Взяти участь
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень 2.0».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Усний журнал «Слов’янський алфавіт – наш дивосвіт»

Курс:«Основи фінансової грамотності»
Часнікова Олена Володимирівна
72 години
2700 грн
390 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №LG813389
За публікацію цієї методичної розробки Караташ Наталя Андріївна отримав(ла) свідоцтво №LG813389
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Усний журнал

«Слов’янський алфавіт – наш дивосвіт»

Ведучий: Моя рідна мова, як небо привітна,

Як мамина пісня - вона чарівна!

Ведуча: Ласкава і щира, з усіх сторін світла,

У цілому світі ця мова одна!

Ведучий: Вона мелодійна, як гомін струмочка, -

Барвиста, як літечко!

Ведуча: Мова моя,

То зірка народного співу й таночка,

То КРАЮ ОСНОВА, - у ній Ти і Я...

Ведучий: Міцний її корінь, від роду до роду, -

Зростав і зростатиме допоки Світ!

Ведуча:

Повік, рідна мова, - то серце народу,

ВОНА невмируща! Святий її квіт!

Ведучий: Добрий день!

Ведуча: Сьогодні ви помандруєте у світ слов’янської писемності та культури: ознайомитесь із відомостями про слов’янських просвітителів Кирила та Мефодія; про те як взагалі виникла мова та, як виникла наша рідна українська мова, бо вона є однією із слов’янських мов.

Ведучий: Адже, 24 травня ми будемо святкувати День слов’янської писемності та культури

Ведуча: Для кожного народу дорога його мова, а для нас найближча – українська, яку ми повинні любити і шанувати.

Перегляд відеопрезентації

Ведуча: «Рідна мова дорога людині, як саме життя», - говорить народна мудрість.

Ведучий: Без мови не може існувати народ, його культура.

Ведуча: Мова - це один із найдивовижніших скарбів, які людина створила за свою історію.

Ведучий: Уявіть собі на мить, що на землі ще нема мови. Якою була б земля? Якими були б ми?

Ведуча: Так. Це була б дуже сумна і похмура картина. Стіною стояли б непрохідні ліси, а в них - хижі звірі, гадюки, сови...

Ведучий: Уявіть собі печеру. А з неї боязко виглядає ... первісна людина!

Ведуча: Скоцюрбилась від холоду й страху, щільніше натягає на голі плечі якусь шкуру, сторожко оглядається.

Ведучий: Такими були наші пращури колись, такими б надовго вони залишались, якби не зробили геніального відкриття: винайшли мову.

Ведуча: Мова первісних людей була дуже бідною. Вона складалася з небагатьох слів.

Ведучий: Значення кожного такого слова були нечіткі, їх супроводжували рухами, які допомагали людям порозумітися.

Ведуча: Рухами вказували: «Піди туди!», «Візьми оце!», «Допоможи підняти!».

Ведучий: Та минали століття, зміцнювалися люди, вдосконалювалися й мови. Не одразу мови різних народів стали такими, якими вони є сьогодні.

Ведуча: Зміцнювалися уявлення людей про навколишній світ, змінювались й слова у мовах різних народів.

Ведучий: Весь час азбука змінювалась і вдосконалювалась. Багато людей доклали своїх зусиль, щоб сьогодні ми з вам могли читати й писати.

Звучить музика, виходять Парубоча, Шведов, Галич

Парубоча:

Буква. За нею склад,

Далі - до слова слово,

Ось вже і мовний ряд,

І зазвучала мова.

Шведов:

Ма - ма. Ро - ди - на. Шко - ла.

(Тато сюди привів ).

Ширше і ширше коло

Нових цікавих слів.

Галич:

Плейєр. Комп’ютер. Принтер.

Дивні важкі слова.

Різноманітність світу

З мовою ожива.

Парубоча:

Мова - немов криниця,

Слів невичерпність в ній.

Шведов:

Кожне тобі згодиться,

Тільки читати вмій:

Галич:

Казку, словник, підручник.

Мовити будеш влучно!

Звучить музика

Ведуча: Багатовікова історія слов'янської культури має багато яскравих подій, які й до цього дня грають визначальну роль в духовному розвитку слов'янських народів і становленні повноцінної особистості.

Ведучий: Одне з них - поява кирилиці та писемності, які подарували нам проповідники християнства Кирило і Мефодій.

Ведучий: Створена ними азбука стала фундаментом української та інших слов'янських мов, посприяла єднанню народів і розвитку багатогранної слов'янської культури.

Ведуча: А хто ж такі Кирило та Мефодій

Перегляд відеопрезенації про «Кирила і Мефодія»

Автор за кулісам: Це було давно, в IX столітті. В сім'ї військового чиновника, який служив у Солуні, росли два сина - Костянтин і Мефодій. В той час, коли вони жили, слов'янські народи займали великі території Східної і Центральної Європи. Вони досягли такого рівня розвитку, коли стало необхідно мати писемність - свою, слов'янську (а користувалися тоді слов'яни грецькими і латинськими літерами). І ось, уявімо собі двір візантійського імператора Михайла. 862 рік.

Інсценізація

Фролов (Імператор). Кирило, ти закінчив навчання, пропоную тобі зайняти почесну і високу посаду керуючого провінцією.

Панішев (Костянтин). Крім просвіти розуму, я нічого не бажаю. Освітивши ж розум, хочу шукати більш важливого, ніж всі почесті і багатства.

Автор за кулісам: Відмовився Костянтин і зайнявся роботою в бібліотеці і подальшої навчанням, самоосвітою. Пройшли роки. Одного разу прийшли до імператора посли з далекої слов'янської Моравії, що в самому центрі Європи. Вони приїхали просити вчителів, які навчили б їх вести церковну службу слов'янською - рідною мовою, а не латинською.

Березін (Посол) (до імператора). Добрий владико! Пошли нам, християнам, такого чоловіка, який би поставив нас на шлях розуму і навчив по-своєму записувати слово Боже. Знаємо ми, що ти поважаєш і інші народи, їхню мову і віру.

Автор за кулісам: Тоді покликав Михайло Кирила Філософа і сказав йому.

Фролов (Імператор). Чи чуєш, філософ, мови оці? Знаю я: ти стомлений, але ніхто цього не зробить, крім тебе. Візьми свого брата Мефодія і йдіть з Богом, адже ви обидва - солуняне, а солуняне по-слов'янськи розуміють.

Панішев (Костянтин). Я немічний тілом і хворий, але з радістю піду в моравську землю, якщо мають вони абетку своєї мови. Бо просвітництво народу без письмен його мови подібно до спроб писати на воді.

Автор за кулісам: Дізнавшись, що абетки в моравів немає, Кирило почав її створювати. Він довго молився, і відкрив йому Бог, і тоді склав письмена і почав писати слова Євангелії: "Спочатку було слово, і слово було Бог..."». Почалася велика робота - брати запропонували свій алфавіт, склали слов'янську азбуку, деякі букви вони взяли з грецького алфавіту, деякі придумали самі. Азбука названа на честь Кирила, в ній 43 літери, кожна має свою назву (А - аз, Б - буки, В - веді... Л - люди, І - спокій, З - слово і т. д.)

Виходять перші п’ять букв і говорять про свої букви

Азъ - початкова буква слов'янського алфавіту. В деяких старослов'янських писемних можна знайти Азъ, який позначав «один», наприклад, «Поеду азъ к Владимиру». Або ж «Начинать с азов», означало «Починати з початку». Таким чином , слов'яни позначали з початком абетки весь сенс буття, де без початку немає кінця, без темряви немає світла, а без добра немає і зла. В еротичній нумерології - 1 являє собою фалічний символ, з якого починається продовження Роду.

Буки (Букы) - друга літера-слово в абетці. Буки - значить «бути» , « буде» найчастіше використовувалася при зворотах в майбутній формі. У цьому слові наші предки висловлювали майбутнє як неминучість, яка вона могла бути, як хорошою і радісною, так похмурою і жахливою.

Вѣди - найцікавіша буква старослов'янської алфавіту, яка має числове значення. У цієї літери є кілька значень: відати , знати і володіти. Якщо ви складете Азъ, Буки і Веді в одну фразу, то отримаєте речення, яке буде означати «Я буду знати!». Не менш важливе і числове навантаження цієї букви. Адже 2 - двійка, пара - були не просто числами у слов'ян, вони брали активну участь у магічних ритуалах і взагалі були символами подвійності всього земного і небесного. Число 2 у слов'ян позначало єднання неба і землі, двоїстість людської натури, добро і зло і т.д. Одним словом двійка була символом протиборства двох сторін, небесної і земної рівноваги.


Глаголь - буква-літера, значення якої є виконання якої-небудь дії. Глаголь використовувався завжди тільки в позитивному контексті а його числове значення було числом 3 - три. Трійка або тріада, як її часто називали наші Предки, вважалася божественним числом.

Добро - п'ята літера в слов'янському алфавіті, яка є символом чистоти і добра. Позначається цифрою 4. Насамперед, четвірка символізувала чотири стихії: вогонь, вода, земля і повітря, чотири кінця священного арійського хреста, чотири сторони світу і чотири кути в кімнаті. Таким чином, четвірка була символом стійкості і навіть непорушності.

Діти йдуть за куліси

Ведуча: Все життя свою солунські брати присвятили вченню, знанням, служінню слов'янам.

Ведучий: Вони не надавали особливого значення ні багатству, ні почестям, ні славі, ні кар'єрі.

Ведуча: Молодший Кирило багато читав, розмірковував, писав проповіді, а старший Мефодій був в основному організатором.

Ведучий: Кирило перекладав з грецької і латинської на слов'янський, писав, створивши абетку, по-слов'янськи, Мефодій видавав книги, керував школою учнів.

Ведуча: Слов'янському алфавіту та літературі понад тисячу років.

Ведучий: Створена в IX столітті братами Кирилом і Мефодієм слов'янська абетка і зараз служить багатьом народам: болгарам, словакам, сербам, білорусам, українцям - всім слов'янським народам.

Перегляд відеопрезентації про словянську абетку

Ведуча: В одній літописі 1037 року говорилося: «Велика-бо буває користь від учення книжного».

Ведучий: Там же записано, що великий князь Ярослав «книги любив, читав їх часто і вдень, і вночі. І зібрав переписувачів багатьох, і перекладали вони з грецької на слов'янську мову і написали вони багато книг».

Ведуча: У той час на Русі ще підручників не було, навчання йшло за церковними книгами, доводилося заучувати напам'ять величезні тексти-псалми.

Ведучий: Назви літер заучували напам'ять.

Ведуча: При навчанні читанню спочатку називалися букви першого складу і вимовлявся цей склад, потім називалися букви другого складу і вимовлявся другий склад.

Ведуча: Дуже було важко вчитися грамоті.

Ведучий: Не випадково в прислів’ї говориться: «вчать Абетку, на всю хату кричать», «Скінчив курс науки, а знає аз та буки».

Ведуча: Пропонуємо подивитися сценку про те, як раніше бабуся навчала свого онука грамоті.

Сценка про навчання онука

Автор за кулісамиБабуся, дістаючи звідкись новеньку книжку, покликав онука.

Парубоча (баба). Ну-ка, ти, пермяк, солены вуха, йди сюди! Сідай! Бачиш фігуру? Це «аз». Кажи: Аз! Буки! Веди! Це що?

Шведов (Онук). Буки.

Парубоча (баба).Потрапив! Це?

Шведов (Онук). Веди.

Парубоча (баба).Брешеш, аз! Дивись: глагол, добро, є. Це що?

Шведов (Онук). Добро.

Парубоча (баба).Потрапив! Це?

Шведов (Онук). Дієслово.

Парубоча (баба).Вірно! А це?

Шведов (Онук). Аз.

Парубоча (баба).Валяй, Лексей!

Шведов (Онук). Земля! Люди!

Парубоча (баба).Ах, лихоманка астраханська, чого кричиш, чого?

Шведов (Онук). Це ви кричите.

Парубоча (баба).Буде! Тримай книжку. Завтра ти мені всю абетку без помилки скажеш, і за це я тобі дам п'ятак...

Виходять на сцену Гречка та Діскант

Гречка:

Так ось вони - наші витоки,

Пливуть, в напівтемряві світячись,

Урочисто-суворі рядки,

Лита слов'янська вязь.

Діскант:

Так ось де, так от де вперше

Знайшов біля підніжжя гір

Під вогненним знаком Софії

Алмазну твердість дієслово.

Гречка:

Велике таїнство звуку,

Презревшее тленье і смерть,

На синіх дніпровських излуках

Гойднуло недвижную твердь.

Діскант:

І Русь над водою многопенной,

Відкрита вільним вітрам,

«Я єсмь!» - заявила Всесвіту,

«Я єсмь!» - заявила століть.

Ведуча: Цей текст йде з глибини тисячоліть

Ведучий: І букви розташовані в невипадковій послідовності.

Ведуча: Навіть церковні історики не заперечують, подібний переклад, підтекст та всезростаючий повсюдний потяг народу до язичницької старовини.


Ведучий: "Азъ буки вѣди".

Ведуча: "Я знаю Книгу, розмовляю Добре...".

Ведучий: Які ж ми ще знаємо букви зі словянського алфавіту?

Виходять букви Єсте, Живете, Зело, Земля

Єсте - Одне із найбільш багатогранних слів старослов'янської азбуки. Це слово позначається такими словами , як «є», «достаток» , «присутність», «істота», «єство», «природа». Числова загадка літери Є ховається в п'ятірці. Філософи-мислителі стверджують, що п'ятірка - це ототожнення з п'ятьма органами почуттів людини: зір, слух, нюх, дотик і смак.


Живете - Літера-слово, яка позначається сьогодні, як буква Ж. Сенс значення цієї літери досить простий і зрозумілий і виражається такими словами, як «живий», «життя» і «що живе». Числовою характеристикою буква Ж не наділена.


Зело - літера, яка є поєднанням двох звуків [д] і [з]. Головне значення цієї букви для слов'ян полягало в словах «міцно» і «сильно». Число 6. Так любов, яка виникає між чоловіком і жінкою асоціювалася з шісткою, яка представляє собою з'єднання двох тріад.

Земля - ​​дев'ята буква старослов'янської азбуки, значення якої представляється як «земля» або «країна». Іноді в пропозиціях буква-слово Земля вживалася в таких значеннях , як «народ». Це число 7 - сім, сімка, седмиця. Число сім для слов'ян позначало число духовної досконалості. Причому сімку ми можемо побачити практично скрізь у повсякденному житті: тиждень складається з семи днів, нотна азбука з семи нот і т.д.


Люди - буква слов'янського алфавіту, яка сама за себе говорить. Істинне значення літери Люди застосовувалося для позначення людей будь-якого стану, статі та роду. Від цієї букви пішли такі вирази, як Рід людський, жити по-людськи. Але, мабуть, самою відомою фразою, яка використовується нами і сьогодні, є «вийти в люди», що означало вийти на площу для зборів і гулянь. Букві - слову Люди відповідає число 30 - тридцять.

Автор за кулісами: "Азъ Боговъ Вѣдаю!" Слава Роду Нашому!

Ведуча: Святі Кирило та Мефодій показали сучасникам і прийдешнім поколінням, що лише невтомна просвітницька праця, освячена християнською любов’ю, дає щедрі плоди, здатні служити людям упродовж тисячоліть.

Ведучий: Саме тому свято рівноапостольних святих Кирила та Мефодія, відзначають 24 травня.

Ведуча: Це добра нагода для осмислення духовного заповіту видатних слов’янських просвітителів, апостолів слов’янства, які, не забуваймо, прислужилися й до становлення християнської культури українців у часи Русі-України і спадщина яких допоможе відповісти на виклики ХХІ століття.

Виходить Дєвочкіна, Шведов, Райлян, Панасюк

Дєвочкіна:

Мово моя, як барвінок духмяна,

Пахнеш м’ятою влітку і хлібом землі.

Срібно й легко іскришся своїми піснями,

Ти вогниста і щира, як мрії мої.

Шведов:

Ллється, як річка, то тиха, то бистра,

Слово чисте й прозоре, як ранком роса.

Створена Богом мова для нашої пісні.

Райлян:

Мово! Гордість моя, моя вічна краса.

В пісні чарівній сміюся і плачу,

Бо вирує життя в ній, немов водограй.

Панасюк:

В своїй мові я чую, в словах її бачу

І поля, і криниці, і рідний мій край.

Звучить пісня і танок «Край, мій рідний»

у виконанні Федоровської Анастасії

Матвійчук:

Вставай, народ, зітхни грудьми,

Зорі назустріч поспішає.

І Азбукою, подарованої тобі,

Долю майбутню пиши.

Матвеєва:

Надія, віра гріє душі.

Наш шлях тернистий шлях вперед!

Лише той народ не гине,

Де дух по Батькові живе.

Засєченко:

Пройшовши під сонцем просвітлення

З давньою славною старовини,

Ми і зараз, слов'яни-брати,

Первоучителям вірні!

Парубоча:

До апостолів високославних

Любов свята глибока.

Справи Мефодія - Кирила

В слов'янство будуть жити навіки.

Всі виходять на сцену та кланяються

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    01.03.2018
  • Розділ
    Українська мова
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    159
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    LG813389
  • Вподобань
    0
Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
2700 грн
390 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №LG813389
За публікацію цієї методичної розробки Караташ Наталя Андріївна отримав(ла) свідоцтво №LG813389
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Зима – 2018-2019»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти