"Впевненість у собі як показник компетентності практичного психолога" майстер–клас

Психологія

16.04.2019

730

31

0

Опис документу:
Мета: допомогти психологам розібратися в своїх власних життєвих поглядах і настановах; сприяти розумінню цінності та необхідності самопізнання, вихованню в собі професійної впевненості. Завдання: розглянути як погляди і настанови можуть впливати на життя людини і взаємовідносини з іншими людьми; формувати у психологів гуманістичне ставлення до себе; розвивати відкритість, здатність до емпатії; удосконалювати комунікативні навички, вміння розуміти себе та оточення.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Впевненість у собі як показник компетентності практичного психолога

або Стратегія особистісного і професійного самовдосконалення

майстер–клас з оволодінням якісними технологіями психологічного консультування та психокорекції для практичних психологів

Бутмарчук С.В.

практичний психолог

КЗ КОР «Фастівський ліцей-інтернат»

Все можна забрати у людини,

крім одного – її вибору як сприймати ці події.

  • В. Франкл

Мета: допомогти психологам розібратися в своїх власних життєвих поглядах і настановах; сприяти розумінню цінності та необхідності самопізнання, вихованню в собі професійної впевненості.

Завдання:

  • розглянути як погляди і настанови можуть впливати на життя людини і взаємовідносини з іншими людьми;

  • формувати у психологів гуманістичне ставлення до себе;

  • розвивати відкритість, здатність до емпатії;

  • удосконалювати комунікативні навички, вміння розуміти себе та оточення.

  1. Вправа «Мій настрій»

Тільки дорослим вдається так дивно поєднувати емоції,

і якби почуття були їжею,

то почуття дорослих людей нагадували б м'ясо під шоколадом,

або тушковану картоплю з ананасами,

або які-небудь бісквіти, але не під цукровою пудрою, а з перцем.

  • Стівен Кінг «Гра Джералда»

Мета: налаштувати на вільну атмосферу в групі, доброзичливе ставлення один до одного.

Метафоричні картки К.Крюгер «Я и все-все-все» (можна взяти будь-які) викладаються на столі. Учасники обирають картку, яка асоціюється у них з теперішнім емоційним станом (радістю, смутком, роздратуванням…). Потім учасники демонструють вибрану картку іншим членам групи та пояснюють чому обрали саме її.

  1. Вправа «У нашій групі…»

Неможливо заховати те, що у тебе в серці.

  • Стівен Кінг «Зелена миля»

Мета: створити сприятливий психологічний клімат для активної роботи. Отримання зворотного зв'язку від учасників тренінгу оригінальним способом. Вправа дозволяє досліджувати потреби групи. Учасники самостійно визначають правила.

Тренер. Кожен учасник записує на стікері продовження простих речень:

  • У нашій групі не варто ...

  • У нашій групі вітається ...

  • У нашій групі небезпечно ...

  • У нашій групі учасники шукають ...

  • У нашій групі учасникам не вистачає ...

  • У нашій групі учасникам подобається ...

! До уваги тренера. Рекомендується сформулювати варіанти початкових фраз відповідно актуальним моментам/досвіду/стану конкретної групи. По завершенню вправи учасники по черзі зачитують свої відповіді. При цьому тренер може фіксувати озвучене на фліп-чарті, аналізувати і узагальнювати зібране, вишукуючи при цьому збіги і відмінності думок різних учасників.

  1. Вправа «Дерево очікування»

Дізнавшись, чого хоче людина,

ти зрозумієш людину.

  • Стівен Кінг «Зелена миля»

Мета: надати учасникам можливість визначити свої очікування.

Тренер роздає кожному учаснику стікер, у формі листочка, на якому написані такі незакінчені речення:

  • Від тренера я очікую …

  • Від інших учасників я очікую …

  • Від себе я очікую …

Учасники завершують речення і озвучивши їх наклеюють на дерево очікувань.

  1. Вправа «Життєві сценарії»

Якщо людина хоче сама керувати своїм життям,

  то зобов'язана вміти справлятися

сама зі своїми проблемами.

  • Стівен Кінг «Втеча з Шоушенку»

Мета: ознайомити з поняттям «життєвий сценарій», з його впливом на формування особистості.

Тренер. Відомий американський психолог Ерік Берн розвинув теорію про те, що кожна людина створює свій життєвий сценарій на основі рішень, прийнятих у ранньому дитинстві. Як правило ми не усвідомлюємо силу впливу, який справляє сценарій на наше життя, оскільки установки виникли так давно, що ми сприймаємо їх як частину своєї особистості. Але вплив залишається значним: перебуваючи в умовах стресу, ми схильні чинити так, ніби здійснюємо фрагмент сценарію, створеного в минулому, а не реагуємо на ситуацію, яка створилась у цю хвилину.

ОПИТУВАЛЬНИК (ЗА Ш. ДЕЙНОУ)

Джерело: Організаційно-методичні аспекти роботи працівників психологічної служби з батьками/за редакцією Клокар Н.І.//Вісник психологічної служби Київщини. Випуск 4. Б. Церква 2011. – 184с.

Інструкція. Використайте цей опитувальник для визначення свого сценарію. У кожному переліку тверджень виберіть одне, яке найбільш прийнятне для вас.

Обладнання: опитувальник (додаток 2)

  1. Твердження:

  1. Я завжди намагаюсь робити все краще ніж раніше.

  2. Я задоволена, оскільки вважаю, що роблю найкраще з того, чого можу досягти зараз.

  3. Я зрідка думаю про те, що роблю; я просто займаюсь тим, що має бути зроблене.

  1. Твердження:

  1. Я не буду задоволена, поки не досягну досконалості в тому, що роблю.

  2. Для мене більш важливо радіти своїй роботі, ніж бути кращою у ній.

  3. Я ніколи не досягну високих результатів; мабуть я просто пливу за течією разом з іншими.

  1. Якби ви намалювали картину, то ви б:

  1. Вирішували, чи варто вам залишити її; викинули б, якби вирішили, що вона недостатньо добре намальована.

  2. Повісили б її туди, де ви могли б дивитись на неї та милуватись нею.

  3. Мабуть, взагалі не почали би малювати, оскільки б нічого не вийшло.

  1. Твердження:

  1. Я вважаю, що друзі повинні поводитись правильно, в іншому випадку я не збираюсь продовжувати дружбу з ними.

  2. Я розумію, що друзі можуть іноді підводити мене, але не дозволяю цій обставині порушувати нашу дружбу.

  3. У мене практично немає близьких друзів.

Інтерпретація:

  • Більшість тверджень групи а свідчить про те, що Ви встановили для себе досить високу планку. Ваш сценарій – «тільки краще є достатньо добрим». Хоча, на перший погляд, це схоже на сценарій для переможця, часто виявляється так, що ті, хто ним користуються, відчувають себе знедоленим. Проблема полягає в тому, що висота і/або нереальність Вашої планки часто несе вам розчарування. Оскільки ніхто не може бути «ідеальним», то на певному етапі Вас чекає глибоке зневір'я. При виникненні конфліктів Ви будете розглядати їх як битви, в яких Ви маєте одержати перемогу, а не як звичайні проблеми, які потрібно вирішувати.

  • Більшість тверджень групи b свідчить про те, що Ви або маєте гнучкий сценарій, або усвідомили недоліки та переваги своєї ролі й відходите від поведінки за «сценарієм». У цьому випадку Ви схильні висувати перед собою більш реальні та досяжні цілі й сприймаєте себе як гідну особистість, незважаючи на свої помилки. Ви можете дозволити іншим бути самим собою, а коли виникнуть проблеми, спробуєте знайти взаємоприйнятне рішення. Ви розумієте, що шлях до розв’язання конфлікту полягає в розумінні та компромісах, а не в суперечках та примусі.

  • Більшість тверджень групи с свідчить про те, що Ви не вважаєте себе людиною, яка чогось варта в цьому світі. А якщо Вам важко дивитись на себе як на гідну людину, яка має свої права, то вам ще важче ставитись таким чином до інших людей. У випадку конфлікту у Вас виникнуть ускладнення з правами та повноваженнями, тому Ви будете уникати зіткнень або поступатись. У будь-якому випадку результатом стане Ваше обурення і розчарування.

  1. Вправа «Поміняйтеся місцями ті, хто...» (5 хв.)

Мета: створення позитивної, комфортної атмосфери для спільної роботи.

! До уваги тренера. Вправа спрямована на більш близьке знайомство, активізацію уваги аудиторії. Також може використовуватися в роботі з групою як рухлива розминка-енерджайзер.

Тренер. Зараз необхідно буде помінятися місцями всім тим, хто володіє загальною ознакою. Наприклад, я скажу: «Поміняйтеся місцями всі ті, хто народився восени» - і всі, хто народився восени, повинні помінятися місцями. Ведучий повинен постаратися встигнути зайняти одне з місць, що звільнилися, а хто залишиться в центрі без місця, продовжує гру і задає інший критерій учасникам, за яким вони будуть пересідати. Після оголошення інструкції і одного пробного «пересаджування», всім учасникам пропонується придумати критерій, щоб в подальшому темп гри був швидким, і власне починає вправу. Бажано, щоб було проведено не менше 8-10 пересаджування. Після закінчення вправи можна запропонувати учасникам не пересідати на ті місця, які вони займали перед його початком, щоб у них була можливість краще познайомитися зі своїми новими сусідами або змінити партнерів для наступної вправи.

Обговорення:

  • Який критерій був найнесподіванішим для Вас?

  • На вашу думку, відмінності - це те, що нас роз'єднує або те, що робить нас цікавими один одному?

  1. Вправа «Саморозкриття»

Дивно, як мало ми зазвичай помічаємо.

Як мало ми дивимося на те,

що прямо перед нашими очима.

  • Стівен Кінг «Гра Джералда»

Мета: з’ясувати, якою мірою кожен з учасників може відкриватися в групі і бути відвертим.

Тренер. Мені хочеться, щоб ми з'ясували, наскільки кожен з нас відчуває себе захищено і не боїться розкриватися під час нашої роботи. Закрийте, будь ласка, очі і слухайте мої подальші інструкції. Уявіть собі шкалу від 1 до 10. Одиниця на цій шкалі означає, що вам соромно відкритися в групі, десять - що ви можете бути відвертими та щирими. Тепер з’ясуйте, якою кількістю балів ви оцінюєте свою здатність до саморозкриття на наших заняттях. Коли ви визначите це для себе, покажіть, не відкриваючи очей, відповідне число пальців. Тримайте пальці до тих пір, поки я не попрошу вас відкрити очі. Я зроблю це, коли останній з вас покаже на пальцях свої бали. Тепер відкрийте очі і подивіться, скільки пальців піднімає кожен.

Обговорення:

  • Чому кожен з учасників нашої групи виставив себе ту чи іншу оцінку?

  • Що об'єднує тих, хто поставив собі низьке число балів?

  • Чия оцінка здалася несподіваною?

  • Що може змінити група для того, щоб працювати краще?

  1. Вправа «5 важливих подій»

До минулого слід ставитися безжально і спокійно.

  Ті удари, які нас вбивають, не мають значення.

Мають значення тільки ті,

після яких ми вистояли і живемо.

  • Стівен Кінг «Роза Марена»

Мета: розвивати вміння виділяти головне, ранжувати життєві цінності, аналізувати попередній досвід, формування довіри між учасниками.

Тренер. Життя людини метафорично можна представити у вигляді життєвого шляху, по якому вона йде. Зараз ви перебуваєте в цій кімнаті, в цьому закладі. Чи пам'ятаєте ви, як тут опинилися? Чи пам'ятаєте ви своє життя? З яких подій воно складається у вашій пам'яті?

Можна стверджувати, що кожна подія, яку ви пам'ятаєте (як і безліч інших, що не спливають в пам'яті), зробили той чи інший вплив на вашу особистість, ваше сприйняття і ставлення до життя. Те, ким ви зараз є, багато в чому зумовлене тією подією і тими людьми, з якими кожен з вас зустрічався на своєму життєвому шляху, реагуючи на все певним чином.

Ваше майбутнє багато в чому залежить від того, куди ви підете далі, що і кого ви зустрінете на життєвому шляху і як будете ставитися до цих зустрічей. Але чим більше людина пам'ятає своє минуле, тим більше у нього можливостей бути успішним творцем свого майбутнього

Пропоную вам зробити наступне:

  • Пригадайте і запишіть на стікерах 5 важливих подій, які змінили ваше життя(початок або завершення значущих для вас взаємин; народження дитини; смерть близької людини; переїзди; моменти кризи й інтенсивного зростання).

  • Озвучте ці події та розташуйте стікери на лінії життя, біля тих років у які відбулись ці події.

1970

1980

1990

2000

2010

1975

1985

1995

2005

2015

Обговорення:

  • Як ви почуваєтесь після вправи?

  • Чи було виконання цієї вправи складним для вас?

  • Що ви усвідомили виконуючи цю вправу?

! До уваги тренера. Вправа, для декого з учасників, може бути досить складною в емоційному плані. Тому обговорення важливо проводити так, щоб направити важкі, негативні емоції в більш конструктивне русло. Тут доречно нагадати, що вправа показує ті ресурси, на які людина може спиратися в складних життєвих ситуаціях.

Тренер. Ми можемо багато чого навчитися у природи. Зокрема, саме в природі ми спостерігаємо втішну сталість змін. Всі рослини і тварини проходять через цикл пір року. Зима дарує всім спокій, а комусь дає можливість померти. Навесні життя знову прокидається. Влітку природа досягає свого повного розквіту, дозрівають плоди. Осінь дозволяє зібрати урожай, а потім природа бере наступний цикл становлення, зникнення і нового народження.

Якщо ми хочемо збирати урожай, то сталість зміни пір року має нас заспокоювати. Якщо ж ми прив'язуємося лише до мрій про цвітіння, то круговерть пір року буде нас засмучувати. Точно так і в нашому власному житті ми можемо досягати зрілості і пожинати плоди лише в тому випадку, якщо зрозуміємо і приймемо для себе, що багато йде і змінюється, створюючи тим самим передумови для виникнення нового.

  1. Притча «Сліди на піску» (5 хв.)

Одному чоловікові наснився сон: іде він уздовж моря піщаним берегом, а поруч з ним - Господь. А на небі, змінюючи одна одну, раптом з'явилися і почали зникати картини життя цього чоловіка. Ось він школяр ... Ось - студент ... Ось зустрів своє кохання ...

Випадково кинувши погляд на пісок, він зауважив два ланцюжки слідів. Одну ланцюжок - від своїх ніг, другий - від ніг Господа. Але картини життя не дозволили чоловікові довго дивитися на пісок. Ось народилися діти ... Ось - робота ... Успіх і невдачі ... Смерть одного ... Картини миготіли і миготіли.

Коли перед чоловіком промайнула остання картина з його життя, він озирнувся. І побачив, що часто уздовж його життєвого шляху пролягав лише один ланцюжок слідів. Помітив чоловік і те, що сліди ці залишені в моменти проходження ним найважчих подій його життя.

Чоловік засмутився, побачивши це, і звернувся до Господа:

  • Господь мій, ти казав, що не залишиш тих, хто рухається згідно з твоїми шляхом. Але подивися на те, що побачив я: на піску лише один ланцюжок слідів тягнеться в найважчі часи мого життя. Чому ж, коли я найбільше потребував тебе, ти мене покидав?

  • Миле моє дитя, - посміхнувшись, відповів Господь. - Я люблю тебе і ніколи не залишав тебе. Так, коли в твоєму житті були горе, невдачі, нещастя і важкі випробування, лише один ланцюжок слідів пролягав на твоєму шляху. Але це - ланцюжок моїх слідів. Тому що в ці непрості часи я ніс тебе на руках.

Тренер. Рядки з вірша В. С.Шефнера: «Словом можно убить, словом можно спасти, словом можно полки за собой повести». Дійсно, слово має неймовірну силу. Але чи можемо ми оцінити ступінь цієї сили? Коли когось просять «подати ознаки життя», від нього чекають, щоб він не тільки і не стільки почав рухатися, скільки заговорив. «Заговори, щоб я тебе побачив», - говорив видатний мудрець античності Сократ. Справді, тільки словом людина може висловити свої почуття. А почуття - це чи не найголовніший показник життя? М. Розенберг сказав: «Слова, які йдуть від серця, усувають бар’єри і викликають співпереживання». А французький письменник Томас Пейн сказав: «Якщо лише одним словом ти можеш ощасливити людину, то яким же негідником треба бути, щоб цього слова не сказати».

  1. Вправа «Цілющі переконання»

Замість того, щоб нити з приводу своїх проблем,

він продовжував спокійно жити,

і намагався зробити своє життя

максимально приємним і цікавим.

  • Стівен Кінг «Втеча з Шоушенку»

Мета: сприяти покращенню групової взаємодії; розвивати відкритість, здатність до емпатії; удосконалювати комунікативні навички, вміння розуміти себе та оточення.

Вправа виконується за допомогою метафоричних карток «Колесо життя» - автор О. Тараріна.

  1. Учасники об’єднуються в групи по 7 - 8 осіб.

  2. Кожен з учасників у відкриту вибирає картку, яка частково або повністю відображає суть особистої проблеми.

  3. Після ведучий роздає всім учасникам по 3-4 картки наосліп.

  4. Один з учасників групи єдиним реченням озвучує свою проблему в групі. Інші учасники, дивлячись на свої картки, шукають можливі варіанти рішення даної проблеми. Озвучують варіанти та викладають свої картки біля «проблемної». На кожного учасника може бути запропоновано 3 – 5 варіантів рішення.

  5. По черзі всі учасники озвучують свої запити і вислуховують можливі рішення.

Обговорення:

  • Який свіжий погляд на Вашу проблему підказала Вам робота за даною технікою?

  • Чи знайшли ви рішення для своєї проблеми?

  1. Вправа «Атоми-молекули»

Мета: вправа спрямована на розкріпачення, психологічне і фізичне розвантаження, більш близьке знайомство, активізацію уваги аудиторії, створення позитивної, комфортної атмосфери для спільної роботи.

Тренер пропонує всім учасникам покинути свої місця і зібратися в центрі приміщення, де можна порухатися.

Тренер. Уявімо собі, що всі ми атоми. Ви пам'ятаєте, що атоми хаотично рухаються і об'єднуються в молекули. Число атомів в молекулі може бути різний, також як і її будова, адже атоми можуть з'єднуватися один з одним різними своїми частинами і гранями. Давайте не забувати, що запорука стійкості молекули - це тісна взаємодія, зв'язку і переплетення всіх атомів всередині неї. Через кілька секунд ми всі почнемо хаотично рухатися, зображуючи атоми, але за моєю командою, наприклад: «Молекула-3», ті що знаходяться в цей момент поруч один з одним три атома повинні максимально швидко об'єднатися в одну молекулу. Давайте спробуємо показати, як з трьох атомів можна скласти одну молекулу. Міцні обійми заохочуються! Звертаю вашу увагу, що важливо також правильно рахувати під час вправи і не допускати «бракованих молекул», тобто тих, в яких число атомів буде більше або менше сказаного. Після того, як ми побудуємо молекули, за моїм сигналом, знову почнеться «броунівський рух» атомів нашої аудиторії, до слів «Молекула номер ...»

Після інструкції дається старт процедурі, під час якого в досить швидкому темпі тренер пропонує скласти молекули з 2-х, 5-ти, 4-х, 7-ми, і т. д. атомів. Бажано «побудувати» не менше 8 молекул.

! До уваги тренера: цю вправу слід проводити вже після певного етапу роботи і знайомства аудиторії, щоб люди вже трохи познайомилися між собою і відчували себе комфортно і безпечно.

Важливо, щоб ведучий враховував наявність в групі людей, яким неприємний тісний тілесний контакт або дотик незнайомих людей, також у деяких учасників можуть бути етнокультурні або релігійні заборони на дотики представників протилежної статі. Якщо такі учасники раптом «проявилися» в групі, і категорично не хочуть брати участь, не наполягайте. Якщо ж все-таки були озвучені межі «табу», тоді тренер повинен попередити всі атоми, що якщо в їх майбутній молекулі виявиться цей атом, то вона буде мати особливу цінність. Однак потрібно враховувати дуже велику крихкість цього атома, тому з ними можна з'єднуватися тільки таким способом, яким він зараз продемонструє.

Обговорення:

  • Вас не «пом'яли» в молекулах, чи всі «атоми» вели себе чемно?

  • Чи всі з'єдналися в одній молекулі з тими, з ким хотіли?

  • Що було найскладнішим під час виконання вправи? Чому?

  • Чи стало вам комфортніше в нашій групі?

  • Які ще враження у вас від цієї вправи?

  1. Вправа «Кожен знає…»

Найкраще ми брешемо самим собі.

  • Стівен Кінг «Воно»

Мета: розвиток навички пізнання себе та інших людей. Сприяти саморозкриттю учасників.

! До уваги тренера: на перший погляд техніка може здатися простою, але вона викликає яскраві емоції і іноді навіть сльози. Це дуже гарна вправа може поліпшити відносини між людьми, які вже знають один-одного і зблизити тих, хто бачить один одного вперше. Питання, запропоновані на картках, стосуються простого і близького. Як бонус помістіть серед інших картку без тексту - абсолютно порожню. Попередьте учасників, що тут є порожня картка («картка мовчання»). Той, хто її витягне повинен буде поставити власне цікаве питання.

Інструкція. Картки лежать питаннями вниз або складені у торбинку. Учасники по черзі витягають картки з написаними на них питаннями. Зачитують питання вголос і віддають іншому учаснику групи (будь-кому за бажанням), щоб той дав відповідь. Відповідь довго не обдумується. Нехай учасники самостійно регулює ступінь відвертості, з якою вони готові відповісти на ці питання публічно. Тренер може ставити уточнюючі питання.

! До уваги тренера: кожен учасник повинен прийняти участь у вправі – дати відповідь на одне питання (якщо учасників небагато то на 2 – 3 питання). Слідкуйте, щоб завчасно інші учасники не брали картки з питаннями. Можна взяти картку тільки коли черга дійшла до тебе. Зверніть увагу присутніх на те, що тут багато питань, але картки потрапляють до людей нібито не випадково.

Питання:

  • Кожен добре розуміється у деяких речах… В чому розумієшся ти?

  • Кожен добре знає, яким чином він може завадити самому собі… Як це можеш зробити ти?

  • У кожного є те, чому він завдячує… Чому завдячуєш ти?

  • Кожен досяг у своєму житті певних успіхів… Чого досяг ти?

  • Кожен знає, що його хвилює… Що хвилює тебе?

  • Кожен знає, якими справами він би зайнявся, якби мав на це час… Чим би зайнявся ти?

  • У кожного є мета, яку б він хотів реалізувати найближчим часом… Яку мету хотів би реалізувати ти?

  • Кожен чогось хоче від свого партнера по життю… Чого хочеш ти?

  • Кожному відомо чого він раніше боявся… Чого боявся ти?

  • Кожен знає, чому він недостатньо довіряє… Чому недостатньо довіряєш ти?

  • Кожен знає, чого йому не вистачає… Чого не вистачає тобі?

  • Кожен у своєму житті щось приносить у жертву… Що приносиш у жертву ти?

  • Кожен має те, що він цінує в житті… Що цінуєш ти?

  • Кожен наділений талантами… Якими талантами наділений ти?

  • Кожен знає про те, що його відштовхує… Що відштовхує тебе?

  • Кожен має упередження… Які твої упередження?

  • Кожному відомі правила, які він порушував у житті… Які правила порушував ти?

  • У кожного є те, про що він не хотів би говорити… Про що не хотів би говорити ти?

  • Кожному відомо, на що він може розсердитись… На що можеш розсердитись ти?

  • У кожного є особливо приємні спогади про дитинство… Які спогади маєш ти?

  • Кожен знає, що саме він ненавидить… Що ненавидиш ти?

  • Кожен знає, що він чує від інших із задоволенням… Що чуєш із задоволенням ти?

  • Кожен знає, чого він ніколи не зробив би знову… Чого не зробив би ти?

  • Кожен знає, кого він би хотів побачити… Кого хотів би побачити ти?

  • Кожен знає, чого він ніколи не розповідав своїм батькам… Чого ніколи не розповідав ти?

  • Кожен знає, кого він хотів би пробачити… Кого хотів би пробачити ти?

  • Кожен знає, що він хотів би пробачити собі… Що хотів би пробачити ти?

  • Кожен помилявся… Як помилявся ти?

  • Кожен знає питання, від яких він ухиляється… Від яких питань ухиляєшся ти?

  • Кожен має проекти, які він не закінчив… Які проекти не закінчив ти?

Обговорення:

  • Чи вдалося вам дізнатися що-небудь нове один про одного?

  • Чи вдалося вам дізнатися що-небудь нове про себе?

  • Чи було виконання цієї вправи складним для вас?

  • Що ви зрозуміли виконуючи цю вправу?

  1. Притча «Куди сховався Бог?»

Після того як Бог створив світ, Він створив людину. Але зробивши це, Він занепокоївся і вирішив порадитися з ангелами.

  • Напевно, я поспішив зі створенням людини, - тихо вимовив Бог. - Більш того, мені здається, що, створивши людину, я допустив велику помилку.

  • Чому? - Запитали ангели в один голос.

