+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о

Як навчити додавати і віднімати за допомогою асоціацій та образів

Дізнайтесь про технологію образно-асоціативного підходу до формування обчислювальних навичок у дітей від спікера вебінара.

Нестандартний підхід до обчислення запропонував Павло Копосов, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник Інституту модернізації змісту освіти МОН України. Його педагогічний стаж складає 25 років. На шляху своєї кар’єри пан Павло був незадоволений тими методиками, які пропонували тодішні методисти, тому він розробив власну: технологію образно-асоціативного підходу до формування обчислювальних навичок у межах першого десятка. Детальніше про це пан Павло розповів під час онлайн-вебінару «Всеосвіти». 

Під час розробки нашої методики образно-асоціативного підходу і, зокрема, нашого посібника, було об’єднано гру і казку. Гра сама по собі активізує дітей, але в ній низький моральний підтекст. З’єднавши її з казкою, можна розігрувати різноманітні сюжети.

В основі посібника «Обчислюємо залюбки» лежить методичний та психологічний аспекти. Методичний полягає в тому, що навчальні обчислювальні навички в дітей намагаємось формувати на твердому знанні складі числа. У психологічному аспекті ми акцентували увагу на тому,  що процес запам’ятовування надто складний і об’ємний.

У процесі обчислювальних навичок посібник націлює дітей спиратися не на лічильний матеріал і числовий ряд, а на графічний образ цифри, а також на вже наявний досвід оперування невеликими числами у повсякденному житті.

Наприклад, діти дивляться мультфільми, слухають казки і знають, скільки в ній героїв. Вони можуть знати, що у машини 4 колеса; знати, скільки пальців на руці. Усі вправи розраховані на поетапне знайомство, закріплення, повторення і поступове запам’ятовування в усіх випадків додавання, віднімання в межах першого десятка.

За допомогою гри-казки діти познайомляться з цифрами. Вирушаємо у подорож.

Для найменших діток,
Збудували палац-дитсадок.
В палаці математики,
Живуть сестрички-братики,
Слухняні дочки і сини,
Звуться числами вони.

У нашій методиці ми поєднуємо образ і слово. Велике значення грають саме примовки. Зверніть на них увагу. Під час додавання одиниці, ми використовуємо наступні примовки:

Один додаю – сусіда зверху пізнаю.
Один віднімаю – сусіда знизу зустрічаю.

Провівши ряд спостережень, я зрозумів, чому діти не можуть віднімати одиниці. Саме тому і виникла потреба розробити примовки. Є моральні асоціації, як до прикладу про одиничку. 

Одиниця мов стріла, нас у казку привела.
До озера підійшли,
Птаха гарного знайшли.
Лебідь крилами махав,
Він погано рахував.


Вигнув шию гарний лебідь,
Хоче він полинуть в небо.
Подивіться, от дива,
Схожий він на цифру два.

До цифри 2 можна запропонувати дітям такі ігри: 

1. Лебідь підняв одне крило, підняв друге крило. Скільки крил усіх було?

2. Крило до крила, крил у лебедя лиш два.

3. Лебідь лапками тріпоче, порахувати лапки хоче.
    Лапка ліва, лапка права  – по озеру лебідь плавав.
    Він лапками чебирає, то одну, то другу піднімає.
    Скільки ж лебідь лапок має?

Лебедям допомогли,
Порахувати їх змогли.
Лебеді ці два зраділи,
Аж до хмари підлетіли.
Птахи крилами нам помахали,
Дорогу в казку нову показали.
Лісом, степом і гайком,
Підемо разом з козаком.
Козак спускається з гори,
В нього лук мов цифра три.
Він нікого не боїться,
Бо стріла мов одиниця.
Ми озеро перепливли,
До хатини підійшли.
У ній півник, мишенята,
Вчаться добре працювати.
Видно нам усім згори,
Їх будинок номер 3.
Під хатиною сидять,
Півник, двоє мишенят.
Мишенята скік та скок,
Півник молотить колосок.
«Ти всі зернинки підбери,
1 і 2 – це буде 3».
Всі у полі трудилися,
Сильно потомилися.
Треба в хатці їм зібратися,
І усім порахуватися.
Заходять двоє мишенят,
І півник доганяє їх,
Скільки друзів є у всіх?

