Новини
1308
18 лютого 2020 о 19:41

Чи зможе штучний інтелект замінити вчителя?

Штучний інтелект поступово захоплює всі сфери життя. Чи означає це, що найближчим часом і професію вчителя замінить розумна машина?

Штучний інтелект (ШІ) – здатність машини обробляти великий обсяг даних, аналізувати їх, робити висновки, знаходити закономірності й приймати рішення.  Основна характеристика ШІ – уміння постійно вчитися, накопичувати знання та реалізовувати їх. Усе так, як і в мозку людини.

Яка ж ключова відмінність між інтелектом людини та машини? Відповідь проста: в останньої немає свідомості.

Ендрю Макафі – співзасновник і директор «Ініціативи з цифрової економіки» школи менеджменту МТІ Слоуна – говорить, що на сьогодні лишається чотири сфери, де людина переважає над ШІ:

  • Здоровий глузд.
  • Уміння запитувати.
  • Соціальні навички.
  • Співпраця з ШІ.

Сьогодні штучний інтелект уже вміє розпізнавати розмовну мову та обличчя людей, діагностує хвороби радіології та офтальмології, виявляє закономірності в генетиці, управляє автомобілем, аналізує фондові ринки та виграє у людини в стратегічних іграх.

Здається, ШІ може все. А як щодо освіти?


Штучний інтелект як репетитор

У більшості шкіл підхід до організації навчання лишається схожим: учні в одному класі виконують ті самі завдання з тих самих (або аналогічних) підручників. Частина класу не встигає опрацювати весь матеріал, інша частина засвоює його надто швидко й починає нудьгувати.

Але вже сьогодні ШІ може персоналізувати процес навчання за допомогою спеціальних додатків. Ці застосунки стають особистими репетиторами й допомагають кожній дитині максимально реалізувати свій потенціал.

Прикладом можуть слугувати деякі бельгійські школи, для яких британська компанія Century Tech розробила персоналізовану платформу навчання. Як це працює? Школа завантажує в систему Century Tech навчальну програму. Платформа розбиває її  на уроки. Діти проходять оцінювання для визначення власного рівня навчання. Після цього платформа створює для кожного індивідуальну програму.

Такі репетитори стали б корисними в регіонах, де мало вчителів. Наприклад, в Індії не вистачає мільйона педагогів. В індійських університетах і коледжах викладачів також недостатньо. Тому ШІ міг би розв’язати цю проблему.

Автоматизоване оцінювання

Багато вчителів відзначають, що час, витрачений на перевірку зошитів, домашніх завдань, контрольних, можна було б використати продуктивніше. Оцінювати роботи здатний штучний інтелект. Звичайно, він не зможе ставити оцінки за всі види робіт. Але викладачі вже сьогодні можуть автоматизувати оцінювання робіт із множиною варіантів вибору, усі тестові завдання.

Неефективними є також традиційний класний журнал, самостійні підрахунки середнього балу за тему, семестр тощо. Усе це міг би опрацьовувати ШІ.

Аналіз поведінки учнів

Відеокамери з ШІ зможуть проводити моніторинг відвідуваності,  оцінювати реакцію учнів на різні типи навчальних тем і завдань. ШІ зможе проаналізувати, у який час, на яких уроках дитина краще концентрується, як їй ліпше працювати – у команді чи поодинці.

Наприклад, у Китаї в одній із початкових шкіл Шанхая діти перед початком уроку прикріплюють до чола трекер, що нагадує обруч. На трекері є спеціальні чутливі електроди, що торкаються лоба над бровами, біля вух. У цих обручах діти починають медитувати. Трекер тим часом вимірює рівень концентрації, напруженості дитини. Інформація передається на комп’ютер, тому її можуть побачити вчителі та батьки.

Безпека учнів

ШІ міг би повідомляти батькам чи вчителям інформацію про те, коли дитина відвідує підозрілі сайти чи шукає в інтернеті щось неприпустиме, небезпечне для її психіки чи здоров’я.

Наприклад, компанія з Лос-Анджелеса GoGuardian розробила пристрої Chromebook, які за допомогою ШІ розрізняють на сайтах неприпустиму для дітей інформацію. Програма надсилає проаналізовані результати адміністратору – членам сім’ї, учителям тощо. Так, коли адміністратор бачить, що учень шукає інформацію про способи самогубства, він може запобігти цьому. 

Кіберпомічник

Микола Скиба – експерт напряму «Освіта» Українського інституту майбутнього – каже, що за прогнозами аналітичних центрів світу професія вчителя залишиться актуальною ще 20-30 років. На зміну прийде кіберпомічник на кшталт Siri чи Alexa. Такий асистент супроводжував би дитину ще з раннього віку та відповідав на сотні «чому?» і «як?».


Запровадження ШІ у школах світу знаходиться на різних етапах. Часто поряд із позитивними змінами говорять і про мінуси штучного інтелекту: проблеми із захистом персональних даних, можливі технічні помилки, підрив статусу вчителя. Частина людей говорить про ШІ як про нову епоху навчання, швидке опанування інформації. Інша ж частина побоюється таких новацій, надає  перевагу людині над машиною. Хто має рацію? Невідомо. Але штучний інтелект уже має своє місце у сучасності й ігнорувати його можливу інтеграцію з освітою неможливо.

Авторка: Марина Лавріненко

Джерело: https://vse.ee/byrhttps://vse.ee/bys


Вас також можуть зацікавити такі матеріали: 

5 світових освітніх трендів, які у всіх на вустах

5 причин, чому навчання не завжди має бути веселим

5 інтернет-технологій, якими найбільше користуються сьогоднішні школярі

Всеосвіта – незалежне ЗМІ, що працює для вас та заради вас. Матеріали, які ми публікуємо, завжди вчасні, об’єктивні та перевірені. Наш проєкт існує завдяки вам

Підтримати нас можна по-різному. Ваші вподобання, поширення , коментарі дозволяють іншим людям дізнатися важливу інформацію, а замовлення брендованої продукції та електронних товарів допомагає нам інвестувати у розвиток новітнього українськомовного контенту.

Поширити
матеріал:

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.