Конструктор уроків
Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.
Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.
№1:
Теоретичний блок
Тема. Образ Мегі – дівчинки, котра любить читати. Її пригоди й духовне випробування. Поглиблення понять про оповідача, розповідача роман, повість, фентезі
Завдання:
характеризувати образи головних героїв твору;
розкрити актуальні теми і проблеми у прочитаному творі;
визначити роль оповідної форми у розкритті образів героїв.
ТЕОРЕТИЧНИЙ БЛОК
Опорна схема «Герої твору» (Автор: І. Лебедюк)
Образ Мегі
Дванадцятирічна Меґі, дочка палітурника Мортімера Фольхарта, обожнює книжки. Цього вона навчилася у свого батька, якого ніжно називає «книжковим лікарем».
Дівчинка зовсім не пам’ятає матері, але не відчуває себе знедоленою, бо живе в чарівному світі, сповненому любові, фантазії і пригод, — світі чудових книжок. її батько Мо є книжковим фанатом, саме він навчив Меґі цінувати красу друкарського слова. Але, крім цієї пристрасті, вони ще володіють дивовижним даром — оживлювати героїв із прочитаних ними вголос книжок. Однак ця таємниця, як і обставини зникнення її мами, розкрилася дівчинці лише під час незвичайних подій: неочікуваних, жахливих і нереальних.
Ще на початку твору авторка розповідає про сховок Меґі — скриньку з книжками, яку вона неодмінно бере із собою в кожну подорож. Саме книжки навчили дівчинку мислити, відрізняти добро від зла, поважати кожну людину й бажати всім щастя. Лише така позитивна героїня здатна побороти темні сили, не допустити світове зло на Землю й визволити власних батьків.
Паспорт героя твору (Автор: І. Лебедюк)
Цитати для характеристики Меґі
«Але Меґі щоразу брала з собою книжки ще й з іншої причини. У чужині вони були для неї наче домівкою — знайомі голоси, друзі, які ніколи з нею не сварилися, розумні, сильні, відважні друзі, що пройшли вогонь і воду, повсюди побували й зазнали численних пригод. Книжки підбадьорювали Меґі, коли в неї було сумно на душі, проганяли нудьгу, а Мо тим часом кроїв шкіру й тканину, заново зшивав розсипані старі сторінки, що їх десятками років шарпали сотні пальців».
«— Вони забрали його з собою! — Від безсилої люті Меґі мало не задихалася. Вона вороже втупилася в Елінор. — Навіщо ти мене тримала? Ми могли б йому допомогти! — Дівчинка стисла кулаки, немовби збиралася накинутись на тітку».
«— Тільки не кажи, нібито її вичитав звідси оцей старий! — промовив він. — Це зробила ти! Ладен побитися об заклад на свій ніж. Це батько тебе навчив чи ти просто успадкувала його хист? А втім, яка різниця!»
«Їй було соромно за те, що вона вичитала цю тендітну крихітку з її книжки. Ох, як же їй було соромно!»
«Дівчинка стисла вуста, щоб вони не тремтіли, й поглянула вгору на Каприкорна.
— Я для тебе не читатиму! — заявила вона. Її голос пролунав у церкві, мов голос чужої людини. — Не читатиму жодного слова! Я не вичитуватиму тобі ні золота, ні, тим більше, отого твого… ката! — Останнє слово вона просто-таки жбурнула в обличчя Каприкорна».
«— Ти лишень поглянь на донечку! — прошепотіла вона. — Хоробра, як…
Елінор хотіла порівняти Меґі з одним із героїв якої-небудь книжки, але всі герої, котрі спадали їй на думку, були чоловіки, а крім того, жоден із них своєю хоробрістю не міг позмагатися з цією дівчинкою, що, гордо випроставшись і вперто випнувши підборіддя, дивилася з помосту на Каприкорнових людей».
« … у книжках часто пишуть про гарячу ненависть. Однак на Каприкорновому святі Меґі збагнула, що насправді ненависть холодна, як крижана рука, що хапає за серце й притискає його до ребер. Від ненависті її проймало морозом, хоч м’яке нічне повітря горнулося до неї, немов бажаючи переконати, що світ ще не запався, він добрий».
