і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Взяти участь
Поспішайте взяти участь у вебінарі Арт-терапія в педагогічній практиці. Емоційний розвиток особистості засобами арт-терапії
До початку вебінару залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Водохрещення: велике свято — велика традиція.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Водохрещення: велике свято — велика традиція.

Мета: Розширити уявлення дітей про світ води, познайомити з проблемами використання та охорони води, сприяти екологічному вихованню. Ознайомити учнів з виникненням зимового християнського свята – водохрещення. Навчити шанувати вікові традиції та виховувати шанобливе ставлення до звичаїв українського народу.

Обладнання: малюнки, презентація, відеофільм.

Хід уроку:

I. Організаційна частина.

- привітання;

- зосередження уваги учнів.

II. Основна частина.

Відома звіку рідина, усяк її вживає.

Буває хмаркою вона, сніжинкою буває,

Бува, як скло, крихка, тверда –

Звичайно підкажіть, що це …..- вода.

Учитель:

- Так, ми будемо говорити сьогодня про воду, її властивості, її цілющі здібності.

Вода – з стародавніх часів була символом чистоти, родючості і джерелом життя. Називали її не інакше як «матушка», «цариця». Стародавні греки, наприклад, вірили, що свою богатирську силу Геракл отримав, викупавшись у чарівному джерелі Кавказу. Тому міфічного героя один час вважали покровителем лікувальних вод.

Вода найпоширеніша речовина на землі!

Кількість води на Землі перевищує кількість будь-якої іншої речовини. Якщо дивитися на нашу планету з космосу, (малюнок на дошці) вона здається блакитною не тільки тому, що оповита повітряною оболонкою, а ще й тому, що три чверті поверхні земної кулі вкрито водою.

Спробуйте уявити, що із Землі зникла вода, що її нема ніде — ні в повітрі, ні на поверхні, ні під землею. Нема хмар, океанів, підземних джерел, криги, снігу.

  • Що станеться? (діти відповідають)

  • Ви неодмінно дійдете висновку, що життя за таких умов існувати не може.

Вода — джерело життя на Землі. Саме у воді зародилося колись і зароджується сьогодні життя. Оскільки саме у воді 9 місяців перебуває плід дитини перш ніж народитися.

Вона використовується як сировина у промисловості, джерело енергії, вона є чинником, що визначає погоду, клімат нашої планети.

Вода має велике значення для життя рослин, тварин і людей. Без неї неможливе існування живих організмів.

Вода знаходиться в трьох станах, про це людина знала завжди.

- У яких? (діти відповідають)

(Вода може перебувати в таких станах: твердий стан (крига), газоподібний стан (пара), рідкий стан (вода).

І лише недавно був відкритий ще один стан води - інформаційний.

Японський лікар-вчений, Мосару Емото відкрив, що вода здібна реагувати на людські думки, а саме:

- Вода, якій протягом місяця говорили слова «душа», «надія», «вдячність» утворила красиві кристали.

- Прослухав симфонію Бетховена, Моцарта і етюди Шопена з води отримали красиві кристали з чіткими «промінцями».

- Воду, яку глушили важкою музикою - роком, замерзала у вигляді страшних розірваних шматочків.

- А рідину, яку сварили, перетворювалася в кучу некрасивих льодяних кусків.

- Посидівши біля комп'ютера чотири години, у людини починає боліти голова, це вода бунтує в організмі.

Особливо подобаються воді молитви, та на стан води не впливає на якій мові їх читати. Вода не псується, та зберігає всі свої поживні властивості.

Крапля до краплі – можна створити океан і зараз ми вам пропонуємо скласти логічний ланцюжок «Від краплі до океану» (на столах лежать робочі сторінки, спробуйте виконати це завдання)

Крапля ………….. …………. …………… океан.

(крапля----джерело----річка----море----океан)

Так, річка, море, океан – це надзвичайно багато води. Але час від часу виникають розмови про проблеми з питною водою навіть у регіонах планети, де дуже багато води. А тому, що нас жителів планети Земля понад 6 мільярдів. І ми найчастіше за все не бережемо води і ставимося до неї без поваги. А ще багато води забруднюється і становиться не можливо її використовувати.

- Давайте ми зараз визначимо, як і чому вода забруднюється.

- У кожного з вас на столі лежить текст «Забруднення води материків і Світового океану» підкресліть основні джерела забруднення води. (Діти читають і разом визначають)

В процесі використання чиста прісна вода забруднюється, в неї попадають шкідливі, і навіть ядовиті речовини. Забрудники попадають у воду різними шляхами, не завжди з допомогою людини. Неочищені стоки пунктів(комунальне господарство) загрожує розповсюдженню шкідливих інфекційних захворювань-гепатита, дизентерії, холери.

