і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Виступ на тему «ЗНО-2018. Вимоги до написання власного висловлювання у форматі ЗНО»

Виступ на тему «ЗНО-2018. Вимоги до написання власного висловлювання у форматі ЗНО»

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Виступ на тему «ЗНО-2018. Вимоги до написання власного висловлювання у форматі ЗНО»

Написання власного висловлювання є обов’язковою складовою частиною роботи з української мови та літератури на ЗНО. Орієнтовний обсяг твору складає 200-250 слів (це приблизно 1 сторінка формату А4). Текст обсягом до 100 слів не перевіряється як такий, що не відповідає вимогам.

У багатьох одинадцятикласників необхідність написання власного висловлювання на ЗНО викликає острах. Але підготуватися до цього завдання і написати твір добре, звісно ж, можна. Наведемо декілька пояснень та практичних порад, які допоможуть отримати високий бал.

Твір на ЗНО – письмова робота не з літератури, а з мови. І в цьому є принципова різниця: не творче, а саме логічне мислення стане запорукою успіху. Власне висловлювання повинно мати чітку структуру, дотримання якої і буде визначальним при оцінюванні роботи.

Рекомендована структура власного висловлювання

  1. Теза

  2. Аргументи

  3. Приклад з літератури чи іншого джерела

  4. Приклад з історії чи власного життя

  5. Висновок твору-роздуму

Теза (2 – 3 речення).

Теза, або простіше головна думка, — це ті речення, якими треба починати висловлювання (твір). Це найважчий етап. Можна піти найпростішим шляхом – перечитати ще раз завдання ЗНО для написання твору і переказати своїми словами ті речення, які подаються саме як завдання. Але варто мати на увазі, що переказ обов’язково необхідно починати спеціальними реченнями-маркерами:

  • «Так, я погоджуюся з думкою (зазначаєте автора, якщо він вказан у завданні) про те, що… (далі своїми словами переказуєте завдання)». Тобто ваша теза, оформлена в такий спосіб, є варіантом підтримки думки завдання і автора.

  • «Не згоден з думкою (вказуєте автора, якщо він є в завданні) про те, що… (і далі своїми словами переказуєте текст завдання)». Ваша теза, якщо вона оформлена таким чином, є одним з варіантів спростуванням думки автора.

  • «Це складне для мене питання: з одного боку…, а з іншого боку…». Тобто ваша теза, оформлена таким чином, є проміжною позицією щодо думки завдання. Такий варіант початку вважається складним, тому що в аргументах та прикладах вимагає також проміжної позиції — з цим можуть впоратися далеко не всі.

Аргументи (мінімум 2, при цьому на 1 аргумент приходиться 2–3 речення).
Аргументи – це речення-підтвердження тези, тому вони мають бути з нею безпосередньо пов’язані. Також аргументи повинні бути переконливими. Для цього використовуються слова, словосполучення та речення-маркери: «Це засвідчує…», «Підтвердженням цього…», «Доказом цього може бути…», «По-перше…», «По-друге…». Саме так потрібно починати другу частину власного висловлювання під назвою «Аргументи». Незалежно від того, який варіант тези ви обрали: підтвердження, спростування чи проміжний, аргументи повинні підтримувати тезу та відображати її.

Приклад з літератури чи іншого джерела (один, кількість речень довільна).
Проілюструвати думку, зазначену в першому аргументі, треба прикладом з художньої літератури (автор; назва твору; проблема, порушена письменником; образ, який розкриває цю проблему). Цитати можна не наводити – вони не впливають на бали за твір. До речі, приклади до першого аргументу можна навести також із різних видів мистецтв, якщо з літератури, попри всі зусилля, згадати не вдається. Це і музика, і архітектура, і живопис (класичні чи сучасні, українські або зарубіжні). Наведені приклади до першого аргументу вважаються рівнозначними, отже не знижують оцінку за власне висловлювання.

