З досвіду роботи. Збірка "Ігри та цікаві вправи на уроках української мови".

Опис документу:
Зробити урок цікавим, таким, що захоплює учнів. Про це мріє кожен вчитель.Особливо це стосується уроків української мови. Адже свою рідну мову повинен знати кожен. Тому на своїх уроках я застосовую ігри та цікаві вправи зі своєї збірочки:"Розшифруй загадку, запиши відгадку", "Загадки-трафаретки", "Паліндроми","Анаграми"," Метаграми","Шаради", "Кросворди", "Ребуси ",

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Розшифруй загадку, запиши відгадку

Акровірш

Відгадай акровірші, намалюй до них відгадки.

Розтина блакить, гостроголова,

Аж до зір готова досягти;

Космонавтики вона основа,

«Екіпаж споряджено – лети!»..

Тут, у вірші, й відповідь готова,

А тобі — лишається знайти.

Д.Білоус

х, голок, багато в мене,

Жалять, знаю достеменно,

А дітей я не колю,

Часом молочко в них п'ю.

Осінь тільки-но до лісу —

Кину бігать, в схов залізу.

М.Романенко

«Я таке, що всякий знає,

Бо на мене світ увесь

Ласо дуже поглядає», —

Усміхнувся хтось і десь.

«Кращі, може, є від тебе, —

Одмовля чийсь голосок, —

І приманюють до себе

Гарні очі і роток.

Роздивися, милий друже,

У кого краса видніш,

Шелестиш про себе дуже,

А мене кохають більш».

Л. Глібов

Загадки-трафаретки

Правда ж, цікава назва для загадок. Попрацюймо над етимологією слова «трафарет» та дізнаймося, як воно утворилося та яке має значення.

Трафарет (від італійського слова ігаГогеПо — продірявлений) — тонка пластинка, в якій прорізано малюнок або напис, що його можна відтворити на іншій поверхні, а також малюнок, цифри, літери, зображені за допомогою такого пристрою.

Чому ж загадки називають трафаретками? Бо їх можна записати на цупкому папері, а замість слів-відгадок зробити отвори, кількість яких відповідає кількості літер у відгадці. Знаходячи букви, гравець вписує їх в отвори на аркуші чистого паперу, підкладеному знизу.

Як приклад наведемо тобі для відгадування такі загадки-трафаретки:

Ква

Рано вранці жабенята

Вчаться голосно читати.

І не дивно, що слова

Обов'язково містять «ква». От і спробуй відгадати, Що читали жабенята.

1.

Цей — звук означає й мовчить.

  1. Ква

Родина велика в «ква» цьому живе

7. ква

А в цьому — рибка-красуня пливе.

(Квас, квадрат, морква, квасоля, буквар, буква, квартира, акваріум.)

Допитлива ворона

Кмітлива ворона заглядала в книжку і залишила в деяких словах своє «кар». Відгадай ці слова.

        1. Кар _ _ _ _ _

Овоч, який називають другим хлібом.

Без нього не звариш ні борщу, ні супу.

        1. _ _ кар

Той, хто лікує людей.

        1. Кар _ _ _

Товстий твердий папір.

        1. Кар _ _ _ _

х малює художник, а ми вішаємо на стіни.

        1. _ _ кар _ _ _

Харчовий продукт із пшеничного тіста, виготовлений у вигляді довгих трубочок.

        1. _ _ кар

Фахівець, який працює на токарному станку. (Картопля, лікар, картон, картина, макарони, токар.)

Чотири дракони

_ _ дра Ця «дра» рікою пливе.

Ко_ _н _ Цей «кон» лише униз росте.

д_ р_ _ а Ця «дра» від села до села.

Ко_ _ н Цей «кон» дрова все руба.

_ _ д _ ра Цей «дра» штовхає всіх і б'ється.

к _ о _ н Цього «кон», хто бачить, той сміється

др_ _ а Ці «дра» лежать горою у бору.

Кон_ _ _ Цей «кон», якщо змінити «О» на «І», завершить нашу гру.

(Видра, корінь, дорога, колун, задира, клоун, дрова, кінець.)

Паліндроми

Чи любиш ти гратися словами? Ось хоча б читати їх спочатку в такому напрямку, як пишемо, тобто зліва направо, а потім навпаки — з кінця. Спробуєш?

Потоп, наган, шалаш, ага, дід.

Щось змінилося? Ні! А які чоловічі та жіночі імена читаються однаково з обох боків — вперед і назад? Продовж: Пилип, Ада...

Бувають не тільки такі незвичні слова, а й цілі речення. Прочитай і поясни їх значення, якщо читати зліва направо та справа наліво:

Кит, на бантик!

Анна, барабан на!

Ася, молоко коло м'яса.

Алла рвала лавр.

Я несу гусеня.

Слова або цілі речення, що читаються однаково зліва направо і справа наліво, називаються паліндромами.

Вірші, у яких кожен рядок є паліндромом, називають віршами-раками. Такий вірш, наприклад, склав поет В.Лучук.

