Що потрібно школярам для досягнення хороших результатів під час дистанційного навчання? Якщо умова доступу до стабільного інтернету виконана, то для успішного навчання потрібна зацікавленість!
Досвід останніх місяців показує, що традиційні підходи в нових умовах не діють. Щоб втримати увагу школярів та мотивувати їх на навчання, уроки мають бути більш динамічними та орієнтованими на практику. При цьому можливість залучати сучасні інтернет-інструменти дозволяє створювати купу цікавих проєктів, в яких учні можуть проявити творчі здібності та використати знання теорії на практиці.
Ось кілька прикладів, які ви можете взяти на замітку та адаптувати під свій предмет.
Дистанційні уроки в Zoom не стали чимось несподіваним для школярів. Адже більшість сучасних підлітків, коли не знають, як щось влаштоване чи працює, шукають відповіді на YouTube, переглядаючи відповідні короткі майстер-класи із поясненнями. Цей формат пізнання нового є для них цікавим і зручним, а також дозволяє швидко розібратися будь із чим, у тому числі з програмним матеріалом із будь-якої шкільної дисципліни.
Однак пасивне переглядання відео дозволяє запам'ятати не більше 40% побаченої та почутої інформації. Найефективніший спосіб вивчити будь-яку тему – пояснити самому цей матеріал іншим.
Принцип: Запропонуйте школярам відчути себе у ролі експерта та створити власне освітнє відео з поясненням навчального матеріалу для однокласників. Дозвольте учням проявити креативність, побудувати сценарій відео за власним задумом та дібрати приклади найбільш влучні та їхній погляд.
Наприклад ось так:
Навчальне відео про значення правил у культурі мовлення, створене у межах проєкту «Диsтанційка».
Невимушено пояснити будь-яку теорію, підняти складну тему та творчо переосмислити навчальний матеріал допоможе створення змістовної мальованої історії за мотивами навчальної теми у вигляді коміксу чи скрайбінгу.
Принцип: Запропонуйте школярам створити освітній комікс чи скрайбінг, в якому проілюстрована історії з використанням щойно опанованої теорії (наприклад, пояснення, чому виникає вітер; як проявляється закон тяжіння; ситуації, в яких використовуються певні сталі вирази та інше).
а) Комікс – добірка малюнків, поєднаних спільним сюжетом, кожний з них супроводжується короткими текстовими репліками головних героїв та іншими коментарями.
Приклад коміксу з поясненням принципу електричного розряду з книги «Науковий комікс. Фізика в природі», автор Наталія Мусієнко.
Для створення коміксів радимо використовувати такі онлайн-інструменти:
Детальний огляд цих ресурсів зроблений у нашому окремому матеріалі.
б) Скрайбінг – своєрідний освітній мультфільм-розповідь, в якому наведено певні пояснення будь-чого з паралельним ілюструванням ключового змісту.
Приклад скрайбінгу з роз'ясненням, що таке рівень моря (створено MinutePhysics та адаптовано українською фахівцями освітнього проєкту «Цікава наука»).
Подібний проєкт можна створити власними силами за допомогою спеціальних онлайн-інструментів. Наприклад:
Сучасні школярі не уявляють свого життя без соціальних мереж і YouTube, вони добре знаються на трендах шоубізнесу та мають улюблених блогерів, які не лише висвітлюють певні події зі свого життя, а й беруть інтерв'ю у непересічних особистостей чи лідерів думок у певній сфері.
Принцип: Запропонуйте школярам створити власний проєкт відеоінтерв'ю. Об`єднайте учнів у пари чи невеликі групи та запропонуйте перевтілитися у талановитого журналіста та в експерта з певного питання, наприклад, історії певного періоду чи фахівця певної сфери (письменника, фізика-винахідника, математика тощо). Мета – побудувати змістовний діалог, ґрунтуючись на щойно опанованих відомостях з програмного матеріалу.
Приклад втілення ідеї – інтерв'ю з журналістом Антоніною Іващук про особливості професії, створене у межах проєкту з профорієнтації.
Нехай учні спробують побудувати діалог. Учні-журналісти мають вигадати нестандартні влучні запитання, а учні-експерти – спробувати відповісти на них з позиції фахівця.
Щоб такий експеримент пройшов вдало, заздалегідь попередьте школярів про формат уроку, що проводитиметься під час Zoom-конференції. Або запропонуйте втілити такий командний проєкт у якості домашнього завдання чи підсумкової роботи.
Як зацікавити школярів наукою? Показати, що абстрактні формули і графіки насправді описують принципи та закономірності, що оточують нас на кожному кроці. Як пояснити значення певних правил мовлення? Прослідкувати, де вони використовуються у повсякденному спілкуванні!
Принцип: Запропонуйте учням під час прогулянки уважно поспостерігати, де саме проявляються у довкіллі певні закони та закономірності, що вивчаються за навчальною програмою. Попросіть школярів зробити світлини своїх відкриттів чи змоделювати фізичні закони та записати відео. Таким чином можна створити цілу спільну виставку з фото- чи відеоматеріалів та переглядати їх під час Zoom-конференції.
До того ж, вихід на вулицю – можливість переключитись, відпочити від екрану комп'ютера та зробити власні відкриття.
Приклад пояснення послідовності Фібоначчі, відео створене для YouTube-каналу «Математика по-українськи».
Творчий формат уроків дозволить учням більш усвідомлено та позитивно ставитись до навчання.
Реалізовуючи ідеї подібних практико-орієнтованих проєктів під час дистанційних уроків, ви створите умови для більш вмотивованого навчання школярів. В учнів буде можливість, ґрунтуючись на теоретичних відомостях, проявити себе, а також відчути позитивні емоції під час навчання – зацікавленість темою, творче натхнення, здорову конкуренцію, а також радість та гордість за гідний результат.
Читайте також: