Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
Тема уроку. Військове мистецтво, традиції та побут
українського козацтва
Мета уроку:
- дати характеристику особливостям військово-політичної організації козацтва;
- охарактеризувати звичаї козаків;
- удосконалювати навички учнів у виокремленні потрібної інформації із джерела;
- розвивати спостережливість, уміння аналізувати відео та текстові історичні джерела, робити висновки, узагальнення й порівняння;
- виховувати повагу до історії України, шанобливе ставлення до звичаїв та традицій українського народу;
- прищеплювати почуття патріотизму та гордості за Батьківщину.
Тип уроку – практична робота (з використанням ІКТ).
Форма проведення уроку – урок – заочна подорож
Очікувані результати:
1.описувати побут та звичаї козаків;
2.визначати особливості військово-політичної організації козацтва;
3.удосконалити навички роботи з джерелами інформації, робити висновки, узагальнення, вміння будувати розповідь.
Обладнання: підручник «Історія України. 8 клас» О. В. Гісем, О.О.Мартинюк видавництво «Ранок», 2016; відеоматеріал; мультимедійний проектор; мапа Запорізьких Січей, ілюстративний матеріал; тести.
Хід уроку
І.Організаційний момент
1. Створення ситуації успіху
- Сьогодні до нас на урок завітали гості – вчителі історії з усіх шкіл міста. Привітайтеся з ними.
- Я сподіваюсь на нашу з вами плідну співпрацю
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
У кожного народу є свої святині, свої легендарні явища. У греків є відважні 300 спартанців, а в українського народу є своє національне явище – українське козацтво Запорозька Січ. Це про неї М. Гоголь писав: «Так ось вона, Січ! Ось воно те гніздо, звідкіля вилітають усі ті горді, як орли, і дужі, як леви. Ось звідки розливається козацька воля по всій Україні». А ми з вами живемо на цій землі і повинні знати про славних запорожців. З цією метою ми вирушаємо в козацький похід, мандрівку на Запоріжжя разом із славними героями – козаками і станемо свідками тих далеких подій, що складали історію нашої славної України.
ІІІ.Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів
На сьогоднішньому уроці ми з вами продовжимо розмову про козаків, охарактеризувавши їхні звичаї, побут та військове мистецтво.
ІV. Основна частина
Слово вчителя
Одним із найславетніших періодів в історії України була козацька доба.
Козацтву як символу української історії, виразнику її національного духу присвячено чимало наукових праць та популярної літератури.
Я підготувала для вас виставку книжок, в яких ви можете знайти багато цікавих фактів про Козацьку Добу в історії України. Всі ці книжки можна знайти в нашій шкільній бібліотеці.
В чому секрет успіху козаків? Яким був їх побут? Як вирішували справи? На ці питання ми зможемо відповісти переглянувши відеофрагмент.
4.Перегляд відео «Українське козацтво»
5.Бесіда-обговорення переглянутого
В чому секрет успіху козаків? (фізична досконалість, кодекс честі та доблесне керівництво)
Яким чином новачків ознайомлювали з правилами поведінки на Січі? (їх передавали усно)
Як вирішували справи на Січі? (загальним голосуванням)
Якою була головна вимога до козаків? (тримати себе в бездоганній фізичній формі)
Як пояснювали новачкам фізичний мінімум? (на коні реп’яхом сидіти, шаблею рубати, з рушниці гострозоро стріляти)
Які змагання козаки влаштовували щовесни? (змагання з веслування)
З ким італійський мандрівник порівнював козаків? (зі спартанцями)
Сценка «Посвята в козаки»
Як приймали новачків на Січ ми з вами дізнаємось, коли переглянемо сценку, яку підготували учні.
Бесіда-обговорення переглянутого
- Які вимоги висували до бажаючих стати козаком?(Мова – українська, віра – православна)
- Яким чином козаки отримували свої прізвиська?(за зовнішніми ознаками або основними вміннями)
- Як ви вважаєте чому новачки не записувалися під власним прізвищем? (щоб пан не знайшов)
- Які ще якості повинен був мати козак?
Відповіді учнів:
Щоб стати справжнім козаком, слід було пройти дуже нелегку школу навчання й скласти суворі іспити, які витримували не всі, тож не всі й ставали козаками.
Новачок, незалежно від віку, приймався спочатку в «молодики». Молодик сім років учився фехтувати, влучно стріляти, «реп'яхом» на коні сидіти, виконувати гопак, який колись був не танцем, а різновидом бойового мистецтва, що полягав у вмінні вести бій найперше ногами з багатьма суперниками.
Козак мав бути не тільки неперевершеним воїном, а й так само добре знати грамоту, основи астрономії, медицини. Більш талановиті навчалися ще й основам дипломатії, вивчали іноземні мови, оскільки у невтомній боротьбі доводилося бувати у різних країнах.
Кепський той козак, який не вмів грати бодай би на одному народному інструменті, чи не вмів би співати й танцювати.
Лише після успішного навчання майбутній козак допускався до іспиту на звання запорожця.
6.Робота з джерелом: підручник «Історія України. 8 клас»
О. В. Гісем, О.О.Мартинюк видавництво «Ранок» с. 74 - 75 (4 хв)
7. Перегляд відео «Вогнем і мечем» (уривок)
Тактику ведення бою козаками яскраво зображено у фільмі польського режисера Єжи Гофмана «Вогнем і мечем». Тож я пропоную вам переглянути фрагмент даного фільму.
8. Метод «Чиста дошка»
- Як організовували воєнний похід козаки?
- Яку тактику застосовували козаки на полі бою?
- Чим козацька стратегія відрізнялася від західноєвропейської?
9. Слово вчителя
Потрапляючи на Січ, козак одразу скеровувався на навчання. Козаки мали вміти читати, писати, грати на музичних інструментах і танцювати. Останнє здається дивним, але це тільки на перший погляд. Зараз ми з вами переглянемо відео і ви зрозумієте, для чого козаку потрібно було вміти танцювати.
10. Перегляд відео «Український гопак»
11. Бесіда-обговорення переглянутого
- Що відпрацьовували козаки під час танцю? (основні бойові елементи, швидкість)
- Скільки рівнів майстерності необхідно пройти щоб навчитися цього танцю? (сім)
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Тест
- Зараз я пропоную вам виконати тестові завдання в зошиті.
VІ. Підведення підсумків уроку, рефлексія
Козаки мали ще одну традицію: «Перед походом вони вживали варенуху щоб уберегтися від хвороб». Цей напій мав цілющі властивості, надавав сили і здоров’я козакам, а ще він допомагав при застуді.
Учениці 8 класу приготували цей напій.
Тож, я пропоную вам пригоститися варенухою. Смачного!
(учні і гості уроку пригощаються варенухою)
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»