На ринок дід Кониран

Сіно ніс,

Курка — біб, а крук —

Сир і рис.

Кіт утік.

А наступне завдання пропонує поет Д.Білоус.

Є слова — ну й цікаво!

Є слова — просто диво!

Прочитаємо їх з вами:

Чи то зліва направо,

Чи то справа наліво —

Означають те саме.

Ось дивіться: корок, біб,

Око, Кирик, зараз, піп...

Є ще й інші на умі,

Та назвіть ви їх самі.

Анаграми

Хитрі слова

Ці слова вдалися хитрими. Поміняй місцями літери І побачиш: інше слово З'явиться замість старого. Перший приклад прочитай — Далі сам все відгадай.

Корма човна скрізь протікає.

... болюче так кусає!

Ніжка у стільця зламалась.

...з діточками гралась.

Насос колеса накачає.

... гілками колихає.

Стоїть без кучера карета.

Злітає до зірок...

А тепер пропонуємо відгадати загадки-анаграми.

Є у тата й неньки

Дві донечки маленькі.

Одну Яна звати,

А другу, щоб знати,

Потрібно ім'я Яна

Навпаки читати...

Всі, напевно, знають діти:

За весною спішить...

Букви переставиш —

Прочитаєш вміло —

Це на сонці загоріло

Влітку наше...

Як ущипне — буде знак,

Скажіть, діти, хто це?..

Прочитайте навпаки —

Крик почуєте який?..

Вдома він росте великим,

В лісі звуть його ще диким.

А у казці він іклан,

Здогадались, хто?..

Склади місцем поміняєм —

Нове слово прочитаєм...

Що потрібно в школі учням,

Щоб писати? Так, це...

Склади місцем поміняєм —

Каченят назвемо тата...

«Ой смачний! —

Сказав Федот, —

Буде з нього бутерброд».

«Навпаки, — сказала Маша, —

З нього буде смачна каша».

У наведених нижче словах поміняй літери місцями і склади нові слова.

Три — ...; атлас — ...; канонада — ...;

раба — ...; листок — ...; лапша — ... .

(Тир, араб, салат, столик, анаконда, палаш.)

Логогрифи

Поясни, в яку мовну гру вирішив зіграти з тобою поет І.Січовик

Ніч опустилась на Карпати,

У горах вітер спочива.

Погасла ватра-ватра-ватра.

І спить трава-трава-трава.

Принести просив Данило

Мило-мило-мило-мило.

Принесли Данилу ми

Ломи-ломи-ломи-ломи.

Зайшли ми в сад зеленолистий

І там зустріли справжнє диво:

Над нами висли-висли-висли

Солодкі сливи-сливи-сливи.

Прийшла з запізненням весна,

Води чимало розлилось.

І п'є її сосна-сосна,

Немов насос-насос-насос.

Пригадав? То що за мовну гру запропонував тобі поет І.Січовик? Так, анаграми. То що таке анаграми? А тепер дай відповіді на загадки-жарти:

  • Чи можна з кози зробити козака?

  • Що слід зробити, щоб слово грізний нікого не лякало?

  • Чим відрізняються одне від одного слова грак і рак? Кіт та кріт?

А знаєш, що це за загадки-ігри? Логогрифи! Отже, логогрифи — загадки, в яких додаванням до зашифрованого слова чи вилученням з нього певної букви утворюємо нове слово.

Додай звук

До запропонованих слів додай приголосний звук, вимов новоутворене слово, потім запиши його.

    1. На початку слова: рак, рай, мак, хід...

    2. У середині слова: борона, брати, весела, двері, задати...

    3. У кінці слова: доти, башта, буква, дія, кварта...

Відгадай загадки-логогрифи, намалюй відгадки.

Люблять нас усі збирати

Після дощику в ліску,

А як букву Г відняти,

Будем плавати в ставку. (Гриби — риби.)

Ви, дітки, враз пізнаєте мене.

Я сильний вітер, що дерева гне.

Склад КИ допишете в кінці —

Солодкі вийдуть корінці. (Буря — буряки.)

Продовж ряди слів:

Коса — оса, грак — ..., віти — квіти, метр — ... .

Метаграми

Тобі, напевно, відома гра «Третій зайвий». Зіграймо у мовну гру, яка має таку саму назву. Прочитай уважно слова, знайди серед них зайве.

Маша — Даша — Коля;

малина — калина — яблуко;

річка — гора — пічка;

дерево — нора — кора.

А тепер відгадай такі загадки, запиши відгадки:

Я лише три букви маю,

Весь у зелені буяю.

Спробуй букву замінить —

Хижим звіром стану вмить. (Ліс — лис.)

Коли з «д» — росту на гілці,

Коли ж із «т» — пливу по річці. (Плід — пліт.)

Ти помітив, що ці загадки складаються з двох частин? На них треба давати відповідь почергово, але частин може бути й більше. Наприклад, у наступній загадці тобі потрібно буде відгадати три слова.

З «н» частина я доби,

З «п» я грію щозими,

З «р» предметом стану я —

От вам загадка моя.

(Ніч — піч — річ.)

