«Використання інформаційно-комунікаційних технологій в корекційно-розвиваючій роботі вчителя-логопеда»

Опис документу:
Представлена стаття буде корисною вчителям-логопедам та дефектологам дошкільних закладів, що використовують або збираються використовувати в своїй роботі ІКТ. Переваги використання ІКТ, вимоги до планування та проведення занять, напрямки корекційної роботи та дотримання певних умов для збереження здоров'я дитини освітлені в цій роботі.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

«Використання інформаційно-комунікаційних технологій

в корекційно-розвиваючій роботі вчителя-логопеда»

Логопеди-практики, обстежуючи дітей з порушеннями мовлення, останні п’ять років спостерігають цікаву особливість: діти, не знаючи кольорів, форм, часових понять, слабо орієнтуючись в навколишньому просторі, вільно спілкуються про комп’ютерні ігри, програми та розважальні сайти. Я б назвала це «хворобою» XXI століття.

Комп’ютер вже давно став звичайним явищем у нашому житті. Інтерес дітей до комп’ютера надзвичайно великий, і справа дорослих обернути його в корисне русло. Комп'ютерні технології дозволяють нам створювати і використовувати на заняттях мультимедійні презентації, ігрові вправи та завдання з урахуванням віку, індивідуальних особливостей та освітніх потреб кожної дитини.

У яких випадках доцільно включити в структуру заняття роботу з комп'ютером, вирішує сам педагог. І це залежатиме від поставлених корекційних і освітніх цілей і завдань, а також від індивідуальних особливостей, можливостей, потреб і стану здоров'я дитини. При такому підході комп'ютер виступає як допоміжний засіб навчання, що підвищує ефективність педагогічного процесу.

Які переваги використання ІКТ в корекційній роботі вчителя-логопеда? Це є: інформаційна ємкість, компактність, доступність, наочність, емоційна привабливість, мобільність, багатофункціональність, що в процесі навчання веде до позитивних результатів. Причому, комп'ютер не замінює роботу педагога, а доповнює її та робить більш ефективною.

Застосовуючи комп’ютер у процесі навчання, слід дотримуватися загальних принципів при плануванні та проведенні занять з використанням ІКТ:

  • Принцип адаптивності: використання комп’ютера потрібно пристосовувати до індивідуальних особливостей дитини;

  • Принцип керованості: у будь-який момент педагог повинен мати можливість скорегувати процес навчання;

  • Принцип інтерактивності: навчання повинно мати характер діалогу;

  • Принцип оптимальності поєднання індивідуальної та групової роботи;

  • Принцип комфортності: підтримання стану психологічного комфорту дитини при спілкуванні з комп’ютером.

Напрямки корекційної роботи при використанні комп’ютерних технологій:

  • Розвиток загальної моторики: дитина вчиться імітувати різноманітні рухи і вправи, наслідуючи персонажів на екрані.

  • Розвиток дрібної моторики: робота з клавіатурою та мишкою сприяє покращенню координації та спритності рухів пальців рук.

  • Розвиток психічних процесів:

  • Увага: яскраві різноманітні малюнки сприяють розвитку довільної уваги, а їх зміна дозволяє подовжити тривалість її концентрації. Завдяки послідовній появі зображень на екрані, діти мають можливість виконувати вправи більш уважно і в повному обсязі.

  • Сприймання: можливості комп’ютера виокремлювати деталі та синтезувати їх в одне ціле дозволяє розвивати сприймання від фрагментарного до цілісного.

  • Мислення: різноманітні комп’ютерні дидактично-розвивальні ігри та вправи дають можливість формувати процеси класифікації, узагальнення, порівняння, встановлення логічних та причинно-наслідкових зв’язків.

  • Пам'ять: багаторазове повторення завдань та вправ не тільки прискорює запам'ятовування, але і робить його осмисленим і довготривалим.

  • Розвиток мовлення: комп’ютер – помічник вчителя-логопеда на різних етапах роботи над звуками. При постановці звуків можливе використання малюнків-символів, профілів артикуляції, зразка звучання. А в період автоматизації перетворює тривалий, нецікавий процес в захопливу гру. Використання яскравих різноманітних сюжетних малюнків за лексичними темами допомагає в роботі над формуванням фразового та зв’язного мовлення. Спілкування з комп'ютером стає для дитини в деякому роді знеособленим і дитина не відчуває страху, вчиться довіряти співрозмовнику. Крім того, комп'ютерні вправи дозволяють моделювати різні ситуації спілкування і повторювати діалог з тим же партнером необхідну для дитини кількість разів, що в реальному житті є ускладненим. Також, «комп’ютерний» співрозмовник є дуже привабливим для дітей, що забезпечує мотивацію вступу в контакт з партнером по спілкуванню.

