Бібліотека

"Вірус лихослів'я: як вберегтися" тренінгове заняття для учнів

Опис документу:
Мета: профілактика та корекція лихослів'я в учнівському середовищі; формування негативного ставлення до лихослів'я; удосконалення вміння керувати власними емоціями, контролювати гнів, поважати почуття інших. Завдання: виховання свідомого ставлення до своїх мовленнєвих вчинків та прагнення до адекватного вираження власних почуттів; розширення активного та пасивного словникового запасу; активізація пізнавальної активності, розвиток критичності мислення та вміння відстоювати власну думку.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Вірус лихослів'я: як вберегтися

тренінгове заняття для учнів

Бутмарчук С.В.

практичний психолог

КЗ КОР «Фастівський ліцей-інтернат»

Мета:

  • профілактика та корекція лихослів'я в учнівському середовищі;

  • формування негативного ставлення до лихослів'я;

  • удосконалення вміння керувати власними емоціями, контролювати гнів, поважати почуття інших.

Завдання:

  • виховання свідомого ставлення до своїх мовленнєвих вчинків та прагнення до адекватного вираження власних почуттів;

  • розширення активного та пасивного словникового запасу;

  • активізація пізнавальної активності, розвиток критичності мислення та вміння відстоювати власну думку.

Матеріали: медіа-супровід, пам'ятки «Як впоратися з лихослів'ям», аркуші паперу, ручки, сміттєве відро, обладнання для мультимедійної презентації.

  1. Інтерактивна бесіда з використанням уривків із документального відеофільму «Вода»

Психолог. Останнім часом лихослів'я набуває характеру епідемії, особливо серед молоді, незалежно від статі. Для підлітків нецензурна лексика є своєрідним засобом самоствердження, проявом «почуття дорослості». Лихослів'я може використовуватись «для зв'язку слів у реченні», а також у стані емоційного піднесення.

(Перегляд відео-сюжету з відповіддю)

Усі ці фотографії зроблені в лабораторії доктора Емото. Докторові Емото Масару вперше вдалося зафіксувати музичні враження води. Воді дали послухати музику, після чого стрімко заморозили, і під мікроскопом чітко побачили кристали, які в результаті утворювала вода.

  • Як впливає на настрій і здоров'я людей музика?

(Перегляд відео-сюжету про експеримент з рисом.)

Доктор Емото провів ще один цікавий експеримент. Помістив у три скляні банки рис, залив його водою і щодня протягом місяця говорив «спасибі» одній банці, «ти дурень» — другій, а на третю не звертав уваги.

  • Як ви вважаєте, що відбудеться з рисом у різних колбах?

За місяць рис, якому говорили «спасибі», почав шумувати, видаючи сильний приємний запах. Рис із другої банки почорнів, а рис, на який не звертали уваги, почав загнивати. Доктор Емото вважає, що цей експеримент є дуже важливим уроком, особливо щодо дітей. Треба опікуватися ними, дарувати їм увагу, розмовляти з ними. Найбільшу шкоду наносить байдужість.

  • Як впливають слова на воду? (Перегляд відео-сюжету з відповіддю.)

Доктор Емото припускає, що найбільше тяжких злочинів відбувається в тих областях, де люди частіше лихословлять.

  • Чи впливають думки й емоції людини на оточення? Як і чому? (Перегляд відео-сюжету з відповіддю.)

Найбільша людська сила — сила духу, сила думки, яку можна використовувати позитивно або негативно. Використовуючи її негативно, людина забруднює рідини свого тіла і воду, що перебуває в ставках, річках, озерах, морях і повітрі. А якщо ми мислимо позитивно, ми очищуємо воду, у Байдужість, ненависть, гнів і навіть роздратування руйнівним чином впливають не тільки на іншу людину, але й мають зворотний зв'язок. У духовному плані, на рівні думок, той, хто посилає негативні думки, забруднює свою воду, з якої на 75—90 % складається організм, негативно заряджає її.

  1. Результати дослідження проявів лихослів'я серед учнів ліцею.

Психолог. Ми не випадково показали цей фільм. Ви, напевно, вже здогадалися, що сьогодні говоритимемо про те, як лихослів'я забруднює нас та інших, перешкоджає нормальному спілкуванню, провокує конфлікти, погіршує наше життя.

Давайте подивимося, чи є ця проблема актуальною для нашого ліцею. Психологічна служба технікуму провела анонімне анкетування для дослідження характерних проявів лихослів'я серед студентів першого курсу. Ми одержали такі дані.

  • Майже 70 % опитуваних незалежно від статі зізналися в тому, що лихословлять, тобто лаються матом, використовують ненормативну лексику, образливі, брутальні слова. Причому більшість дівчат і тільки третина юнаків відчувають при цьому негативні емоції.

  • 10 % дівчат і 37 % юнаків лаються, не переживаючи жодних почуттів. Тобто це, мабуть, стало звичкою. Хоча, відповідаючи на запитання про причини лихослів'я, тільки близько десятої частини опитаних називають звичку.

Основною причиною використання лайливих слів є невдоволення оточенням і життям (життя таке, суспільство таке, хтось або щось дратує). Як ми бачимо, юнаки й дівчата схильні шукати причину свого лихослів'я поза собою.

Більшість із вас відчувають негативні емоції, коли лають вас, або коли ви лаєтеся. Це не випадково, пропонована інформація допоможе зрозуміти, чому.

  1. Лихослів'я та здоров'я

Психолог. Вчені Великобританії дійшли до приголомшливого висновку: за допомогою словесних думок, образів людина творить або руйнує свій спадковий апарат. Виявляється, ДНК здатна сприймати людську мову за електромагнітними каналами. Одні повідомлення оздоровлюють гени, інші травмують, подібно до радіації. Наприклад, добрі слова молитви будять резервні можливості генетичного апарату, а прокльони, матірщина викликають мутації, що призводять до виродження. Будь-яке вимовлене слово — це хвильова генетична програма, що впливає на наше життя й життя наших нащадків.

У процесі вивчення впливу на рослини енергетичного потенціалу слів, зокрема й лайливих, учені встановили, що майже всі «облаяні» матом насінини арабідопсиса(маленька квіткова рослина, широко розповсюджена в Європі) загинули, а ті, що вижили, стали генетичними виродками, не здатними програмувати розвиток здорового життя.

У другій частині експерименту дослідники «поніжили» найлагіднішими словами вбите радіоактивним опроміненням насіння пшениці. Результат перевершив усі очікування: у насінні процес мутації було зупинено, гени, що переплуталися, розірвані хромосоми та спіралі ДНК стали на свої місця й відновилися!

Дослідження психологів показали, що лайка призводить до серцевих хвороб, інфаркту й навіть самогубства. Дослідження показали, що в тих, хто вживає матюки, дуже швидко проявляються вікові зміни на клітинному рівні, які призводять до хвороб. У другій же групі результати були протилежними. Матюк робить будь-яку здорову людину руїною, у ньому прихована величезна руйнівна сила.

  1. Притча «Почни із себе»

Жив собі один чоловік. У дитинстві він прагнув переробити світ, замолоду — країну, у зрілості — родину, у старості — себе. На смертному одрі родичі почули від нього дивне визнання: «Якби я в дитинстві почав із себе, то зараз змінив би світ». Ознакою зрілої особистості є вміння керувати собою, натомість незріла особистість намагається управляти іншими.

Не можна виправити все суспільство, але зупинити лихослів'я всередині родини, групи можна. І починати треба із себе, беручи приклад з людей, які не лаються. Навіть у найгіршому середовищі є люди, до яких бруд начебто не пристає.

  1. Мозковий штурм «Як впоратися з лихослів'ям»

Психолог. Уявіть собі, що ви звернулися до мудреця за порадою: «Як мені впоратися з лихослів'ям?». Як ви думаєте, які поради він вам дасть?

Психолог записує поради учнів на дошці. Коли всі ідеї записано, демонструється слайд «Як впоратися з лихослів'ям». Порівняйте запропоновані учнями поради з рекомендаціями психологів.

Рекомендації психологів:

  • Частіше проявляй доброту, милосердя, терпимість, повагу до людей.

  • Пам'ятай про те, що лайка викликає хвороби не тільки у тебе, але й у твоїх нащадків.

  • Учися аналізувати ситуації, нейтралізовувати свій гнів.

  • Спробуй навчитися впевнено: попросити, вимагати, відмовити.

  • Перш ніж критикувати іншого, скажи про власні помилки.

  • У скрутних ситуаціях навчися використовувати «Я»-повідомлення.

  • Проявляй щирий інтерес, увагу до інших людей, говори компліменти.

  1. Інформаційне повідомлення «Комунікативна техніка „Я"-висловлювання»

Психолог. У напруженій ситуації, коли людей охоплюють сильні почуття, що не подобаються їм, з'являються складнощі з їхнім вираженням. Найпростіший спосіб розв'язати цю проблему — усвідомити свої почуття й назвати їх партнерові. Саме цей спосіб самовираження й називається «Я»-висловлювання».

«Я»-висловлювання включає не тільки назви почуттів, але й вказівки на ті умови та причини, що викликали їх. Отже, схема «Я»-висловлювання така:

  • Починається зі слів: «Я (мені)...», далі інформуємо про свої почуття щодо ситуації. Наприклад, мене переповнює гнів, я злий, я агресивний, мене дуже сердить, дратує ця ситуація, мені боляче.

  • «Коли ти (ви)...», далі ми описуємо поведінку співрозмовника, яка викликала в нас негативні почуття, говоримо тільки про себе й не даємо оцінку поведінки співрозмовника та його рис.

  • «Оскільки...», далі ми інформуємо, як на нас впливає поведінка, якщо потрібно, пояснюємо співрозмовникові, чому це так.

  • «Я прагнув(ла) би...», далі висловлюємо бажану зміну поведінки співрозмовника в конкретній ситуації, яка сприятиме налагодженню стосунків і порозумінню.

  1. Рекомендації «Стоп-гнів»

Психолог. Якщо ви відчуваєте, що вас охоплює гнів, психологи радять зробити одне з переліченого:

  • Порахуйте до 10 або до 100 і в цей час спитайте себе: «Чи вирішить моє бажання вилаятися мою проблему, чи зробить це мене щасливим?».

  • Спробуйте усміхнутися. Негативна емоція буде зменшуватися, тому що наше тіло не може усміхатися й злитися одночасно.

  • Подивіться навколо, помітьте щось маленьке й розглядайте його уважно.

  • Коли на вас кричать, ображають, ви це слухаєте, чуєте, і це на вас впливає. Ви можете переключитися зі слухового каналу сприйняття на зоровий: наприклад, зверніть увагу на те, як у крикуна ворушаться вуха або зморщується лоб. Ви переключили увагу і перестали його чути.

  • Сильно стисніть кулаки до напруження всього тіла. Зафіксуйте це положення на кілька секунд. Повільно розтисніть кулаки. Після перенапруження обов'язково настане розслаблення всіх м'язів, спаде загальне напруження.

  1. Вправа «Слова»

Психолог. Пропоную вам таке завдання: розділіть аркуш паперу навпіл, ліворуч напишіть ті слова, якими вас ображають, а праворуч — ті, якими ви ображаєте інших. (Учні виконують завдання.)

  • А тепер порахуйте кількість слів в обох колонках. Хто написав багато слів у правому стовпчику? Хто більше? Прошу вийти тих, хто написав найбільше слів (2 учні).

  • Хто написав багато слів у лівому стовпчику? Хто більше? Прошу вийти тих, хто написав найбільше слів (2 учні).

  1. Вправа «Комплімент»

Психолог. У нас є дві пари учасників, які краще від інших знають лайливі слова. Тепер вони можуть сказати гарні слова одне одному. Пари стають одна напроти одної на відстані приблизно 5—7 м і кожен по черзі говорить іншому комплімент. Повторюватися не можна. Одне слово — один крок. Перемагає та пара, учасники якої швидше зустрінуться один з одним.

  1. Притча «Цвяхи»

Жив собі хлопчик із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок цвяхів і звелів по одному забивати їх у паркан щоразу, коли хлопчик втрачає терпець і з кимось свариться. У перший день він забив 37 цвяхів. Згодом навчився контролювати себе, і кількість цвяхів щодня зменшувалася. Хлопчик зрозумів, що легше опановувати свої емоції, ніж забивати цвяхи.

Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька і сказав про це.

Тоді батько звелів синові витягати з паркана по одному цвяху в ті дні, коли він не втратить самоконтролю і ні з ким не посвариться.

Минав час, і згодом син зміг похвалитися батькові, що у паркані не залишилося жодного цвяха. Батько відповів: «Ти добре поводишся, але подивися, скільки дірок залишилося... Паркан уже ніколи не буде таким, як колись».

Психолог. Якщо ви з кимось сваритеся й говорите щось неприємне, то залишаєте після себе такі ж рани, як ці дірки від цвяхів. І рани зостаються, незважаючи на те, скільки разів ви потім вибачитеся. Словесні рани заподіюють такий же біль, як і фізичні.

Не залишайте на своєму шляху таких дірок! Не забивайте цвяхів ворожнечі, нерозуміння, жорстокості в душі людей! Будьте толерантними!

Аби допомогти вам скоріше забути негарні слова, які ви вживали або чули, пропоную порвати ваш список і, виходячи з аудиторії, викинути їх у це сміттєве відро, залишити тут і більше ніколи не вживати!

4

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.