і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
Взяти участь

Зразки дидактичних ігор до уроків читання та письма

Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
3600 грн
1080 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №KO612042
За публікацію цієї методичної розробки Семенець Юлія Олександрівна отримав(ла) свідоцтво №KO612042
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Зразки дидактичних ігор до уроків читання та письма

Підготувала: вчитель початкових класів

Семенець Ю.О.

НВК «Гімназія – спеціалізована школа І ступеня

з поглибленим вивченням іноземних мов»

2017 р.

Крилаті вислови видатних вчених-педагогів

1.Хто вміє – той робить, хто не вміє – той вчить інших, хто не вміє вчити – той вчить, як потрібно вчити.    (Лоренс Пітер)

2.Освіта - скарб; праця - ключ до нього. (Буаст)

3.“Майбутнє наших дітей, майбутнє народу – в руках учителя. В його

золотому серці”. (О.Фадєєв)

4.“Мистецтво навчання є мистецтво пробуджувати в юних душах

допитливість і потім задовольняти її”. (А.Франс )

5.Школа - це майстерня, де формується думка підростаючого покоління,

треба міцно тримати її в руках, якщо не хочеш випустити з рук майбутнє.

(А. Барбюс)

6.Завдання школи - навчити жити. Ми повинні ви ховати Людину, здатну

створити своє особисте життя. (П.Блонський)

7.Сучасний урок - це твір мистецтва, де педагог уміло використовує всі

можливості для розвитку особистості учня. Наші знання - це сума того, чого ми навчилися, й того, що ми забули. (М.Ебнер-Ешенбах)

8.«Урок – перше вогнище, зігрівшись біля якого людина прагне стати

мислителем». ( Г.О. Пуліна)

9. «… без педагогічної гри на уроці неможливо зацікавити учнів світом знань, перетворити їх у активних учасників, творців уроку».( Ш. Амонашвілі )

10. «Ти можеш!» - повинен нагадувати вчитель учневі.
«Він може!» - повинен нагадувати колектив. 

«Я можу!» - повинен повірити в себе учень. (Шаталов)

Посередній  учитель розповідає,

Хороший учитель пояснює,
Кращий учитель демонструє,
Великий учитель надихає.

3. Гра «Продовж фразу» реалізує творчу уяву кожного учня. Дане вчителем

речення треба продовжити одним словом.

На високому стеблі велика квітка з …

На небі з’явилася ранкова …

4. Гра «Знавці фразеологізмів»

Брат із сестрою весь час сваряться (Живуть, як кішка з собакою)

Навколо було дуже темно (Темно, хоч в око стрель)

Приїзд гостей був несподіваним (Мов , сніг на голову)

ІV.Написання твору.

Навчаю дітей складати сенкани. Пояснюю значення слова «сенкан»,його походження. Разом з учнями виводемо формулу створення сенкану. Її можна зобразити так:

1.Тема (іменник).
2. Опис (два прикметники).
3. Дія (три слова).
4. Ставлення (фраза – чотири слова).
5. Перефразування сутності ( одне слово).

-Сенкани — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.

Наприклад:

1.     Мова
2.     Рідна, барвінкова.
3.     Переливається, єднає, дзвенить.
4.     Вона – єдина й найцінніша.
5.     Доля.

1. Життя.
2. Різнобарвне і багатоголосе.
3. Кличе, вчить, надихає.
4. Радісна  мить перебування на Землі.
5.  Любов. 

-Вправа «Коректор»

Умовні позначки

[ - ]зайве, непотрібне – закресли.

  • пропуск – зроби вставку,доповни.

< - розгорни думку, напиши детальніше.

- невдалий порядок слів – заміни його.

- невиправдане повторення, невдалі слова – заміни, надпиши інші.

- порушена послідовність речень; встанови правильний порядок.

Весняний вітер

Клен цілу зиму спав. Крізь сон Клен хуртовини чув завивання.

Холодний вітер віти Клена.

Прокинувся Клен. Та ось одного сонячного ранку відчув Клен, ніби до нього

доторкнулось щось тепле і лагідне. [ Вимокли кущі та дерева. ] А то прилинув теплий весняний Вітер.

Для підбиття підсумків використовую інтерактивну гри «Абетковий суп».

( Необхідно вилучити з абетки Ь,И,Й. Кожен учень витягує з кошика по літері та придумує підсумкове речення на тему уроку, яке починається з цієї літери).

Сухі – листя, клімат, білизна; Живі – риба, легенда, вода;

Важкі – доля, вантаж, завдання; Глибокі – яма, річка, рана;

Гіркі – досвід, сльози, перець; Рожеві – щоки, троянди, мрії;

Золоті – ключик, рибка, годинник; Гучні – музика, слава, ігри.

II. Робота зі словосполученнями.

На цьому етапі цілком успішною знову стає робота в парах. Відповідно до

типу уроку, його теми і мети вчитель добирає творчі завдання,використовую-

чи мовний матеріал:

1.Гра «Назви за зразком»

  • лікар – лікувати, вчитель – вчити тощо;

  • шити – голка, малювати - …, бігати - …;

  • синій, солодкий, тихий – голос, олівець, кавун

2. Гра «Відшукай цікаві слова»

Круглі сонце, яблуко, місяць, медуза

Гостріялина, чагарник, бурулька

Колючікаштан, троянда, їжак.

3.Гра «На що схоже?»

Сніжинка квіточка, зірочка,балерина.

Іній на гілцізамерзлі слізки, срібні голки.

4. Гра «Добери влучне словосполучення»

Світанокніжна квітка.

Сонце начищена монета, золота куля, великий апельсин.

Небоглибоке море, синій купол.

III. Робота над реченням.

Роботу над формуванням в учнів зв’язного писемного мовлення починаю з 2

класу шляхом формування умінь правильно будувати і записувати окремі

речення. З цією метою систематично пропоную учням такі завдання:

- закінчити речення;

- перетворення деформованих речень:

Росла, на, дика, яблунька, узліссі.

Часто, холодні, йдуть, восени, дощі.

1.Гра «Де сховалась нісенітниця»

Діти слухають речення й визначають, чи може подібна подія бути насправді.

(Улітку Миколко катався на ковзанах. Хлопчик поїхав до лісу на лижах,

щоб зібрати суниць. Жабенятко розкрило парасольку, бо пішов дощ.)

- скласти і записати речення за малюнком і питанням;

- дібрати початок речення за поданою кінцівкою.

2. Гра «Сніжний клубок»,

Проводиться в швидкому темпі ланцюжком. Учні поширюють дане

речення, нарощуючи по одному слову. Наприклад, початкове слово «квітка».

Виросла квітка.

Виросла на галявині квітка.

Виросла на галявині запашна квітка.

Виросла на галявині запашна рожева квітка…

«Формування комунікативної компетентності молодших школярів. Використання дидактичної гри.»

Девіз:
«Зібратись разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – успіх!»

- Пропоную вам сьогодні:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись,а бачити.
Не просто відповідати,а міркувати.
Дружно і плідно працювати!

Три кроки ведуть до успішної комунікації

Перший крок—знати, чого хочеш.

Другий крок—знати, чого хоче твій партнер.

Третій — як вам обом здобути перемогу.

Д. Лаборд

Сучасний світ висуває високі вимоги до діяльності людини, адже конкурентно-спроможною може бути лише посправжньому компетентна особистість. Від

нас, від нашого вміння, від нашої майстерності, від нашого мистецтва та муд-рості залежить життя, здоров'я, розум, характер, воля, інтелектуальне обличчя, місце та роль у житті, щастя підростаючого покоління. В. Сухомлинський

В.Сухомлинського: «Є успіх - є бажання вчитися. Особливо важливо це на першому етапі навчання - в початковій школі, де дитина не вміє долати труднощі,

де невдача приносить справжнє горе».

Зразки дидактичних ігор до уроків читання та письма

1. Звуковий ланцюжок.

Останній звук у назві одного предмета є першим звуком у назві наступного.

(за предметними малюнками)

2. В назвах яких предметів живуть ці букви? Де стоїть буква у слові: на

початку, в середині чи в кінці? В назві якого предмета немає цих букв?

(за таблицею)

3. Абетка-добавлянка. (повторюються назви букв і формується поняття рими)

А Б В – мишка у норі … (живе).

Г Ґ Д – по дорозі пес … (іде).

Е Є Ж – коник весело … (ірже).

З И І – повзе ящірка в … (траві).

Й К – ворон каркнув на … (жука).

Л М Н – серед жаб і я … (спортсмен).

О П Р – вгору кіт хвоста … (задер).

С Т У – щохвилини я … (росту).

Ф Х Ц – посадив я … (деревце).

Ч Ш Щ – вибіг зайчик з-під … (куща).

Ь (знак м’якшення) – рак вщипне, то буде … (знак).

Ю Я – абетка вся від А до … (я).

4. Для засвоєння алфавіту можна вилучити з азбуки букви, які складають

якесь слово і дати завдання вгадати це слово.

Наприклад.Перед вами абетка. Деякі літери випали з неї. Вони підкажуть

вам відповідь на питання: без чого не може обійтися моряк?

А В Г Ґ Д Є Ж

И І Ї Й К Л Н викласти на набірному полотні

Х С Т У Ф

Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю (БЕЗ МОРЯ)

5. Одне на двох.

Добери таке слово, яке стане закінченням першого і початком другого.

Приклад: ТРИ (ЗУБ) ИЛО – тризуб, зубило.

ГА(…)АРОНИ

БУК(…)ОП

ГОСПО(…)УНОК

МА(…)ЕТА

БАМ(…)ЕТ

- Прочитайте вітання та оберіть варіант, що вам сподобався. Підкресліть його.

Вітаю з днем народження.

Я прийшла (ов) привітати тебе з чудовим днем – днем твого народження.

Ми всі ради привітати тебе з днем народження.

- Прочитайте побажання та оберіть варіант, що вам сподобався. Підкреслить його.

1. Бажаю тобі здоров’я, довгих років життя.

2. Дуже хочеться, щоб тебе ніхто не турбував, особливо Вовк.

3. Обіцяю, що буду уважною й обережною, і жоден Вовк мене не обдурить.

- Пам’ятайте, що привітання необхідно підписувати. Прочитайте підписи та оберіть варіант, що вам сподобався. Підкресліть його.

1. Твоя онучка.

2. Червона Шапочка.

3. Любляча тебе онучка.

- А тепер прочитайте, що у вас вийшло. Сподобалось?

- Спробуйте скласти власне привітання з днем народження для когось із вашої родини.

I. Робота зі словом.

Її метою є розширення лексичного запасу учнів, навчання розуміння відтін-

ків значення слова, вміння влучно і впевнено його використовувати. Досягти

цієї мети допоможуть такі творчі вправи.

1. Гра “Знайдіть зайве слово”

Давайте спробуємо згрупувати,поєднати, а потім записати слова. Це можуть бути антоніми,синоніми,омоніми, різноманітні орфограми, слова за будовою, самостійні та службові частини мови.

Завдання для гри можуть пропонуватися на картках, на дошці,на мультимедійній дошці або в усній формі. Але із запропонованого ряду завдань треба знайти, підкреслити,зафарбувати, викреслити або прибрати зайве слово та пояснити,чому.

Наприклад:

Ходити, чимчикувати, жувати, швендяти, плентатись, пертися.

2. Гра «Лавина»

Наприклад:

Тема. «Тварини» (прикметники)

Дикі; дикі, свійські; дикі, свійські, хижі; дикі, свійські, хижі, всеїдні і т.д.

3. Гра «Хто це?Що це?»

Рідна, лагідна, найдорожчамама;

Білий, холодний, пухкийсніг;

Колючий, маленький, сіренькийїжак;

Жовтий, кислий, круглий – лимон.

4. Гра «Конструктор»

Вологий, робота, народворона;

Око,нумерація,капітанонука;

Капелюх, лиса, народ – калина;

Парус, пудинг, газонпапуга.

5. Гра «Вільні асоціації»

Гра «Телефонна розмова». Відпрацьовуючи мовний етикет, спочатку діалог ведуть учитель і підготовлений учень (у двох варіантах).Обирається правильний варіант, а потім учні в парах ведуть між собою діалог за зразком.

Щоб спонукати їх виконати це завдання якнайкраще, влаштовую іноді змагання – якій групі «акторів» вдасться найкраще розіграти сценку. Після прослуховування

дитячих виступів обов’язково аналізую їхні репліки, відзначаю позитивні харак-теристики й толерантно вказую на помилки й недоліки.

Метод драми гра «Інтерв’ю»

Учні класу об’єднуються в пари. Розподіляються ролі: “кореспондент” і “респон-дент”, «учитель» і « учень» тощо. “Кореспондент” чи « учитель» складає по чоти-

ри запитання за темою уроку, а”респондент” чи « учень» відповідають на них. По-тім учні міняються ролями. Оцінюються відповіді однокласників.

Наприклад:

– Яка частина мови називається іменником ?

– Як пишеться частка не- з іменниками ?

– Які іменники відносяться до III відміни ?

– Які речення називаються односкладними ?

Гра «У продуктовому магазині».

Перед проведенням гри використовую підготовчі вправи на розвиток комуніка-тивних умінь. Наприклад:

1. Ви прийшли до магазину купити хліб. Як ви звернетесь до продавця?

2. Запитайте у перехожого, де знаходиться магазин, який вам потрібен?

3. Запитайте у продавця, скільки коштує батон білого хліба?

Робота в парах

Завдання виконують одночасно всі пари, користуючись індивідуальними картками.

Завдання учням I варіанта: «Ви – продавці продуктового магазину. У ваших картках є перелік продуктів і ціни на них. Користуйтеся також виразами, поданими в картках».

Завдання учням II варіанта: «Ви покупці продуктового магазину. У ваших картках вказані продукти, які ви маєте купити, та потрібна їх кількість. Користуйся також виразами, поданими в картках».

Зразки висловлювань «продавців» і «покупців» можна також записати на дошці. Їх необхідно прочитати вголос і повторити кілька разів разом з учнями. Пара сильних учнів має показати зразок того, як вони будуть «продавати» і «покупати» названі в картках продукти.

Перекази і твори

Приклад роботи над написанням листа, привітання друзів зі святом, днем народження рідних з учнями 1 класу.

- Уявіть собі, що ви – Червона Шапочка і збираєтесь до бабусі на день народження. Як ви почнете своє вітання?

- Оберіть і підкресліть один із варіантів звертання.

1. Бабусю, вітаю!

2. Люба бабусю!

3. Кохана моя бабусю!

ПАСА(…)АФА

6. У колі 22 слова

Рухаючись за годинниковою стрілкою і повторюючи раніше використані букви, склади 22 слова.

(Кома, комар, омар, марка, ра, арка, кабан, бант, антракт, тракт, рак, трактор, актор, акт, бак, акр, рок, око, кок)

7. Гра “Поети”

До слів вірша учні добирають свою риму.

Наприклад:

Зима казку нам … Навкруги усе …

Землю снігом … Малих діток …

8. Гра “Розвідники”

На парті декілька речей, закриті папером ( тканиною ). На деякий час папір (тканина) забирається, учні розглядають предмети на столі, торкаються їх, рахують їхню кількість, а потім учитель закриває їх. Учні записують слова, які вони запам’ятали.

Наприклад: щоденник, олівець, годинник, яблуко, крейда, цукерка.

9. Гра «Свої словосполучення»

Учні повинні скласти словосполучення, поєднуючи іменники лівої колонки з прикметниками правої колонки ( або підібрати синоніми чи антоніми до запропо-нованих слів тощо). Утворені словосполучення записати в будь-якому порядку.

Наприклад:

дошка                       цікаве

повідомлення           знайома

жінка                         важливе

слово                         шкільна

10. Гра «А ти вмієш?»

Написати твір-мініатюру, що складається лише з дієслів («Золота осінь»): похоло-дало, задощило, повіяло, полетіло,полетіло, посипало, одяглись, подивились тощо.)

Наприклад

Похолодало, повіяло,

Задощило, полетіло,

Посипало, полетіло,

Одяглись і подивились.

11. Гра «Сила слова»

Записати прислів’я, фразеологізми, де були б наявні числівники (дієслова, прислівники, частки тощо), визначити їхні морфологічні ознаки.

Наприклад:

Намолоти сім мішків гречаної вовни. Семеро одного не ждуть. І один у полі воїн. Сім раз відмір, а раз відріж. Скорчитися в три погибелі. За тридев’ять земель.

12Гра «Подумай»

Знайти помилки та записати правильно словосполучення:

Наприклад:

Приймати участь –

довести для відома –

займати місце-

зраджувати принципи –

13. Гра Продовжи ряд»

Дібрати до прислівників синоніми, утворити, де можливо, ступені порівняння: радісно, крадькома, казково, яскраво.

Наприклад:

Чудово– прекрасно, чудесно, незрівнянно, блискуче .
Уміло – вправно, майстерно .

14. Гра « Іменники на одну букву»

Учням потрібно підібрати якнайбільше іменників (дієслів, прислівників тощо) на одну букву.

Наприклад:

Ананас, абрикос, айстра, акустика, азимут, аркуш, акація.

Банан, барбарис, бузина, букет, борщ, береза, баклан.

15. Гра «Хто швидше?»

Учням необхідно переставити склади в слові та записати отримані слова, розділивши їх на склади.

Наприклад:
Рано – но-ра, насос – сос-на,
наша – ша-на, товар вар-то,
наказ –каз-на, кабан – бан-ка.

16. Гра « Доповни слово»

Називається частина слова і кидає м’яч. Учень повинен впіймати м’яч та доповни-

ти слово.У ролі ведучого може бути вчитель або учень.
Наприклад: мо-ре, вік-но, знан-ня, за-тока, річ-ка.

17. «Хто більше?»

Учитель пропонує дітям із слова «ластівка» скласти якнайбільше слів, використо-вуючи тільки ті букви, з яких воно складається. Перемагає той, хто складе найбільше слів.

ЛАСТІВКА (Стіл, лак, салат, кава, вітала, тікала, тікав, сітка, лавка, віл, кіт, світ,

сіла, Савка, літа, така…).

МУЗИКАНТ (Танк, музика, кант, кузина, муза, зима, таз, туз…).

САДІВНИК (Сад, сів, сік, садив, віник, Іван, нива, два, сани, він, вік…).

СОЛОДКА (Сода, сад, коло,коса, косо, колос, лак…).

18. «Зайчик»

Учитель пропонує дітям прочитати склади, «стрибаючи», як зайчик, «з однієї купинки на іншу».

По гу сам то зе бо ка до у ло лі зує ро а

1 6 8 12 14 10 2 4 9 11 13 3 5 7

(Показує дорогу, а сам у болото лізе).

Яке сі та зі м’яч ке ко й ко лляч

1 2 5 8 3 6 4 7 10 9

(Яке сімячко, таке й зіллячко).

19. «Збери слово»

Учитель пропонує дітям прочитати слова кожного рядка, взяти з першого слова першу літеру, з другого – другу, з третього – третю і т.д. й одержати нове слово.

Риба, рак, макарони, поле, салат, пірїна ракета.

Шия, скло, слово, масло, ручкашкола.

Парк, сіно, ліс, рідня, ліліяпісня.

Метро, дощ, сова, горамова.

20. Гра «Доповни прислівя»

Вода потекла, весну…(принесла).

Грак на горі – весна на…(дворі).

Зробив діло – гуляй …(сміло).

Стук,грюк,аби з …(рук).

Поспішиш – людей …(насмішиш).

І сам не гам, і другому не …(дам).

На язиці густо, а на ділі…(пусто).

Хто багато читає, той багато…(знає).

Діалог і монолог – форми мовленнєвої діяльності.

Традиційні формули, що властиві телефонній розмові.

Для встановлення зв’язку:

Можлива відповідь:

Алло!

Слухаю вас!

Гімназія!

Так!

Для уточнення:

Це квартира Михайлових?

Це магазин «Атлант»?

Це Ольга Володимирівна?

Миколко, це ти?

Так! Ви не помилилися.

Так! Це я.

Ні! Ви помилилися!

Ви помилилися номером.

Ви не туди телефонуєте.

Ви не правильно набрали номер.

Ви не точно набрали номер.

Тут таких немає.

Так.

Прохання запросити до телефону:

Можлива відповідь:

Запросить, будь ласка, до телефону Олега.

Покличте, будь ласка, до телефону Бикова.

Ви б не могли запросити до телефону

Людмилу Іванівну?

Ви б не могли запросити до телефону

Дмитра Петровича?

Покличте, будь ласка, до телефону Віку.

Запросить, будь ласка, до телефону Сашка.

Зараз.

Звичайно, покличу.

Зараз вона (він) підійде.

Хвилинку почекайте.

Його (її) немає вдома.

На жаль вона вийшла.

Шкода, його зараз немає.

Ви б не могли зателефонувати пізніше

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    22.02.2018
  • Розділ
    Педагогіка
  • Клас
    1 Клас, 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас
  • Тип
    Інші методичні матеріали
  • Переглядів
    7975
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    2
  • Номер матеріала
    KO612042
  • Вподобань
    0
Курс:«Основи фінансової грамотності»
Часнікова Олена Володимирівна
72 години
3600 грн
1080 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №KO612042
За публікацію цієї методичної розробки Семенець Юлія Олександрівна отримав(ла) свідоцтво №KO612042
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти