Урок з етикету для учнів початкової школи

Різне

Для кого: 1 Клас, 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас

12.11.2018

1857

35

0

Опис документу:
З цього уроку учні дізнаються про походження слова "етикет", яке виникло на одному з розкішних прийомів французького короля Людовіка XIV. Під сучасним етикетом розуміють правила поведінки, які вважаються гарними манерами. Те, як людина ходить, сидить, стоїть, їсть — показник внутрішньої культури. Людина, яка насправді має гарні манери, навіть перебуваючи наодинці, поводиться так, що за нею приємно спостерігати. Взявши до уваги все це, діти практично закріплюють правила етикету.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

ПІСНЯ ПРО «РУШНИЧОК»

1.Простелись, наш рушничок,
Через річку на місток. / Двічі
Хай прийдуть сюди до нас
Наші гості в цей же час. / Двічі

Приспів:

Рушничок розстеляй, Наших гостей привітай.

2.Затанцюємо танок,
Заведеш пісень вінок. /Двічі
Хай прийдуть сюди, до нас
Наші гості в цей же час. / Двічі

Приймати гостей вдома — велика радість.

Вчитель. А чи подобається вам, діти, ходити в гості?

— Чому? (Можна побачити друзів, поспілкувати­ся, разом з ними погратися).

Для того, щоб завжди бути бажаним гостем, тре­ба знати деякі правила етикету.

Слово «етикет» виникло на одному з розкішних прийомів французького короля Людовіка XIV. Він дав наказ вручати картки з вимогами правил по­ведінки. У перекладі з французької, етикет -- це­ремоніал, ярлик.

Під сучасним етикетом розуміють правила по­ведінки, які вважаються гарними манерами.

Те, як людина ходить, сидить, стоїть, їсть — по­казник внутрішньої культури. Людина, яка на­справді має гарні манери, навіть перебуваючи на­одинці, поводиться так, що за нею приємно спо­стерігати.

  • Діти, на вашу думку, які учні нашого класу мають гарні манери і завжди для всіх є зразком?
    (Нагородження учнів медалями).

  • Я згодна з вами, саме ці учні класу поводять себе чемно і виховано, є зразком для всіх.

А зараз учні-медалісти порадять вам, як правильно по­водитись у гостях.

1-й учень. Одягнутися в гості слід святково. Цим ми підкреслюємо повагу до господарів.

2-й учень. До того, як увійти до оселі, ще раз потрібно звернути увагу на взуття, щоб не залишити після себе брудних слідів.

3-й учень. Не можна одразу розпочинати бесіду, мож­ливо, гості про щось розмовляли.

4-й учень. Не можна відокремлюватися з кимось із друзів.

5-й учень. Не намагайтеся увесь час привертати увагу до себе.

— Дякуємо за поради, сідайте.

Сценка «ДЕНЬ НАРОДЖЕННЯ»

Вчитель. У Марійки день народження, її прийшли привітати друзі: Андрій і Юлія. Свої подарунки вони за­горнули у папір, ще й стрічкою перев'язали, щоб гарно було.

Юля. Марійко, вітаю тебе з Днем народження.

Вчитель. Марійка одразу ж розгорнула подарунок і...

Марійка. Пхе, у мене вже є такі фарби!

Вчитель. Що ви порадите Марійці?

1-й учень. Коли приходять мене вітати, дякую за привітання, розгортаю упаковку, розглядаю подароване і чемно дякую, і тобі, Марійко, бажаю себе так поводити.

2-й учень. Якщо вже маю таку річ або чимось подару­нок не сподобався, не говорю про це, не засмучую того, хто подарував. І тобі, Марійко, раджу так себе поводити.

Вчитель. Андрійко також привітав Марійку.

Андрій. Марійко, вітаю тебе зі святом.

Вчитель. Марійка з нетерпінням розгорнула й Андрій­ків подарунок. А там красивий малюнок. Марійка пхик­нула.

Марійка. Хіба це подарунок? Це ж ти сам намалював?

Вчитель. Чи вихована Марійка? Чи правильно вона по­водиться?

3-й учень. Найкращий подарунок — зроблений своїми руками. Виготовлення подарунка тримаю в таємниці.

Вчитель. А ще, діти, завжди пам'ятайте народне при­слів'я «Вчися так давати, щоб можна було взяти». Як ви його розумієте?

А чи знаєте ви казки, герої яких ходили в гості?

4-й учень. «Лисичка і Журавель» (українська народна казка)

Які прислів'я можна дібрати до казки?
Як посолиш, так і їстимеш.

Як підеш, так і найдеш.

- «Пан Коцький» (українська народна казка).
Поведінка кого з героїв вам не подобається?

- «Червона Шапочка»

  • «Муха-Цокотуха»

  • «Капітошка»

  • «Вінні-Пух і всі, всі, всі...»

Що в поведінці Вінні-Пуха вам не сподобалося?

Гумореска «НЕКУЛЬТУРНІ ХАЗЯЇ»

Із гостини по сніжку

Хлопчики вертались,

А товариш запитав:

— Як вам гостювалось?

— Та нічого, все як слід...
Тільки бачиш, друже,

В тому домі хазяї

Некультурні дуже.

Некультурні хазяї,

Просто нехороші.

У прихожій не зняли

З нас вони калоші!

Навіть з наших кожушин

Снігу не струсили...

Та ми так,

Як увійшли,

І до столу сіли.

Г. Бойко

І знову послухайте правила етикету.

1-й учень. Я прихожу в гості вчасно, як запрошували.

2-й учень. Вітаюся з усіма, хто є в хаті.

3-й учень. Знімаю взуття, роздягаюся, мию руки.

4-й учень. За столом не вередую, не забуваю подякувати.

5-й учень. Поводжуся спокійно, тихо, стримано.

6-й учень. Коли гості приносять цукерки, відкриваю ко­робку, кладу на стіл, щоб пригощалися всі гості, а потім беру сам.

7-й учень. Дякую за гостинність і чемно прощаюсь.

Вчитель. Дотримуючись правил, ви, діти, будете бажа­ними гостями — радістю для всіх.

Гумореска «ГІСТЬ»

Учора,

за кілька хвилин до вечері,

до мене

тихенько постукали в двері.

Я вийшла на сходи —

і що ж я там бачу?

Якісь незнайомі!

Та ще й на додачу

у чорній від сажі, подертій одежі,

неначе прибігли усі із пожежі.

Скажіть, ви до кого,

і звідки, і хто ви?!

Один з них промовив:

— Так ми ж — Іванови!
Сім'я Іванових, знайомих моїх!
Недавно я в гості ходила до них.
По всьому — спіткала родину біда:
димить, як вулкан, в дідуся борода,
у тата —

подерта краватка картата, у мами —

відірвано полу з халата, синок Іванов, другокласник, тримає в руках вогнегасник!

- Заходьте скоріше! — кажу Івановим.

  • Разом веселіше! — кажу Івановим.

  • Вечерять сідайте! — кажу Івановим.

- Ось чай, наливайте! — кажу Івановим.
А тато мені:

- Нам не треба вечері!
Ви краще на засув
візьміть ваші двері!
Там ходить
Нахабенко Костя!

Він може прийти до вас в гості!!!

—Ну що ж, хай заходить! — кажу Івановим.

- Кому це зашкодить? — кажу Івановим.

-Усім, я гадаю, — кажу Івановим, —
нам вистачить чаю! — кажу Івановим.
Схопилися тут Іванови!

— Ой, що ви! — кричать Іванови. —
Ніколи — ні влітку, ні серед зими -

з цим хлопцем

не хочемо бачитись ми!..

Сьогодні цей Костя у нас гостював.

Спочатку

з рушницею нас полював.

А ми були тигри й пантери,

ховалися в шафи-печери.

А потім напали на нас дикуни!

Були кровожерні й жорстокі вони:

відгризли краватку у тата,

на мамі подерли халата!

З полону втекли ми і нишком

від них заховались під ліжком.

Нас витягай звідти пірати,

примусили в ванну пірнати!

А потім з'явились ковбої —

лопату тягли за собою —

у спальні паркет розкопали,

з піастрами скриню шукали.

Шпалери подерли на шмаття

і з них розпалили багаття!..

І як — вже не можу згадати! —

вдалось нам вузли розв'язати,

продертись крізь ліс таємничий,

знайти телефон рятівничий,

набрати мерщій «нуль один» і «нуль два» —

про це розказати безсилі слова!

... І тільки на цьому замовк Іванов,

як лунко у двері

постукали знов...

... Вже цілу добу

ми вп'ятьох сидимо,

і чай не п'ємо, і борщу не їмо.

Можливо,

знайдуться сміливці між вами,

кого не страшать індіанські вігвами,

мисливські намети, піратські стоянки,

хто в б завтра у розвідку

вибрався зранку,

пробрався в будинок на вулиці Тиха

і нас з Івановими виручив з лиха?

Бо стука Нахабенко Костя:

до мене прийшов він

у гості!..

Галина Малик

Вчитель. Що у поведінці Нахабенка Кості вам не спо­добалось?

От ми і нагадали всі правила етикету. Настав час іти в гості. А прийматиме гостей наша однокласниця Богдана, адже в неї сьогодні День народження.

Богдана.

День народження буває,

Коли казка наступає.

День народження буває,

Коли музика бринить,

Коли квіти й подарунки

Упадуть тобі до ніг.

(Вчитель і учні вітають іменинницю).

Інсценізація вірша «У ГОСТЯХ»

У Віті День народження.

Ми всі туди запрошені

і ввечері, о шостій,

прийшли до нього в гості.

Нам одчинила двері

мала сестричка Віті

і зразу запитала:

— Хто ноги з вас не витер?

В нас килим — не для того, аби його бруднити!

Ану, біля порога знімайте черевики!

Та подарунки зразу давайте, я сховаю.

Та кришталеву вазу не скиньте!

Я вас знаю!..

- Ви думаєте: просто отак ходити в гості?

І меблі у вітальні не мацайте руками,

і пальцями по стінах не мажте — будуть плями...

Іще сестриця Віті щось стала говорити.

Та ми її не слухали -

хіба ж це варто слухать?!

Ми від її «гостинності» помчали геть щодуху,

бо й справді: ох, не просто отак ходити в гості!..

А. Костецький

Вчитель. Сьогодні до вас у гості прийшли казкові герої: Мальвіна, Білосніжка і Знайко. Вони дадуть вам прак­тичні поради поводження за столом.

  • Без запрошення за стіл не сідай!

  • Не сідай боком до столу.

  • Не став на стіл лікті.

— Якщо тобі щось потрібно дістати, не тягнися через увесь стіл, ввічливо попроси передати.

— Не перебирай шматочки їжі у тарілці, бери той, що знаходиться ближче до тебе.

  • Не можна розмовляти з повним ротом.

  • Не розмахуй виделкою чи ложкою.

— Не запитуй людину, коли у неї зайнятий рот.

Щоб було веселим свято,

Ти мерщій прикрась кімнату.

Приготуй смішні листівки,

Вивчи загадки й частівки.

Знадобляться без вагання,

Ігри, конкурси, змагання.

— Щоб гостям було не сумно — можна запропонувати пограти у веселі ігри.

Гра «З ЯКОЇ КАЗКИ ЦЕЙ ПРЕДМЕТ?»

Горіх («Три горішки для Попелюшки»).

Яблуко («Срібне блюдце і наливне яблуко»).

Рукавичка («Рукавичка»),

Колосок («Колосок»).

Перстень («12 місяців»).

Дзеркало («Про мертву царівну і сімох богатирів»).

  • Якщо людина багато читає, з нею цікаво спілкувати­ся, є про що поговорити.

Гра «ЧАРІВНИЙ ТРАНСПОРТ»

  • Якими видами транспорту користувалися казкові герої? (Чоботи-швидкоходи, хмарки, літаючий килим, ступа, піч).

  • Щоб всі гості могли виявляти свої таланти, пограємо у гру «Квітка-семицвітка».

(На пелюстках завдання: заспівати пісню, загадати за­гадку, розказати прислів'я, скоромовку, вірш).

Гра «УПІЗНАЙ»

(Із зав'язаними очима, торкаючись лише голови, відгада­ти, хто це?).

Гра «ФОТОСАЛОН»

(Ви добре знаєте своїх друзів, а чи впізнаєте ви їх малень­кими).

(На дошці фото однокласників).

— Щоб більше дізнатись один по одного, обміняйтеся альбомами і розгляньте їх.

(Розгляд альбомів).

Ми вже багато говорили про правила етикету. А зараз невеличкий іспит. Як ти вчиниш, коли...

- Тебе запросили на День народження.

1-й учень. Коли мене запрошують на день народження, неодмінно кажу: «Дякую».

2-й учень. Коли не можу піти до товариша на День на­родження, кажу «пробач».

- Товариш приніс на День народження книжку і каже:
«Це мені подарували, а вона мені не потрібна».

Ніколи не дарую подароване мені.

Вчитель. Я бачу, ви запам'ятали правила етикету і сподіваюся, що після нашої виховної години, ви будете бажаними гостями скрізь — радістю для всіх.

А зараз настав найсолодший момент нашого свята. Пригощайтеся, і пам'ятайте про гарні манери.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Вітаємо зі святом працівникі́в осві́ти

та даруємо 100 грн

кешбеку!

Кешбеком можна оплатити 50% вартості будь-яких цифрових товарів та послуг на порталі «Всеосвіта»

Отримати кешбек можна з 1 до 14 жовтня 24 жовтня та використати протягом всього місяця.