Велику шкоду здоров’ю населення і стану природи наносить попадання у водоймища стокових вод сільського господарства, які мають добрива і ядохімікати.

Підземні води страдають від забруднення нафтових промислів, підприємств гірничодобувної промисловості і відвалів металургійних заводів.

Лісове господарство- джерело великої кількості речовин, які попадають у прісну воду, в першу чергу відходи древесини і деревообробної промисловості. Велику шкоду гідросфері приносять зброси водного і залізничного транспорту.

Особливу проблему складають забруднені води нафтою і продуктами її переробки(бензином, маслами). Вона попадає в воду при її добуванні з дна морів, при чистці нафтових танкерів і їх аваріях. Багато нафти знаходиться у воді, стікаючої з суші.

Стічні води промислових підприємств забруднюють воду шкідливими хімічними речовинами, металами, від яких гинуть живі організми.

  • Поміркуйте і складіть план на сторінці, як ми можемо зберегти воду? (діти записують, та зачитують)

  • Використовувати воду економно.

  • Систематично перевіряти крани, щоб не було витікання.

  • Закривайте кран, коли чистимо зуби.

  • Поставити лічильник.

  • Повідомляти у відповідні установи про любі ознаки забруднення води або втрати води.

  • На заводах і фабриках будувати очистні споруди.

  • Ніколи не викидати сміття в річки, моря , озера.

Учитель.

- Так , ми в змозі зробити невеликі дії, але вони призведуть до добрих та великих подій.

- У багатьох казках різних народів і часів говориться про «живу воду», яка зцілювала рани, збільшувала сили хворого.

Так, всі християні 19 січня відзначають велике свято - відоме як Водохрещення Господнє, або Богоявлення чи Орданія (Йордан). Це свято встановлено церквою на згадку про хрещення Ісуса Христа у річці Йордан: саме підчас цього обряду на Ісуса зійшов святий Дух, що з'явився у вигляді голуба (звідси й друга назва свята — Богоявлення). (малюнок на дошці)

Сьогодні нам невідомо, як відбувалося перше йорданське водосвяття — відомо лише, що обряди великого водосвяття творилися сотнями років.

Згадка про йорданське водосвяття на наших рідних землях вперше з'являється в літописі у 1148 року, де обряд називається саме «Водохреща», тобто хрещення води. Спочатку водосвяття і в нас відбувалося лише в приміщенні церкви, але у середині XVI ст. набуває сили новий звичай, за яким хрещення води в день свята відбувається на річках або біля джерел.

За тиждень до свята чоловіки вирубують із річкового льоду хрест великого розміру,(малюнок на дошці). Завершують святкову композицію соснові або ялинові гілки у вигляді арки — це «царські врата».

На березі річки, знову ж таки біля льодового хреста, відбувається ще одне нетривале святкове богослужіння, читаються молитви, а потім священик занурює в ополонку хрест Ось тепер вода вважається освяченою, і люди набирають з ополонки у принесений із собою посуд свячену воду. Після всіх процедур громада повертається додому. За народними віруваннями, коли священик опускає хрест у ополонку, з річки вистрибує нечиста сила, і гуляє вона землею до тої пори, поки якась жінка не випере в річці білизну. Господині не квапилися повертати нечисту силу у воду — хай побільше її загине від сильних морозів.

Принісши додому свячену воду, господар кропить усе в оселі й господарстві. Уся родина сідає до столу, перед їжею випивши свяченої води. Після обіду дівчата йдуть до річки, щоб умитися йорданською водою — задля вроди та здоров’я. Зберігають цю цілющу воду до наступного свята. І на протязі року п'ють, вмиваються нею якщо захворіли і вірують в її цілющі здібності.

- А хто з вас був на цьому святі? Що ви відчували? Які враження від цієї події? (діти відповідають) - Отож, шануємо традиції предків, діти! Бувайте здорові!

4

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Розширити уявлення дітей про світ води, познайомити з проблемами використання та охорони води, сприяти екологічному вихованню. Ознайомити учнів з виникненням зимового християнського свята – водохрещення. Навчити шанувати вікові традиції та виховувати шанобливе ставлення до звичаїв українського народу.
  • Додано
    14.08.2018
  • Розділ
    Виховна робота
  • Клас
    5 Клас, 6 Клас, 7 Клас
  • Переглядів
    97
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    NU726594
  • Вподобань
    0
Курс:«ZOO-психологія: як навчитися розуміти тварин»
Левченко Вікторія Володимирівна
36 години
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь