Використання методів та прийомів мнемотехніки в інклюзії

Опис документу:
”Чи можна використовувати прийоми мнемотехніки , в інклюзії ?” На сьогоднішній день , це досить слушне питання ! Тож , я , вирішила детальніше зупинитися саме на ньому .А насамперед , хотіла би нагадати , що прийоми мнемотехніки , сприяють не лише розвитку па́м'яті, але впливають на всебічний розвиток особистості , на розвиток її талантів , компетентностей , наскрізних умінь , розвиток у дітей саме цих якостей має на меті Нова Українська школа .

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Я вже вкотре , переконуюся в тому , що життя - це величезна коробка пазлів . З елементів яких , ми викладаємо свою життєву картину. Яку з часом робімо яскравішою , більшою , цікавішою. А для цього підбираємо потрібні елементи - пазлики…

До своєї життєвої картини, дякуючи , вам, шановні учасники мого попереднього вебінару , я додала ще декілька пазлів...Бо саме від вас , отримала слушне питання :”Чи можна використовувати прийоми мнемотехніки , в інклюзії ?”

На сьогоднішній день , це досить слушне питання ! Тож , я , вирішила детальніше зупинитися саме на ньому .

А насамперед , хотіла би нагадати , що прийоми мнемотехніки , сприяють не лише розвитку па́м'ять, але впливають н всебічний розвиток особистості , на розвиток її талантів , компетентностей , наскрізних умінь , розвиток у дітей саме цих якостей має на меті Нова Українська школа .

І на думку одразу спадає Том Сойєр , який перетворив нудну роботу фарбування паркану , на захоплюючу гру для хлопчиків . Тобто , нам , певною мірою просто потрібно стати Томом Сойєром , й при цьому ще й навчити дітей нестандартно виконувати завдання , та розвивати творчу ініціативу учнів .

  • Як , ви розумієте поняття “інклюзивна освіта” ?

Тож , інклюзивна освіта - це напрямок розвитку загальної освіти , мета якого зробіти освіту доступною для всіх , зокрема і для дітей з особливими освітніми потребами .

Всі ми звикли говорити про дітей з порушеннями зору , слуху , про дітей з розладами аутичного спектра , а ось поведінкові порушення у дітей , ми дуже рідко співставляємо з інклюзією … Але це факт .

Свого часу мені дуже пощастило навчатися у першого вченого дифектолога Центрально - Українського регіону , кандидата педагогічних наук , доктора філософії , професора Кіровоградського педагогічного університету , КДПУ - Анатолія Йосиповича Григорьєва .

Колом його наукових інтересів була саме корекційна робота поведінкових порушень , та соціальна адаптація учнів. Він вважав , що поведінкові порушення можна розділити на два типи :

Я спробую коротенько охарактеризувати ці типи.

Якщо , психічна декомпенсація невротичного типу викликає в дитини відчуття власної неповноцінності . У дітей данного типу спостерігається ранимість , невпевненість у своїх можливостях , страхи , переживання , Що значно впливає на продуктивність навчання . Але , як показав досвід , учні данного поведінкового типу , при правильно створеному розвивальному та життєвому середовищі досить успішно адаптуються до соціуму .

То , психічна декомпенсація психопатоподібного типу проявляється у різних варіантах. Непосидючість , роздратованість , схильність до невмотивованих конфліктів , спостерігається потяг до крадіжок , сексуальних ексцесів . У дітей відсутній інтерес до навчання . Інфантильність - проявляється у веселому настрої , зі схильністю до метушні . Основний рушійний компонент - задоволення . Від завдань , що вимагають зусиль , вони відмовляються . На уроках незібрані , багато говорять . У будь якій діяльності нетерплячі , імпульсивні , увага нестійка .

Звичайно , такі діти вимагають , ще й лікарської допомоги , та й у школі потребують посиленої уваги .

Як сказав , Анатолій Йосипович , що при правильно створенному життєвому та розвивальному просторі є можливість , адаптації таких дітей до соціуму .Але , як показує мій досвід , дітей такого типу , дуже складно зорієнтувати , змотивувати , а зосередити їхню увагу майже неможливо .

І якщо з учнем , першого поведінкового типу , ми працювали в тандемі з родиною , то до кінця першого класу він не тільки успішно адаптувався , але й закінчив початкову школу з високим рівнем розвитку .

То , учень другого поведінкового типу , знаходився , м' яко кажучи , не в дуже сприятливому життєвому просторі ,мабуть тому й результати гірші , хоча паралельно зі мною працювали лікарі й психологи . Але все ж таки певних результатів було досягнуто .

Тож , у своїй практиці , я використовувала такі прийоми мнемотехніки .

Як показує практика , враження отримані дитиною від усвідомлення власної присутності та проживання певних подій , передбачають високу концентрацію уваги , інтенсивне засвоєння інформації , та допомогають працювати над корекцією поведінкових порушень . Тож , під час вивчення літер , або цифр , пропоную “оживити “ літеру , за допомогою власного тіла , намалювати , зліпити її, погратися з нею , поговорити , озвучити ...Ці образи набагато легше , швидше запам' ятовуються і залишаються у пам' яті на все життя . Паралельно , можна застосовувати різні види пам' яті :зорову , слухову , смакову ...

Тобто , літери можна “посмакувати”. Якою на смак може бути літера “А” ? “А”, має смак апельсина , ананаса , абрикоса, айви ...Головне , щоб асоціації добирали самі учні , бо деякі діти може й не куштували ананаса , тож й смак літери не відчують . Літеру можна “понюхати” . Наприклад , під час вивчення літери “Че” , у коробку можна покласти зубчик часнику й дати учням понюхати . Літеру можна “почути”. наприклад під час вивчення літери “Бе”, можна “пограти” на барабані . Учні , виконуючи певні завдання , відчувають себе важливими , й завжди в центрі уваги . На перервах та позаурочний час , я знайомила дітей з творчістю Всеволода Нестайка , найбільше їм подобалось оповідання “Пригоди в лісовій школі” , тож потім , для корекції поведінкових порушень , можна запропонувати уявити себе слухняним зайчиком - дітям другого поведінкового типу , або активним вовчиком - для першого поведінкового типу . Плюси та мінуси даного прийому , пропоную розглянути в таблиці .

Для розвитку зв' язного мовлення , розвитку образного мислення та уваги використовувала прийом “ Піраміда “ . Наприклад , пропонуємо учням скласти розповідь по темі “Дорога до школи “ , учні працюють “ланцюжком” , починаючи з першого . Він називає одне слово , наприклад “Я”, всі уявляють себе , другий учень повинен назвати слово першого учня й додати своє :”Я сьогодні”, третій учень повторює слово першого й другого учнів й додає своє :”Я сьогодні дорогою”...

На уроках математики учням під час руханки , пропоную наприклад, порахувати від 1 до 30 , при цьому числа які діляться на три або мають трійку не називають , а роблять оплеск . Давайте спробуємо разом :

Якщо , хтось,з якихось причин допустився помилки , рахунок починаємо спочатку від учня який помилився .

Лорд Честерфілд, колись сказав : “Освіта здобувається читанням книг , але інша , більш важлива освіта - знання світу - здобувається читанням людей!” , а щоб оволодіти мистецтвом “читання людей”, потрібно познайомити дитину з абеткою емоцій , допоможе це зробити прийом мнемотехніки “Піктограма емоцій”, яка навчить проявляти та керувати своїми емоціями , розуміти , що думають інші про виражену ним емоцію , навчать дитину , як себе поводити , коли нею оволодіває та чи інша емоція.Отже , у роботі з цим прийомом , я використовувала “Буквар емоцій” Тетяни Миколаївни Цидзіної , в якому послідовно , доступно , викладені теми , які допоможуть розвинути життєві компетентності дітей . З самим прийомом “ Піктограма емоцій” , я ознайомлю вас у наступній статті.

А на останок хотіла б згадати про ще один прийом мнемотехніки “Практичне застосування”. Усім відома піраміда засвоєння знань , відповідно до якої лекція засвоюється на 5% , читання-10%, аудіо та відео демонстрації -20%, групове обговорення -50%, практичне застосування - 75%, навчання інших - 90%.

Саме тому найефективнішими формами навчання є практичне застосування засвоєної інформації , а ще кращою формою є навчання інших. Тому створення ситуації , де учень спробує себе у ролі вчителя дуже ефективне . А створивши ситуацію успіху для дитини , ви ви тим самим , вмотивуєте її , й самі, на хвилинку, побудете у ролі Тома Сойєра й отримаєте неабияке задоволення ...

  • 01.11.2018
  • Педагогіка
  • Дошкільнята, 1 Клас, 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас, 5 Клас, 6 Клас, 7 Клас, 8 Клас
  • Стаття
  • 398
  • 0
  • 5
  • Стежити

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток ключових компетентностей педагога Нової української школи в умовах безперервної освіти»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.