Теми творів та приклади з літератури

Тема твору

Приклад  з літератури

«Погано,що порожні храми, ще гірше – пустота в серцях»

"Зачарована Десна" – О. Довженко

"Мойсей" – І.Франко

«Україна в огні» (фашизм) - О.Довженко

Зрада

«Маруся Чурай» (Грицько ) – Л.Костенко

«Тіні забутих предків» (Палагна) – М.Коцюбинський

"Я(Романтика)" – М.Хвильовий

«Україна в огні» - О.Довженко

"Лісова пісня" –Л. Українка

«Чорна рада» - П.Куліш

Підступність і конкуренція

«Мартин Боруля» - І.Карпенко Карий

Мина Мазайло – М.Куліш

«Чорна рада » (Брюховецький)  -  П.Куліш

«Катерина» - Т.Шевченко

«Вершники» - Ю.Яновський

«Земля» -О.Кобилянська

"Місто" - В.Підмогильний

Патріотизм

«Любіть Україну» - В.Сосюра

«Україна в огні» - О.Довженко  (запорожець Заброда)

«Тигролови» - І.Багряний

«Камінний хрест» - В.Стефаник

«Гімн» - І.Франко

«Зачарована Десна» - О.Довженко

Вірші Шевченка

«Чорна  рада» - П.Куліш (Шрам)

«Лебеді материнства»- В. Симоненко

Два кольори - А.Малишко

Доля

"Україна в огні" – О.Довженко

"Катерина" – Т.Шевченко

"Тигролови" -  І.Багряний

"Хіба ревуть воли, як ясла повні?" - П.Мирний

"Земля" – О.Кобилянська

Розкіш спілкування

«Мина Мазайло»  - М.Куліш

«Момент» - В.Винниченко

«Людина» О.Кобилянська

Закони моралі

"Маруся Чурай" – Л.Костенко

"Хіба ревуть воли.." – П.Мирний

«Кайдашева сім’я» - І.Нечуй-Левицький

"Тигролови" – І.Багряний

Совість

"Хіба ревуть воли.." – П.Мирний

"Я ( Романтика)" – М.Хвильовий

«Україна в огні» -О.Довженко

«Земля» - О.Кобилянська

«Всякому місту звичай і права» - Г.Сковорода

Життєва помилка

«Місто» - В.Підмогильний

«Хіба ревуть воли..» - П.Мирний

Я(романтика) – М.Хвильовий

«Подвійне коло» - Ю.Яновський

«Катерина» - Т.Шевченко

Бідність і багатство

Леся Українка: «В мужика землянка вогка, а в пана – хата на помості»

"Маруся Чурай" (Маруся і Галя) –Л. Костенко

"Земля" – О.Кобилянська

"Інститутка" - М.Вовчок

«Хазяїн» - І.Карпенко-Карий

Традиції та звичаї

"Наталка Полтавка" - І.Котляревський

"Маруся" - Г.Квітка-Основ’яненко

"Тіні забутих предків" - М.Коцюбинський

"Зачарована Десна" – О.Довженко

"Тигролови" – І.Багряний

"Маруся Чурай" – Л.Костенко

"Кайдашева сім’я" -І. Нечуй Левицький

Кохання і ненависть

"Маруся Чурай" - Л.Костенко

"Хіба ревуть воли…" - П.Мирний

"Маруся" – Г.Квітка-Основ’яненко

"Тіні забутих предків" – М.Коцюбинський

"Наталка Полтавка" – І.Котляревський

"Лісова пісня" – Л. Українка

«Місто» - В. Підмогильний

Батьківське піклування і материнська любов

«Хіба ревуть воли…» - П.Мирний

«Максим Гримач»  - М.Вовчок

«Маруся» - Г.Квітка-Основ’яненко

"Наталка Полтавка" - І.Котляревський

"Тигролови" - І.Багряний

Своєрідність характеру

 «Я(Романтика)» - М.Хвильовий

"Кайдашева сім’я" – І.Нечуй-Левицький

"Земля" – О.Кобилянська (брати Сава та Михайло)

Добро і зло

«Камінний хрест» - В.Стефаник

«Україна в огні» - О.Довженко

«Чорна рада» - П.Куліш

Ідея, до якої йдеш

«Місто» - В.Підмогильний

«Я(романтика)» -М. Хвильовий

«Хіба ревуть воли..» - П.Мирний

Щастя

Сковорода: «Бути щасливим – пізнати себе чи свою природу, взятися за споріднене діло і бути з ним у злагоді»

«Україна в огні» - О.Довженко

«Тіні забутих предків» - М.Коцюбинський

«Наталка Полтавка» - І.Котляревський

"Тигролови" – І.Багряний ( «Сміливі – завжди щасливі»)

Завзяття і праця

«Кам’яний хрест» - В.Стефаник

«Місто» - В.Підмогильний

«Бджола та Шершень» - Г.Сковорода

«Земля» - О.Кобилянська

«Хазяїн»  - І.Карпенко - Карий

Життя - мистецтво

«Інтермецо» - М.Коцюбинський

«Момент» - В.Винниченко

Дружба, взаємовідносини

«Хіба ревуть воли..» - П.Мирний

«Місто» - В.Підмогильний

«Потрібно цінувати те, що маєш. А не те, про що мрієш»

«Місто» - В. Підмогильний

«Маруся Чурай» - Л.Костенко

«Момент» - В.Винниченко

«Земля» - О.Кобилянська

Пісня

«Наталка Полтавка» - І.Котляревський

«Маруся Чурай» - Л.Костенко

Приклад з історії чи власного життя (один, кількість речень довільна).
До другого аргументу обов’язково потрібно (і це важливо) дібрати приклад з історії або з власного життя. Тут у перевазі будуть ті, хто складає ЗНО з історії. Але всі інші учні можуть собі «вигадати» приклад зі свого власного життя відповідно до теми твору. Найчастіше це вигадані історії про родичів, друзів і сусідів. Варто знати, що приклади з історії чи власного життя при оцінюванні не мають переваг.

Пам’ятаймо, що не можна відходити від логічного та послідовного висловлювання. Для цього використовуйте такі слова та речення-маркери: «Наприклад, у мого батька (діда, брата, друга, сусіда) Івана…», «Прикладом може слугувати легендарний боксер / відома акторка / моя мати / бабуся / тітка / подруга / сусідка / тощо, «Не можна не згадати про такого історичного діяча (історичну подію), як…».

Висновок твору-роздуму (2 речення).

У кінці роботи треба сформулювати висновок. Чомусь цей пункт викликає труднощі. Чим закінчити, якщо вже все сказано, – дуже поширена думка серед одинадцятикласників. Нагадуємо собі, що твір – це робота з мови, чітка й структурована. Тому висновок має містити в собі логічну закінчену думку власного висловлювання. Як цього досягти? Ще раз уважно подивіться на початок твору – вашу тезу. Протягом написання власного висловлювання аргументами ви доводили її та ілюстрували прикладами. Тепер перекажіть її своїми словами. Пам’ятайте про маркери, саме ними має починатися висновок: «Отже», «Таким чином», «Можна зробити висновок, що…», «Висновком можуть слугувати слова про…».
Так власне висловлювання буде вписане в кільце, де висновок пов’язаний з тезою, а приклади і аргументи мовними маркерами утримують структуру, яка відповідає вимогам написання твору на ЗНО.

 

Додаток. Спеціальні слова й вирази у творі-роздумі

 Теза

Я думаю, …

Я вважаю, …

Мені здається, що …

На мою думку, …

На моє переконання, …

Моя точка зору на цю проблему така: …

Аргументи 

Я так вважаю, тому що …

Чому я так думаю? Тому що …

Аргументом на користь моєї думки може бути те, що …

До того ж …

Довести своє твердження я можу такими аргументами:

по-перше, …, а по-друге, …

На користь моєї думки можу навести такі аргументи: …

Моє переконання ґрунтується на тому, що, по-перше, …,

а по-друге, …

Хоч моя думка, можливо, видається дивною, спробую переконати вас такими аргументами: …

 Приклади 

Скарбниця світової літератури дає багато прикладів щодо порушеної проблеми. Так, …

На згадку приходить герой …

У зв’язку з порушеною проблемою хочеться згадати твір …

Яскравим прикладом саме такого розуміння … особисто для мене є …

Проблема … є дуже актуальною, тому багато прикладів її розв’язання дає саме життя.

Говорячи про … , не можна не згадати …

Повертаючись до думки про … , можу навести такий приклад: …

Як я вже зазначав, …

Щодо цього яскравим прикладом є образ … з твору …

Тема мого роздуму порушується у творі … .

Там …

Найкращою ілюстрацією такого розуміння проблеми є герой … з твору …

Історія також дає багато прикладів …

Один із них – …

Згадаймо постать видатного …

Захоплює його …

Хоча мій власний життєвий досвід ще порівняно малий, можу сказати, що …

Хочу навести приклад із власного життя …

 Висновок 

Отже, можна дійти висновку, що …

Підсумовуючи, можна зазначити: …

Таким чином, можна зробити висновок, що …

Отже, бачимо, що …

На завершення свого роздуму підсумую: …

 Вирази для зв’язку думок 

По-перше, по-друге, …

Повертаючись до думки про…, хочу зазначити, що …

Як я вже стверджував, …

Як уже зазначалося, …

Як можна побачити, …

Обговорюючи на уроці цю таблицю, наголошуємо, що з великого арсеналу запропонованих висловів учневі в його творі потрібні одна-дві конструкції з кожного блоку. Звертаємо увагу школярів, що вирази для зв’язку думок не є закріпленими за певною частиною твору. Наявність їх впливає на кількість балів за логічність твору, отож вони необхідні. Оптимальний варіант використання їх – в аргументах і прикладах(див. таблицю). Важливо, щоб учні серйозно поставилися до запропонованих конструкцій. Якщо, наприклад, у висновку написати «Я думаю», можна втратити 1 бал, оскільки цей вираз доцільно використовувати у формулюванні тези.

 

Важлива порада: під час проходження зовнішнього незалежного оцінювання братися за написання власного висловлювання краще після блоку тестів з мови та літератури. Ви вже будете підготовлені до логічного мислення при написанні завдань з мови та «повторите» твори завдяки виконаним тестам з літератури, тобто створите своєрідну базу, міні-банк знань та відомостей, що допоможе в роботі.

Коли твір уже написаний, неодмінно перевірте

 (найбільше помилок у тексті власного висловлювання ховається саме тут):

- Правила милозвучності – написання у/в, і/й, з/зі/із;

- Переноси;

- Знаки при вставних словах і словосполученнях, у складних реченнях;

- Власні назви й цифри (якщо є);

- Складні слова (багатокореневі, іншомовного походження, невідмінювані іменники);

- Прислівники (написання разом, окремо, через дефіс);

- Дієприкметники та дієприслівники (пам’ятай, що українській мові невластиві форми з -учи(й), -ючи(й))

- Прикінцеві знаки (крапки, знаки питання, знаки оклику).

Школярі мають відчути: уміння писати твір-роздум потрібне не лише для ЗНО (безперечно, це відповідальний етап, але ж не заради ЗНО вчимося), а, що важливіше, життєво необхідне, – щоб упевнено, переконливо й чітко доводити власну точку зору в різних життєвих ситуаціях.

Критерії оцінювання завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю (власного висловлення) з української мови зовнішнього незалежного оцінювання 2018 року

Зміст власного висловлення оцінюють за шістьома критеріями (124 та 5), як викладено в таблиці 1.

