«Використання нетрадиційних форм навчання на уроках музичного мистецтва»

Опис документу:
Музика завжди була невід’ємною частиною людської культури, яка сприяє пізнанню навколишнього світу, вона являється одним із вагоміших компонентів розвитку особистості. Діти полюбляють уроки музичного мистецтва, але з часом їх інтерес до музики слабшає. Звідси виникає проблема мотивації школярів на кожному уроці, для вирішення якої актуальним стало впровадження нетрадиційних форм уроків.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Пирожок Ірина Віталіївна

Вчитель музичного мистецтва

Вишнівчицької ЗОШ І-ІІІ ступенів імені С. М. Раєвського

«Використання нетрадиційних форм навчання на уроках музичного мистецтва»

Музика завжди була невід’ємною частиною людської культури, яка сприяє пізнанню навколишнього світу, вона являється одним із вагоміших компонентів розвитку особистості. Діти полюбляють уроки музичного мистецтва, але з часом їх інтерес до музики слабшає. Звідси виникає проблема мотивації школярів на кожному уроці, для вирішення якої актуальним стало впровадження нетрадиційних форм уроків.

Нетрадиційні форми організації навчального процесу досліджувалися та використовувалися педагогами починаючи з ХХ століття. Серед них такі як: А.Сухомлинський, В.Шаталов, С.Лисенкова, І.Підласий, Д.Гілфорд, О.Опанасюк, О.Пометун та інші. Нетрадиційні уроки, як вони вважали, можуть відповідати стандартним часовим рамкам, проводитися в тій самій аудиторії, що звичайний урок, їх незвичність проявляється в побудові та формі проведення уроку, яка основана на творчій уяві дітей та фантазії вчителя. Такі уроки є актуальними, оскільки в шкільному віці спостерігається потреба у створенні власного світогляду, прагнення до дорослості, спрямованість на самоствердження в суспільстві. З огляду на це найбільш продуктивними у цьому віці є уроки, які залучають школяра до діяльного розв'язання завдань і проблем, ставлять його в позицію причетності до подій. А.Макаренко стверджував: «Яка дитина в грі, така вона здебільшого буде в праці», тому майбутній діяч виховується насамперед у грі, зокрема на нестандартних уроках під час повторення, вивчення та закріплення нового навчального матеріалу [3, с.428].

С.Кульневич та Т.Лакоценіна виділяють такі групи нестандартних уроків:

  1. Уроки зі зміненим способом організації (лекції, захист ідей, урок вза­ємоконтролю).

  2. Уроки, пов'язані з фантазією (урок-казка, театралізований урок).

  3. Уроки, що імітують які-небудь види діяльності (урок-екскурсія, урок-експедиція).

  4. Уроки з ігровою змагальною основою (вікторина, КВК).

  5. Уроки з трансформацією стандартних способів організації (семінар, залік, урок-моделювання).

  6. Уроки з оригінальною організацією (урок взаємонавчання, урок-монолог).

  7. Уроки-аналогії певних дій (урок-суд, урок-аукціон).

  8. Уроки-аналогії з відомими формами й методами діяльності (урок-диспут, урок-дослідження) [2, с. 42].

Незважаючи на таке величезне різноманіття, для більшості нестандартних уроків, як правило, характерні: колективні способи роботи, цікавість до навчального матеріалу, значна творча складова, активізація пізнавальної діяльності, партнерський стиль взаємовідносин, зміна ролі вчителя, нестандартні підходи до оцінювання та ін..

До нетрадиційних уроків слід готуватися заздалегідь. Передусім вибираємо найбільш активних, ініціативних, добре підготовлених з теми учнів (якщо це нова тема, то даємо їм опрацювати матеріал самостійно, при цьому надаємо консультації); розтлумачуємо обов'язки учнів, можливо, спочатку на власному прикладі демонструємо ймовірний підхід до важкої ролі та забезпечуємо діалог виконавця з класом. Для цього «аудиторії» можна запропонувати зразки запитань для дискусій, основні теми для гри «брейн-ринг», «круглого столу» чи «прес-конференції», підказати тактику поведінки під час гри. Нестандартний урок є одним з останніх етапів навчального циклу, так би мовити, верхівкою айсберга, оскільки основна навчальна діяльність відбувається на стадії підготовки до нього.

У 4-му класі, тема «Музика єднає світ», доречно провести урок-подорож, урок-екскурсію до країн, з творами яких ми будемо знайомитися під час уроку. В 1 – 4-х класах діти слухають твори про тваринок, співають про них пісні. Для дітей буде цікаво відвідати урок-екскурсію в зоопарк.

В 5-му класі (теми: «Професійна музика», «Народна музика») можна розпочати урок з театралізації казки «Таємниця запічного цвіркуна» або української народної казки «Чарівна скрипка» [4, с.110]. Розпочавши урок у 8-му класі постановкою фрагменту опери «Наталка-Полтавка», учні мають зрозуміти, що цей урок посвячений творчості українського композитора М. Лисенка. Так в 7-му класі (тема: «Композиція музичного твору»), можна «запросити в гості Тараса Шевченка» (переодягнений учень зображує поета).

Урок-концерт або урок-вікторину прийнято проводити як підсумковий урок в кінці року, семестру. Концерт можна зробити для батьків у попередньо оформленому залі, для вікторини вчителю необхідно підібрати цікаві завдання та музично-дидактичні ігри, які, для різноманітності, проводять самі учні [1, с. 1 – 108].

Отже, в підготовці до нестандартних уроків, вчителю необхідно орієнтуватися на вікові особливості класу, потреби та інтереси дітей, програму з музичного мистецтва, власну уяву і фантазію та пам’ятати, що головним у проведенні будь-якого уроку є виховання і навчання.

Список використаних джерел:

  1. Букреєва Г.Б. Цікава музика-2: дидактичні ігри та вправи: 5 – 8 кл. / Г.Б.Букреєва. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2012. – 108 с.

  2. Кульневич С.В., Лакоценина Т.П. Современный урок. Часть І: Научно-практич. пособие для учителей / С.В. Кульневич, Т.П. Лакоценина. – Ростов-н/Д: Изд-во «Учитель», 2004. – 288 с.

  3. Максимюк С.П. Педагогіка: Навчальний посібник / С.П. Максимюк – К.: Кондор, 2005. – 67 с.

  4. Масол Л.М. Музичне мистецтво: підруч. для 5 кл. для загальноосвіт. навч. закл./ Л.М. Масол, Л. С. Аристова. – Харків: Сиция, 2013. – 160 с.

Keywords: art music, non-standard lesson, innovative learning.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»