Військове мистецтво, традиції та побут українського козацтва

Опис документу:
Військове мистецтво, традиції та побут українського козацтва

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема уроку. Військове мистецтво, традиції та побут

українського козацтва

Мета уроку:

- дати характеристику особливостям військово-політичної організації козацтва;

- охарактеризувати звичаї козаків;

- удосконалювати навички учнів у виокремленні потрібної інформації із джерела;

- розвивати спостережливість, уміння аналізувати відео та текстові історичні джерела, робити висновки, узагальнення й порівняння;

- виховувати повагу до історії України, шанобливе ставлення до звичаїв та традицій українського народу;

- прищеплювати почуття патріотизму та гордості за Батьківщину.

Тип уроку – практична робота (з використанням ІКТ).

Форма проведення уроку – урок – заочна подорож

Очікувані результати:

1.описувати побут та звичаї козаків;

2.визначати особливості військово-політичної організації козацтва;

3.удосконалити навички роботи з джерелами інформації, робити висновки, узагальнення, вміння будувати розповідь.

Обладнання: підручник «Історія України. 8 клас» О. В. Гісем, О.О.Мартинюк видавництво «Ранок», 2016; відеоматеріал; мультимедійний проектор; мапа Запорізьких Січей, ілюстративний матеріал; тести.

Хід уроку

І.Організаційний момент

1. Створення ситуації успіху

- Сьогодні до нас на урок завітали гості – вчителі історії з усіх шкіл міста. Привітайтеся з ними.

- Я сподіваюсь на нашу з вами плідну співпрацю

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

У кожного народу є свої святині, свої легендарні явища. У греків є відважні 300 спартанців, а в українського народу є своє національне явище – українське козацтво Запорозька Січ. Це про неї М. Гоголь писав: «Так ось вона, Січ! Ось воно те гніздо, звідкіля вилітають усі ті горді, як орли, і дужі, як леви. Ось звідки розливається козацька воля по всій Україні». А ми з вами живемо на цій землі і повинні знати про славних запорожців. З цією метою ми вирушаємо в козацький похід, мандрівку на Запоріжжя разом із славними героями – козаками і станемо свідками тих далеких подій, що складали історію нашої славної України.

ІІІ.Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів

На сьогоднішньому уроці ми з вами продовжимо розмову про козаків, охарактеризувавши їхні звичаї, побут та військове мистецтво.

ІV. Основна частина

  1. Слово вчителя

Одним із найславетніших періодів в історії України була козацька доба.

Козацтву як символу української історії, виразнику її національного духу присвячено чимало наукових праць та популярної літератури.

Я підготувала для вас виставку книжок, в яких ви можете знайти багато цікавих фактів про Козацьку Добу в історії України. Всі ці книжки можна знайти в нашій шкільній бібліотеці.

В чому секрет успіху козаків? Яким був їх побут? Як вирішували справи? На ці питання ми зможемо відповісти переглянувши відеофрагмент.

4.Перегляд відео «Українське козацтво»

5.Бесіда-обговорення переглянутого

  • В чому секрет успіху козаків? (фізична досконалість, кодекс честі та доблесне керівництво)

  • Яким чином новачків ознайомлювали з правилами поведінки на Січі? (їх передавали усно)

  • Як вирішували справи на Січі? (загальним голосуванням)

  • Якою була головна вимога до козаків? (тримати себе в бездоганній фізичній формі)

  • Як пояснювали новачкам фізичний мінімум? (на коні реп’яхом сидіти, шаблею рубати, з рушниці гострозоро стріляти)

  • Які змагання козаки влаштовували щовесни? (змагання з веслування)

  • З ким італійський мандрівник порівнював козаків? (зі спартанцями)

  1. Сценка «Посвята в козаки»

  • Як приймали новачків на Січ ми з вами дізнаємось, коли переглянемо сценку, яку підготували учні.

  1. Бесіда-обговорення переглянутого

- Які вимоги висували до бажаючих стати козаком?(Мова – українська, віра – православна)

- Яким чином козаки отримували свої прізвиська?(за зовнішніми ознаками або основними вміннями)

- Як ви вважаєте чому новачки не записувалися під власним прізвищем? (щоб пан не знайшов)

- Які ще якості повинен був мати козак?

Відповіді учнів:

Щоб стати справжнім козаком, слід було пройти дуже нелегку школу навчання й скласти суворі іспити, які витримували не всі, тож не всі й ставали козаками.

Новачок, незалежно від віку, приймався спочатку в «молодики». Молодик сім років учився фехтувати, влучно стріляти, «реп'яхом» на коні сидіти, виконувати гопак, який колись був не танцем, а різновидом бойового мистецтва, що полягав у вмінні вести бій найперше ногами з багатьма суперниками.

Козак мав бути не тільки неперевершеним воїном, а й так само добре знати грамоту, основи астрономії, медицини. Більш талановиті навчалися ще й основам дипломатії, вивчали іноземні мови, оскільки у невтомній боротьбі доводилося бувати у різних країнах. 

Кепський той козак, який не вмів грати бодай би на одному народному інструменті, чи не вмів би співати й танцювати. 

Лише після успішного навчання майбутній козак допускався до іспиту на звання запорожця.

6.Робота з джерелом: підручник «Історія України. 8 клас»

О. В. Гісем, О.О.Мартинюк видавництво «Ранок» с. 74 - 75 (4 хв)

7. Перегляд відео «Вогнем і мечем» (уривок)

Тактику ведення бою козаками яскраво зображено у фільмі польського режисера Єжи Гофмана «Вогнем і мечем». Тож я пропоную вам переглянути фрагмент даного фільму.

8. Метод «Чиста дошка»

- Як організовували воєнний похід козаки?

- Яку тактику застосовували козаки на полі бою?

- Чим козацька стратегія відрізнялася від західноєвропейської?

9. Слово вчителя

Потрапляючи на Січ, козак одразу скеровувався на навчання. Козаки мали вміти читати, писати, грати на музичних інструментах і танцювати. Останнє здається дивним, але це тільки на перший погляд. Зараз ми з вами переглянемо відео і ви зрозумієте, для чого козаку потрібно було вміти танцювати.

10. Перегляд відео «Український гопак»

11. Бесіда-обговорення переглянутого

- Що відпрацьовували козаки під час танцю? (основні бойові елементи, швидкість)

- Скільки рівнів майстерності необхідно пройти щоб навчитися цього танцю? (сім)

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Тест

- Зараз я пропоную вам виконати тестові завдання в зошиті.

VІ. Підведення підсумків уроку, рефлексія

Козаки мали ще одну традицію: «Перед походом вони вживали варенуху щоб уберегтися від хвороб». Цей напій мав цілющі властивості, надавав сили і здоров’я козакам, а ще він допомагав при застуді.

Учениці 8 класу приготували цей напій.

Тож, я пропоную вам пригоститися варенухою. Смачного!

(учні і гості уроку пригощаються варенухою)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
4
міс.
0
1
дн.
1
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!