А в цій загадці відгадай чотири слова:

З «с» — сапаю, з «ш» — вдягаю,

З «л» — стрибаю, з «л» — ховаю.

(Сапка — шапка — лапка — папка.)

Шаради

Зараз ти ознайомишся з новою мовною грою-загадкою, яка має назву «шарада». Це слово прийшло з французької мови, де слово «сЬагтасІо» означає «базікання, бесіда».

Шарада — загадка, побудована на грі слів, на визначення якогось слова розбивкою його на частини або склади, подані описово.

Кожна частина слова в шараді відгадується окремо, а закінчується вона поясненням (відгадкою цілого слова). Спробуємо разом відгадати шараду. Перше — сніп по обмолоті На покрівлю хати, Друге — жінка, ще точніше — Материна мати. А коли в одному слові Поєднаєш те і те — Буде квітка, що весною Жовтим цвітом зацвіте.

Поділи шараду на частини. Перечитай першу частину, відгадай її. Прочитай другу частину. Як ти називаєш мамину маму? Запиши. А тепер поєднаймо ці два слова. Яку назву має квітка?

Сподіваюся, ти зрозумів, як треба розгадувати шаради?

Я — кущ запашний і квітучий.

Початок слова — на стеблі колючка.

А друга половина —

До колеса резина.

(Шипшина.)

Мій перший склад —

Миліш за все на світі.

А другий — вказує на все.

А разом люблять всі його:

Дорослі й діти,

Бо всім воно тепло несе.

( Сонце.)

Молодець! Відгадав усі шаради.

Перший склад —

Ми визначаєм,

Скільки років у людей,

Другий — будемо гукати,

Поганяючи коней;

А як разом прочитати —

В стіні є, у кожній хаті. (Вікно.)

Було 10 — стало 5

З'єднай попарно 10 слів. Якщо зробиш усе правильно, вийде 5 нових слів. Наприклад, бай + бак = байбак.

мол па обіг рай бай

рів дуга око лата рак

А ось над такими граматичними прикладами попрацюй самостійно.

Липа + нота = тварина;

Том + вата = зброя;

Риба + соки = фрукти;

Вода + ринг = ягоди.

(Антилопа, автомат, абрикоси, виноград.)

Букваринт

Якщо знайдеш правильний шлях, серед букв не заблукаєш, мудру приказку народну в букваринті прочитаєш.

(Вчися замолоду — не зазнаєш за старість голоду.)

Прочитай прислів'я, що зашифроване в цій головоломці.

Відгадай зашифроване в цій головоломці прислів'я.

Відшукай прислів'я за запропонованим лабіринтом-підказкою:

(Треба нахилитись, щоб з криниці води напитись.)

Кросворди

Класичний кросворд

А тепер ознайомся з класичним кросвордом. Розв'яжи його.

По горизонталі:

1. Куди ступиш - всюди маєш, хоч не бачиш — споживаєш. (Повітря.)

5. Уночі гуляє, удень спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова.)

6. Чорне сукно лізе у вікно. (Ніч.)

7. Узимку біле, навесні чорне, влітку зелене, восени стрижене. (Поле.)

10. Тисяча братів одним поясом підперезані. (Сніп.)

11. Що у полі половіє, коли вітер віє? (Жито.)

13. Що трьома зубами сіно їсть? (Вила.)

14. Мене частенько просять, ждуть, а тільки припущусь — ховатися почнуть. (Дощ.)

  1. Що то за гість, що темряву їсть? (День.)

  2. Квітка гарнесенька, із сонечком схожа, краї біленькі, а середина жовта. (Ромашка.)

По вертикалі:

  1. Не сніг, не лід, а сріблом дерева прикрасить. (Іній.)

  2. Без рук, без ніг, а в'ється, як батіг. (Квасоля.)

  3. Сам вечірньої години заховався в кущ калини та на дудочку одну грає пісню чарівну. (Соловей.)

  4. У воді не тоне, у вогні не горкть. (Лід.)

6. В морі рибка золота кораблі переверта. (Кит.)

12. Торох-торох, розсипався горох, почало світати — нема що збирати. (Роса )

Уважно розглянь цей кросворд, порівняй його з попередніми. То чим відрізняється класичний кросворд від простого? Він має геометричну симетрію та потребує великої кількості матеріалу. Такі кросворди, тільки більші за розміром, зазвичай розв'язують дорослі.

Кросворд «Решето»

Тобі сподобалося розв'язувати кросворди? А ось перед тобою не простий кросворд, а «Решето». Цікаво, що в ньому немає ні горизонталей, ні вертикалей: усі слова перетинаються на одній і тій самій букві.

Металева, переважно округлої форми, посудина; котел, чавун. (Казан.)

Пастух, найчастіше вівчар. (Чабан.)

Куляста головка капусти. (Качан.)

ІІеликий пишний будинок. (Палац.)

Ребуси

Словникові слова в ребусах

Граматичні казки,

запитання і завдання до них

Дружні невидимки

Є в Алфавіті будиночок звуків. Ось він. Уважно розглянемо його. Праворуч, в окремій частині, мешкають голосні звуки: [а, у, е, і, о, и]. їх 6. Ліва частина — помешкання приголосних звуків. Перший поверх займають непарні приголосні. З них лише [ф] на половині глухих, а непарних сонорних аж 9. Зверху тверді, знизу м'які. Завжди м'який звук [й], як бачите, приставив драбинку до голосних і разом з ними утворив букви Я, Ю, Є, І, що не є звуками, і тому вони не в будиночку.

У верхній частині мешкають парні приголосні. Ліворуч — глухі. Праворуч — дзвінкі. Букву Щ теж не пускають до будиночка звуків, бо вона містить у собі два звуки: [ш] і [ч].

Гуляє на подвір'ї м'який знак. Адже він не позначає ніякого звука. Отже, і в будиночку звуків жити не може.

Горланить півень на даху голосних звуків. Вони ж голосні, співучі.

Дзвінкі приголосні утворюються за допомогою голосу й шуму, тому з ними дружить мишеня. Воно ж і голос подає, і шарудить. А глухі приголосні утворені лише шумом. Бачите: над ними дощик іде, шум є — а голосу нема.

Ось такий цікавий будиночок-музей звуків ми відвідали в Алфавіті.

Запитання і завдання.

  1. Скільки голосних звуків в українській мові?

  2. Скільки парних дзвінких та глухих приголосних звуків? Назвіть їх попарно.

  3. Які дзвінкі не мають парних глухих звуків?

  4. Серед поданих слів знайдіть і назвіть лише ті, в яких усі приголосні звуки — дзвінкі: вітер, мідь, зима, ніжний, берег, дорога, смородина.

  5. Серед переліку слів знайдіть і назвіть ті, в яких усі приголосні звуки м'які: сіль, неділя, тінь, Лілія, сяйво, лінія, осінь, лютий.

  6. Серед поданих слів знайдіть і назвіть ті, в яких звуків більше, ніж букв: щука, ячмінь, ґедзь, надія, єнот.

  7. Серед поданих знайдіть слова, в яких звуків менше, ніж букв: дзеркало, бджола, зелень, юність, яблунька.

М'який знак та його друзі

Відростив собі животик

Знак м'який, м'який, як котик!

Знайте: буква ця німа,

В неї голосу нема.

Загадковий, хитрий знак!

Не читається ніяк!

І сам не вймовляється,

І букв багатьох цурається.

Та потрапивши до слова,

Він пом'якшує вимову,

Може слово геть змінити.

Отже, треба з ним дружити!

Хочеш приклад? То дивись:

«РИС», а знак допишеш — «РИСЬ»!

Все це знак м'який зробив:

З каші звіра утворив!

Знайте: буква ця німа

Лиш коли стоїть сама,

З приголосним поруч стане —

Звук м'яким одразу стане:

Мить [т'], міць [ц'], мазь [з'], сіль [л'], лось [с'], сядь [д'], ґедзь [дз'], день [н'], трьох [р'].

Приголосні [т'], [с'], [ц'], [д'], [л'], [р'], [дз’], [з'], [н'].

Часто ходять з ним за руку,

Він пом'якшує ці звуки.

Інші звуки з ним, повір,

Ворогують з давніх пір!

Тож м'якими не бувають,

Бо стосунків з ним не мають.

Є, щоправда, інші звуки,

Знака м'якшення онуки: [і], [й'].

Право він таке дає

Буквам і, я, ю та є:

Як за приголосними стануть,

То також м'якими стануть.

Навіть звуки найтвердіші

Буква І пом'якшить враз:

Після Б ти І напишеш,

[б'] — пом'якшений у нас!

Все затямив? Молодець!

От і казочці кінець.

Запитання і завдання.

  1. Для чого потрібна буква, котра не позначає жодного звука? Порівняй: син — синь; лан — лань.

  2. Назвіть букви, що позначають приголосні звуки, після яких у словах української мови вживається м'який знак. Якими тоді стають ці звуки?

  3. Які букви можуть позначати не м'які, а лише пом'якшені приголосні звуки?

Наголос-чарівник

Є значок маленький,

Йому Наголос ім'я.

Міцно з ним пов'язана

Вся голосних сім'я.

Наголос — наш друг

І дуже добрий помічник.

Наголос — відомий,

Славнозвісний чарівник.

«Замок», якщо схоче,

Перетворить на «замок».

Звук під ним чіткий,

Наприклад: килим — килимок.

Іноді він грається Із нами залюбки,

Роблячи у слові чарівні свої стрибки.

Став над «о» — ворона,

Перескочив — ворона.

Це не птах — кобила,

Має чорну масть вона.

Якось перескочив

(Справжнє диво це було!) —

І прислівник «тепло»

Став іменником «тепло»!

«Плакати — плакати».

Хто б без нього прочитав —

Це плакат чи плаче хтось?

А наголос постав —

Стануть зрозумілими

Одразу всі слова.

Сорок п'ять сорок —

З числа пташок зробив! Дива!

Наголос — відомий славнозвісний чарівник.

Наголос — наш друг і

Дуже добрий помічник.

Він вам допоможе залюбки у навчанні.

З ним вам подружитися потрібно, малюки!

Запитання і завдання.

    1. Які чарівні перетворення можуть траплятися зі словами завдяки наголосу?

    2. Складіть речення зі словами.

Замок — замок.

Дорога — дорога.

Мала — мала.

Кругом — кругом.

Води — води.

Плакати — плакати.

Брати — брати.

Тепло — тепло.

Гірка — гірка.

Ірис — ірис.

Лови — лови.

Ворона — ворона.

    1. Напишіть диктант.

Наголос

Культура мовлення — це її правильність, точність, виразність. Дуже важливою рисою культури мовлення є правильний наголос у словах. Потрібно говорити так: завдання, читання, запитання, кілометр, сантиметр, центнер, столяр, одинадцять, чотирнадцять, випадок.

Завдання: позначити наголос у словах останнього речення.

Чарівна паличка феї великої букви

Колись у місті Алфавіт усі букви були однакового зросту. Але якось у місті з'явилася прекрасна незнайомка — фея. У руці вона тримала тоненьку прозору паличку. О! То була не звичайна паличка — чарівна! Коли фея торкалася цією паличкою якоїсь букви, паличка починала світитися, а буква миттєво виростала.

  • І до мене доторкнись! І до мене! — наперебій просили букви. І фея залюбки виконувала їх бажання.

  • Ми будемо звати тебе фея Велика Буква! — задо- валено сказав хтось, і всі букви почали аплодувати.

  • Підлабузники! — пробурчав м'який знак — А я ніколи не погоджуся, щоб мене збільшили. Мені й так добре.

  • І мені теж! — підтримала його буква И. — Ніколи не дам торкатися себе тією паличкою!

  • Не хвилюйтеся, — сказала фея Велика Буква, — я збільшуватиму вас лише тоді, коли ви будете стояти на початку речення!

  • А ми ніколи не станемо на початку, речення, — відповіли И та м'який знак, — адже ми не починаємо жодного слова!

  • Дійсно, — засмутилася фея, — вам великими бути ні до чого.

А от решта букв, коли починають речення, з тих пір завжди стають великими!

Фея Велика Буква торкається своєю чарівною паличкою і тих букв, з яких починаються імена, по батькові, прізвища людей, клички тварин, географічні назви, назви планет, зірок, книг, журналів, кінофільмів тощо. Ці слова називають власними назвами. А загальні назви пишуться звичайними маленькими буквами.

Але фея Велика Буква іноді робить дивовижні речі! Якось її чарівна паличка перетворила птаха орла на велике місто! А хлоп'ята-близнюки стали сузір'ям! Звичайні річкові риби та рак теж перетворилися на сузір'я, а хвостатий лев — на Лева Івановича!

Прекрасні почуття — віра, любов, надія — за допомогою чарівної палички стали не менш прекрасними жіночими іменами. Але найбільше здивувалися всі мешканці в Алфавіті, коли фея Велика Буква торкнулася своєю паличгою до бублика з маком. Бублик раптом замахав хвостом і загавкав. Знаєте, чому? Бо він став песиком Бубликом! Ось така дивовижна паличка у феї Великої Букви! А без неї моя улюблена кицька Сніжинка, мабуть, давно б розтанула.

Запитання і завдання.

    1. Коли вживається велика буква?

    2. Складіть речення з поданими загальними назвами:

лев, надія, терези, орел, земля, сонце, сніжок, буревій, барвінок.

    1. Складіть речення з поданими власними назвами:

Лев, Надія, Терези, Орел, Земля, Сонце, Сніжок, Буревій, «Барвінок».

    1. Поясніть вживання великої букви.

У виставі «Дванадцять місяців» Богдан грав роль Квітня.

Нашому Хвостику вже два роки, але він не кусається і на котів не гавкає.

    1. Напишіть диктант.

Прекрасна й різноманітна природа України. Чудові краєвиди Карпат, дивовижна краса Кримських гір та Чорного моря нікого не залишить байдужими. А цього літа наша сім'я відпочивала на Десні. Там була й моя подруга Марійка з Полтави.

Казка про апостроф

Апостроф в Алфавіті жив,

Із буквами завжди дружив,

Аж поки якось буква Я

Сказала: «Геть від нас!

Бо Алфавіт — це букв сім'я,

Нас 33 якраз!

А ти не буква, просто знак,

Ти нам чужий, не рідний, знай!»

Почув Апостроф ці слова —

Аж закрутилась голова.

Ніколи ще таких образ

Не чув він у житті.

Заплакав він, схопився враз —

І ось уже в путі.

Залишив місто Алфавіт.

«Піду, побачу білий світ».

Та що тут сталося! Хоч плач:

У малюків зник раптом м'яч.

Саме подвір'я зникло теж,

І м'ята, й бур'янець.

І на вечерю щось не те:

Без м'яса холодець!

А курка!? Бідолашний птах:

Немає пір'я! Просто жах!

Усі годинники стоять:

Дев'ятка зникла й цифра п'ять!

Із гаю зникли солов'ї,

А ще — реп'ях і в'яз.

В'юнів неначе хтось поїв,

Хлоп'ята зникли враз.

А у дівчат рум'янець зник...

Так жити Алфавіт не звик!

Усі кричать на букву Я:

«Тепер ми зовсім не сім'я!»

«Апостроф треба привести, —

Сказала буква М, —

Нам треба всім шукати йти,

Щоб не було проблем».

На пошуки гуртом пішли

І через день таки знайшли!

Усі зраділи, обнялись,

За руки міцно узялись:

І букви С, і І, і М,

Апостроф, буква Я.

І заспівали солов'ї,

Бо знов була сім'я!

У курки пір'я відросло.

Всім дуже весело було!

Запитання і завдання.

  1. Які слова з апострофом згадані в казці? Запишіть їх.

  2. Пограйте в «Словотворче колесо», складіть слова з апострофом:

3. Напишіть диктант.

а) Білий сніг покрив подвір'я. Він м'якесенький, як пір'я!

б) Плакала м'ята:

— Погані хлоп'ята! Кинули м'яч, І тепер я зім'ята.

в) — Мар'янко, виполи бур'ян, — Сказав онуці дід Дем'ян.

Побратими

Ви, напевно, вважаєте, що тільки люди можуть бути друзями? А от і ні. Слова також уміють дружити. Дуже часто вони приходять одне одному на допомогу, можуть замінити собою інше слово так, що ніхто й не помітить заміни. Це тому, що значення деяких слів рівнозначне або таке схоже, що їх можна назвати побратимами! Хоч насправді схожі за значенням слова мають свою наукову назву — синоніми.

Одного разу в місті слів був концерт, виступав відомий музикант. Коли концерт закінчився, настав час аплодувати. Але слово «аплодисменти» десь забарилося, замешкалося. І тут на допомогу прийшло слово «оплески». Гучні, тривалі оплески виражали захоплення слухачів чудовою грою музиканта.

Ну й чим, скажіть, оплески гірші від аплодисментів? Звичайно, нічим не гірші. Вони — побратими!

Запитання і завдання.

  1. Що таке синоніми? Доберіть до поданих слів рівнозначні:

райдуга — ...

водограй — ...

абетка — ...

видатний — ...

хоробрий — ...

виднокіл — ...

дбати — ...

бентежно — ...

аероплан — ...

пілот — ...

вітрила — ...

журитися — ...

  1. Знайдіть серед поданих слів синоніми: лютий, дбайливий, несамовитий, злий, турботливий, упертий, наполегливий, завзятий, настирний, гнівний, схвильований, збуджений, збентежений.

  2. Напишіть диктант.

Синоніми

Як багато синонімів у нашій українській мові! Райдуга й веселка, пестити й голубити, лагідний і ласкавий. А скільки їх у слова «метелиця»! Хуртовина, хурделиця, завірюха, віхола, завія, заметіль, хуга, хуговій, сніговерть — на всі смаки!

Синоніми прикрашають, збагачують мовлення.

Окличко

У Граматиці-країні

Мешкає Окличко-знак.

(Якщо хтось його не бачив,

Виглядає він ось так: !).

Любить знак цей розмовляти

На підвищених тонах: —

Юрчику, не смій качатись

У багні в нових штанах!

Дуже часто він, злякавшись,

Верещить: «Рятуйте! Жах!»

І вигукує щоразу:

«Ой! Ой-ой!», чи «Ох!», чи «Ах!»

Дуже часто при звертанні

Подає він голос свій:

  • Гей, хлоп'я! Привіт, Сергійку!

  • Любий друже! Друже мій!

Знак цей дуже емоційний.

Як радіє, теж у крик:

  • Я мастак! Я просто геній!

Я відкрив свій материк!

Із питальним знаком поруч

Враз суворим він стає:

  • Хто це ллє у капці воду?!

  • Хто розбив вікно моє?!

Поруч із питальним знаком

Ще й дивується цей знак:

  • Та невже?! Невже я геній?!

Тож і справді я мастак?!

Іноді і так буває:

Краю радості нема!

Одного його замало —

Користуйтеся трьома: !!!

Ось такий у нас Окличко —

Дуже емоційний знак.

Користуйтеся ним, друзі!

Виглядає він ось так: !

Запитання і завдання.

    1. Чи може знак оклику бути в кінці розповідного речення? Питального? Спонукального?

    2. Знайдіть у казці окличні за інтонацією речення.

    3. Прочитайте подані речення так, щоб вони стали окличними.

Мишко розв'язав задачу. Ти скажеш мені правду? Не сідай, тут пофарбовано.

    1. Напишіть диктант.

Люблю весну

Я так люблю весну, люблю тепло,

Духмяний аромат пори цвітіння!

Здається, що ніяке в світі зло

Не пустить у цей час свого коріння.

Окрилена душа така легка!

А скільки в ній надій! А планів скільки!

І навіть грім бадьорить — не ляка,

І дощик не засмучує ніскільки!