  • Людина не дасть мені жити в спокої. Щохвилини я буду бачити її біля дверей храмів зі скаргами та проханнями.

  • Ну тоді Тобі треба сховатися від людини, - порадили ангели.

  • Але де мені сховатися від людини, щоб вона мені не заважала?

Ангели стали пропонувати варіанти. Один порадив сховатися на вершині Евересту.

  • Чи не допоможе ... Дуже скоро людина підніметься на вершину цієї гори.

Другий ангел запропонував сховатися на дні океану.

  • Чи не допоможе. Дуже скоро вчені уми підкорять глибини океану ...

Третій ангел порадив сховатися на Місяці або будь-яких інших планетах.

  • Чи не допоможе ... Дуже скоро людина створить пристрої, які допоможуть їй досягти найвіддаленіших від Землі планет.

Ангели замовкли. І тоді найстаріший ангел прошепотів Богу, так щоб не чув ніхто:

  • Сховайся всередині людини, в ній самій, в її серці, тому що вона ніколи не стане шукати тебе там.

Так Бог і зробив. І не помилився.

  • Чи часто зазирає людина в своє серце?

  • Чи часто вдивляється вглиб себе?

  1. Вправа «Передай предмет, ніби це ...»

Яка велика різниця між тим,

якими речі здаються, і які вони насправді...

між тим, що зовні, і тим, що всередині.

  • Стівен Кінг «Долорес Клейборн»

Мета: створення позитивної атмосфери.

Будь-який предмет може бути використаний в цій вправі: м'яч, зім'ятий папір, пов'язаний в вузол шарф. Можна навіть відмовитися від самого предмета, сприймаючи його лише уявою.

Всі сидять в колі. В руках тренера предмет для передачі. Тренер пропонує уявити, що зараз він тримає в руках гарячу картоплю, всю в золі, її тільки що дістали з вогню. Дуючи на пальці, обережно перекидаючи картоплю з руки в руку, тренер передає предмет учаснику зліва. Той приймає, звертається з предметом, як з гарячою картоплиною, передає його далі по колу.

! До уваги тренера. Створіть спокійний серйозний настрій. Нехай учасники дотримуються тиші в ході виконання вправи. Важливе для дотримання правило: при передачі поглянути в очі людині, якій передаєш предмет. Беручи ж предмет учасник повинен подякувати кивком передавального. Після того, як предмет проходить якусь відстань по руках групи (або обходить коло, повернувшись знову до тренера) можна призначити предмету інший образ.

Варіанти:

- Кактус;

- Спляче кошеня;

- Медуза;

- Бомба;

- Щастя.

  1. Вправа «Хмари» (20 хв.)

Люди думають, що багато чого не можуть,

а потім несподівано виявляють,

що дуже навіть можуть,

коли опиняються в безвихідному становищі.

  • Стівен Кінг «Воно»

Мета: усвідомлення і переживання індивідуальної ієрархії ідентичностей і цінностей.

Матеріали: картки А4 з ідентичностями - моя професія, моє місто, мій народ, моя віра, мій регіон, моя сім'я, мої друзі, моя земля, моя країна, моя робота, моє хоббі.

Листи розкладаються на підлозі на достатній відстані один від одного. Учасникам послідовно пропонується три завдання. Виберіть і займіть місце біля відповідної картки.

  1. Що важливо для вас зараз, на даний момент.

  2. Без чого ви не змогли б жити (на цьому етапі більшість учасників збираються навколо картки «моя сім'я»)

  3. Що у вас залишиться, якщо у вас не буде сім'ї («Бувають ситуації, такі як стихійні лиха, збройні конфлікти тощо, які можуть цього вибору вам не залишити. Що у вас залишиться тоді?»)

Обговорення проходить в два етапи.

  • Перший етап - після кожного з виборів дайте слово учасникам, які стоять на різних картках, з пропозицією розповісти про причини свого вибору. Слідкуйте за тим, щоб всі картки були «озвучені». Якщо кілька учасників обрали одну й ту ж картку, запропонуйте висловитися 2-3 з них, пропонуючи озвучити свою причину або щось, що ще не було сказано «сусідом».

  • Другий етап обговорення проходить після виконання вправи в групі.

Питання для обговорення:

  • Як ви себе почуваєте після вправи?

  • На що в ході вправи ви звернули увагу?

  • В ході вправи ви проговорили більшість функцій ідентичності. Давайте узагальнимо, навіщо нам потрібно почуття приналежності до групи? Що нам ця приналежність дає?

! До уваги тренера. В учасників іноді виникає бажання вибрати відразу дві або три картки. Запропонуйте їм все-таки визначитися, що найточніше у відповіді на поточне питання і вибрати щось одне. На третьому етапі деякі учасники можуть відмовитися робити вибір. Примушувати їх робити вибір не варто, але важливо обов'язково запропонувати їм поділитися, чому вони не стали робити вибір.

В ході вибору і в ході обговорення кожного з етапів учасники іноді намагаються «підказати» декому вибір або «пояснити» чийсь вибір. Тут доречно нагадати, що кожен має право вибирати самостійно і важливо почути саме його чи її пояснення причини вибору, а не намагатися вгадати «за когось». Також при поясненні причин учасники можуть намагатися вдатися до «загальнолюдського», до якихось загальновідомих правил і цінностей:«Для жінки сім'я - це головне», «Сьогодні всі повинні думати про країну» і т.д. М'яко поверніть висловлюється до його/її особистих причин. Інакше інші учасники, які зробили інший вибір, можуть відчути психологічний дискомфорт.

Вправа досить складна в емоційному плані. Тому загально групові обговорення важливо проводити так, щоб направити важкі, негативні емоції в більш конструктивному напрямку. Наприклад, можна проговорити функції ідентичності, які учасники висловлювали, описуючи свій вибір. Зазвичай проговорюються такі функції, як почуття безпеки, підтримки, самооцінка і впевненість у собі, солідарність. Можна звернути увагу учасників на те, що ідентичність може бути ситуативною - що важливо зараз і постійною - без чого не змогли б жити, що важливо завжди і що в різних ситуаціях на перший план у різних людей можуть виходити різні ідентичності, і що це залежить від особистого досвіду, особистої ситуації, приналежності до тієї чи іншої культури і ін. факторів, що не скасовує існування у людини інших ідентичностей, які в даний момент можуть просто не проявлятися.

При роботі з темою ВПО можна проговорити, що багато хто з них, як правило, втратили більше, ніж одну ідентичність - друзів, професію (місце роботи і іноді знаходяться в ситуації, коли заробляють чим можуть), будинок (в варіантах регіон, місто, земля), іноді віру і т.д. Це дає учасникам уявлення про те, як себе почувають переселенці. Але крім того, 3 етап показує і ті ресурси, на які людина може спиратися в такій складній кризовій ситуації - це теж можна в групі обговорити.

  1. Притча «Вибір хреста»

Одному чоловікові здавалося, що він живе дуже важко. Він скаржився на своє життя так старанно, що одного разу до нього прийшов Бог і попросив розповісти про своє життя. Чоловік розповів про свої нещастя, прикрощі та біди і закінчив свої скарги так:

  • Я знаю, що у кожного в цьому житті свій хрест. Можна я виберу собі інший хрест?

Бог посміхнувся, взяв людини за руку і повів з собою. Незабаром вони зупинилися перед сховищем, де були хрести.

  • Вибирай собі інший хрест, - сказав Бог.

Чоловік зайшов у сховище. Яких там тільки не було хрестів: маленькі і великі, легкі і важкі, дерев'яні та залізні ... Чоловік довго ходив по сховищу, вишукуючи найменший і найлегший. Нарешті, знайшовши такий хрест, чоловік підійшов до Бога і запитав:

  • Можу я взяти собі цей хрест?

  • Можеш, - відповів Бог, посміхнувшись. - Це і є твій власний хрест!

Обговорення:

  • Що ви відчуваєте зараз?

  • З чим пов'язані ваші відчуття?

Тренер. Яка основна задача психолога, психотерапевта? Звичайно ж, допомогти клієнту знайти ресурси (причому, в самому собі) для вирішення заявленої проблеми. Притча – блискучий інструмент психологічної роботи. Важко навіть припустити, наскільки результативними виявляться притчі, ставши частиною вашого професійного інструментарію.

Я думаю, що у кожної притчі є так звана зворотна сторона. Розповідаючи притчу, ми часом маємо на увазі одне, а той, хто слухає нашу історію, - інше.

До старого, який дуже любив розповідати притчі, звернулися з питанням:

  • Чому ти, старий, розповідаєш нам свої зарозумілі історії, але при цьому не пояснюєш, що вони означають?

Старий відповів просто:

  • Коли ви йдете на ринок, щоб купити апельсинів, просите ви продавця, щоб він спробував їх замість вас, залишаючи вам лише шкірку?

  1. Вправа «Картки з визнанням»

Я можу сказати лише те, що ви й самі знаєте:

деякі дні стають безцінним скарбом.

Їх небагато, проте я думаю,

що в житті кожної людини випадає кілька таких днів.

Часом у ньому випадають і справжні призи. Часом вони безцінні.

  • Стівен Кінг «Країна радості»

Мета: створення позитивної атмосфери, дати кожному учаснику можливість отримати від інших зворотний зв'язок та повідомити про своє ставлення кожного з групи.

! До уваги тренера: цю техніку добре застосовувати в кінці тренінгу, вона логічно і емоційно допоможе вам завершити тривалий робочий етап. Роздрукуйте наведений нижче список зізнань. Розріжте на картки. Перемішайте. Запропонуйте учасникам по черзі витягати паперову картку навмання, читати вголос і вручати тому, кому він особисто від себе адресує цей рядок визнання. У потрібні момент задавайте уточнюючі питання.

Список визнання:

  • До тебе я відчуваю вдячність.

  • На тебе я хочу бути де в чому схожою.

  • Ти для мене загадка.

  • Ти мені подобаєшся.

  • З тобою мені хотілося б спілкуватися більше.

  • Ти викликаєш у мене повагу.

  • Тобі я довіряю.

  • Особливо з тобою мені не хотілося б втрачати контакт.

  • Ти змінила початкову думку про себе.

  • Ти приємно здивувала мене.

  • Тебе мені хотілося б підтримати.

  • Тебе мені хотілося б обійняти.

