! В а ж л и в о

Ігри на розвиток навичок читання та мовлення у дошкільнят

Зробіть процес навчання читанню та розвитку мовлення у малечі ще цікавішим: вам у цьому допоможуть веселі і корисні ігрові вправи.

З самого народження малюк починає чути різні звуки і бачити чимало цікавого навколо себе. Поступово дорослішаючи, у нього з’являється інтерес до пізнання навколишнього світу, і звичайно ж, намагання сказати перше слово.

А далі батьки намагаються допомогти дитині опанувати більш складні слова і словосполучення. У який спосіб це правильно робити? Ділиться Тетяна Здравчева, талановита дефектологиня, практична психологиня, вчителька початкових класів.

Пропонуємо вам скористатися кількома корисними вправами, які допоможуть педагогу урізноманітнити заняття під час процесу навчання читанню та розвитку мовлення зі своїми вихованцями. Ігрові вправи розроблені завдяки рекомендаціям Тетяни Здравчевої. 

 Гра «Імена дітей» 
Рекомендована для малечі, яка вже почала читати по складах (представлена у 5 варіантах). 

Варіант 1

Гра складається із 2 наборів картинок:

Перший – фотографії дітей різного віку та з різними емоціями. 

Завантажте за посиланням (доступно 90 штук): https://vseosvita.ua/library/gra-diti-168675.html

Другий – імена. Слова мають бути з одним складом.  «Всеосвіта» пропонує скористатися добіркою імен: 50 для дівчаток і 45 для хлопчиків.

Як грати:

Учителю необхідно підготувати 4-5 імен, найбільш знайомих дитині (це можуть бути імена членів її сім’ї або родини). Педагог показує картку з будь-яким іменем. Після цього необхідно обрати фотографію хлопчика або дівчинки, яким належать назване ім’я.

Наприклад: дитина прочитала ім’я «Толя» та обрала фотографію певного хлопчика, ім’я «Катя» – відповідне фото дівчинки.

Варіант 2
Робота над прочитаним

Коли учень прочитав 4-5 імен, потрібно зробити невелику паузу та закріпити вивчені слова. Педагог по черзі закриває зображення хлопчика чи дівчинки, ховає їхні імена та просить дитину пригадати самостійно, як їх звати.

Учитель: «Відкрий світлину і пригадай, яким іменем ти назвав хлопчика чи дівчинку».

Під час наступних занять можна збільшити кількість імен.

Варіант 3

Даний вид вправи спонукатиме учнів до діалогу.

Учитель: «Обери будь-яку світлину та опиши її. Скажи, будь ласка, що ми знаємо про дівчинку Олю. Давай пофантазуємо: як звати її маму, чи ходить вона до школи і т.д.».

Лишіть перед дитиною фотографії та імена і запропонуйте кожному придумати лагідні варіанти, наприклад: Катя – Катруся, Вова – Вовчик, Таня – Тетянка. Запитайте у дитини, як батьки чи родичі називають її лагідно.

Варіант 4

Вивчаємо з дітьми офіційні назви імен. Коли діти підростуть, їх будуть називати по-інакшому: Вова стане Володимиром, Таня – Тетяною і т. д.

Варіант 5

Навчаємо дитину називати імена у родовому відмінку: «Назви, з ким ти товаришуєш: Яна – з Яною, Соня – з Софією, Катя – з Катериною і т. д.».

Примітка: аби картинки та слова слугували вам якомога довше, заламінуйте їх та зберігайте у коробках або zip-пакетах.

 Гра – «Паротяг» 

Варіант 1

Для цієї гри потрібен паротяг (тяглова частина) і вагони зі словами. Можна підготувати три набори карток відповідно до рівня складності: прості слова, складніші і важкі.

Завантажити за посиланням: https://vseosvita.ua/library/gra-parotag-168700.html

Як грати:

Паротяг потрібно відправити у подорож, але куди саме, про це ви можете поміркувати разом з дітьми. Паротяг не може самостійно рухатись, тому задача дитини – причепити якомога більше вагонів із словами. На кожному вагоні прикріплене слово в залежності від того, що всередині. І саме учень про це дізнається самостійно, коли прочитає назву. Наприклад, вагон із словом «Муха». Малеча відкриває віконечко та перевіряє, чи дійсно там зображення цієї комахи.

Порада: проводьте цю гру у рухливій формі. Лишіть паротяг на килимку, а вагони – на столі. Після того, як дитина прочитала і перевірила картинку, вона біжить до килимка і чіпляє його до паротяга.

Якщо ви проводите гру для дітей з ООП, рухливий варіант не підійде. Проводьте її сидячи за робочим столом.

Варіант 2

Навчаємо дитину правильно відмінювати слова.

Між учнем і вчителем має розпочатися такий діалог:

- Кого везе вагончик?

- Жабку, муху.

- Що везе вагон?

- Вату.

У такий спосіб опрацьовується правильні грамотні закінчення.

 Гра «Віконечка» 

Складається із великої кількості наборів картинок на різну тему, яких варто змішати.

Як грати:

Учитель показує дитині карточку зі словом, яке необхідно прочитати. А далі треба відкрити віконечко і перевірити, що під ним зображено.

Порада: такий елемент, як «відкривати-закривати», добре тримає дитячу увагу.

Набір карток можна придбати в магазині.


Якщо вам сподобалися ігри, ви можете переглянути онлайн-вебінар Тетяни Здравчевої та дізнатись більше інформації. 

Вас також зацікавлять такі теми: 

Як вивчати абетку за допомогою фігурок танграму;

Вивчаємо англійські алфавіт за допомогою посібника «Write with Buddy»

Як навчити додавати і віднімати за допомогою асоціацій та образів.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації (лист МОН № 4/2181-19 від 30.09.2019 р.).

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Олімпіада «Всеосвіта Осінь – 2019»