaGmpALdXYDeBgyN.1

Meeting ID: 794 5336 5404

Passcode: 1mXj0Z


050133mf-25bf-500x500.png

Сковорода Григорій. Читати біографю, афоризми, критику, статті, твори

Добрий день!!!

Сьогодні у нас урок- узагальнення вивченого про Г. С. Сковороду.

Ми пригадаємо основну інформацію про митця та разом підготуємося до контрольного тестування, яке відбудеться на наступному уроці.

Тема уроку:

Двадцять сьоме листопада

Класна робота

Узагальнення вивченого про Г. С. Сковороду. Підготовка до контрольної роботи

ПРИГАДАЙМО

Давайте спробуємо розгадати кросворд і заразом згадаємо цікафві факти про україньского філософа- мандрівника.

  • Розгадайте кросворд.

  • Зробіть скрін-шот результатів.

  • Прикріпіть у поле нижче.

2:

Теоретичний блок

УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Творчість видатного українського мислителя-гуманіста, письменника, просвітителя Г. Сковороди є яскравою сторінкою у житті нашого народу. У його творах відобразилися світогляд, спосіб мислення, жива душа українців.

  1. Ми з вами опрацьовували біографію митця: УЛ 9. Г.Сковорода.ppt

  2. А ткож вивчили 3 його твори.

    Твори Григорія Сковороди:

    - Збірка ліричних поезій „Сад божественних пісень“ уміщує 30 творів таких жанрів: пейзажні вірші; романси, які увійшли до рукописних збірок народних пісень; панегірики, оди, пісні;

    - книга „Байки харківські“;

    - філософські трактати („Розмова, звана Алфавіт, чи Буквар світу“ та ін.);

    - притчі.

    У своїх творах Г. Сковорода оспівував природу України, працьовитих людей, висміював панівну верхівку, проголосив людину та її волю найвищою цінністю, розвинув ідеї демократизму та гуманізму, єднання людини з природою, вніс у літературу нові теми й образи. На думку письменника-філософа, джерело справжнього щастя - творча праця за природними нахилами; істинна сутність людини - у працелюбстві, у пошуках шляху до „всенародного щастя“.

    „Всякому місту — звичай і права“

    (Із збірки „Сад божественних пісень“ )

    05012nok-145c-940x700.jpg

    У вірші „Всякому місту — звичай і права“ письменник виступає проти соціальної несправедливості, існуючої бюрократичної системи, що принижує людську гідність:

    Панські Петро для чинів тре кутки,

    Федір-купець обдурити прудкий,

    Той зводить дім свій на людський манір,

    Інший гендлює, візьми перевір!

    Поезія відбиває історію тогочасного суспільства. Образом Петра автор розкриває психологію новонародженого лакузи, який морально вироджується. Він, замість того, щоб боротися за волю, свідомо спрямовує свою діяльність „для чинів“.

    Саме кріпосницький устрій зруйнував усталену мораль. На той час певна категорія людей плазувала та обтирала кутки панські, щоб мати „тепле місце“.

    Це створило психологію селянина: виробило такі негативні риси характеру, як прислужництво, холуйство, безпринципність, самозбереження ціною життя інших.

    Твір є гострою сатирою на верхівку суспільства того часу: купців, чиновників, поміщиків, які задовольняли свої примхи:

    Той безперервно стягає поля,

    Сей іноземних заводить телят.

    Ті на ловецтво готують собак,

    В сих дім, як вулик, гуде від гуляк...

    Не оминув поет і юриста, який закони повертав так, як було вигідно йому: він збагачувався на хабарях.

    Отже, Сковорода висміював корінні вади тогочасного суспільного життя. Це картина звичаїв другої половини XVIII ст.

    Ця пісня є вершиною поезії Сковороди, бо, засуджуючи експлуататорське суспільство, відповідала настроям і почуванням народу.

    Викриваючи експлуататорів, показуючи їх жорстокість, паразитизм, неуцтво, брутальність, лицемірство, письменник приходить до висновку, що сучасне йому суспільство - це жахливий світ виснажливої праці трудового люду і паразитизму експлуататорів.

    „Бджола та Шершень“

    Покликання - "Бджола та Шершень" - MEL APISГригорій Сковорода не лише талановитий поет-лірик, а й видатний байкар.

    На думку Сковороди:„Відтворити істину й висловити критичне ставлення до суспільних явищ — таке завдання і призначення байки“.

    Тому майже всі його байки - це зображення глибокої істини в простих життєвих сюжетах за допомогою сатири.

    Г. Сковорода завжди вважав, що кожна людина повинна працювати за своїми здібностями, наголошував, що нема нічого гіршого, ніж хворіти думками. А найкращими ліками проти цієї хвороби є „сродна праця“. Мислитель закликає людей пізнавати самих себе, адже шлях до щастя лежить через самопізнання своїх здібностей і нахилів до певного виду діяльності.

    Ці погляди він висловив у байці „Бджола і Шершень“ (збірка „Байки харківські“), де Бджола — це мудра людина, „що у своєму ділі працює“. Вона збирає мед, бо, власне, народжена для цього. Для Неї саме збирання меду — „незрівнянно більша радість від споживання його“. Цього ніяк не може збагнути Шершень. І тому відразу можна зрозуміти, що Шершень - це уособлення паразитів, які звикли жити за рахунок інших.

    Ідея байки: праця повинна стати природною потребою для кожного.

    Важливим є положення Сковороди про корисність і почесність будь-якої праці, професії, головне, щоб вона відповідала покликанню людини і приносила користь суспільству. Успіх у діяльності людини зумовлюється не лише її здібностями, а й такими якостями, як працьовитість, терплячість, вміння володіти собою, поміркованість, доброчесність, справедливість, доброзичливість, вдячність, бадьорість духу, а також гуманізм та милосердя. Г.С. Сковорода писав: „Ми створимо світ кращий. В майбутній Україні бачу все нове: нових людей, нове творіння і нову славу“.

    „De libertate. („Про свободу“) 1757

    Богдан Хмельницкий и Тугай-бей: Феномен военного братства. Часть первая ...Жанр: громадянська лірика.

    Тема: вияв громадянської мужності поета в період посилення кріпацтва, оспівуючи волю як найбільше багатство людини.

    Ідея: уславлення Богдана Хмельницького, народного героя, який присвятив своє життя боротьбі за волю і щастя українського народу; утвердження свободи людини як найвищої суспільної цінності. .

    Основна думка: свобода - найвище благо суспільства та багатство людини; тільки за умови отримання волі людина почуватиме себе щасливою; ніяке золото не замінить „вольности“.

    Ідейний зміст твору.

    Поезія починається спокійним філософським міркуванням про те, що являє собою воля, яка її ,цінність:

    „Що є свобода? Добро в ній якеє?

    Кажуть, неначе воно золотеє.

    Ні ж бо, не злотне: зрівнявши це злото,

    Проти свободи воно лиш болото“.

    Дуже показовим є прославлення в цьому вірші Богдана Хмельницького як „батька вольності“, як вірного сина українського народу. Поет закінчує твір словами:

    „О, якби в дурні мені не пошитись,

    Щоб без свободи не міг я лишитись.

    Слава навіки буде з тобою,

    Вольності отче, Богдане-герою!“

    Таким чином, найбільшою радістю, яка повинна належати людині, є її свобода. Подібний лозунг за часів поступового наступу кріпосництва був дуже своєчасним і завбачливим. У протиставленні золота і свободи, на думку Г. Сковороди, перемагає свобода. І уособленням вільної людини, яка змогла подарувати надію на волю українцям, є Б. Хмельницький, якого і славить митець у цій поезії.


3:

Тестування

12 з 24 балів

ТЕСТУВАННЯ

Виконайте тест на 12 питань, перевірте, наскільки ви готові до контрольної роботи.

(Копія) Творчість Григорія Сковороди
26 листопада 2023
0 0
Аватар профіля Сусліна Олена Володимирівна
1
Аватар профіля Сусліна Олена Володимирівна
Українська література
9 клас
12 21 0 0
1

4:

Вільне введення тексту

3 з 24 балів

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Підготуйтеся до контрольної роботи.

