і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »

Водохрещення: велике свято — велика традиція.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Водохрещення: велике свято — велика традиція.

Мета: Розширити уявлення дітей про світ води, познайомити з проблемами використання та охорони води, сприяти екологічному вихованню. Ознайомити учнів з виникненням зимового християнського свята – водохрещення. Навчити шанувати вікові традиції та виховувати шанобливе ставлення до звичаїв українського народу.

Обладнання: малюнки, презентація, відеофільм.

Хід уроку:

I. Організаційна частина.

- привітання;

- зосередження уваги учнів.

II. Основна частина.

Відома звіку рідина, усяк її вживає.

Буває хмаркою вона, сніжинкою буває,

Бува, як скло, крихка, тверда –

Звичайно підкажіть, що це …..- вода.

Учитель:

- Так, ми будемо говорити сьогодня про воду, її властивості, її цілющі здібності.

Вода – з стародавніх часів була символом чистоти, родючості і джерелом життя. Називали її не інакше як «матушка», «цариця». Стародавні греки, наприклад, вірили, що свою богатирську силу Геракл отримав, викупавшись у чарівному джерелі Кавказу. Тому міфічного героя один час вважали покровителем лікувальних вод.

Вода найпоширеніша речовина на землі!

Кількість води на Землі перевищує кількість будь-якої іншої речовини. Якщо дивитися на нашу планету з космосу, (малюнок на дошці) вона здається блакитною не тільки тому, що оповита повітряною оболонкою, а ще й тому, що три чверті поверхні земної кулі вкрито водою.

Спробуйте уявити, що із Землі зникла вода, що її нема ніде — ні в повітрі, ні на поверхні, ні під землею. Нема хмар, океанів, підземних джерел, криги, снігу.

  • Що станеться? (діти відповідають)

  • Ви неодмінно дійдете висновку, що життя за таких умов існувати не може.

Вода — джерело життя на Землі. Саме у воді зародилося колись і зароджується сьогодні життя. Оскільки саме у воді 9 місяців перебуває плід дитини перш ніж народитися.

Вона використовується як сировина у промисловості, джерело енергії, вона є чинником, що визначає погоду, клімат нашої планети.

Вода має велике значення для життя рослин, тварин і людей. Без неї неможливе існування живих організмів.

Вода знаходиться в трьох станах, про це людина знала завжди.

- У яких? (діти відповідають)

(Вода може перебувати в таких станах: твердий стан (крига), газоподібний стан (пара), рідкий стан (вода).

І лише недавно був відкритий ще один стан води - інформаційний.

Японський лікар-вчений, Мосару Емото відкрив, що вода здібна реагувати на людські думки, а саме:

- Вода, якій протягом місяця говорили слова «душа», «надія», «вдячність» утворила красиві кристали.

- Прослухав симфонію Бетховена, Моцарта і етюди Шопена з води отримали красиві кристали з чіткими «промінцями».

- Воду, яку глушили важкою музикою - роком, замерзала у вигляді страшних розірваних шматочків.

- А рідину, яку сварили, перетворювалася в кучу некрасивих льодяних кусків.

- Посидівши біля комп'ютера чотири години, у людини починає боліти голова, це вода бунтує в організмі.

Особливо подобаються воді молитви, та на стан води не впливає на якій мові їх читати. Вода не псується, та зберігає всі свої поживні властивості.

Крапля до краплі – можна створити океан і зараз ми вам пропонуємо скласти логічний ланцюжок «Від краплі до океану» (на столах лежать робочі сторінки, спробуйте виконати це завдання)

Крапля ………….. …………. …………… океан.

(крапля----джерело----річка----море----океан)

Так, річка, море, океан – це надзвичайно багато води. Але час від часу виникають розмови про проблеми з питною водою навіть у регіонах планети, де дуже багато води. А тому, що нас жителів планети Земля понад 6 мільярдів. І ми найчастіше за все не бережемо води і ставимося до неї без поваги. А ще багато води забруднюється і становиться не можливо її використовувати.

- Давайте ми зараз визначимо, як і чому вода забруднюється.

- У кожного з вас на столі лежить текст «Забруднення води материків і Світового океану» підкресліть основні джерела забруднення води. (Діти читають і разом визначають)

В процесі використання чиста прісна вода забруднюється, в неї попадають шкідливі, і навіть ядовиті речовини. Забрудники попадають у воду різними шляхами, не завжди з допомогою людини. Неочищені стоки пунктів(комунальне господарство) загрожує розповсюдженню шкідливих інфекційних захворювань-гепатита, дизентерії, холери.

Велику шкоду здоров’ю населення і стану природи наносить попадання у водоймища стокових вод сільського господарства, які мають добрива і ядохімікати.

Підземні води страдають від забруднення нафтових промислів, підприємств гірничодобувної промисловості і відвалів металургійних заводів.

Лісове господарство- джерело великої кількості речовин, які попадають у прісну воду, в першу чергу відходи древесини і деревообробної промисловості. Велику шкоду гідросфері приносять зброси водного і залізничного транспорту.

Особливу проблему складають забруднені води нафтою і продуктами її переробки(бензином, маслами). Вона попадає в воду при її добуванні з дна морів, при чистці нафтових танкерів і їх аваріях. Багато нафти знаходиться у воді, стікаючої з суші.

Стічні води промислових підприємств забруднюють воду шкідливими хімічними речовинами, металами, від яких гинуть живі організми.

  • Поміркуйте і складіть план на сторінці, як ми можемо зберегти воду? (діти записують, та зачитують)

  • Використовувати воду економно.

  • Систематично перевіряти крани, щоб не було витікання.

  • Закривайте кран, коли чистимо зуби.

  • Поставити лічильник.

  • Повідомляти у відповідні установи про любі ознаки забруднення води або втрати води.

  • На заводах і фабриках будувати очистні споруди.

  • Ніколи не викидати сміття в річки, моря , озера.

Учитель.

- Так , ми в змозі зробити невеликі дії, але вони призведуть до добрих та великих подій.

- У багатьох казках різних народів і часів говориться про «живу воду», яка зцілювала рани, збільшувала сили хворого.

Так, всі християні 19 січня відзначають велике свято - відоме як Водохрещення Господнє, або Богоявлення чи Орданія (Йордан). Це свято встановлено церквою на згадку про хрещення Ісуса Христа у річці Йордан: саме підчас цього обряду на Ісуса зійшов святий Дух, що з'явився у вигляді голуба (звідси й друга назва свята — Богоявлення). (малюнок на дошці)

Сьогодні нам невідомо, як відбувалося перше йорданське водосвяття — відомо лише, що обряди великого водосвяття творилися сотнями років.

Згадка про йорданське водосвяття на наших рідних землях вперше з'являється в літописі у 1148 року, де обряд називається саме «Водохреща», тобто хрещення води. Спочатку водосвяття і в нас відбувалося лише в приміщенні церкви, але у середині XVI ст. набуває сили новий звичай, за яким хрещення води в день свята відбувається на річках або біля джерел.

За тиждень до свята чоловіки вирубують із річкового льоду хрест великого розміру,(малюнок на дошці). Завершують святкову композицію соснові або ялинові гілки у вигляді арки — це «царські врата».

На березі річки, знову ж таки біля льодового хреста, відбувається ще одне нетривале святкове богослужіння, читаються молитви, а потім священик занурює в ополонку хрест Ось тепер вода вважається освяченою, і люди набирають з ополонки у принесений із собою посуд свячену воду. Після всіх процедур громада повертається додому. За народними віруваннями, коли священик опускає хрест у ополонку, з річки вистрибує нечиста сила, і гуляє вона землею до тої пори, поки якась жінка не випере в річці білизну. Господині не квапилися повертати нечисту силу у воду — хай побільше її загине від сильних морозів.

Принісши додому свячену воду, господар кропить усе в оселі й господарстві. Уся родина сідає до столу, перед їжею випивши свяченої води. Після обіду дівчата йдуть до річки, щоб умитися йорданською водою — задля вроди та здоров’я. Зберігають цю цілющу воду до наступного свята. І на протязі року п'ють, вмиваються нею якщо захворіли і вірують в її цілющі здібності.

- А хто з вас був на цьому святі? Що ви відчували? Які враження від цієї події? (діти відповідають) - Отож, шануємо традиції предків, діти! Бувайте здорові!

4

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Розширити уявлення дітей про світ води, познайомити з проблемами використання та охорони води, сприяти екологічному вихованню. Ознайомити учнів з виникненням зимового християнського свята – водохрещення. Навчити шанувати вікові традиції та виховувати шанобливе ставлення до звичаїв українського народу.
  • Додано
    14.08.2018
  • Розділ
    Виховна робота
  • Клас
    5 Клас, 6 Клас, 7 Клас
  • Переглядів
    73
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    NU726594
  • Вподобань
    0
Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь