ВІД ПРОСТОГО ДО СКЛАДНОГО: ВИКОРИСТАННЯ МНЕМОТЕХНІК В НАВЧАННІ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Опис документу:
Характерною властивістю психічних процесів дітей з порушеннями розумового розвитку, є те, що вони повільно сприймають інформацію та погано її запам’ятовують. Дошкільники з ООП можуть відображати в грі тільки те, що їм добре знайомо, тому для розвитку гри необхідно збагачувати їх життєвий досвід. Це можна робити різними способами

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тетяна Гончарук,

вчитель-дефектолог Кам’янець-Подільського закладу дошкільної освіти №3

компенсуючого типу

ВІД ПРОСТОГО ДО СКЛАДНОГО: ВИКОРИСТАННЯ МНЕМОТЕХНІК В НАВЧАННІ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

«Навчайте дитину яким-небудь невідомим йому словам -

вона буде довго і марно мучитися,

але звяжіть двадцять таких слів з картинками,

і вона їх засвоїть на льоту».

К. Д. Ушинський

Вислів відомого педагога досить слушний у випадку навчання дітей з особливими освітніми потребами. Кожен творчий педагог завжди шукає ті форми організації освітнього процесу, які є ефективними саме для тих дітей, із якими він працює зараз. Безперечно, цей пошук сприяє розробці та впровадженню у практику роботи інноваційних технологій, які є гвинтиками у досить складному механізмі, який носить назву «освітній процес». Надбання світового педагогічного досвіду, досягнення вітчизняної науки, а також досвід поколінь є підґрунтям інноваційної діяльності педагога [2, с. 5-7].

Характерною властивістю психічних процесів дітей з порушеннями розумового розвитку, є те, що вони повільно сприймають інформацію та погано її запам’ятовують. Дошкільники з ООП можуть відображати в грі тільки те, що їм добре знайомо, тому для розвитку гри необхідно збагачувати їх життєвий досвід. Це можна робити різними способами [3.c.65-69].

Одним із способів розвитку пам’яті та мислення дітей під час корекційної роботи є використання мнемотехнік.

Мнемотехніка ‒ це сукупність прийомів та способів, які спрощують запам’ятовування і збільшують обсяг пам’яті завдяки упорядкуванню інформації у вигляді комплексних візуальних образів. Застосовується мнемотехніка в якості результативного методу сприймання та запам’ятовування інформації. Дана методика допомагає коригувати процес запам’ятовування, сприймання, розвитку мовлення, сприяє розвитку наочно-образного мислення, уваги.

Використання прийомів мнемотехніки спрямоване на створення асоціативних зв’язків.

Існують загальновідомі прийоми мнемотехніки:

  • мнемоквадрати (картки);

  • мнемодоріжки (2-4 картки);

  • мнемосхеми, мнемотаблиці (6-8 карток);

  • мнемоколажі;

  • схеми-моделі.

Мнемотехніки для дітей подаються у вигляді гри, і використовуються педагогами на заняттях та під час режимних моментів. Мнемотехніку можна використовувати практично у всіх видах діяльності, оскільки вона багатофункціональна.

У роботі з дітьми 1-2 року навчання застосовуємо мнемоквадрати. Мнемоквадрати ‒ це чіткі, яскраві, окремі зображення, які можуть позначати слово, словосполучення, характеристику предмета чи спосіб дії. Далі, коли діти звикають до застосування мнемоквадратів, пропонуємо дитині мнемо доріжку із 2-4 карток. Подорожуючи мнемодоріжкою, діти навчаються виконувати чітку послідовність дій, а також складати просте речення, опис, розповідь.

Для дітей 4 року навчання застосовуємо мнемотаблиці. Мнемотаблиці ‒ це послідовні графічні замальовки віршів, оповідань або дій.

Зазвичай процес запам’ятовування відбувається цілеспрямовано, коли інформація та асоціативний матеріал потрапляє в поле зору дитини і привертає її увагу. Інформація, яка потрапила дитині в поле зору «наповнюється» асоціативними зв’язками й закріплюється в пам’яті. Якщо ж інформація подається без підкріплення, то на результат розраховувати не варто.

Етапи роботи з мнемотаблицями:

  • назва та розглядання картинки;

  • перекодування інформації, абстрактних символів в образи;

  • послідовний опис чи дія за картинками (відбувається відпрацювання методу запам’ятовування);

  • замальовка мнемотаблиць дітьми (у старших групах).

Дуже важливо правильно підібрати зображення, воно має бути зрозуміле і не викликати у дитини негативних асоціацій. Не слід також перевантажувати дітей.

Найбільш наочний приклад даної техніки, це картинка на шафі чи стільчику в дитячому садку. Запам’ятовуючи картинку, дитина з легкістю візьме саме свій стілець чи рушник на вішалці, над якою розташована та сама картинка.

На заняттях з розвитку мовлення педагогами використовуються мнемотаблиці та мнемосхеми для вивчення віршів, складання опису за лексичними темами, що вивчаються. Мнемотаблиця для розвитку зв’язного мовлення, являє собою схему, яка передає інформацію і виступає в якості наочного матеріалу для формування зв’язного мовлення у дітей [4,с.102-115].

Використання мнемотаблиць дозволяє успішно працювати над формуванням зв’язного мовлення, збільшенням словникового запасу, розширення кругозору та пізнавальної сфери дітей. Педагог використовує мнемотаблицю, на якій зображено декілька знайомих предметів чи дій, називаючи їх дитина робить опис, складає розповідь. Вірші, також краще вивчити з мнемотаблицею, де кожному рядку вірша відповідає своє зображення.

Основні переваги мнемотехнік перед іншими техніками мовленнєвого розвитку:

  • сприяють кращому розвитку зорової та слухової пам’яті, сприймання, уяви;

  • широко використовуються для розвитку у дітей навичок переказу казок, оповідань, вивчення віршів, загадок;

  • сприяють розвитку зв’язного та діалогічного мовлення.

При роботі з цією технікою необхідно дотримуватися певних правил:

  1. Заняття мають проходити за принципом ‒ від простого до складного, починаючи від мнемоквадратів і поступово переходити до мнемотаблиць, мнемосхем.

  2. Таблиці і схеми мають бути кольоровими.

  3. Таблиця має містити 6-8 карток.

  4. Не застосовувати понад дві мнемосхеми в день.

  5. Повторний розгляд можливий тільки за бажанням дитини.

Регулярне застосування даної техніки допоможе збагатити словниковий запас дитини, навчить вибудовувати логічні ланцюжки, дозволить дитині систематизувати свій безпосередній досвід. Як результат, формує позитивне ставлення до навчання та сприяє підвищенню ефективності роботи педагога.

Список використаних джерел

1. Калуська Л.В., Отрощенко М.В. Інновації в довкіллі. Програми, технології, проекти, ідеї, досвід : посібник на допомогу дошкільним працівникам. Мандрівець, 2010

2. Крутій К.В. Інноваційна діяльність у сучасному ДНЗ: методичні аспекти // Дошкільне виховання , 2007. №5. С. 5-7

3. Кулеша Е. Засвоєння предметних дій розумово відсталими дітьми // Дефектологія. 2012. №3 С.65-69

4. Омельченко С. Л. Використання прийомів мнемотехніки у розвитку зв’язного мовлення//Логопед. М., 2008. №4. С. 102-115.

5. Полянська Т. Б. Використання методу мнемотехніки в навчанні зв’язного мовлення дітей дошкільного віку. С-П. Дитинство. Прес, 2010. С.234

6. Поташко І. А. Використання мнемотаблиць в розвитку первинних природно- наукових уявлень у дошкільнят. //Дошкільна педагогіка. М, 2006.№7.С. 18-22.

7. Рогов Е.І. Психологія пізнання. М.: Владос, 1998. С. 238

8. Ткаченко Т.А. Спеціальні символи в підготовці дітей 4 років до навчання грамоті. М.: Гном, 2000. С. 48

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»