Від пальчикової гімнастики до пальчикового театру

Опис документу:
На основі практики ми дійшли висновку, що розвиток мовлення у дітей з особливими потребами тісно пов’язаний з розвитком їхніх рухів, в основі яких важливе місце посідає сформованість дрібної моторики рук. Так, помічено, що діти які швидко повторюють за вчителем за його рухи пальцями, добре й розмовляють

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Від пальчикової гімнастики до пальчикового театру

На основі практики ми дійшли висновку, що розвиток мовлення у дітей з особливими потребами тісно пов’язаний з розвитком їхніх рухів, в основі яких важливе місце посідає сформованість дрібної моторики рук. Так, помічено, що діти які швидко повторюють за вчителем за його рухи пальцями, добре й розмовляють. І навпаки, якщо діти не розмовляють, або розмовляють погано, то й пальці у них напружені, згинаються і розгинаються тільки всі разом, або ж мляві й не виконують окремих рухів.

Практикували на заняттях і в повсякденній роботі так званий пальчиковий театр: п’яти-десяти хвилин протягом дня цілком досить, щоб стимулювати мовну активність дитини. Ось які вправи і забавлянки ми пропонували своїм особливим діткам .

Перший цикл

«Долоні на столі»- на рахунок «один,два» розчепірити пальці, потім звести до купи .

«Долоня, кулак, ребро»- на рахунок «один,два,три» послідовно виконувати зазначені рухи.

«Пальчики вітаються» - на рахунок «один,два, три, чотири, п’ять» по черзі з’єднувати пальці обох рук: великий з великим, вказівний із вказівним, і т.д.

«Чоловічок» - вказівний та середній пальці правої, а потім лівої руки «бігають» по столі.

«Біг наввипередки» - рухи попередньої вправи виконують обидві руки водночас.

Забавлянка «Пальчик-пальчик»:

- пальчик , пальчик, що робив? - з оцим пальчиком я кашу їв

- з оцим братком у ліс ходив, - з оцим братком виводив слів

- оцим братком я борщ варив

Промовляючи слова, послідовно торкайтесь кінчиком великого пальця кінчиків інших пальців, починаючи з вказівного.

Другий цикл

«Коза» - витягнути вказівний палець та мізинець правої руки, потім – лівої.

«Козенята»- рухи такі самі, але вже обома руками, з’єднуючи їх.

«Зайці» - витягнути в гору вказівний та середній пальці, а великий, безіменний та мізинець стулить.

«Дерева» - підняти вгору обидві руки долонями до себе, широко розвівши пальці.

Забавлянки «Білка»:

Їде білка своїм возом.

Каже:- я підвести можу

Лисичку – сестричку,

Горобчика,синичку

Ведмедя товстоп’ятого

Ще й зайчика вухатого

Вчитель і діти пальцями лівої руки згинають по черзі пальці првої руки, починаючи з великого пальця.

Третій цикл

«Прапорці» - великий палець витягнути в гору, решту пальців стулити й випростати.

«Пташки»- великий палець по черзі з’єднувати з іншими.

«Гніздечко» - стиснувши пальці обох рук, з’єднати їх у вигляді чашки.

«Квітка» - рух такий самий, але вже з розведеними пльцями.

«Корінці рослини» - притиснути долоні одну до одної пальцями до низу.

Забавлянка «Цей ось пальчик»:

Цей ось пальчик-мій дідусь,

Цей ось пальчик- мій татусь,

Цей ось пальчик-моя баба,

Цей ось пальчик-моя мама,

Цей ось пальчик-я.

Ось і вся моя сім’я.

Стиснувши пальці лівої руки в кулачок, діти слухають забавлянки і по черзі розгинають пальці, починають з великого.

Четвертий цикл

«Бджола» - вказівним пальцем правої, потім лівої руки робити колові рухи.

«Бджоли» - такі самі рухи, але вже обома руками.

«Човен» - пальці обох рук стиснути, спрямувавши їх уперед, з’єднати долоні й злегка розгорнути.

«Сонячні промені» - схрестивши пальці, підняти руки вгору й розвести пальці.

«Пасажири в автобусі» - схрестити пальці обох рук і повернути долоні зовнішнім боком до підлоги, великі пальці рук витягнути в гору.

Забавлянки «Цей ось пальчик»:

Цей ось пальчик спочивач,

Цей ось пальчик задрімав,

Цей ось пальчик в ліжко ліг ,

Цей ось пальчик раптом плиг.

Тихше, пальчик, не стрибай,

Братикам поспати дай.

Встали пальчики. Ура!

В школу нам іти пора.

Піднести ліву руку долонею до себе, а правою рукою відповідно до тексту по черзі згинати пальці, починаючи з мізинця на останні два рядки вихователь і діти розгинають усі пальці.

П’ятий цикл

«Замок» - на рахунок «один» стулити долоні, на «два» – з’єднати в замок.

«Лисичка і зайці» - лисичка скрадається: всі пальці повільно «крокують» по столу в перед; заєць тікає: пальці швидко рухаються назад.

«Павук» - зігнути пальці повільно рухаються по столу.

«Метелик» - з’єднавши долоні зовнішнім боком, швидко ворушити щільно стиснутими пальцями: «метелик трипоче крильцями».

Забавлянка «нумо, братця, до роботи»:

Нумо, братця, до роботи!

Покажіть свю охоту:

Більшому рубати дрова,

А тобі вогонь розкласти,

А тобі носити воду,

А тобі варити кашу.

А маленькому співати

Та ще й гарно танцювати,

Братців рідних забавляти.

Вчитель і діти, звертаючись до правої руки, стиснути в кулак, по черзі розгинаючи всі пальці.

Шостий цикл

«Двоє розмовляють» - стиснути руки в кулак, великі пальці витягнути в гору й зблизит.

«Стіл» - праву руку стиснути в кулак, на неї горизонтально покласти ліву долоню.

«Крісло»- праву руку стиснути в кулак, а ліву вертикально прикрасти до неї.

«Ворота» - з’ єднати кінчики середнього та безіменного пальців обох рук, великі пальці підняти в гору або сховати в середину.

«Лист» - підняти долоні вгору внутрішнім боком одна до одної, зігнути пальці горизонтально й з’єднати кінчики середнього та безіменного пальців обох рук.

Потішка «Погреби»:

Раз,два, три, чотири, п’ять,

Ми йдемо гриби шукати,

Цей ось пальчик в ліс пішов,

Цей ось пальчик гриб знайшов,

Цей ось пальчик раду дав,

Цей ось пальчик зготував,

Цей ось пальчик гарно з’їв,

І від цього потовстів.

По черзі згинати пальці, починаючи з мізинця.

Сьомий цикл

«Ромашка» - з’єднавши обидві руки низом долонь, розчепірити пальці.

«Тюльпан» - напівзігнуті пальці обох рук з’єднати, утворивши голівку квітки. На рахунок «один,два» згинати і рогинати п’ясти

Забавлянка «Червонесенькі квіти»:

Червонесенькі квітки

Розтулили пелюстки,

Вітер легко дише -

Квітоньки колише.

Червонесенькі квітки

Постуляли пелюстки,

Тихо засинають

Голівки стуляють.

З’єднати долоні з напівзігнутими пальцями, утворивши голівку нерозквітлої квітки. Повільно розгорнути пальці – «пелюстки» потім стулити їх і легенько погойдати «голівкою».

Восьмий цикл

«Равлик з вусиками» - покласти праву долоню внутрішнім боком на стіл, підняти вгору вказівний та середній пальці розчепірити їх.

«Равликова хатка» - праву долоню покласти на стіл, лівою накрити її.

«Їжак» - з’єднати долоні, спрямувати пальці вгору й розчепірити їх.

«Кіт» - зігнути середній та безіменний пальці правої руки притиснути їх до долоні великим пальцем; вказівний палець та мізинець злегка зігнути й підняти руки вгору.

«Вовк» - з’єднати середній та безіменний пальці правої руки, вказівний палець та мізинець злегка зігнути й підняти руки вгору.

Забавлянка «Апельсин»

Миділили апельсин,

Апельсин на всіх один.

Оця часточка – котові,

Оця частка - їжакові,

Оця частка слимакові.

Ще одненька для зозульки,

А вовчиську буде шкурка.

Дев’ятий цикл

«Ножиці» - вказівний та середній пальці обох рук імітують стриження волосся.

«Дзвін» - схрестити пальці обох рук, опукло з’єднавши долоні зовнішнім боком дорого; опустити середній палець правої руки вниз і вільно рухати ним.

«Будинок» - з’єднати похило кінчики пальців правої та лівої руки.

«Дужка з водою» - пальці лівої руки стиснути в кулак, лишивши зверху дірку.

«Пожежник» - вказівний та середній пальці правої руки «біжать» по іграшковій драбинці.

Забавлянка «Хованка»:

Пальці в хованку всі грались,

І гарненько поховались.

Ось так, ось так

Всі гарненько поховались

Забавлянка «Сорока-ворона» - промовляючи текст, дитина вказівним пальцем правої руки водить по лівій долоні: на слова «Цьому дала» згинає по черзі кожний палець руки, крім мізинця.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація інклюзивного середовища в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.