«Так, він вирішив помститися, — читала Меґі. (Ох, якби ж тільки в неї не тремтів так голос! Але вбивати нелегко, навіть якщо замість тебе це робить хтось інший.) — І тоді Привид ступив до свого володаря, простяг до нього сірі, мов попіл, руки…»
Як тихо рухалася ця величезна, страшна почвара!
Меґі втупилася в наступне речення Феноліо: «І Каприкорн упав ницьма, а його чорне серце спинилося…»
Вона не могла вимовити ці слова, просто не могла».
Жанрові ознаки фентезі у романі “Чорнильне серце”
Переплетення двох світів.
Магія.
Пригодницький сюжет.
На перший план висуваються герої, їхні вчинки і переживання, чарівне і казкове грає допоміжну, але далеко не другорядну роль.
Протистояння добра і зла – основний сюжетостворюючий стрижень.
Літературознавчий словничок
Оповідач — це вигаданий персонаж, від імені якого ведеться розповідь про долю героїв або про події, що становлять зміст літературного твору.
Розповідач — дійова особа, яка виступає у творі і як суб’єкт, і як об’єкт (безпосередній або опосередкований) розповіді, тобто як герой, що є учасником або має безпосереднє відношення до тих подій, про які він розповідає.
Роман — літературний жанр, великий за обсягом, складний за будовою епічний твір, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів.
Повість — великий розповідний прозовий твір, у якому широко змальовано життя одного або кількох героїв протягом тривалого або важливого за подіями проміжку часу.
Фентезі (від анг. fantasy — «фантазія») — вид фантастичної літератури, заснований на використанні міфологічних і казкових мотивів. У сучасному вигляді сформувався на початку ХХ століття.
Перегляньте презентацію «Залюблена у лабіринт із букв. Образ Мегі ("Чорнильне серце") (Автор: Є. Кашуба). Режим доступу:
Попрацюйте з презентацією до образу Мегі з роману Корнелії Функе «Чорнильне серце». (Автор: М. Мазур). Режим доступу:
Подивіться буктрейлер до роману К. Функе «Чорнильне серце» «Ода книзі» (Автор: Є. Кашуба). Режим доступу:
https://www.youtube.com/watch?v=nNDqs8Pp-c8
ПРАКТИЧНИЙ БЛОК
Установіть відповідність «Хто є хто»
Ім’я персонажа | Ким є у творі |
Елінор | книжковий лікар |
Вогнерукий | мати Меґі |
Гвін | ватажок бандитів |
Феноліо | німа служниця |
Мортимер | рогата куниця |
Реза | мандрівний жонглер |
Фарід | слуга розбійників |
Даріус | майстер читання - невдаха |
Баста | мати Козерога |
Сорока | тітка матері Меґі |
Козеріг | Письменник |
Мортола | вірний служник Козерога |
Складіть сенкан.
Довідка: Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему ( один іменник).
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника).
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (три дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного (речення).
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок ( іменник- синонім)
Зразок
Меґі.
Довірлива, нескорена.
Мріє, любить, рятує.
«Вичитує» Привида для порятунку.
Книголюбка.
Складіть пазл за покликанням (Автор: С. Матвієнко). Режим доступу: https://learningapps.org/display?v=psh6exdr520
БЛОК КОНТРОЛЮ
Питання для самоконтролю.
Доведіть, що твір К. Функе «Чорнильне серце» – це роман-фентезі.
Які відомі вам книжки згадуються в «Чорнильному серці»? Чому саме вони?
Чому, на думку автора та героїв, необхідно читати книжки? Що дарують книжки особисто вам?
Які моральні проблеми порушує автор у своєму творі?
Чому, на думку журналу «Time», Корнелія Функе — «найвпливовіша німкеня світу»? У чому полягає вплив письменниці?
2. Виконайте тестові завдання за покликанням. (Автор: Є. Кашуба). Режим доступу: https://cutt.ly/FtV8IIU
Рефлексія від 11 учнів
Сподобався:
Зрозумілий:
Потрібні роз'яснення: