Урок на тему : " Дієслова на -ся, -сь"

Опис документу:
Мета: вчити учнів дотримувати літературної вимови і правопису дієслів на -ся (-сь); утворювати і пояснювати (за зразком) значення дієслів на -ся (-сь), уживати їх під час побудови речень, у зв’язному мовленні; розвивати уважність, спостережли¬вість, мовлення учнів, вміння аналізувати; виховувати любов до мови, природи. Джерела: 1. Володарська М. О., Мазурок Г. П., Пілаєва О. М. Українська мова. 4 клас. IІ семестр

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ДІЄСЛОВА НА -ся (-сь)

Мета: вчити учнів дотримувати літературної вимови і правопису дієслів на -ся (-сь); утворювати і пояснювати (за зразком) значення дієслів на -ся (-сь), уживати їх під час побудови речень, у зв’язному мовленні; розвивати уважність, спостережливість, мовлення учнів, вміння аналізувати; виховувати любов до мови, природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 70)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про літературну вимову і правопис діє- слів на -ся (-сь).

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Спостереження за мовним матеріалом

Прочитайте твердження. Чи можете ви так сказати про себе? Підкресліть дієслова. Що спільного вони мають?

Ніколи не запізнююсь.

Вітаюсь зі знайомими.

У громадському транспорті поступаюся місцем дорослим.

Як слід вимовляти і писати дієслова на -ся (-сь)?

У дієсловах 2-ї особи однини -шся вимовляється як [с’:а]. У дієсловах 3-ї особи однини і множини -ться вимовляється як [ц’:а].

2. Складання опорної таблиці

Правильно

вимовляй:

пиши:

сміє[с’:а]

смієшся

сміє[ц’:а]

сміється

підписує[ц’:а]

підписується

вча[ц’:а]

вчаться

Закони письма і вимови вивчай:

Написано -ться, а ти [ц’:а] вимовляй.

Хто рано прокидається,

Зарядкою займається,

Роботи не боїться,

Той завжди добре вчиться.

Закони письма і вимови вивчай:

Написано -шся, а ти [с’:а] вимовляй.

Швиденько одягаєшся,

В дорозі не спиняєшся.

Так, друже мій, ніколи

Не спізнишся до школи.

Л. Лужецька

3. Робота за підручником (с. 160–162)

Вправи 315–317

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота в парах

Запишіть подані дієслова у формі 2-ї особи однини теперішнього часу.

Виконувати, з’ясувати, не лінуватися, нездужати, ознайомити, перемагати, підвищити, поліпшувати, читати.

2. Робота в групах

Прочитайте і відгадайте загадки. Допишіть пропущені букви. Обґрунтуйте свої дії.

1) Вийшла пані в золотім жупані. Хто на неї подиви..я, той слізьми заллє..я. 2) Признавайся, як ти зве..я, що на зиму, на холодну без одежі зостає..я. 3) Чого ти став та диви..я. Зірви мене — поживи..я. 4) У лісі вирізана, гладенько витесана. Співає, заливає..я. Як називає..я?

Відгадки: 1) Сонце. 2) Дерево. 3) Горіх. 4) Сопілка.

3. Поетична хвилинка

Прочитайте вірш, ставлячи дієслова, подані в дужках, у потрібній формі. Завчіть вірш і запишіть його з пам’яті.

Щедрим добрим словом

Пісня (починатися).

З рушника святкового

Коровай (всміхатися).

4. Робота над загадкою

Прочитайте загадку. Відгадайте її.

  • Прислухайся до шуму:

З весною він іде!

Щось тріщить, ламається

Скрегоче і гуде.

Випишіть з вірша дієслова, які влучно передають шум весняної води. Доповніть ряд синонімами.

Слова для довідок: йде, біжить, шумить, дзвенить, стукає, дзюрчить, співає, хлюпає, булькотить, вирує, тупцює, кипить, клекотить.

5. Диктант

Любов до землі, до праці починається саме в твоєму віці. Якраз тепер ти приглядаєшся до роботи старших.

Люди сіють хліб. Щедро оспівана ця праця людська. Зерно для людини і досі залишається земним дивом. Воно безсмертне. Кинуте в землю, стає колосом. Наливається соками землі й сонця, красується, радує врожаєм.

Нелегко дається хліб. Справжню ціну йому складають хлібороби. (56 слів)

М. Сингаївський

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Які відкриття ви зробили для себе на уроці?

Як слід вимовляти і писати дієслова на -ся (-сь)? Наведіть приклади.

З яким настроєм завершуєте урок?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 318 (с. 162).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Правове регулювання освіти осіб з особливими потребами»
Байталюк Ольга Михайлівна
24 години
490 грн