Виступ на педагогічній годині "Профілактика проявів расової та національної нетерпимості в дитячому колективі"

Опис документу:
План: 1.Що таке расова та національна нетерпимість ? 2.Хто зазвичай стає жертвою нетерпимості ? 3.Загальні рекомендації щодо подолання нетерпимості. Наданий конспект виступу практичного психолога на педагогічній годині в дошкільному навчальному закладі.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Виступ на педагогічній годині

«Профілактика проявів

расової та національної нетерпимості

в дитячому колективі».

Що таке расова та національна нетерпимість ?

Нація – це історична спільність людей, що складається у процесі формування спільності їх території, економічних зв’язків, мови, деяких особливостей культури і характеру.
Раса – це велика спільність людей, що характеризується однаковими спадковими фізичними особливостями, обумовленими єдністю походження і житлом. Розрізняють європеоїдну, негроїдну й монголоїдну раси.

Мотив расової та національної нетерпимості слід розуміти як зумовлені певними потребами, внутрішні спонукання, що виражають прагнення винного продемонструвати свою перевагу і показати неповноцінність потерпілого через його належність до конкретної (іншої) нації або через його расову належність і внаслідок цього своє ненависне до нього ставлення, щоб принизити його гідність.

Як допомогти дитині:

• Пам'ятайте, «педагогічні» розмови з кривдникам навряд чи принесуть результат. Якщо батьки цих дітей не готові працювати над тим, щоб зробити свою дитину більш терпимою, Ваші зусилля будуть марними. 

• Якщо особливості зовнішності або поведінки псують дитину і їх можна змінити, зробіть це. Подумайте, чи є об'єктивні причини того, що дитину дражнять і допоможіть змінити ситуацію в кращу сторону. Якщо ж ситуацію виправити не можна, навчіть малюка по-іншому ставитися до свого недоліку.

• Змініть точку зору. Якщо мова йде не про недолік, а про особливості (колір волосся, довжину носу, веснянки, окуляри), потрібно переорієнтувати сприйняття дитини, зробивши «недолік» перевагою. Рудому можна сказати, що він схожий на сонечко, якщо малюк носить окуляри, відзначте, що він дуже солідний.

• Навчіть малюка сприймати реальність. Бувають ситуації, коли нічого змінити не можна. Тоді треба примирити дитину з тим, що зовнішність у неї особлива. Це не просто, але саме в цьому вихід. Найголовніше - ставитися до дитини так, як би Ви ставилися до малюка без особливостей зовнішності або здоров'я.

• Нехай самооцінка Вашого малюка буде адекватною! Дослідження психологів показали, що дітей з адекватною самооцінкою однолітки зазвичай приймають з більшою готовністю, ніж тих, у кого самооцінка дуже висока або знижена, а саме цими особливостями відрізняються діти-«жертви». Занадто низьку самооцінку треба підвищувати, вселяючи в малюка впевненість у своїх силах і можливостях, а надто завищену - знижувати до адекватної. Тоді дитина зрозуміє реальний рівень своїх можливостей і вимог, які вона може висувати до інших.

• Навчіть дитину реагувати на образи правильно:

- ігнорувати. Малюка обзивають, а він робить вигляд, що не чує. Однак, для нього це може виявитися досить складною задачею;

- реагувати незвичайним способом. Наприклад, якщо дитину дражнять «Черепаха!», Можна відповісти одним з варіантів: «Черепаха? Взагалі-то мене звуть Ваня, а черепаху можемо пошукати разом» або «Приємно познайомитися, Черепаха. А мене Іваном звуть»;

- поговорити. Нехай дитина запитає: «Чому ти хочеш мене образити?».

Але цей спосіб краще працює в більш дорослому віці;

- вивчити «відмовки». Дуже ефективний варіант саме для дошкільнят. Потрібно вивчити з дитиною «відмовки» - короткі віршики, що дозволяють гідно відповісти, при цьому не образити співрозмовника. Наприклад, «Хто так обзивається, той сам так називається».

Хто зазвичай стає жертвою нетерпимості ?

Одну дівчинку діти обзивають «колобком» і вона дуже ображається, а от іншу дівчинку тієї ж комплекції ніхто «не чіпає».

Чому одних дітей дражнять, а інших, з схожими особливостями - ні? 

Жертва нетерпимості завжди чимось виділяється поміж інших, що і провокує нападки. Але сама особливість - це не головне. Дуже важливо, як дитина сама ставиться до цієї особливості, як реагує на дражнили в її бік. 

Найчастіше «жертвами» стають діти з неадекватною самооцінкою (сильно заниженою або сильно завищеною), незвичайною зовнішністю, неохайно одягнені, відстаючі на заняттях, тихі, непомітні, нездатні постояти за себе, занадто опікувані батьками, діти, що мають проблеми у спілкуванні. Ситуація закріплюється, якщо малюк не намагається впоратися з нею, виявляє явну образу у відповідь на нападки, не робить спроб виправити те, над чим сміються, не звертається за допомогою до дорослих (батьків і вихователів).

Загальні рекомендації щодо подолання нетерпимості:

* Дорослі повинні стежити за тим, що говорять в присутності дітей, навіть якщо передбачається, що ті "не чують" або "не розуміють". Більшість видів нетерпимості та способів її проявити дітям "підказують" саме дорослі. І марно щось вселяти малюкові, якщо ваша поведінка при цьому залишається незмінною. Не "підказуйте" дитині самі ці дражнилки. Часто дорослі провокують дітей на небажану поведінку, обговорюючи ", яка товста дитина з їхньої групи", або цікавлячись, "чи не дражнять дитину в окулярах очкариком ".
* Очевидне - не найголовніше. Дорослі повинні показати дитині, що зовнішність, стать, національність і навіть особливості поведінки мають не таке велике значення. У цьому допоможе повчальна гра "Цукерка". Візьміть смачну цукерку і загорніть її в непримітний фантик (ви можете зробити його самі з простого паперу). Нехай малюк  переконається, що цукерка смачна. Поговоріть з ним про те, що і серед людей буває так: зовнішність не дуже приваблива, а всередині людина дуже добра і хороша.
* Головні помічники - казка і гра. Казки - це джерело народної мудрості. Особливо ті, де герої діють спільно, вирішуючи якусь задачу. Наприклад, у казці "Теремок", де в кінці всі звірі разом будували будинок, або в казці "Ріпка", де всіх персонажів об'єднала спільна мета. Читаючи дитині казку, обговорюйте особливості кожного з героїв. Звертайте увагу на те, що всі вони різні, але кожен з них гарний по-своєму. Також пограйте з дитиною,

і нехай в основу сюжету гри ляже реальна ситуація, коли малюк був нетерпимий до недоліків інших. У ході гри радьтеся з дитиною, які почуття відчувають герої, як їм краще вчинити. Через гру і казку цей "урок" буде засвоєний набагато успішніше, ніж шляхом моралей, покарань.
* Нетерпимість заміщується цікавістю чи співчуттям. Нетерпимість - це сильне почуття, і треба розуміти, що на зміну йому прийдуть інші,

або більш благородні почуття, або воно нікуди не дінеться. Тому, викорінюючи нетерпимість, потрібно визначити, що буде "рости" на цьому місці потім. Нетерпимість можна замінити цікавістю ("Цікаво, чому він так поводиться?") або співчуттям ("Напевно, непросто жити, якщо ти кульгаєш"). Цікавість може народитися, якщо заохочувати дитину міркувати про те, що відбувається, а не просто констатувати чи засуджувати. Звичайно, це більш пізній етап розвитку, і зовсім небагато дошкільнят на це здатні. Але "зернятка" зацікавленого погляду на світ можна посадити вже зараз. У деяких випадках, коли особливості (в зовнішності або стані здоров'я) іншої людини такі, що їх не можна змінити, потрібно навчати дитину проявляти співчуття, щоб вона виросла небайдужою людиною.

Список використаних джерел :

1.І.М.Савков. Поняття расової, національної та релігійної нетерпимості у кримінальному праві України.

http://www.pravoznavec.com.ua/period/article/5329/B2

2.Ми всі такі різні.

http://semya.com.ua/psihologija-i-vihovannja-vid-3-do-7-rokiv/504-mi-vsi-taki-rizni-.html?start=5

3.Якщо дитина жертва нетерпимості.

http://zhivchik.ua/articles/view/name/yaksho-ditina-jertva-neterpimosti

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!