  • Тобі мені хотілося б що-небудь подарувати.

  • Мені хочеться зробити тобі комплімент.

  • На тебе можна покластися.

  • До тебе можна звернутися за допомогою.

  • Ти можеш звернутися до мене за будь-яку допомогою.

  • Я вважаю, що ти сильна людина.

  • Вважаю, що у тебе є життєва мудрість.

  • В тобі є краса.

  • В тобі є таємничість.

  • Моя думка про тебе за час знайомства стала ще краще.

  • Ти відкрита людина.

! До уваги тренера: зверніть увагу, що ви можете змінити і доповнити наведені визнання, зорієнтувавши їх тематично вашій темі. Рекомендується творчо підійти до оформлення зізнань перед друкуванням, особливим чином прикрасити їх. Як ідеї: можна нанести на стрічки логотип / символ; використовувати кольоровий папір і т.д.

  1. Вправа «Зупинки»

Куди б ти не вирушив,

себе завжди забираєш з собою.

  • Стівен Кінг «Доктор Сон»

Мета: отримання зворотного зв'язку.

На стінах тренінгової кімнати повісьте аркуші А3. Це зупинки. Зверху кожного аркуша великими літерами запишіть незакінчені речення. Наприклад, якщо дану технологію ви застосовуєте в кінці тренінгу, підійдуть такі варіанти:

  • З цієї хвилини я буду ...

  • Дякую за ...

  • Цей тренінг дав мені ...

  • Сьогодні я зробила відкриття, що ...

  • Сьогодні було зайвим ...

Тренер об’єднує команду у малі групи. І відправляє в подорож цими зупинками. Кожна мала група по 2-3 хвилини перебуває на своїй зупинці, учасники обмінюються думками і кожен записує коротке особисте продовження речення. Потім малі групи переходять до наступної зупинки і роблять те ж саме. Процес повторюється, поки всі малі групи не обійдуть всі зупинки.

! До уваги тренера. Після тренер представляє отриманий результат, зачитуючи вголос написи на аркушах. В ході обговорення можна виділити в кожному аркуші найголовніші рядки, обвести їх і, розшукавши авторів, висловити подяку.

  1. Вправа-гра «Вогник»

Пам'ятай, що надія - хороша річ,

можливо, навіть найкраща з усіх.

Вона ніколи не вмирає.

  • Стівен Кінг «Втеча з Шоушенку»

Мета: допомогти усвідомити цінність чужих та власних мрій і сподівань.

Тренер: Уявіть, що цей вогник – це ваша віра і сподівання. Передайте по колу запалену свічку і закінчують речення: «Я вірю в те, що…»

Обговорення:

  • Що відчували, тримаючи свічку?

  • Чи не виникло у вас почуття страху, що вона згасне?

Тренер: Ось так і в житті, не все залежить тільки від тебе, а ще й від оточуючих. Важливо, щоб вони були поруч, підтримали в важку хвилину, не дали згаснути вашим мріям, надіям.

  1. Вправа «Що я придбав»

Який сенс розповідати,

якщо все одно ніколи не вдається

описати словами свої почуття.

  • Стівен Кінг «Воно»

Мета: отримання зворотного зв'язку.

Тренер. Щоб наші наступні зустрічі були не меш цікавими та ефективними, я прошу вас зробити наступне: нехай кожен зосередиться на тому, що він тут придбав. Подумайте над наступним питанням: в чому полягає найважливіший досвід, який я придбав сьогодні в цій групі і який допоможе мені краще справлятися з труднощами у повсякденному житті? Закрийте очі і не відкривайте їх до тих пір, поки не знайдете відповідь на це питання, а потім кожен поділиться з нами тим, що він усвідомив.

Література

        1. Від співпраці до примирення: посібник для лідерів громадського суспільства/Під редакцією Смірнова О.К. – Київ: Видавництво ЧП «Золоті ворота», 2015. - 207 с.

        2. Енергія тренінгу/Мельник Ю., Клім С. - К.: Главник, 2008. - 144с.

        3. Иванов А. Н. Притчи и истории для тренера и консультанта. — СПб.: Речь, 2007. — 192 с.

        4. Організаційно-методичні аспекти роботи працівників психологічної служби з батьками/за редакцією Клокар Н.І.//Вісник психологічної служби Київщини. Випуск 4. Б. Церква 2011. – 184с.

        5. Оуэн И. Магические метафоры. 77 историй для учителей, терапевтов и думающих людей. М.: Эксмо, 2002.

        6. Скрипюк И. И. 111 баек для тренингов: истории, мифы, сказки, анекдоты. СПб.: Питер, 2005.

        7. Технологія тренінгу/упоряд.: Главник О., Бевз Г./за аг. Ред.. Максименко С. – К.: Главник, 2005. - 112с.

        8. Фопель К. Энергия паузы. Психологические игры и упражнения: практическое пособие. М. Генезис, 2005. – 240с.

14

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Вітаємо зі святом працівникі́в осві́ти

та даруємо 100 грн

кешбеку!

Кешбеком можна оплатити 50% вартості будь-яких цифрових товарів та послуг на порталі «Всеосвіта»

Отримати кешбек можна з 1 до 14 жовтня 24 жовтня та використати протягом всього місяця.