Допитливий чомучко

Всі ви бачили цей знак.

Виглядає він ось так: ?

Чомучком його звати,

Бо звик весь час питати.

«Чому? Навіщо? Як? Коли?» -

Щомиті тільки й чути!

«А що це значить — постоли?

А в постолах — це взутий!»

Такий допитливий значок —

Оцей «над крапкою гачок»!

Усе він хоче знати,

Тому і звик питати.

Запитання і завдання.

      1. Які бувають види речень за метою висловлювання?

      2. Виразно прочитайте вірш, дотримуючись питальної інтонації, де треба.

***

Чому, скажи, у кішки світять очі

У темряві, неначе ліхтарі?

Чому це сяють зорі серед ночі?

Чому вони зникають на зорі?

Ти і такі поставиш запитання:

Чому за літом осінь настає?

Чому туман буває на світанні?

Чому так б'ється серденько твоє?

І це твоє питання не останнє.

Я відповім на всі твої «чому»,

Хоч є і в мене також запитання,

Та ставить їх не знаю я кому.

      1. Поставте потрібні знаки в кінці речень.

***

Природи досконалість незбагненна (.)

Продумано все аж до дрібниць:

Світобудова, Сонячна система,

Життя — одна з найбільших таємниць,

Людина, здатна мислити й творити,

Могутній мозок — це найбільше з дива (.)

Та неспроможний навіть він розкрити

Секрет того, хто Всесвіт породив□ (.)

Що є душа□ (?) Яка вона□ (?) Чи смертна□ (?)

Чи вічний світ□ (?) У чому сенс буття□ (?)

Чому резерви мозку незліченні,

Коли така коротка мить — життя □ (?)

Це ж справжнє марнотратство — руйнувати

Такий складний оцей Природи труда (!)

Чи є по смерті щось□ (?) Питань багато□ (.)

Коріння всіх релігій саме тут□ (.)

Спонукальники

У місті дієслів є вулиця Спонукальників. Мешкають на цій вулиці особливі дієслова: вони не мають часових форм і вживаються лише в спонукальних реченнях. Саме тому їх прозвали Спонукальниками.

Уже зранку на вулиці Спонукальників чути:

  • Прокидайтеся!

  • Починаймо ранкову гімнастику!

  • Швидше вмивайтеся!

  • Мийте руки!

  • Давайте поснідаємо. А скуштуй-но млинців!

  • Берімося до справ!

І так цілісінький день. То пропозиції, то накази, то прохання. Одним словом — спонукання. Навіть коти з цієї вулиці розмовляють між собою лише спонукальними реченнями! Послухаймо, про шо так жваво говорять рудий кіт Воркіт, який щойно доїв рибину, і біла в рудих плямах Мурка, яка саме одержала від Оленки сосиску.

  • Дай шматок сосиски, Мурко!

  • А ти рибку подаруй!

  • Ось бери хвоста від щуки.

  • Сам хвоста того куштуй!

  • Ну, не злись, давай дружити!

  • На дурняк не сподівайсь! Краще йди мишей ловити!

Скупердяйко, ну тримайсь! Воркіт кинувся віднімати в Мурки сосиску, але та швидко схопила її в зуби й подалася геть.

Спонукання спонуканнями, а на чужу сосиску зазіхати навіть на вулиці Спонукальників марно.

Запитання і завдання.

    1. Що таке спонукання? Які знаки можуть бути в кінці спонукального речення?

    2. Знайдіть спонукальні речення в поданих віршах.

Чужа душа

Чужа душа — це темний ліс.

У неї й з ліхтарем не лізь.

Там ніч. Світанку не чекай,

Зірок у небі не шукай.

Там вічний морок, там пітьма.

Що схоче, висвітлить сама.

***

Попроси водиці

В чистої криниці,

В сонця весняного —

Променя ясного.

Попроси у вітру

Свіжого повітря,

У місяця блідого —

Щоб вказав дорогу.

Попроси в хмаринки

Дощичка краплинку.

Тільки в серця злого

Не проси нічого.

Колискова дощу

Тихий дощ за вікном бубонить.

Він ласкавий такий, мелодійний.

Він співає про віру й надію,

Про любов, що у серці бринить.

Не стихай, не спиняйся, тривай.

Заколисуй збентежену душу.

Я забути про прикрощі мушу.

Тож співай колискову, співай!

Сну серпанком мене огорни.

Я вже чую м'який його дотик.

Відступають тривоги й турботи.

Не спиняйся, тривай, бубони.

Бешкетники Е та И

І

Звуки [е], [и], якщо вони в словах ненаголошені, звучать не дуже чітко, наближаючись один до одного, і їх навіть можна сплутати. А вони навмисно прикидаються один одним, щоб погратися з учнями! От і причина багатьох помилок. Так, для декого з учнів ця гра має погані наслідки...

Як добре, що існує спосіб розпізнати цих бешкетників! Цей спосіб — перевірка наголосом! Адже, як сказано в одній знайомій пісеньці:

«Наголос — відомий, славнозвісний чарівник!

Наголос — наш друг, наш помічник і рятівник!»

Він завжди приходить на допомогу, перевіряє сумнівний звук і пояснює дітлахам:

Ненаголошені и е перевіряти треба.

Чому н...бесний пишуть з е?

Бо е у слові небо!

Чому гр...бочок пишуть з к?

Тому що гриб, малята!

Потрібно звуки [е] та [и]

Завжди перевіряти!

Наголос — дійсно могутній чарівник і завжди допомагає перевірити сумнівний [е] чи [и] в словах, до яких можна підібрати перевірні. На жаль, існують слова, де й наголос безсилий. Не кожне слово можна перевірити наголосом. Але кожне — словником! Перевіривши раз, запам'ятайте написання. «Щоб раз по раз у словник не заглядати, треба свою пам'ять розвивати!» — завжди радить дітлахам добрий дядечко Словник.

II

Буква А дуже спостережлива й допитлива. Спостерігаючи за витівками бешкетників Е та И, вона помітила, що їх не завжди можна викрити за допомогою наголосу. Судіть самі.

Стирати, але стерти,

завмерти, але завмирати,

стеле, але вистилає,

збирати, але зберу.

Помітили, що відбулося чергування звуків [е] — [и]? Наголос тут нічого не вдіє. Буква А гордо заявила:

Тепер А — ваша рятівниця!

Я теж, повірте, чарівниця!

На [и] завжди я вам вкажу,

Бо тільки з ним, не з [е] дружу!

Уважно погляньте: А дійсно завжди стоїть за коренем, де буква И:

Стирати, завмирати, вистилати, збирати та в інших похідних словах.

У всіх цих словах [е] — випадний звук, тобто він випадає в похідних дієсловах: терти — тру, завмер — замру, беру — брав.

Тепер ви знаєте ще один метод викриття бешкетників [е] та [и] — метод букви А. Користуйтеся ним, коли маєте справу з дієсловами та словами, що походять від них.

Запитання і завдання.

  1. Як перевірити ненаголошені [е]—[и] наголосом? Які ще є способи перевірки?

  2. Користуючись «методом наголосу», перевірте слова та встав потрібні букви:

тр...мати — ...

пол...вати — ...

стр...бати — ...

сп...котний — ...

опл...ски — ...

р...готати — ...

в...сокий — ...

л...генький — ...

(Слова для довідок: підтримати, лити, підстрибує, спека, плеск, регіт, вище, легко.)

  1. Вставте пропущені букви. Поясніть свій вибір.

а) Сталеві два кр...ла

Н...сли у вись орла.

Він швидкість наб...рав,

І обрій все зростав.

Він думав: в...сота —

Єдиний сенс ж...тгя.

б) Споч...вають лози —

Ніби нєж...ві,

І лягають роси

Спати на траві.

Клопіт і тр...воги

Задрімали теж.

Сплять лани й дороги.

Тишу не б...нтєж.

Золоті правила переносу

В одній країні граматичній,

Морфологічно-фонетичній,

Жив Перенос — маленький знак,

Та неабиякий мастак!

Він був розумний і кмітливий

І знав закони особливі:

Міг переносити слова

З рядка в рядок

Ось так: тра-

 ва.

Коли в рядку не поміщались,

Слова до Переноса мчались.

В негоду люту, у дощі,

І вдень, і вранці, і вночі:

Будь ласка, любий Переносе,

Перенеси нас, друже! — просять.

І Перенос не відмовляв,

З рядка в рядок переправляв

Слова, ось так: ожи-на, лі-то,

Ве-селка, сон-це, зли-ва, ві-тер.

Але слова все йшли і йшли,

Вже черги у дворі були!

Щоб не спинялась переправа,

Він написав п'ять мудрих правил.

І мудрих, і таких простих —

Свої п'ять правил золотих!

Тепер в країні граматичній,

Мофрологічно-фонетичній,

Їх знає навіть і маля,

Бо кожен бачить їх здаля.

І вам я раджу: прочитайте

І добре їх запам'ятайте.

П'ять правил Переноса

    1. Для переносу слів завжди

Потрібен поділ на склади.

    1. Як склад з одної букви лиш,

Не перенось його, облиш.

    1. Передню букву, пам'ятай,

Від кореня не відривай!

    1. Дж, дз також не розривають,

Як злиті звуки позначають.

    1. Подвійних приголосних збіг —

Ти можеш розірвати їх.

У Переноса вільний час

З'явився навіть, бо щораз,

Хто добре правила ці знає,

Тепер йому допомагає.

Чи є такі помічники

Між вас, шановні малюки?

Ось вам слова: завдання, косять,

Навчусь, ходжу, відзнака, осінь.

Які ж із правил золотих

Потрібні нам для слів отих?

Запитання і завдання.

      1. Які існують правила переносу слів?

2. Як треба переносити слова: освіта, учень, прикраса, приклеїти, з їхати, замріяний, тінню, кукурудза, навчаються, від'ємник?

37

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ІСТОРІЇ УКРАЇНИ залишилося:
0
4
міс.
0
7
дн.
0
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!