Що є рушійною силою та мотивацією для вивчення будь-чого? Як правило, цікавість!
Якщо провести невеличке соцопитування серед школярів різного віку, то можна виявити певну загальну закономірність: у більшості учнів молодших класів серед улюблених навчальних предметів є математика, а чим старшими стають школярі, тим менше серед них залишається її прихильників. Чому?
Шкільний матеріал з математики поступово стає складним, до того ж школярам часто незрозуміло, де можна використати у повсякденному житті набуті знання. А отже математика перетворюється для більшості з них на своєрідну «латинь» – мертву науку, яка має сенс виключно на уроках за розкладом. Тож про цікавість вже й не йдеться!
Як виправити це незаслужене ставлення? Як зацікавити математикою кожного учня? Пропонуємо кілька практичних порад.
Доведіть, що математика – це не абстрактні формули і графіки, це принципи та закономірності, що оточують нас на кожному кроці!
Наприклад, розкажіть, що золотий перетин, який обчислюється за формулою Фібоначчі, є одним із ключових законів Всесвіту. Так, за правилом золотого перетину утворюються траєкторій руху вихрових потоків в ураганах, еліптичні галактики (зокрема, і наш Чумацький Шлях), відбувається «будівництво» раковини равлика або вушної раковини людини та багато усього іншого. Варто лише придивитися навколо уважніше!
Розкажіть про те, що математичні закономірності універсальні, вони закладені у природі, як велика таємниця, яку можуть осягнути люди. Незважаючи на те, пізнали ми їх чи ні, вони діють! Знання ж з математики може допомогти зрозуміти принципи світобудови.
Понад 500 ідей, щодо прояву математичних закономірностей у влаштуванні світу ви можете переглянути на YouTube-каналі Numberphile, де видатні вчені світу розповідають про найскладніші математичні закономірності просто і зрозуміло (англомовний канал можна дивитися із субтитрами українською мовою).
Це захоплива, невимушена і водночас ефективна форма навчання поза шкільним кабінетом. Організуйте прогулянку, похід у ліс, відвідування кінотеатру, зоопарку, торгівельно-розважального комплексу – будь-що.
Головна мета: під час заходу запропонуйте учням, звернути увагу та прояв математичних закономірностей будови, розміщення та функціонування об'єктів навколо. Ставте запитання, разом аналізуйте, ґрунтуючись на раніше набутих математичних знаннях.
Наприклад, проаналізуйте разом, чому бджоли створюють соти саме шестигранної форми:
Поговоріть про те, як саме використати знання з тригонометрії для побудови ескалатора: https://www.etudes.ru/ru/etudes/subway/
Більше 100 ідей відеодемонстрацій прояву математичних закономірностей у повсякденні ви можете переглянути на ресурсі «Математичні етюди», а ознайомитись з готовими варіантами маршрутів для математичних походів на ресурсі cmste.uregina.ca.
Такий формат навчання буде цікавий як учням молодших класів, так і старшокласникам. Під час таких походів можна опрацьовувати як конкретні навчальні теми, так і значення математичних знань у цілому. Цей формат уроків допоможе учням зрозуміти важливість та значення для повсякденного життя теоретичних знань, набутих у класі під час уроків.
Гра – одне з найулюбленіших занять школярів. І це не просто забавка, у процесі гри учні отримують знання, відпрацьовують навички, вчаться знаходити нестандартні рішення, змагаються, і головне – усе це відбувається невимушено!
Тож ігри можуть стати ефективним інструментом для навчання на уроках математики. Чи застосовуєте ви ігри на уроках? Тоді вам обов'язково стануть у пригоді рухливі математичні забавки, дидактичні ігри на уроках і величезна кількість безкоштовних ігор на спеціальному математичному ресурсі math10, в які можна грати онлайн.
Школярам середніх класів добре відомі закон Архімеда, система координат Декарта, рівняння Піфагора, теорема Вієта та інші. Однак це не просто формули і цифри, за цими відкриттями стоять реальні люди. Хто вони були, цим цікавились, яких зазнавали успіхів та невдач? Чого боялися та як перемагали свої страхи?
Можливо хтось і з ваших сьогоднішніх учнів колись стане видатним математиком століття. Тож надихніть школярів, пояснивши, що історію будь-якої науки роблять генії, але все ж таки вони звичайні люди.
Запропонуйте школярам разом створити науково-дослідницькі, науково-практичні або мистецькі проєкти, для реалізації яких необхідно залучити математичні знання!
Надихнутися ідеями ви можете у матеріалі про 10 YouTube-каналів для створення STEM-проєктів.
Найпростішими ж проєктами STEAM можуть стати оригінальні математичні малюнки та розмальовки, які можна створити, знаючи відповідний принцип.
Понад 150 шаблонів з ідеями для створення математичних малюнків зібрано в окремому матеріалі.
Час від часу пропонуйте учням виконати творчі завдання, для розв'язання яких потрібне не лише знання математичної теорій, а й кмітливість та нестандартний підхід. Запропонуйте школярам виконати цікаві завдання поза шкільною програмою та влаштуйте змагання!
Ймовірно, вам стануть у пригоді головоломки з сірниками та ідеї цікавих математичних загадок.
Читайте також:
10 порад, як привернути і втримати увагу школярів під час уроку
Навчальний прийом «Шість капелюхів»