  • Формування самоконтролю: завдяки використанню ІКТ дитина підпорядковує свої дії поставленій меті, вчиться контролювати свою діяльність. Діти отримують схвалення не тільки від логопеда, але і з боку комп'ютера у вигляді картинок-призів, які супроводжуються звуковим оформленням.

  • Стимуляція пізнавальної активності та працездатності: систематично використовуючи ІКТ на заняттях, можна побачити живий інтерес дошкільників до комп’ютерних ігор та учбових завдань. Використання красивих картинок, елементів анімації і сюрпризних моментів дозволяє зацікавити дітей, допомагає урізноманітнити корекційний процес, робить його виразним.

Працюючи з компютером важливо подбати про зниження до мінімуму його негативного впливу на дітей. При розробці індивідуальних програм корекції та проведенні занять із застосуванням комп'ютерних ігор, необхідно враховувати санітарно-гігієнічні вимоги і використовувати здоров’я-зберігаючі технології.

Заняття з використанням комп'ютера слід проводити фрагментарно, при цьому обов'язковим є дотримання наступних умов для збереження здоров'я дитини :

- використання нових моделей комп'ютера;

- робота з комп'ютером на одному занятті впродовж короткого часу (5-10 хв.) і не більше двох разів на тиждень;

- проведення гімнастики для очей;

- включення в заняття ігор, спрямованих на профілактику порушень зору і розвиток зорово-просторових уявлень.

Використання комп’ютерних технологій в корекційній практиці вчителя-логопеда призводить до необхідності навчання батьків грамотно використовувати комп'ютер вдома при закріпленні вивченого з дітьми, з дотриманням гігієнічних норм.

У своїй практиці використовую комп’ютер на заняттях з дітьми, починаючи з середньої групи. На допомогу приходять різноманітні аудіо- та відеомоменти. Для полегшення роботи над засвоєнням лексичних тем, поширення словникового запасу дошкільників розробила серію комп’ютерних дидактичних ігор на узагальнення, виключення четвертого зайвого, аналіз предметів, словотворення та словозміну. А для старшої вікової групи – ігри, що допомагають в розвитку фонематичного слуху (визнач звук в слові, його місце, наявність), автоматизації поставлених звуків та засвоєння елементів грамоти (образ букви, злиття в склади, читання простих слів).

Сучасні технології допомагають дітям з важкими розладами мовлення почати говорити. Минулого року з ініціативи батьків та з допомогою благодійного фонду «Помагаєм», ПАТ ДМКД придбало для нас програмне забезпечення «Живий звук», яке було розроблене НВП Вабос, м. Київ. Ця програма спрямована на роботу з глухими та слабочуючими дітьми, а також її використовують для роботи з дітьми, що не говорять. В своїй роботі з дітьми, що мають вади психічного розвитку та тяжкі порушення мови, я беру такі завдання, що дозволяють перш за все утримати увагу дітей на розвиваючих вправах. В цьому допомагає яскрава анімація, що реагує на голос. Спеціальні вправи дозволяють регулювати силу голосу дитини, відкоригувати вимову звуків та слів. Наприклад, чим голосніше та довше дитина вимовляє певний звук, тим яскравіше на екрані засвічується сонце, сильніше б’є вода у фонтані, з’являються різноманітні тварини. Особливістю та значною перевагою цієї програми є можливість запису голосу логопеда, вихованця та їх слухового та зорового порівняння завдяки наявності графічної візуалізації. Це дає змогу успішно здійснювати формування та автоматизацію звуковимови, прищеплення навичок самоконтролю.

Практика показує, що використання ІКТ у роботі вчителя-логопеда дає можливість подивитися на свою роботу з нових позицій, переосмислити методичні прийоми, збагатити свої знання та вміння, покращити динаміку розвитку навичок правильного мовлення в дітей і всього корекційно-освітнього процесу в цілому.

Таким чином, можна зробити висновок, що комп'ютер – це один з шляхів до всебічного розвитку дитини та вдосконалення всього педагогічного процесу в цілому. Однак слід пам’ятати, що замінити живе спілкування педагога з дитиною інформаційно-комунікаційні технології не можуть і не повинні, навіть зважаючи на їхній величезний позитивний потенціал.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Основи комунікативної компетентності молодшого школяра. Практичні матеріали»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.