Урок "З Україною в серці"

Опис документу:
Мета: формувати ключові компетентності:Уміння вчитися: виробляти вміння в учнів планувати свою роботу, правильно розподіляти час, доводити поставлене завдання до кінця.Загальнокультурна: розвивати загальнолюдські цінності, викликати інтерес до духовної спадщини українського народу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок – подорож «З Україною в серці»

Розробку уроку можна використати як перший урок, або ж як патріотичний виховний захід.

Тема: Урок – подорож «З Україною в серці»

Спрямування: перший урок у 3-4 класі

Тема. З Україною в серці.

Мета: формувати ключові компетентності:

  • Уміння вчитися: виробляти вміння в учнів планувати свою роботу, правильно розподіляти час, доводити поставлене завдання до кінця.

  • Загальнокультурна: розвивати загальнолюдські цінності, викликати інтерес до духовної спадщини українського народу.

  • Громадянська: формувати почуття патріота своєї держави, прищеплювати любов до оточуючого світу.

  • Соціальна: закріпити вміння співпрацювати в парах, малих групах; нести відповідальність за свої рішення; підтримувати колективний дух в ході виконання завдань.

Обладнання: Карта маршруту; ілюстративний матеріал; картки із завданнями; метелики; музичний супровід.

Хід заняття

Люби свій край. Всю душу солов’їну

І серця жар йому віддай в піснях.

Це так як дихати – любити Батьківщину.

                                                        В. Сосюра

І. Організація класу

Перший дзвоник продзвенів

І за парти всіх привів!

Влітку всі набрались сили,

Дуже гарно відпочили.

Тож рівненько вже сідаєм

І в мандрівку вирушаєм!

Так, так, друзі, я не помилилася. Ми справді з вами вирушимо у подорож, але вона не звичайна, а заочна. Ви матимете змогу доторкнутися до історії різних куточків нашої неньки  України, більше дізнаєтесь про її велич та неповторність. А також глибше проникнете у культурну спадщину своєї Батьківщини. А подорожувати ми будемо різними видами транспорту. Та щоб не збитися з курсу, у нас є карта з маршрутом нашої подорожі. (Карта розміщена на дошці).

ІІ. Повідомлення теми і мети заняття.

А щоб більш точніше з’ясувати мету нашої подорожі, то для початку ви маєте виконати перше завдання під назвою «Дешифрувальник». Потрібно розшифрувати фразу використовуючи ключ.Отже, тема нашого заняття «З Україною в серці».

Україна для нас – найрідніша, найдорожча, найкраща у світі, бо це наша рідна земля, на якій ми народилися й живемо, де жили й працювали наші предки. Рідна земля – це чарівний світ дитинства, невичерпне чудодійне джерело, що все життя живить душу людини.

Україна – країна смутку і краси, країна, де найбільше люблять волю, країна любові до народу. Україна – це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медові та молочні ріки.

ІІІ. Основна частина

Мандрівка перша. Схід України.

Перш, ніж ми вирушимо у мандрівку, пропоную вам відгадати загадку.

По маршруту вас везуть

І квиточки продають.

З вигляду продовгуватий,

Але зовсім не рогатий. (Автобус)

Отже, ми вирушаємо із нашої школи на двоповерховому європейському автобусі на схід нашої неосяжної держави, аби подарувати часточку тепла своїх сердець нашим воїнам-захисникам. І поки ми будемо їхати я пропоную вам написати декілька теплих слів для бійців АТО на кольорових метеликах. (Метелики знаходяться на краю кожної парти). Увага, поїхали! (Прикріплюється зображення автобуса на карту, вмикається сигнал автобуса, звучить музика).

Ось ми вже й прибули на місце призначення. Хто хоче зачитати побажання? (Кілька дітей зачитують свої побажання)

Разом зі своїми метеликами ми несемо на схід любов, мир та злагоду. Тож давайте їх прикріпимо на нашу карту.

Кожен регіон України неповторний у своїй красі та користі для нашої єдиної Батьківщини, вони доповнюють один одного, збагачуючи та примножуючи безцінність нашої Землі. І, хоча, Захід і Схід, Північ і Південь нашої країни відрізняються не лише природно-кліматичними умовами, а й історичними традиціями, етнічним та релігійним складом населення та все ж це є цілісна, неподільна, могутня держава – наша Україна.

Діти, а хто з вас знає, чим багатий Схід України? (Відповіді дітей)

Так, діти, у Східному регіоні України знаходяться великі родовища корисних копалин, зокрема вугілля та газу. Їх добувають працьовиті, невтомні люди, шахтарі.

Мандрівка друга. Південь України.

Щойно ми відвідали Донбас

Та ще багато справ цікавих в нас.

Дружно у автомобіль усі сідаєм

І на теплий Південь вирушаєм!

(Зображення автомобіля прикріплюємо на карту, вмикаємо сигнал автомобіля, звучить музика).

Робота в групах (об’єднуються за кольорами по 4-5 осіб)

А поки ми їдемо, то кожна група має намалювати узбережжя теплого моря, яким ви його уявляєте. (Діти малюють малюнки)

От і приїхали ми до сонячної Одеси, тож настав час презентувати свої малюнки. (Презентація дитячих малюнків)

Оскільки Одеса є одним із найбільших міст Півдня України, то я пропоную вас ознайомитися з архітектурними пам’ятками цього старого і славетного міста. А проведуть нас пам’ятними місцями Одеси наші маленькі екскурсоводи. (Зображення пам’ятних місць Одеси прикріплено на дошці)

Учень 1. Знайомство з Одесою краще всього почати з Приморського бульвару. Невеликий за розмірами Приморський бульвар, немов музей під відкритим небом. У який би куточок бульвару ви не потрапили, вас чекає зустріч з хвилюючим минулим, із справжнім мистецтвом.

Учень 2. Потьомкінські сходи – одна з найбільш відомих визначних пам’яток Одеси. Зверху Потьомкінські сходи вінчає пам’ятник Дюку де Рішельє, а веде вона до центрального входу Одеського Морського вокзалу, відкриваючи чудовий вид на море.

Учень 3. Чудовий палац, стилізований під готичний замок, який і сьогодні є одним з найкрасивіших пам’ятників архітектури Одеси.

І на цій яскравій ноті ми завершуємо гостини на Півдні і вирушаємо, далі в мандрівку.

Мандрівка третя. Захід України

Ми на захід вирушаєм,

Тож в літак мерщій сідаєм.

Це прекрасний, дивний край

Світ цікавий відкривай!

Народні традиції там бережуть,

Всій Україні їх передають.

(Прикріплюється зображення літака на карту, вмикається звук літака, лунає музика)

Поки ми летимо в літаку ви маєте дати якомога більше відповідей на запитання про Україну:

  • Яке місто є столицею нашої держави? (Київ)

  • Як називається найбільша річка України? (Дніпро)

  • Назвіть моря України. (Чорне море, Азовське море)

  • Назвіть найкращого співочого птаха України. (Соловейко)

  • Зимові свята в Україні. (Різдво, Водохреща, Василя)

  • Що являє собою герб України? (Тризуб)

  • Які кольори державного прапора України? (Жовтий і блакитний)

  • Область, в якій ми проживаємо. (Черкаська)

  • Який кущ вважають народним символом України? (Калина)

  • Яка мова в Україні є державною? (Українська)

  • Кого в родині називають берегинею? (Матусю)

  • З чим українці зустрічають гостей? (З хлібом-сіллю)

  • Як називається символ, який українки одягають на голову? (Вінок)

Час промайнув непомітно і ми прилетіли в мальовничий куточок Західної України, де розташовані Карпатські гори.

Споконвіку ці гори зачаровували своєю величчю та мальовничою красою. Ніхто не залишався байдужим, споглядаючи ці неповторні краєвиди. Старожили розповідають, що дуже-дуже давно не було гір, а було море безкрає і глибоке. Цар моря мав вродливу доньку Карію. Леліяв її, оберігав, тішився, що росте вона розумницею. Виросла дівчина. А тут і слуга Царя Пате почав заглядатися на молоду царівну. Закохалася Карія у Пете. Зустрічатися вони таємно, під водою.

Але, як то кажуть, немає нічого таємного, щоб не стало явним. Довідався про це батько дівчини. Що не робив батько, щоб розлучити молодих.

Одного разу в пориві гніву крикнув на все море: «А щоб ти горою стала!». І виросла серед води гора. Пете плавав і кликав свою кохану: «Каріє! Каріє! Каріє!». І тільки встиг гукнути втретє, як гора відповіла  голосом: «Пате…!»

Приходили сюди молоді, клялися у коханні. І так ці гори й назвали: Карпатами.

Найвищою точкою Карпат є гора під назвою Говерла, її висота 2061 м.

Але подорож Карпатами на цьому у нас не завершується, ми будемо долати гірські схили і довідуватися про українські традиції західного регіону.

Фізкультхвилинка

Ми крокуєм, ми крокуєм

Україною мандруєм.

Ось побачили Карпати,

Як вершини нам дістати?

Заглядаємо в озерця,

Не торкнутися нам денця.

Далі ми йдемо поважно,

Сіли й слухаєм уважно.

Ми так довго мандрували, час нам перепочити в українській гостинній оселі, де ми познайомимося з побутом українців, його звичаями та традиціями. І для початку ви маєте відгадати загадки.

Красивий, щедрий рідний край

І мова наша солов’їна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься … (Україна)

Довгі ноги, довгий ніс,

По болоті ходить скрізь. (Лелека)

Маю крила, та не птах,

На семи стою вітрах.

То ж мене і кличе всяк

Не інакше, як …(Вітряк)

Живим зерном народжений,

Живу я на землі.

Щодня рум’яним сонечком

Я сходжу на столі. (Хліб)

Де у полі квітне гречка,

Стоїть хатка невеличка.

Ти зустрінеш там родину,

Що працює без упину. (Вулик)

Цього діда мусиш  знати,

Він стоїть десь під стіною.

Кожен день твою кімнату

Підмітає бородою. (Віник)

Ця будівля є повсюди,

В ній живуть хороші люди.

Він складається з цеглинок.

Називається… (будинок)

Отже, ви гарно справилися із завданням, тепер час більше дізнатися про побут наших предків. На Україні для своєї оселі вибирали найкраще місце, рівне, проти сонця. Хати будували з дерева, каменю, очерету, лози, вкривали соломою, обмазували глиною. Щосуботи і на свята долівку застеляли пахучими травами. Оселю старанно білили, а призьбу підводили яскравими кольорами. Віконниці та вхідні двері розмальовували барвистими узорами, які були невід’ємною частиною і внутрішнього оздоблення української хати.

Споконвіку наші предки з повагою ставилися до рослинного світу, зокрема й до квітів. Квіти використовувались не тільки з лікувальною метою, а й задля краси, до якої здавна не були байдужі українці. Адже квітник був обов’язковим у тодішній садибі. Майже біля кожної хати знаходилось місце для мальви, чорнобривців, барвінку, м’яти.

Крім хати, на подвір’ї будували й інші господарські споруди –  повітку, льох, копали криницю, тощо.

І на останок я пропоную заглянути в господу, де можна побачити піч оздоблену орнаментом, покуть з образами святих прикрашених вишитими рушниками, стіл з свіжими паляницями, лаву, ліжко, скриню для одягу, діжу для хліба  і ще багато дрібниць. (На дошці прикріплені зображення українського подвір’я та інтер’єру хати).

Робота в групах (5-6 дітей в кожній групі)

Подивіться, будь ласка, народні символи нашої неньки-України, які зображені на малюнках, і за певний проміжок часу назвіть якомога більше. (Зображення народних символів розміщено на дошці)

Мандрівка четверта. Столиця України

В потязі швидко місця ми займаєм

І до столиці мерщій вирушаєм.

Про дива України дізнаємось там

Буде цікаво у Києві нам.

(Прикріпляємо малюнок потяга на карту,  вмикаємо сигнал потяга, звучить музика)

Гра «Українці-патріоти»

Поки ми будемо їхати до Києва, пропоную виконати завдання, в якому потрібно з’єднати частини прислів’я. (Робота в парах)

Земля там найкраща,

там і рай.

Де рідний край –

на своєму корені росте.

Кожна травичка

і в жмені мила.

Рідна земля

як своя сторона.

Людина без вітчизни,

де вродився ти!

Нема в світі кращої,

як соловей без пісні.

Ось уже здалеку видніються золотоверхі церкви Києва, яскраво виблискуючи проти сонця. Київ є серцем України, тим містом, яке єднає навколо себе міста і села країни в одну єдину, неподільну державу. Тому саме тут хотілось розказати вам про святині нашої Батьківщини.(Кожна розповідь унаочнена зображенням, розміщеним на дошці)

Учень 1.  Києво-Печерська Лавра, Київ

У 1051 році два монахи Анатолій і Феодосій з іншого міста прибули до Києва. Оскільки жити було ніде – почали рити печери і використовувати їх в якості житла. З часом підземне місто продовжувало зростати, а пізніше – і надземні кам’яні споруди з храмами. Зараз Лавра – найбільший православний монастир України.

Учень 2. Софія Київська, Київ

Собор святої Софії— християнський собор в центрі Києва, пам’ятка української архітектури та живопису, одна з небагатьох уцілілих споруд часів Київської Русі.

Учень 3. Дендропарк «Софіївка», Умань, Черкаська область

Парк «Софіївка» заснований у 1796 році тогочасним власником міста Умань, польським магнатом Станіславом Потоцьким. Тут росте понад 2000 видів дерев і кущів (місцевих і екзотичних).На будівництво парку «Софіївка»  пішло 6 років. В уманському парку кожен знайде собі заняття до душі: пішохідна екскурсія, водна прогулянка на човні або на невеликому пароплаві, катання на конях, тощо.

Учень 4. Заповідник «Кам’янець», Кам’янець-Подільський, Хмельницька область

Фортеця в Кам’янці-Подільському побудована задовго до наших днів. Довгий час вона являла собою замок, в якому постійно жили князі та бояри.

Замок стоїть на високій скелі. Він має два яруси укріплень. Перший нижній ярус є укріпленням Пригорода. Другий ярус – це, власне кажучи, вже укріплення самої фортеці- з баштами та кам’яними стінами, які стоять на самому високому місці скелі.

Учень 5. Хотинська фортеця, Хотин, Чернівецька область

Хотинська фортеця – прекрасний зразок оборонного укріплення України, один з найбільш значних пам’ятників архітектури Буковини. Побудована за наказом князя Данила Галицького. Замок складається з чотирьох оборонних веж, офіцерських казарм, церкви з фрагментами розпису.

Учень 6. Острів Хортиця, Запоріжжя

Найбільший острів на Дніпрі – Хортиця. Де жили запорізькі козаки, готувалися до бойових походів, займалися будівництвом своїх знаменитих кораблів – «чайок». Тепер це місце виступає в ролі історико-культурного комплексу «Запорізька Січ» на острові Хортиця.

Учень 7. Херсонес, Севастополь

Херсонес Таврійський – таку назву носило місто, засноване давньогрецьким народом понад дві з половиною тисячі років тому на південному заході Кримського півострова. Слово „Херсонес” зазвичай перекладають з грецької як „півострів”. Зараз кожен може прогулятися стародавніми вулицями міста.

Мандрівка п’ята. Центр України

Наша подорож підходить до завершення. Та не потрібно сумувати, адже ми попливемо Дніпром на кораблі до рідної домівки, на Черкащину – землю славетного Тараса.

Ми додому вирушаєм,

Тож у човен всі сідаєм.

Хай Дніпро несе нас прудко,

Вдома будемо ми хутко.

Гра «Добавлянка»

А поки ми будемо в дорозі пропоную вам пограти в гру «Добавлянка»

Ось небо блакитне і сонце в зеніті!

Моя Україна – найкраща у…  світі!

Моя Україна – це ліс і озерця,

Безмежні степи і чарівні … джерельця.

Красиві пейзажі і гори високі,

Маленькі струмочки і ріки … глибокі.

Міста старовинні і замки прекрасні,

Великі будови і дуже … сучасні.

Сади чарівні, мальовничії села,

Моя Україна – це пісня … весела.

Її обереги – верба і калина.

Найкраща у світі – моя… Україна. Н. Красоткіна

Ось ми вже на рідній Черкащині. На землі, яка дала світові багатьох талановитих людей: Тарас Шевченко, Іван Нечуй-Левицький, Тодось Осьмачка, Богдан Хмельницький та багато інших.

Колективна робота «Аукціон слів»

Пропоную вам виконати вправу «Аукціон слів». Завданням якої є  дібрати якомога більше ознак, які б починалися на подані літери і характеризували Черкаський край.

Ч

Е

Р

К

А

Щ

И

Н

А

Молодці ви гарно справилися з цим завданням.

IV. Підсумок заняття

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Діти, прошу вас подумати і доповнити речення:

  • Батьківщина  – це …

  • Думаю, що мій рідний край у майбутньому буде… .

  • Як би я вибирав місце для життя, то … .

  • Для того, щоб мій край став кращим,  потрібно… .

  • Хоч ми іще малі, але для процвітання нашого краю ми можемо… .

  • В нашій подорожі мені сподобалося … .

«Послання в майбутнє»

Під кінець нашого заняття я пропоную вам написати послання в майбутнє. Для цього на листочках, які я для вас приготувала, напишіть, що б ви хотіли змінити у нашій державі. Згорніть їх та покладіть своє послання в шкатулочку, а на наступний рік ми відкриємо її і прочитаємо ваші побажання та перевіримо, наскільки вони збулися.

На цьому наше заняття підійшло до кінця. Дякую за увагу.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
790 грн