24 грудня 2019 о 10:00
0 0

Ідеї рухливих лінгвістичних ігор для учнів середніх та старших класів

Приклад завдань для інтегрованих уроків української мови та фізичної культури.

Українську мову можна вивчати не лише за партою, а й у невимушеному форматі гри. Пропонуємо 4 ігрові вправи для урізноманітнення уроків мовлення у середніх та старших класах. З їхньою допомогою можна не лише закріпити вивчений матеріал, а й додатково розвивати навички зв'язного мовлення, креативного мислення, уважність та швидкість реакції.

1. Гра «М’яч та слова»

Принцип гри: Учасники стають колом та хаотично кидають м`яч одне одному в будь-якому напрямку. 

Той гравець, що кидає м'яч, повинен назвати іменник у називному відмінку. Учасник, який ловить, у свою чергу має миттєво дібрати дієслово, що цілком підходить за змістом до названого іменника. Після цього він кидає м'яч іншому гравцеві, назвавши свій варіант іменника. 

Наприклад виконання завдання: Якщо перший гравець назвав слово «вогонь», то інший учасник має дібрати до нього дієслово на кшталт «палає» чи подібне. Якщо ж гравець помиляється та називає нелогічне дієслово (наприклад, «ллється»), то він вибуває з гри.

Ця вправа виглядає простою тільки на перший погляд, бо насправді виконується без зусиль лише у повільному темпі. Спробуйте підвищити темп, і ви побачите, що все не так вже й просто! Безпомилкове виконання умов гри у швидкому темпі можливе лише за умови максимальної сконцентрованості та уважності. 

 

2. Гра «Час спливає»

Принцип гри: Учні стають колом. Учитель умикає гучний секундомер, поки механізм відліковує час (наприклад, 1 хвилину), учні мають швидко передавати одне одному по колу будь-який предмет: м'яч, ручку, кубик. 

Коли час спливає, той, у кого залишиться в руках предмет, має відповісти на будь-яке запитання вчителя за темою вивчення – дібрати риму до слова, озвучити правило, назвати слова-винятки з правила та інше. 

У процесі цієї гри учні досить жваві й активні. Ця вправа універсальна – її можна застосовувати як з учнями молодших класів, так і зі старшокласниками при вивченні будь-якої теми без винятку.

 

3. Гра «Влуч»

Принцип гри: Об'єднайте учнів у 2 команди, кожна отримує баскетбольний м'яч, який має закинути у корзину.

Учні кожної команди шикуються одне за одним. Учитель по черзі ставить запитання кожному головному гравцеві з колони. У разі надання вірної відповіді учень отримує 1 бал для своєї команди і право кинути м'яч у корзину. У разі влучного попадання він отримує ще 1 бал, після цього біжить у кінець своєї колони. У цей час вступає у гру наступний учасник команди. 

Якщо ж гравець помиляється, то він не отримує балів, не кидає м'яч у корзину і залишається на місці, у той час, як гравець з команди суперників, у разі надання правильної відповіді, стає в кінець своєї команди. 

Гра закінчується, коли всі учасники команди візьмуть участь у змаганні. Перемагає та команда, яка набрала більшу кількість балів.

 

4. Гра «А до чого тут Дон Кіхот?»

Подібну вправу свого часу активно практикував видатний Костянтин Станіславський, навчаючи своїх учнів-майбутніх акторів. Головна мета такої гри – навчитися швидко і змістовно відповідати на будь-які запитання в умовах браку часу на роздуми.

Ми її трошки удосконалимо: учні мають не лише вигадувати відповіді, а й перекидати м'яч одне одному. 

Принцип гри: Гравці стають колом. Ведучий ставить несподіване запитання першому гравцеві, яке жодним чином не стосується ні вивченого матеріалу, ні предмету обговорення та кидає м'яч. 

Завдання гравця – не лише спіймати м'яч, а й не розгубившись, відповісти логічно на поставлене запитання. Після цього він перекидає м'яч далі будь-якому гравцеві, який, у свою чергу, має спіймати м'яч і продовжити розмову, сказавши певну репліку чи поставивши змістовне запитання.

Так учні на ходу вигадують історію і вчаться підтримувати розмову буквально із нічого. Це досить складна гра, але щойно учні збагнуть її принцип, вони обов'язково вподобають її.

Приклад виконання завдання: 

Як здоров'я Олексія Леонідовича? Хоча учасник і гадки не не має, хто такий Олексій Леонідович, але він має негайно відгукнутися і придумати відповідь: – Одужує. Температура вже нормальна.А ви звідки це знаєте? - підключається третій гравець. – До нас учора приходила його племінниця, розповідала. - підключається четвертий гравець. – Люда? – репліка п'ятого гравця. – З рудими кісками? – Так, так, з косичками, смішна дівчина у величезних окулярах. 

Головна умова – у грі не можна відповідати «не знаю», учасник за будь-яких умов має викрутитись та продовжити розмову так, ніби він говорить цілковиту правду. При цьому гравець має ловити м'яч і після своєї репліки кидати його іншому будь-якому учаснику.


Вебінар «Особливості використання флеш-карток у процесі вивчення української мови та літератури». 

Мета: Ознайомити освітян із поняттям «флеш-картка» та особливостями використання цього інструменту на уроках української мови та літератури.

Вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/osoblivosti-vikoristanna-fles-kartok-u-procesi-vivcenna-ukrainskoi-movi-ta-literaturi-59.html

 

Онлайнкурс «Українська мова у професійній діяльності державних службовців. Публічна комунікація». 

Мета: Полягає в розвитку мовної та комунікативної компетентностей державних службовців для якісного й компетентного виконання посадових обов’язків, передбачених Законом України «Про державну службу».

Курс: https://vseosvita.ua/course/ukrainska-mova-u-profesiinii-diialnosti-derzhavnykh-sluzhbovtsiv-publichna-komunikatsiia-24.html


Вас також можуть зацікавити такі матеріали: 

Ідеї рухливих математичних ігор для учнів середніх та старших класів

Лінгвістичні ігри на уроках мовлення (українська та іноземна мови)

#українська_мова #фізична_культура #ігри #учні #вебінар #курс