Таблиця 1

Критерій

Змістовий вияв і композиційне оформлення критерію

Бали

1. Теза

Учасник вправно формулює тезу

2

Учасник не формулює тези вправно

1

Учасник не формулює тези або формулює тезу, яка не відповідає запропонованій темі

0

2. Аргументи

Учасник наводить принаймні два доречні й переконливі аргументи

2

Учасник наводить принаймні один доречний аргумент

Аргументи дублюють один одного, тобто другий аргумент перефразовує зміст першого.

Один з аргументів не є доречним стосовно сформульованої тези

1

Учасник не наводить жодного аргументу або наведені аргументи не є доречними

0

3а. Приклад із літератури чи інших видів мистецтва

Один з аргументів підкріплено принаймні одним розгорнутим, добре поясненим прикладом з художньої літератури чи інших видів мистецтва

2

Немає мотивації наведення прикладу.

Приклад не конкретизований через художній образ

У прикладі є фактичні помилки

1

Прикладу з літератури чи інших видів мистецтва немає, або він не є доречним

0

3б. Приклад, що є історичним фактом або випадком із життя

Учасник наводить принаймні один доречний приклад або з історії, або із суспільно-політичного життя, або з власного життя

2

Немає мотивації наведення прикладу; приклад не конкретизований; у прикладі є фактичні помилки

1

Прикладу з історії, суспільно-політичного чи власного життя немає, або він не є доречним

0

4. Логічність, послідовність

Висловлення демонструє зосередженість на обговорюваній проблемі, цілісний, послідовний і несуперечливий розвиток думки (логічність і послідовність викладу)

2

У роботі є порушення логічності, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки

1

Логіки викладу, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки немає

0

5. Висновок

Висновок відповідає запропонованій темі й органічно випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів

2

Висновок лише частково відповідає тезі або не пов’язаний з аргументами та прикладами

1

Висновку немає; висновок не відповідає сформульованій у власному висловленні тезі; висновок не пов’язаний з аргументами та прикладами

0

Мовне оформлення власного висловлення оцінюють за двома критеріями ( та ), як викладено в таблицях 2 і 3.

Таблиця 2

Критерій

Кількість помилок

Бали

6а. Орфографія та пунктуація

0–1

4

2–6

3

7–11

2

12–16

1

17 і більше

0

Таблиця 3

Критерій

Кількість помилок

Бали

6б. Лексика, граматика та стилістика

0–1

4

2–4

3

5–7

2

8–10

1

11 і більше

0

Під час оцінювання орфографічної й пунктуаційної нормативності роботи 2 (дві) негрубіпомилки рахують як 1 (одну) грубу.

До негрубих зараховують такі помилки:

  • у написанні великої літери в складних власних назвах;

  • у випадках написання разом і окремо префіксів у прислівниках, утворених від іменників з прийменниками;

  • у випадках нерозрізнення не/ні (не хто інший / ніхто інший …);

  • у випадках, коли замість одного розділового знака поставлений інший;

  • у пропуску одного зі сполучуваних розділових знаків або в порушенні їхньої послідовності.

Негрубу орфографічну й негрубу пунктуаційну помилки не сумують і не зараховують як 1 (одну) грубу.

Систематичне порушення норм милозвучності (3 (три) і більше випадків порушення на одне з правил: у–в, і–й–та) рахують як 1 (одну) орфографічну помилку.

Роботу, що не відповідає темі власного висловлення, оцінюють у балів. Роботу обсягом до 100 слів оцінюють у 0 балів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
У багатьох одинадцятикласників необхідність написання власного висловлювання на ЗНО викликає острах. Але підготуватися до цього завдання і написати твір добре, звісно ж, можна. Наведемо декілька пояснень та практичних порад, які допоможуть отримати високий бал.
  • Додано
    13.08.2018
  • Розділ
    Зовнішнє незалежне оцінювання
  • Тип
    Інші методичні матеріали
  • Переглядів
    301
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    2
  • Номер матеріала
    RW846423
  • Вподобань
    0
Курс:«Інтернет-ресурси для опитування і тестування»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
1000 грн
490 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь