Впровадження в учнів початкових класів цінностей здорового способу життя

Опис документу:
робота над проблемою

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Опис досвіду роботи

Тема. Впровадження в учнів початкових класів цінностей здорового способу життя

Автор: Соклакова О., вчитель початкових класів

Обґрунтування актуальності досвіду, його практична значущість

Одним із основних завдань сучасної школи є створення освітнього середовища для розвитку здорової дитини, формування в учнів початкових класів свідомого ставлення до свого життя і здоров'я, оволодіння навичками безпечного життя і здорової поведінки. Здорове молоде покоління – це запорука стабільного розвитку держави, один із чинників її позитивного міжнародного іміджу.

Аналіз статистичних даних останніх років вказує, що, на жаль, зберігаються тенденції до погіршення здоров'я й фізичної підготовленості дітей. Результати щорічних медичних обстежень, підтверджують цей тривожний факт. За останні п'ятнадцять років у дітей шкільного віку зросла кількість захворювань, пов'язаних з функціонуванням опорно-рухового апарату, серцево-судинної системи, збільшилася кількість дітей, які мають надмірну вагу.

Найбільше багатство людини - здоров'я. Але здоров'я необхідно розглядати широко: і фізично, і психічно, і соціально, і звичайно, духовно, адже коли хворіє душа, хворіє і тіло.

Загальновизначеним є той факт, що здоров'я на 10% залежить від системи охорони здоров'я, на 20% - від екології, ще на 20% - від спадковості і на 50% - від умов та способу життя.

За даними ЮНЕСКО Україна посідає одне з останніх місць у світі за оцінками стану здоров'я дорослих і дітей (низька тривалість життя, висока смертність, особливо серед дітей, великий відсоток відхилень у фізичному, психічному розвитку та захворювань серед дітей та молоді). Цьому сприяють екологічні катастрофи, напруження соціального становища, низький рівень медичної допомоги, ускладнення навчальних програм та інтенсифікація навчального процесу.

Саме тому «Національна доктрина розвитку освіти України» важливим завданням системи освіти визначає виховання дитини в дусі відповідного ставлення до власного здоров'я і здоров'я оточуючих, як до найвищої індивідуальної і суспільної цінності.

Значний інтерес стосовно даного питання становлять праці видатних учених Я.Коменського, І.Пестолоцці. Так, Я.Коменський розкрив можливості «материнської школи» у здійсненні оздоровчого виховання дітей. Великий педагог не розглядав навчання окремо від виховання, тому виховання особистості описується як в дидактиці, так і в працях, присвячених проблемам виховання. Педагог підкреслює, що людина не народжується з певними якостями – вони в неї виховуються упродовж усього життя.

Поряд із головними чеснотами Я.А.Коменський рекомендував розвивати в дітях скромність, слухняність, охайність, доброзичливість до інших людей, повагу до старших, працелюбність. Великого значення у вихованні дітей він надавав позитивному прикладу вчителів і батьків, товаришів, бесідам з дітьми на морально – духовні теми, боротьбі з розбещеністю, лінощами, дотримання суворої дисципліни на принципах гуманності. Він вважав, що порушників дисципліни треба карати, але способи необхідно вибирати гуманні, застосовувати їх розумно. Я.А.Коменський підкреслює, що від виховання дітей залежить «виправлення людських справ на землі» та розвиток суспільства шляхом удосконалення і щастя. Вчителі – Душа і серце виховання, і вони «поставлені на високо почесному місці», саме їм «доручена чудова посада, вище якої нічого не може бути під сонцем».

Усе це й визначило вибір проблеми, над впровадженням якої працюю протягом останніх років - «Впровадження в учнів початкових класів цінностей здорового способу життя».

Провідна ідея досвіду полягає в пошуку шляхів вдосконалення здоров’я молодших школярів.

Мета роботи: покращення навчальних досягнень учнів шляхом використання здоров'язбережувальних технологій.

Завдання роботи:

  • покращити умови навчання учнів ;

  • навчити учнів користуватися підручними засобами для корекції власного здоров’я ;

  • організовувати активний відпочинок учнів у школі через рухливі ігри, конкурси, цікаві фізкультхвилинки, казкотерапію, масаж ніг за допомогою каштанів, казкотерапію, арттехнології,музичну терапію.

Опис впровадження в учнів початкових класів цінностей здорового способу життя

Проблема здоров'я стала центральною в навчально-виховному процесі нашої школи. Я прагну, щоб дитина навчилася цінувати своє здоров'я, щоб вона ставила собі за мету бути здоровою, щоб сама могла активно створювати своє здоров'я.

За роки своєї роботи я виробила свій власний стиль, для якого характерна, перш за все, щира, непідробна любов до дітей, турбота про їх всебічний фізичний і духовний розвиток, творче мислення і високий моральний дух.

Підготовка до формування здорового способу життя учнів на основі здоров'язберігаючих технологій повинна стати пріоритетним напрямком в діяльності кожного навчального закладу для дітей молодшого шкільного віку.

Це може виражатися через навчання дітей елементарним прийомам здорового способу життя (профілактичним методикам – оздоровча гімнастика, пальчикова, коригуючи, дихальна, для профілактики простудних захворювань, для бадьорості, самомасаж; простим навикам надання першої медичної допомоги при порізах, садинах, опіках, укусах); прищеплення дітям елементарних навиків (миття рук, використання носової хустки при чиханні та кашлі); через здоров'язбережувальні технології процесу навчання та розвитку з використанням фізкультхвилинок і рухливих перерв; провітрювання та вологе прибирання приміщення; аромотерапія, вітамінотерапія; функціональної музики; чергування занять з високою та низькою руховою активністю; через спеціально організовану рухову активність учнів (заняття оздоровчою фізкультурою, рухливі ігри, своєчасний розвиток основ рухливих навичок); в процесі реабілітаційних заходів (фітотерапія, інгаляція, лікувальна фізкультура, масаж, психогімнастика, тренінги); масові оздоровчі заходи (спортивно – оздоровчі свята, тематичні свята здоров'я, виходи на природу, екскурсії); а також в роботі з родиною (пропаганда здорового способу життя через систему теоретичних та практичних занять); в роботі з педагогічним колективом (навчання педагогічного колектива в умовах інноваційної освіти).

Ідея здорового способу життя проходить у початковій школі крізь усі навчальні предмети. Діти навчаються відповідального і дбайливого ставлення до власного здоров'я завдяки змісту освіти і системі виховання. Саме від нас, учителів початкових класів, значною мірою залежить, яким буде здоров'я дитини у подальшому житті.

Розглянемо зміст поняття «здоров'я», виділимо його компоненти. Оскільки провідним є особистісно- орієнтовний підхід у навчально-виховному процесі, компоненти здоров'я розглянемо відповідно до структури особистості.

Структура особистості Компоненти здоров'я

Під час уроків та в позакласній роботі я прагну не тільки розкрити молодшим школярам чотири основні складові здоров'я (фізична, психічна, соціальна, духовна), а й забезпечити їх належне формування.

Фізична складова здоров'я є важливою складовою у структурі стану здоров'я дитини. Фізичне здоров'я кожної людини залежить від успадкованих задатків, здоров'я батька й матері, стану навколишнього середовища (природні й соціальні умови), в якому вона живе.

Фізичний розвиток – це біологічний процес становлення та змін організму людини впродовж її життя (зріст, маса тіла, об'єм грудної клітки, життєва ємність легень, максимальне споживання кисню, сила, швидкість, витривалість, гнучкість, спритність тощо). Всі ці дані я записую до паспорту здоров'я двічі на рік.

Постійно ознайомлюю учнів із закономірностями їх росту і розвитку. Розглядаємо такі важливі умови росту і розвитку, як: рухова активність та її вплив на розвиток школярів, раціональна організація щоденного розпорядку дня, умови навчання, активний відпочинок та його види, здоровий сон, запобігання втоми і перевтоми. Діти набувають навичок виконання оздоровчих вправ для збереження і зміцнення здоров'я. Звертаю увага на особливості формування постави. За поставою потрібно стежити постійно, особливо, коли дитина сидить на уроках. Вправи для зміцнення хребта, зняття напруження м’язів спини проводжу на кожному уроці (додаток 1) та рекомендую проводити ці вправи вдома.

Також позитивний вплив на поставу учня та його зір здійснює використання в практиці вчителя початкових класів сольової терапії. Окрім того сольова терапія, ефективно впливає на дихальну систему та щитоподібну залозу.

З метою профілактики плоскостопості учнів вже не перший рік використовую каштанотерапію, а саме: ходіння на п'ятках, ходіння на носочках, перекочування на п'яти, ходіння на зовнішній і внутрішній стороні стопи. Разом з дітьми збирає каштани на території школи і в парку, а потім використовуємо для збереження свого здоров'я.

Оздоровчі хвилинки під час уроків повинні комбінувати в собі  фізичні вправи для осанки,  вправи для очей, рук, шиї, ніг. Фізичні вправи краще проводити під музичний супровід. Цей прийом допомагає зняти втомленість, відновити рівновагу учнів. Такі вправи можна досить успішно надавати проводити самим учням або поєднувати з елементами ігор. Наприклад: зараз похиляться вперед ті, у кого день народження взимку та весною, теж саме зроблять всі, хто народився влітку та восени. Для зняття втоми очей можна провести такі вправи:

- вертикальні рухи очей «вгору- вниз»;

- горизонтальні рухи «вправо – вліво»;

- повести очима за годинниковою стрілкою і проти неї;

- заплющивши очі, уявити по черзі кольори веселки якомога виразніше;

- на дошці накреслити будь-яку криву (спіраль, коло, ламану лінію), запропонувати дітям очима «намалювати» ці фігури кілька разів спочатку в одному, а потім в іншому напрямку.

Неправильне дихання призводить до порушень діяльності серцево-судинної й дихальної систем, зниження насичення крові киснем, порушення обміну речовин. Для правильного дихання виконують рухові вправи з назвами: «Задути свічу», «Зігріти руки», «Зловити комара» тощо.

Для підвищення загальної працездатності, поліпшення їхнього здоров’я дуже корисні фізкультхвилинки. Вони знімають втому, нормалізують увагу й активність, відновлюють сили, робочий настрій, почуття бадьорості й свіжості, підвищується дисциплінованість. Малюкам до вподоби такі фізкультхвилинки, під час яких вони рухаються, виконують вправи, хором декламують тексти, одночасно виконуючи вправи. Можна проводити віршовані фізкультхвилинки (додаток 2).Але все ж таки треба проводити на уроках психологічні розвантаження. Завданням психогімнастики є збереження психічного здоров’я , запобігання емоційним розладам у дитини через зняття психічного напруження, розвиток кращого розуміння себе та інших, створення можливостей для самовираження особистості (додаток 3.)

Вважаю, що психічна складова здоров'я визначає розвиток людини, як особистості, забезпечує її душевне благополуччя. Психічне здоров'я розкривається через розвиток основних функцій психіки людини.

Врахування особистісного чинника в навчальному процесі для мене, як учителя, відіграє велику роль. Переконалася, що особистість завжди відзначається індивідуальною своєрідністю, вона має своє неповторне індивідуальне обличчя, що виявляється в її характері та здібностях. Так, наприклад, на уроках «Основи здоров'я» учні усвідомлюють, що кожен із них є особистістю неповторною, яка впевнена у своїх можливостях, наполегливо переборює труднощі з самооцінкою (додаток 4).

Сучасні спостереження вчених дають можливість виявити психологічний стан людини, її характер, дати оцінку здоров'я, виявити можливості і здібності за допомогою та впливу кольору. Виникла ціла наука – арт-терапія. Це наука, що використовує різні барви для регулювання вібрацій тіла людини на таку частоту, яка давала їй силу, здоров'я, гармонію. Колір є основним фактором у будь – якій системі зцілення.

У своєму класі я з учнями обрала символом класного життя саме веселку. Ви запитаєте – чому? Тому, що саме природа створила для людей зразок гармонії і краси у вигляді веселки із магічним числом кольорів. Крім того, веселка черпає свою енергію у трьох стихій: землі, води, вогню.

А ще ми робимо кольорове тестування. Дати завдання учням: намалювати 3 повітряних кульки. Перевіривши тест ви побачите емоційний стан дитини на даний момент. Такі хвилинки заспокоюють дитину, дають змогу відпочити. Кожного дня ми разом з учнями обираємо колір даного дня.

Я намагаюся розвинути у дітей віру в себе, впевненість. Цьому якнайкраще допомагає казкотерапія. Кларіса Пінкола Естес сказала: "У казках є засоби, які можуть виправити чи відродити будь-яку втрачену душевну пружину". Казкотерапія – це психотерапія вже існуючими казками та фантастичними героями.  Вона допомагає отримати почуття захищеності у світі, надає можливість пережити основні життєві ситуації у «захищеному режимі» - через казки.  Також цей прийом допомагає дитині зрозуміти себе, виховати у собі корисні риси та звички. Загальна ідея цього прийому полягає в тому, що дитина бачить себе на місці головного героя, живе разом із ним, вчиться на його помилках. Тобто людина з раннього віку за допомогою казок навчається приміряти на себе різні ролі: поганих та добрих героїв, творців та знищувачів, бідняків та багачів.

Казкотерапія - один із ефективних методів роботи з учнями, які зазнають тих чи інших емоційних та поведінкових труднощів. Інсценізуємо казки на уроках, під час перерв, на виховних заняттях.

Соціальну складову здоров'я бачу як ефективну взаємодію дитини з соціальним середовищем. І в основі її лежить адаптованість дитини до життя в соціумі. А це значною мірою залежить від дорослих. Моє завдання, як вчителя – залучити цю дитину до дитячого колективу, дати їй зрозуміти, що її люблять, поважають, що навколо друзі. У цій роботі мені дуже допомагають інтерактивні методи, такі як групові дискусії, висловлювання по колу: «Бути людиною – це…», «Хороше життя – це…», «Мене непокоїть…..», «Якщо я справді захочу, то …». Метод активних цінностей, незакінчене речення: «Якби я міг розв'язати одну з проблем, я б обрав….», «Найважливішою проблемою є …»,тощо. Це щоденна кропітка робота. Та вона дає свої результати.

Чинниками ризику для життя і здоров'я молодших школярів можуть бути: порушення Правил дорожнього руху для пішоходів, для пасажирів, правил безпечного поводження вдома, в школі, в громадських місцях, серед природи; під час відпочинку, аварійних ситуацій природного, техногенного, соціального характеру.

Зауважимо, що засвоєння знань про безпечну поведінку та формування відповідних умінь і навичок стануть дієвими лише тоді, коли навчання приноситиме дітям радість і внутрішнє задоволення.

Духовна складова здоров'я є своєрідною вершиною, яка збирає все найкраще в людині, завдяки чому людина стає особистістю. І на цю складову особливо великий вплив мають батьки. Саме тут формуються сімейні цінності.

Працюючи з батьками, прагну донести до них, що здоров'я дитини на 50% залежить від способу життя, і вони своєю поведінкою моделюють для власної дитини, який спосіб життя потрібно вести. Іноді для батьків це відкриття. Така форма роботи з батьками, як семінари – тренінги, змінює ставлення батьків до дітей. Вони краще починають розуміти їх.

Духовність людини пов'язана із загальнолюдськими істинами добра, любові і краси. Тому цілком закономірним є прилучення дитини до краси в усіх її проявах (природа, мистецтво, людські взаємини, вчинки, діяльність); до діяльності, яка відповідає індивідуальним інтересам, бажанням, нахилам дитини та сприяє реалізації її здібностей; задоволення потреб дитини у повазі, любові до неї; створення умов для виникнення духовних станів (радість, захоплення тощо) та почуттів.

Важливу роль у формуванні бажання берегти себе відіграють виховні години, а саме їх здоров"язбережувальне спрямування. (додаток 5).

Багато уваги духовному здоров'ю приділяю на уроках української мови. Це і написання диктантів, написання творів, навчальних переказів(додаток 6).

Результативність такої роботи полягає в:

  1. покращенні навичок письма, почерку;

  2. розвитку зв'язного мовлення;

  3. розвиток унавичок малювання;

  4. активності, витривалості пізнавальних процесів впродовж навчального дня.

Здоров’я – це основна умова реалізації фізичних і психічних можливостей і здібностей людини. Здоров’я – це найбільша цінність, яку, на жаль, багато людей починають цінувати і берегти, втративши значну частину цього скарбу, відпущеного нам Природою.

Тож бережіть здоров’я з молодих літ, зміцнюйте і примножуйте його. Не розтринькуйте даремно цей безцінний скарб, дарований вам Природою і вашими предками.

Підсумовуючи все сказане, я прийшла до висновку, що підхід до навчально – виховного процесу треба розглядати, як інтегрований, тобто такий, що буде враховувати всі сфери здоров'я: фізичне, психологічне і соціальне. Цей підхід дає змогу виявити нові ресурси здоров'я, що з'являються в дитини під час навчання в школі, параметри здоров'я, а саме: стресостійкість, креативність, толерантність, інтелектуальна витривалість, готовність до подолання перешкод, емоційна компетентність і т.п. У межах такого підходу досягнення дитини в галузі здоров'я стають і метою, і результатом навчально-виховного процесу. Ми можемо говорити не тільки про здоров'язбережувальні технології, а й про здоров'ярозвиваючі технології, які потрібно використовувати вчителям та батькам.

За роки своєї роботи з дітьми я постійно спостерігала за здоров'ям своїх учнів. Можу зробити висновки та рекомендувати:

1. Оптимізувати навчально - виховний процес щодо формування стійкої мотивації молодших школярів на безпечну життєдіяльність, здоров'я та здоровий спосіб життя.

2. Втілювати в життя учнів різні аспекти оздоровчого супроводу, а в навчально - виховний процес інноваційні здоров'язбережувальні, здоров'яформуючі, здоров'язміцнюючі технології.

3. Створити сприятливу, доброзичливу атмосферу на уроках, як важливу складову підвищення ефективності навчання та стану здоров'я дітей.

4. Здійснювати диференційний підхід до навчально-виховного процесу з урахуванням індивідуальних показників рівня фізичного розвитку та стану здоров'я учнів.

5. Виховувати у дітей стійкі мотивації на здоров'я та здоровий спосіб життя на основі засвоєння ними знань про пріоритети здоров'я і механізми життєдіяльності організму.

6. Навчати дітей засобам і методам оцінки свого фізичного стану й використання функціональних можливостей організму та природних засобів оздоровлення для підтримання свого здоров'я.

Ми, дорослі, повинні навчити дитину робити вибір, що не зашкодить життю та здоров'ю. Бо всі ми хочемо бачити дітей успішними і здоровими.

Додаток 1

ВПРАВИ ДЛЯ ПОСТАВИ, ХРЕБТА І СПИНИ

1. «Гойдалочка».

Руки на поясі, ноги вкупі. На «раз» - встати на носки, на «два» -

на п’яти. Робити 5 разів.

2. «Так, ні, ай – я – я».

Дуже повільно! Вправи для шийного відділу хребта. Ноги вкупі! Руки вздовж тулуба. Голову повільно опустити вниз і спокійно повернутися в висхідне положення. Потім голову повернути ліворуч – праворуч. Після цього похитати з боку в бік, ніби кажучи: «Ай –я –я !» Робити 5 разів.

3. « Письмо носом».

Немов олівцем, «написати» в повітрі цифри від 0 до 9 носом або підборіддям. Руки вільно опущені, спина пряма.

4. « Метелики»

Руки завести на потилиці в замок. Спина рівна, лікті максимально розгорнуті назад. На «раз» - лікті під підборіддям звести докупи, на «два» повернутися у висхідне положення.

Робити 7 разів.

5. «Божественна поза»

Виконувати стоячи або сидячи. Завести руки за спину, долоні скласти пальцями догори, розташувати кисті так, щоб мізинці торкалися хребта. Лікті здійняти, спину випрямити, плечі відвести назад. Дихання спокійне. Тримати позу 10 – 20 секунд. Потім повільно повернутися до висхідного положення.

Додаток 2

Ф І З К У Л Ь Т Х В И Л И Н К И

1. Що, ж мабуть, прийшла пора

трохи відпочити.

Хочу на фізкультхвилинку

всіх вас запросити.

Раз – підняли руки вгору.

Два – схилились всі додолу.

Руки в боки!

Повернулись, нахилились

і вправо, і вліво –

щоб нічого не боліло.

2. Раз! Два! Час вставати –

Будемо відпочивати.

Три! Чотири! Присідаймо,

Швидко втому проганяймо.

П’ять! Шість! Засміялись,

Кілька разів нахилились.

Сім! Вісім! Час настав

Повернутися до справ.

3. Руки за голову ставимо сміло

і повертаємось вправо і вліво.

Двічі наліво, двічі направо,

зробимо чітко, діти, цю вправу.

Двічі наліво, двічі направо,

будемо мати гарну поставу.

4. Працювали ви старанно,

лічили, писали охайно.

Стомилися очки і рученята,

спочиньте трохи, мої малята!

Сонце спить, небо спить

( очі закриті долонями)

Навіть вітер не шумить,

Рано – вранці сонце встало

(відкривають очі й піднімають голови)

і проміння всім послало.

( піднімають на носки, руки підносять угору)

( розводять руки у сторони)

5. Скільки нас живе в квартирі?

Тато, мама, брат і я.

Маршируємо: раз, два, три, чотири –

от і вся моя сім’я!

Ось увечері в квартирі

знов зібралась вся сім’я.

Сіли всі: раз, два, три, чотири –

тато, мама, брат і я!

6. Діти дружно всі живуть

і до себе в гості звуть:

будем весело ми гратись,

будем разом танцювати!

Вліво, вправо повернулись,

стали рівно в ряд отак,

помахали ми й руками –

ось так, так – отак!

Додаток 3

П С И Х О Г І М Н А С Т И К А

(ПСИХОЛОГІЧНЕ РОЗВАНТАЖЕННЯ )

1. Учням рекомендується сісти прямо, руки вільно покласти на столі, очі закриті, у думках повторювати за вчителем:

Я дихаю вільно.

Моє тіло стає легким, наповнюється життєдайним повітрям.

М’язи відпочивають.

Мені приємно на душі.

Я бажаю собі і всім людям добра, миру, любові і здоров’я.

2. Ви знаєте ключ який допомагає відкрити всі «замки» в душах людей? Це усмішка. Красиво посміхатися повинен кожен. Поверніться один до одного і подаруйте свою посмішку.

3. Гра «Квітковий дощ».

У ході гри хлопчика чи дівчинку, що має поганий настрій, переживає якість невдачі чи горе, друзі «поливають» щедрим дощем із невеликих квітів. Діти вибирають найрізноманітніші квіти й уявляють квітковий дощ. Вони розповідають, які гарні їхні квіти, як вони пахнуть, що символізують. Той, хто «під дощем», насолоджується квітами.

4. Гра «Слухаємо себе»

Вчитель звертається до дітей: «Давайте сядемо зручніше, розслабимося і закриємо очі. Послухаємо, що відбувається навколо і в середині нас. Уважно прислухайтеся до своїх відчуттів. Що ви зараз відчуваєте, чого хочете? Що ви почули?

5. Гра «Король Боровик»

Вчитель читає віршик, а діти відповідно з текстом :

Йшов король Боровик

Через ліс напрямки.

Він грозив кулаком,

тупотів каблуком.

Був король Боровик не в дусі:

Короля покусали мухи.

6. Діти вільно сідають, розслабляючись. Подумки повторюють слова, записані на дошці:

Я лежу на березі річки в лісі.

Дзюрчить вода, співають птахи.

Шумлять листки дерев.

Я спокійний (а).

Я лежу на спині, вдивляючись у голубе небо.

Там пливуть хмарки.

Наді мною гойдаються верхівки дерев.

Я слухаю заспокійливий шум лісу.

Мені легко дихається.

Я ніби знаходжусь у стані невагомості.

Моє тіло відпочиває у приємних променях сонця.

7. Закрити очі, розслабитися. Уявити, що здійснюєте мандрівку в Країну Здоров’я, ходите вулицями цієї Країни, розмовляєте з людьми, спостерігаєте за ними. Як виглядять ці люди, як почуваються? Чим займаються, про що розмовляють, як живуть, до чого прагнуть? Яких знайомих можна зустріти в цій Країні?

8. Гра «Я – сонце».

Заплющить оченята, посміхніться. Уявіть, що ви – сонечко, ви – маленьке сонечко. Ви прокидаєтесь, вмиваєтесь, розчісуєте свої промінчики і піднімаєтеся на небо.

Ви – велика куля (рухи руками). У вас багато тепла і світла. Ви –велике сонце. Ви даруєте тепло всій землі, лісам, річкам, морям, лукам…

Ви вдихаєте тепло, перетворюєтесь на маленький сонячний промінчик. Ви летите над Землею і освітлюєте зелене листя, червоні, білі. А зараз потягніться, розплющить оченята. Ви добре відпочили.

Додаток 4

КОНСПЕКТ УРОКУ З ОСНОВ ЗДОРОВЯ 2 КЛАС

Тема. Правила і процедури загартовування. Сонце. Повітря. Вода

Мета:

- учнів з чинниками природи, що сприяють збереженню здоров’я людини; переконати дітей, що загартовування відіграє надзвичайно важливу у розвитку організму людини, формуванні, збереженні та зміцненні її здоров'я; формувати вміння використовувати природно - кліматичні фактори для загартовування організму; прищеплювати інтерес і бажання загартовуватися природними факторами: повітрям, водою, сонцем; формувати здоров’язберігаючі компетентності учнів;

- розвивати мовлення учнів, пам'ять, увагу, спостережливість;

- виховувати бережливе ставлення до природи, прагнення систематично займатися загартовуванням аби зміцнити власне здоров’я.

Обладнання: картки з надписами "вода", "повітря", "сонце", мультимедійна презентація, ілюстрації із зображенням дітей, які загартовуються, аркуш паперу (для кожного учня).

Хід уроку

І. Перевірка виконання учнями домашнього завдання практичного характеру

Учні показують комплекси ранкової гімнастики, які виконують вдома

ІІ. Перевірка раніше засвоєних знань

- Що таке "активний спосіб життя"?

- Що належить до активного способу життя?

- Що можна віднести до пасивного способу життя?

- Що таке "фізичні вправи"?

- Це певні рухи і дії, з яких складаються комплекси, направлені на покращення здоров'я дитини, людини.

- На що спрямовані фізичні вправи?

ІІІ. Мотивація навчання учнів і повідомлення теми і завдань уроку

Сьогодні ми продовжимо подорож Країною здоров’я. Послухайте казку.

Колись до маленької дитини підійшов Чарівник і сказав: «Це тобі клубок ниток, в якому нитка твого життя. Якщо швидко розмотувати клубок, життя твоє пройде швидко, якщо повільно, воно буде йти повільно». Дитина взяла клубок і…

  • Що було далі?

  • Як дитина вчинила?

Придумайте закінчення до цієї казки (діти: вона його загубила; просто кинула і все; заплутала; порвала; швидко розкрутила і життя пройшло швидко; розкручувала повільно, щодня по рівній частині, бо хотіла жити якомога довше…)

Варіанти дуже цікаві, ви правильно зрозуміли, що життя – це безцінний дар, і його треба берегти. Для того, щоб жити довго, треба бути здоровим. Але люди чомусь не цінують того, що отримують від природи задарма. Ми навчилися зберігати одяг, речі, прикраси. А до свого здоров’я у людей ставлення зовсім інакше – здоров’ я лише втрачається.

Згадаймо мудрий афоризм: « Молодість – це скарб, що містить все». І справді, цієї пори в руках людини її майбутнє. Які ідеали вона обере, якими знаннями, силами, здоров’ям запасеться, наскільки загартує свою волю – таким і буде її подальше життя, та й сучасність ставить перед нами дедалі вищі вимоги.

Кожен прагне бути вродливим. Юнаки намагаються набути атлетичної статури, рельєфних м’язів і спритності. Дівчата намагаються стати стрункими, набути легкої ходи і граційних рухів.

Отже, довге життя, фізична краса і працездатність нині є не забаганкою, а серйозною соціальною потребою. Необхідно продовжити вік людини, використавши величезний запас сил та енергії, закладений у її організмі, щоб вона зробила якомога більше як для себе, так і для суспільства. Для цього ви повинні стати сильними, спритними і витривалими. І в цьому вам допоможе загартовування. Сьогодні ми з вами і поговоримо, як правильно загартовуватись.

ІV. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів

  • Що ви розумієте під терміном «загартовування»?

  • Хто з вас займається загартовуванням?

  • Чому кажуть: «Незагартований учень – легка здобич для інфекції»?

Мозковий штурм «Які ви знаєте способи загартовування»?

(загартовування сонцем, водою, повітрям і комплексне загартовування (поєднання всіх типів)

Назвіть види загартовування, що відповідають кожному з основних способів.

Колективне обговорення (записується на дошці)

Загартовування сонцем

Загартовування повітрям

Загартовування водою

Комплексне (поєднання всіх типів)

приймання сонячних ванн, помірне загорання

прогулянки на свіжому повітрі, повітряні ванни,

сон при відчинених вікнах

обтирання мокрим рушнком,

обливання, душ,

ванни для ніг

відпочинок на березі річки чи моря, плавання, зимові види спорту (ковзани, санчата, лижі)

V. Сприйняття та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу

1.Розповідь учителя.

Ще в давні часи вчені зрозуміли необхідність використання людиною природно – кліматичних факторів, які загартовують: сонце, повітря, вода. Досвід показує, що тільки за допомогою загартовування природними факторами можливо лікувати багато хвороб.

Починати загартовування треба поступово. Сонячні ванни сприятливо впливають на м’язи. Ігри на свіжому повітрі, спорт, прогулянки, екскурсії кріплять здоров’я, піднімають настрій. Обтирання, обливання, душ, купання у водоймах – зміцнюють організм. Загартований організм не боїться хвороб і холоду.

2.Створення проблемної ситуації.

-Чи можуть сонце, повітря і вода бути шкідливими?

Про моє загартування і шкідливість зловживання

Загартовуватись треба,

Кажуть, з наймолодших літ.

Це здоров’я: сонце й небо,

Річка, і мороз, і лід.

Загартовуватись треба

Взимку, влітку і завжди.

Набиратися здоров’я

Від повітря і води.

Загартовуватись влітку

Вирішив почати я,

Як поїхала на море

Відпочити вся сім*я.

Сонце, море! Як же любо!

Досхочу я накупавсь!

Цілий день на пляжі був я,

Добре так загартувавсь!

Тільки скоро, вже під вечір,

Я, здається, захворів.

Так боліли й спина, й плечі!

Так пекло! Я обгорів.

А до того ж ніс заклало.

Мабуть, я перекупавсь.

Я ж – то в воду, то на сонце.

Та, як сталь, я гартувавсь!

А натомість – застудився,

Кілька днів лежав, хворів.

І на сонці вже не грівся,

Бо на шкірі – пухирі…

А сестра моя Оленка

В морі плавала щодня.

І загар такий рівненький!

Так що досвід і знання

Маю я тепер, і вам я,

Друзі, дам пораду теж:

Шкодить і загартування,

Як воно не має меж.

Яких помилок припустився хлопчик, що захворів у результаті свого «загартування»?

3. Правила загартовування

Пам’ятайте, щоб досягти успіхів, загартовуватися слід поступово, систематично, добираючи ті процедури, які найбільше підходять.

Завжди пам’ятайте правила загартовування, а саме:

добирай способи загартовування індивідуально;

загартовуйся поступово;

виконуй процедури систематично;

стежте за часом виконання процедур.

А зараз послухайте правила яких потрібно дотримуватися при загартовуванні:

Сонцем:

Здавна відомі цілющі властивості сонця. Його проміння посилює обмін речовин, стимулює діяльність залоз, позитивно впливає на нервову систему, що дуже важливо для нормального розвитку дитячого організму. Крім того, випромінювання сонця вбиває різні бактерії та сприяє виробленню в організмі вітаміну Д. Ось чому люди, що загартовуються сонцем, менше хворіють на інфекційні хвороби, рахіт. Усе це разом зміцнює здоров′я.

* Перші сонячні ванни мають тривати не довше 5-10 хвилин. Щодня можна додавати по 3- 5 хвилин і поступово довести їх тривалістьдо 30-40 вилин.

* Після перебування на сонці рекомендується відпочити в затінку, а потім прийняти душ, облитися чи скупатися, розтерти тіло досуха.

Повітрям:

Загартування повітрям спонукає організм дитини пристосовуватися до змін температури повітря у довкіллі. Під дією повітряних ванн покращується склад крові, загальний обмін речовин, тонізується мускулатура тіла, відбувається посилене « згорання» жиру. Враховуючи такий активний вплив повітряних ванн на організм людини, приступати до них слід обережно.

Найсприятливішими для початку такого загартування є літні місяці. Найкраще місце для повітряних ванн – лісові галявини.

* Повітряні ванни потрібно приймати не пізніше як за 1,5 години до і після прийняття їжі.

* Повітряні ванни слід поєднувати з руховою активністю (ранкова гімнастика, рухливі ігри, катання на велосипеді, ігри з м’ячем тощо)

* Вибирати для повітряних ванн місця, захищені від сильного вітру.

* Не допускати перегріву та переохолодження організму.

Водою:

Відмінність загартування водою від попередніх процедур полягає в тому, що вода здатна викликати більш сильне термічне подразнення. В цьому і перевага водних процедур, бо вони потребують меншої витрати часу, ніж повітряні. Це, зокрема, обтирання, обливання, купання, плавання, ванни для ніг.

Загартування водою слід починати з обтирань. Влітку основною за гартувальною процедурою має бути купання у відкритих водоймах або у басейні. Купання посилює апетит, поліпшує травлення та обмін речовин. Якщо ж методика купання неправильна, можуть з′явитися безсоння, головний біль, розлад шлунку і навіть підвищення температури.

* Загартовування водою – це обтирання та обмивання. Обтирання бажано проводити після ранкової гімнастики.

* Ще сильніший вплив має душ, оскільки тут поєднується і механічна дія води. Водні процедури потрібно продовжувати восени і взимку.

* Контрасні ножні ванни – суть їх полягає в тому, що в один тазик наливається гаряча вода температурою 38-40 градусів, а у другий – холодна. Спочатку на 1,5 – 2 хвилини ноги опускають у гарячу воду, а потім на 5 – 10 секунд у холодну.

Ходіння босоніж

Дуже ефективний спосіб загартування – ходити і бігати босоніж. А щоб уникнути можливого переохолодження, слід привчатися на ніч мити ноги холодною водою.

Ходьба босоніж як засіб загартування та зміцнення здоров′я і навіть лікування деяких захворювань використовувалася з давніх часів. Річ у тому, що на підошві ступні існує безліч зон. Прямо пов′язаних з різними органами людини. Натискуючи на них можна зняти біль, піддати лікувальній дії ті чи інші органи. Ходити босоніж краще вдома, на природі, на пляжі. Тоді обов′язково натрапиш на потрібну точку.

Кожна людина має усвідомити, що її ступня – це своєрідне джерело здоров′я, а звідси й те, що ступню необхідно загартовувати, частіше використовувати для оновлення і збереження здоров′я. Тому й треба частіше ходити босоніж.

Загартування холодом («моржування»)

Купання у холодній воді корисно всім. Починати в будь - якому віці найкраще з вологого обтирання, прохолодного душу, купання влітку в природних водоймах, прогулянок босоніж, особливо по росі. Найпростіший, безпечний і ефективний перший крок у цій справі – після гарячого душу або ванни вилити ковшик холодної води на ділянку шиї, потім, не витираючись рушником, помасажувати тіло дерев′яним кульковим масажером до почервоніння і вдягатися на дещо вологе тіло.

Якщо вирішили загартовуватись ходьбою босоніж по снігу, слід збільшувати швидкість ходьби, а ще краще бігати.

Купання у відкритих водоймах взимку («моржування») дуже корисне для здоров′я. Зимове купання не тільки підвищує морозостійкість і перешкоджає простудним захворюванням, а й лікує різні хвороби. За словами лікарів, навіть досить хворі люди через рік чи два після початку «моржування» вже не скаржилися на свій стан здоров′я. За медичними даними, у таких людей покращується настрій, ростуть м′язи, покращується стан шкіри, підвищується життєвий тонус.

Перед тим, як заходити у воду, треба розігрітися, пробігти пару кілометрів або зробити гарну зарядку. Спочатку треба намочити тіло, а потім вже заходити у воду. Після купання добре розтертися рушником і вдягатися. Тривалість купання у крижаній воді (+ 5 градусів) – від 30 секунд до 3 хвилин. Плаваючи, слід одягати гумову шапочку, волосся змочувати не рекомендується.

Фізхвилинка.

Добре те, що сонце світить! ( руки піднімають вгору)

Добре те, що віє вітер!(імітують коливання дерев од вітру)

Добре те, що цей ось ліс ( присідають)

Разом з нами ріс і ріс! (повільно підіймаються, показуючи, як ростуть дерева)

Добре те, що в нашій річці ( руки піднімають вперед, долоні назовні)

Синя, не брудна вода! ( імітують плавання)

І мене матуся рідна ( крокують на місці)

Після школи зустріча. ( плескають в долоні)

Добре гратися надворі! ( стрибають)

Добре вчитися у школі! ( сідають за парти)

Добре те, що я живу! ( на слово «я» руками показують на себе, потім підіймають вгору)

VІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань

1. Робота з підручником

2. Тестування

—  Оберіть правильну відповідь.

1) Організм кожної людини:

а) потребує загартовування;

б) може обійтися без загартовування.

2) Починати загартовування найкраще:

а) взимку;

б) влітку;

в) будь-якої пори року.

3) Дуже корисно проводити процедуру загартовування водою:

а) вранці, після зарядки;

б) вдень, після прогулянки.

4) Відразу починай загартовування:

а) холодною водою;

б) теплою водою.

3. Робота в зошиті з друкованою основою (ст. - )

VІІ. Підведення підсумків уроку та повідомлення домашнього завдання

На аркуші паперу діти обводять свою долоню і на кожному пальчику дають відповіді на запитання.

Великий – що найбільше вам сподобалося на уроці?

Вказівний – з яким настроєм пройшов урок?

Середній – що нового ви дізнались?

Безіменний – які чинники природи сприяють збереженню здоров’я?

Мізинчик – як ви загартовуєтесь?

Долоньки з написами зачитуються за бажанням дітей, а потім прикріплюються на дошку.

Д/з:опрацювати статтю підручника "Правила загартовування"

підготувати комплекс процедур для загартовування.

ІГРИ З «ОСНОВ ЗДОРОВ'Я»

Гра - тест

(повторення і узагальнення правил здорового способу життя)

А зараз хотілося б мені

Пограти з вами, друзі, в гру «Так чи ні»

Вам питання задаю,

Готуйте ж відповідь свою.

Якщо кмітливий, друже, ти,

То може й рима помогти.

Але вона хитрюща в нас,

Аби не збила з толку в раз!

Чи можна, ти скажи мені,

Читати книгу в ліжку? (Ні)

А чи водичка друг тобі?

Чекаю відповіді…(Так)

А чи зашкодила б мені

Зарядка рано – вранці?...(Ні)

Чи можна вранці просто так

Тобі жувати гумку?...(Ні)

Якщо не їстимеш три дні,

То танцювати зможеш?...(Ні)

А до бруд нуль і розбишак,

Чи є в людей повага?...(Ні)

Відповідай, коли мастак,

Ти руки з милом миєш?...(Так)

Скажи, морози крижані

Страшні спортсменам взимку?...(Ні)

Чи можна їсти всім у смак

Немитих груш і яблук?...(Ні)

Насамкінець скажіть мені:

«Основи здоров’я» цікаві тобі?...(Так)

-Молодці!

Бачу й чую, що ви добре обізнані.

ГРА « Хто більше?»

На перші парті кожного ряду - чистий аркуш паперу. Передаючи аркуші з першої парти на останню, діти по черзі записують слова, які стосуються здоров'я(зарядка, мило, прогулянка,..). Переможе той ряд, який запише більше слів і зробить це швидше.

ГРА « Ланцюжок»

Поміркуйте, хто повинен піклуватися про ваше здоров'я. Виберіть та позначте свою відповідь у зошиті.

Складіть « ланцюжок» так, щоб утворився вислів. Як ви його розумієте?

(На дошці прикріплені частини «ланцюжка», переставте їх та прочитайте вислів.)

У ТВОЄ ТВОЇХ РУКАХ ЗДОРОВ'Я

( Твоє здоров'я у твоїх руках.) - Чому так кажуть?

Гра «Фантазери»

Які бажання можуть бути у здорової людини.

Висловіть одним реченням.

За мімікою і жестами учня спробуйте відгадати ознаку здоров'я.

( Один учень отримує завдання показати за допомогою міміки і жестів відмінне самопочуття; гарний настрій; міцний сон; бадьорий настрій.) Решта дітей відгадують ознаку і записують у зошит під відповідними малюнкам

Додаток 5

КОНСПЕКТ ВИХОВНОЇ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ГОДИНИ

Тема. Догляд за тілом. Значення особистої гігієни

Мета. Систематизувати знання правил особистої гігієни і розвивати відповідні практичні навички догляду за руками, тілом; вказати на необхідність особистої гігієни статевих органів; виховувати бажання бути завжди чистими й охайними.

Обладнання: мультимедійна презентація, картки для гри.

Хід інформаційної години

І. Вступна частина

Дорогі діти! Сьогодні ми поговоримо про особисту гігієну, її значення, і дізнаємося як потрібно доглядати за тілом.

II. Основна частина

Ви вже знаєте про те, що запорукою здоров’я є нормальний фізичний розвиток, раціональне харчування, загартовування організму. Тепер ми ознайомимося ще з однією, не менш важливою, складовою здорового способу життя - особистою гігієною.

Чи звертали ви колись увагу на те, як тварини дбають про чистоту свого тіла? Як ретельно кицька вилизує собі шерстку, пташка чистить пір’ячко, навіть муха завзято чистить свої лапки та вусики. Людина так само має стежити за чистотою свого тіла та одягу, дотримуватися правил особистої гігієни. На організм людини впливає багато чинників.

Зовнішні чинники - це температура довкілля, хімічні речовини, мікроорганізми тощо.

Внутрішні чинники - погане харчування, недостатня кількість вітамінів, шкідливі звички.

Від того, як людина дбає про свій організм, як вона доглядає за своїм тілом, також залежить її здоров’я. Як ви вважаєте, чому?

Через потові залози, розташовані в шкірі, з організму людини виводиться багато непотрібних та шкідливих речовин. Тому дуже важливо, щоб шкіра нашого тіла була завжди чистою.

На брудній шкірі розмножується багато хвороботворних мікроорганізмів, що, за наявності подряпин, можуть спричинити її запалення.

1. Як доглядати за шкірою.

Навіщо миють шкіру?

Шкіра відображає загальний стан організму. Вона — дзеркало нашого здоров’я. За нею потрібно правильно доглядати. Але перш ніж це робити, слід визначити свій тип шкіри. Вона може бути сухою, жирною та нормальною. Залежно від цього й треба вибирати засоби гігієни.

Є загальні правила догляду за шкірою. Мити шкіру краще водою кімнатної температури й ретельно витирати її після цього, тому що вологі ділянки шкіри можуть огрубіти й потріскатися. Чиста шкіра виділяє захисні речовини, тому мікроби на ній гинуть. Під час миття зі шкіри зникають мільярди бактерій.

2. Як боротися із запахом поту.

На шкірі є потові залози, які виділяють піт. Піт має неприємний запах. Такий запах може зробити вас непривабливим для інших людей. Зазвичай потіють пахви, потіють ноги. Причиною цього може бути тісне й незручне взуття. Щоб ноги не потіли, треба на ніч мити їх прохолодною водою з милом, щодня вдягати чисті шкарпетки й стежити, аби взуття було сухим і зручним.

Уміння доглядати за шкірою сприятиме збереженню вашого здоров’я.

3. Як доглядати за нігтями та волоссям.

Нігті захищають кінчики наших пальців на руках і ногах. Здорові нігті мають опуклу форму, гладеньку блискучу поверхню та рожевий колір. Під нігтями можуть скупчуватися безліч бактерій. Для того щоб цього не відбувалося, нігті треба обрізати. На руках це слід робити щотижня, а на ногах один раз у два-три тижні.

Біля нігтьового ложа часто з’являються задирки, їх треба обережно зрізати, інакше вони можуть запалитися.

Чисте й здорове волосся м’яке, еластичне, має природний блиск і прикрашає людину. Але якщо за ним не доглядати, воно стає жирним, сплутаним та має неприємний запах. Це не додасть людині ані здоров’я, ані привабливості. Волосся треба регулярно мити й розчісувати тільки після повного висихання.

Доглядаючи за своїми нігтями та волоссям, ви зберігаєте своє здоров’я й робите себе привабливішим для людей, котрі вас оточують.

4. Вибір одягу та взуття.

Ваш одяг повинен бути зручним, легким і теплим. Якщо модний одяг не має цих якостей, то від нього краще відмовитися — здоров’я важливіше. Одяг обов’язково має бути чистим. Його слід регулярно прати або віддавати в хімчистку. Краще користуватися одягом з натуральних тканин.

Нижню білизну потрібно міняти щодня, тому що вона швидко вбирає в себе піт та інші виділення тіла й набуває неприємного запаху.

Взуття треба підбирати по нозі. Воно має бути зручним і теплим. Шкідливо носити взуття на високих підборах. Це призводить до деформації стопи та пальців ніг, особливо у вашому віці, коли кістки швидко ростуть.

Тіло вимагає догляду. Треба чистити зуби, стежити за чистотою шкіри, вчасно зрізати нігті й вибирати зручний одяг та взуття. Якщо людина стежить за своїм тілом, це покращує її здоров’я й робить привабливою для інших людей.

Особиста гігієна відіграє важливу роль. Предмети особистої гігієни мають бути в кожного свої. Потрібно слідкувати за їхньою чистотою та періодично їх міняти. Засоби особистої гігієни треба підбирати згідно з віком та особистими рисами.

Гра «Вірю — не вірю»

  • Учні записують номери тих тез, які вони вважають правильними.

  • Моїм рушником може користуватися будь-хто з моєї сім’ї;

  • У мене має бути своя зубна щітка;

  • Я повинен щодня приймати ванну;

  • Гігієнічні процедури варто проводити хоча б 2 рази на день;

  • Хлопцям можна митися рідше, ніж дівчатам;

  • Байдуже, яким шампунем я користуюся;

  • Гребінець повинен бути чистим і охайним;

  • Білизну можна міняти 2 рази на тиждень;

  • Байдуже, який у мене стан нігтів;

  • Я повинен бути охайним.

IІI. Заключна частина

Отже, значення чистоти для нашого тіла неможливо оцінити. Якщо ми дбатимемо про себе, то будемо здоровими і красивими!

Додаток 6

НАВЧАЛЬНІ ДИКТАНТИ, ПЕРЕКАЗИ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Тема. Орфограма. Ознайомлення з орфографічним словником.

Навчальний диктант

Бережи здоров'я

Вставай не пізніше сьомої години ранку.

Починай свій день з ранкової зарядки. Гімнастика зміцнює здоров'я.

Кожен день мий з милом обличчя, вуха, шию. Перед сном мий ноги. Мий руки з милом перед їжею, після роботи, після гри з товаришами, після відвідування туалету.

Запам'ятай! Брудні руки – джерело багатьох хвороб. Будь чистим і охайним.Щоденно чисть від пилу і бруду одяг та взуття.

Бережи зуби. Щоденно чисть їх щіткою і зубною пастою. Полощи рот після їжі.

Бережи зір. Читай і пиши тільки при доброму освітленні. Світло від вікна і лампи повинно падати зліва.

Не читай у ліжку: це шкідливо.

Робіть ранкову зарядку

Івасик хоче бути здоровим і бадьорим. Він щодня вранці займається гімнастикою. Перед початком занять Івасик провітрює кімнату. Вправи він виконує на килимку. Після зарядки Івасик обтирає тіло мокрим рушником, а потім сухим. Потім Івасик снідає і йде до школи. Молодець, Івасик! Він буде здоровим і витривалим! (50 сл.)

Відпочинок на природі

Якщо ти навіть із батьками вирушаєш до лісу, то маєш бути уважним та обережним. Не відходь від них далеко.

У лісі можеш зустріти невідомих тварин .Не зазирай у нори і дупла. Навесні в лісі багато кліщів, які можуть причепитися до тіла. На природі зустрічаються змії. Будь обережний!

Миші та голуби можуть розповсюджувати хвороби. Не розпалюй вогнищ, бережи природу! (62 сл.)

Що таке здоровий спосіб життя?

Людину можна назвати здоровою, коли вона витримує навантаження за партою, на спортивному майданчику, не хворіє. Ця людина дотримується режиму, не піддається шкідливим звичкам. Для того, щоб легко переносити навантаження, треба займатися спортом, щоденно робити зарядку. Необхідно систематично дотримуватися правил особистої гігієни. Здоровий спосіб життя повинен стати доброю звичкою. (56 сл.)

Проти армії мікробів

Дуже важливо вміти доглядати за шкірою рук. Ці полчища шкідливих мікробів знаходяться на пальцях і долонях рук.

Щоб уникнути їх, необхідно систематично мити руки перед їдою, після відвідування туалету. Одна з важливих вимог особистої гігієни полягає і в тому, щоб коротко підстригати нігті. Важливо систематично мити ноги, доглядати за ними. Якщо будете дотримуватися цих правил - будьте здорові! (61 сл.)

Догляд за зубами

Якщо ви хочете бути здоровими, стежте за порядком у ротовій порожнині. Необхідно систематично, два рази в день, чистити зуби спеціальною пастою. Яка вам потрібна паста, порадить лікар-стоматолог. Якщо в зуб заходить холодне чи гаряче і лише злегка він болить, необхідно звернутись до лікаря. Своєчасна допомога врятує пошкоджені зуби - і вони будуть вам служити довго. Велика кількість солодкого шкодить зубам. Правильно користуйтесь жувальними гумками .(65 сл.)

Небезпечний гість

Куріння губить людський організм. У спаленому тютюну міститься багато шкідливих для здоров'я речовин. Насамперед нікотин , який вбиває людину поступово. Курець-підліток помітно відстає від ровесників у розумовому й фізичному розвитку. Якщо людина почала палити у ранньому віці, то до дев'ятнадцяти років вона вже звикає до нікотину. Порвати з цією звичкою дуже нелегко. Тому будьте обачні! Нікотин - це отрута! (64 сл.)

Попередження грипу

Вчора до нашого класу не прийшло дев'ять учнів. Лікар сповістив, що вони захворіли на грип. Грип легко передається від хворого й іншим людям. При розмові, кашлі, чханні з рота і носа хворого вилітають малесенькі краплини слини та слизу. У кожній краплині знаходяться мікроби грипу.

Оберігайте себе й інших людей від грипу. Не заходьте в квартири, де є хворий на грип.

Користуйтесь тільки своєю носовою хусточкою, своїм рушником. Доглядаючи за хворим, закривайте рот і ніс пов'язкою з марлі. Промоклий одяг та взуття скидайте з себе якомога швидше. Під час кашлю та чхання прикривайте рот і ніс хусточкою.

Туберкульоз - заразна хвороба

Найчастіше вона вражає легені. При кашлі, чханні хворий розсіює навколо себе дрібні капельки мокроти. З мокротою виділяються мікроби. Разом з пилом вони піднімаються у повітря і проникають в організм людини. Туберкульозом найчастіше можна заразитися, коли користуватися з хворим спільним посудом.

Дотримуйтесь чистоти і порядку в своєму житлі, класі, частіше бувайте на свіжому повітрі. ( 58 сл.)

Попередження травми очей

Інколи діти частково чи повністю втрачають зір через травмування очей. Вони завдають шкоди своїм очам гострими предметами в результаті балощів. Тому діти повинні бути обачними. Ігри з рогаткою, пістонами, запалами, бенгальськими вогнями, петардами можуть привести до травми очей. Будьте обережні з очима. В разі погреби звертайтеся до лікаря.

Зберегти очі від травмування - значить зберегти зір, можливість вчитися і працювати.

(60 сл.)

Будьте обережні з рослинами в лісі

Важлива складова лісу його рослинність. Серед її великої кількості зустрічається отруйна. Це - вовчі ягоди, вороняче око, блекота, жовтець, дурман, болиголова. їх необхідно пам'ятати! Не зривайте квітів там, де їх мало. Не куштуйте плодів у лісі - це небезпечно для вашого здоров'я. Ходити в лісі та на лузі треба по стежках. Ніколи не порушуйте те, що створила природа, поважайте і бережіть її! ( 59 сл.)

Глисти - вороги здоров'я

Таня схудла, стала погано їсти. У неї болів живіт і крутилась голова. Таня стала погано навчатися. Лікар виявив у неї глисти. Після лікування дівчинка стала здоровою. Захворіла Таня тому, що вживала в їжу брудні овочі й фрукти. Вона не мила рук перед щою, після відвідування туалету.

Діти, дотримуйтесь правил особистої гігієни. ( 54 сл.)

Тема. Усний докладний переказ тексту-роздуму.

Спортивна форма, я маю на увазі високий рівень фізичної підготовки, залежить від багатьох факторів. Серед них одним з вирішальних є суворе додержання правильного режиму дня. Мені доводилося спілкуватися з відомими вченими, інженерами, артистами, письменниками й почути від них, що режим у їхньому житті відіграв вагому роль, допоміг досягти позитивних результатів при напруженій праці.

З перших днів заняття спортом я виробив правильний режим. Привчив себе лягати і вставати, а також їсти в певний час, свій день починати з ранкової зарядки. Я й досі не знаю смаку тютюну.

Не меншу роль, ніж загальний режим, відіграє змагальна стратегія. Атлет, який прагне здобути перемогу, повинен розподілити змагання на головні й другорядні, чітко визначити графік підготовки до кожного старту окремо. Такого принципу повинна додержувати кожна людина. Слід правильно планувати свій час, щоб марно не витрачати, вміло поєднувати і свої інтереси.

Отже, суворий режим дня і змагальна стратегія — це, так би мовити, фундамент перемоги.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Інноваційна методика творчо-пізнавальної діяльності особистості: «Rory’s Story Cubes» »
Швень Ярослава Леонідівна
30 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.