  2. Перегляньте відео, напишіть, які 3 факти про Г. Сковороду вас вразили найбільше.


Рефлексія від 11 учнів

Сподобався:

11 0

Зрозумілий:

11 0

Потрібні роз'яснення:

11 0
Рекомендуємо

2. PM № 1. Повторення й узагальнення вивченого про мовлення. Види мовленнєвої діяльності

2. PM № 1. Повторення й узагальнення вивченого про мовлення. Види мовленнєвої діяльності

341

Аватар профіля Сусліна Олена Володимирівна
Українська мова
9 клас

20 грн

3. Провідна роль поезії у 1920-ті роки. Потужне ліричне самовираження, емоційне переживання пореволюційної епохи, її духовних катаклізмів. Павло Тичина. Основне з життя і творчості поета.Звернення до «вічних» тем, мотивів, особливості віршування

3. Провідна роль поезії у 1920-ті роки. Потужне ліричне самовираження, емоційне переживання пореволюційної епохи, її духовних катаклізмів.  Павло Тичина. Основне з життя і творчості поета.Звернення до «вічних» тем, мотивів, особливості віршування

617

Аватар профіля Сусліна Олена Володимирівна
Українська література
11 клас

20 грн

9. Захоплення красою й величчю світу («Солодкий світ!..»). Сонет «У теплі дні збирання винограду» – вишуканий зразок неокласичної інтимної лірики. Краса природи, краса людини та її почуттів. Звернення до античних образів.

9. Захоплення красою й величчю світу («Солодкий світ!..»). Сонет «У теплі дні збирання винограду» – вишуканий зразок неокласичної інтимної лірики. Краса природи, краса людини та її почуттів. Звернення до античних образів.

434

Аватар профіля Сусліна Олена Володимирівна
Українська література
11 клас

20 грн

4. Феномен «кларнетизму». Вітаїстичність як наскрізна оптимістична тональність, життєствердна настроєвість (зб. «Соняшні кларнети»). Поезії «Арфами, арфами...», «О панно Інно...», «Ви знаєте, як липа шелестить...»

4. Феномен «кларнетизму». Вітаїстичність як наскрізна оптимістична тональність, життєствердна настроєвість (зб. «Соняшні кларнети»). Поезії «Арфами, арфами...», «О панно Інно...»,  «Ви знаєте, як липа шелестить...»

424

Аватар профіля Сусліна Олена Володимирівна
Українська література
11 клас

20 грн

8. Група «київських неокласиків». Різногранний творчий шлях М. Рильського, рання творчість. Філософічність, афористичність його лірики.

8. Група «київських неокласиків». Різногранний творчий шлях М. Рильського, рання творчість. Філософічність, афористичність його лірики.

523

Аватар профіля Сусліна Олена Володимирівна
Українська література
11 клас

20 грн

Схожі уроки

Василь Стефаник. Життєвий та творчий шлях.

Василь Стефаник. Життєвий та творчий шлях.

511

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська література
10 клас

Ліна Костенко. Творчий шлях. Громадянська позиція митця

Ліна Костенко. Творчий шлях. Громадянська позиція митця

578

Аватар профіля Ніколенко Марина Олександрівна
Українська література
11 клас

М.Коцюбинський. Повість "Дорогою ціною"

М.Коцюбинський. Повість "Дорогою ціною"

565

Аватар профіля Кот Оксана Анатоліївна
Українська література
8 клас

Григір Тютюнник "Климко". Доля дитини в часи воєнного лихоліття. Ідея самопожертви

Григір Тютюнник "Климко". Доля дитини в часи воєнного лихоліття. Ідея самопожертви

1775

Аватар профіля Бурбела Людмила Василівна
Українська література
7 клас

О. Кобилянська. «Valse melancolique»

О. Кобилянська. «Valse melancolique»

238

Аватар профіля Вусата Юлія Анатоліївна
Українська література
10 клас