Є загальні випадки віднімання одинички, коли її віднімаємо використовуємо слово-підказку «сусід». Маємо вираз:  3-2=1 (сусід). Дітям розповідаємо таку промовку: 

Сусіда віднімаю,
Одиницю зустрічаю.

Рухаємось і вивчаємо цифри далі.


Щоб поле засівати,
Слід машину їм придбати.
Машину придбали,
І гараж побудували.
Видно з їхньої квартири,
Гараж під номером чотири.
Два колесо взяли мишенята,
Півник сам зміг два підняти.
Спереду два, і ззаду два колеса,
Доїде швидко машина до колоса.

Під час вивчення числа чотири відразу з’являється асоціації: машина, колеса. Що це означає? Згідно з нашою методикою, дитина над виразом додавання, особливо на перших етапах, повинна промовити саме цю вербальну асоціацію: два колеса спереду, два колеса ззаду.

Примовка: додаю, малюнок впізнаю, віднімаю – малюнок одразу називаю. 

Весь зібрали урожай,
Спекли великий коровай.
Стали мишки працьовиті,
Цілу зиму будуть ситі.
Скоро снігом вкриє поле,
А мишенятам треба в школу.
Були малі ці мишенята,
Не уміли ще й писати.
Тож мишенята ці тепер,
Сіли у гелікоптер.
Він почав крутить, вертіть,
Та не зміг ніяк злетіть.
Гелікоптер чомусь не може,
В небеса себе піднять,
Це тому що дуже схожий він на цифру п’ять. Ми писали, ми трудились,
Наші пальчики стомились.
Пальцям слід відпочивати,
Потім далі працювати.
Чотири пальці відпочили,
А один і ще лишили.
Будуть разом спочивать,
Скільки пальців, діти? П’ять.

У всіх асоціаціях є ті, хто допомагає своїм «матусям». Якщо кожне число – це мама, а менші числа, які його складають – це діти. У цифрі 5 то – 3 і 2 допомагають писати, а 4 не допомагає. 

Навчились мишенята писати,
Пора знову до праці ставати.
І нам вже до роботи час,
Знову казка кличе нас.
З бруньки визирнув листок,
Вийшла цифра для діток.
Принесла пташка добру вість,
Що це звичайно цифра шість.
Ростуть квіти і трава,
Пора розпочинать мишенятам жнива.
Сідлаємо коника в дорогу,
Приб’єм йому підкови на ноги.
Щоб кожен коник швидше біг,
Порахуйте, скільки в нього ніг.
Їде вершник і міркує,

Ніг ніяк не порахує.
В мене ніг лише є дві,
В коня чотири у траві.
Коник хай травичку їсть.
А ніг ми нарахуєм шість.

А ви дивіться, як слід,
Де лишає коник слід.
Шли за коником слідом,
Та й прийшли до баби з дідом.
Баб з дідом не саменькі,
Помічники в них є маленькі.
Ось вони усі гуртом,
Тягнуть ріпку за селом.

Дід, бабуся, внучка,
Натрудили ручки.
Не йде ріпка із нори,
А людей працює скільки? Три.
Біжить собачка, біжить кішка,
А за ними дрібна мишка.
Хвости тримають догори,
А тваринок скільки? Також три.
Вчепилися ріпці за хвіст,
Тварин, людей, всіх скільки? Звичайно шість.
Ще й сусід попив водички,
Та й вчепився за одиничку,
Тож і нам пора в дорогу,
Прийти їм на допомогу.

В посібнику є малюнки, які знайомлять із цифрою шість. Вона намальована у такий спосіб, щоб в ній можна було пізнати коника.

Є таке поняття, як розгорнуті асоціації і згорнуті. Розгорнута, це коли ми говоримо, що 4 ноги у коня, 2 – у вершника. Разом виходить 6.

Скорочені асоціації: 2+2= 4 (машина), 3+2= 5 (пальці), 4+2= 6 (вершник) і. т д.

Наприкінці заняття пропоную учням виконати тест, який складається з 21 прикладу. На запис відповідей дається 2 хвилини.

Аби дізнатись більше про технологію образно-асоціативного підходу, ви можете переглянути вебінар Павла Копосова повністю. Після перегляду ви маєте можливість пройти тестування, отримати Свідоцтво та доступ до медіа-файлів спікера. 

Вас також зацікавить: ТОП-7 новацій на порталі «Всеосвіта».

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись