Урок етики "Що таке гідність та честь"

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Що таке гідність та честь.

Мета. Навчити учнів пояснювати поняття «гідність», «честь», наводити

відповідні приклади; формувати вміння обґрунтовувати важливість

збереження власної гідності;

розвивати навички гідної поведінки;

виховувати почуття гідності й честі, уміння поважати ці почуття в

інших людях та бажання й уміння зберігати власну гідність.

Обладнання: підручник для 5 класу «Етика»( О.Данилевська, О.Пометун), підручник, «зернятка», аркуші із термінами, смайлики.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форми і методи роботи: бесіда, робота в парах, групах, «уявний мікрофон», вправа «Збери колосок», «Закінчи речення», «мозковий штурм», робота з підручником.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Доброго дня, діти! Ось іще один урок етики. Він сьогодні за розкладом. Проте, сподіваюся, не за розкладом ваші почуття, думки, побажання.

Пропоную почати урок аутотренінгом. Сядьте рівненько, заплющте очі, повторюйте за мною.

Я – школяр.

Я – особистість.

Я думаю, я мислю.

Я хочу знати більше!

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Перевірка домашнього завдання.

Зачитування складених рецептів щастя та казок про Фею щастя.

Презентація малюнків Феї щастя.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Честь – жизнь моя,

Они в одно зрослись.

И честь утратить для меня,

Равно утратить жизнь.

У прослуханій поезії відомого англійського письменника В.Шекспіра ви почули слово, яке, мабуть, вже чули – це слово честь.

«Мозковий штурм».

  • Що, на вашу думку, означає поняття «честь», що вона для письменника рівнозначна життю?

IV. Повідомлення теми, мети уроку.

Отже, сьогодні ми поговоримо про честь та гідність. А також з’ясуємо чому не можна принижувати людську гідність.

V. Цілевизначення і цілепокладання.

«Збери колосок».

- Пропоную вам визначити про що б ви хотіли почути на уроці, про що дізнатися?

Учні на зернятках записують очікування і засівають їх у «ниву».

VI. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

Що таке гідність та честь.

  1. Скарбничка нових слів.

Насамперед, з’ясуємо зміст основних понять нашого уроку. Для цього звернемося до «лінгвістів»(два учні, підготували визначення з допомогою тлумачного словника)

Гідність – позитивна якість, поняття моральної свідомості, що виражає ставлення до цінностей будь-якої людини як моральної особистості.

Честь – поняття моральної свідомості і категорія етики; має багато спільного з гідністю.

Самолюбство – повага до себе як особистості, визнання своєї гідності.

  1. Вправа «Віднови терміни».

  • Ви маєте аркуші з термінами, які вам розтлумачили лінгвісти. Ваше завдання сполучити термін і відповідне тлумачення.

  1. Пояснення вчителя.

Гідність – це саме те, що найбільш за все підвищує людину, що надає її діяльності, усім її прагненням найвище благородство. Здавна відоме твердження: «Кожну людину оцінюють згідно з тим, як вона сама себе оцінює». Ця думка допомагає зрозуміти, що таке гідність. Поняття «гідність» витлумачують як усвідомлення людиною своєї значущості. Кожна людина сама вирішує, що гідно або не гідно її. Про високе призначення людини, незалежно від того, заможна вона чи бідна, говорять вже багато віків. Давайте і ми долучимось до розв’язання цього питання, опрацювавши інформацію у підручнику.

  1. Робота з підручником.

Опрацювання статті підручника на с.50.

  1. Робота в парах.

Навести приклади честі й достоїнства людини.

Честь

Достоїнство

Підведення підсумків, аналізування.

  • Отже, поняття честі та достоїнства тісно пов’язані між собою. Гідність людини проявляється в усіх галузях її життєдіяльності.

  • Чому кожна людина гідна поваги.

  1. Гра «Уявний мікрофон».

За допомогою уявного мікрофона візьміть експрес-інтерв’ю в однокласників на тему «Чому кожна людина гідна поваги».

  1. Робота в групах.

Розв’язати та проаналізувати подані ситуації.

І група.

Мама лаяла Сашка за те, що завжди він у школі щось забував. «Тюхтій», - чув хлопчик декілька разів на день навіть тоді, коли нічого не забував. На чергову образу хлопчик вискочив за двері, голосно ляснувши ними.

  • Хто правий у цій ситуації?

ІІ група.

Хлопчики щоранку зупиняли новачка і за вільний прохід до школи вимагали в нього жуйки. Хлопчик у черговий раз не дав жуйки. Він дістав флакон із чорнилами і вилив їх на кривдників.

  • Чому він так учинив?

ІІІ група.

У класі є дуже сильний учень, який займається боксом. Він змушує більш слабких прибирати клас замість себе.

- Як би ви вчинили, якщо він і вас змусив би прибирати?

8. Бесіда.

  • Як ви думаєте, чи часто в житті доводиться розв’язувати подібні ситуації?

  • Як ви думаєте, чи маємо ми від когось захищатись?

  • Чим необхідно керуватися, розв’язуючи подібні ситуації?

Підведення підсумків, аналізування.

Кожна людина гідна поваги. Людська гідність виявляється у вчинках людини. Ці вчинки пов’язані з вимогами поваги до себе. При цьому не можна зневажати гідність іншої людини.

Як не втратити гідність.

9. Робота з новелою В.Симоненка «Кривда».

9.1 Читання поезії.

У Івася немає тата.

Не питайте тільки чому.

Лиш від матері ласку знати

Довелося хлопчині цьому.

Він росте, як і інші діти,

І вистрибує, як усі.

Любить босим прогоготіти

По ранковій колючій росі.

Любить квіти на луках рвати,

Майструвати лука в лозі,

По городу галопом промчати

На обуреній, гнівній козі.

Але в грудях жаринка стука,

Є завітне в Івася одно —

Хоче він, щоб узяв за руку

І повів його тато в кіно.

Ну, нехай би смикнув за вухо,

Хай нагримав би раз чи два,—

Все одно він би тата слухав

І ловив би його слова...

Раз Івась на толоці грався,

Раптом глянув — сусіда йде.

— Ти пустуєш тута,— озвався,—

А тебе дома батько жде-

Біг Івасик, немов на свято,

І вибрикував, як лоша,

І, напевне, була у п'ятах

Пелюсткова його душа.

На порозі закляк винувато,

Але в хаті — мама сама.

— Дядько кажуть, приїхав тато,

Тільки чому ж його нема?..

Раптом стало Івасю стидно,

Раптом хлопець увесь поблід —

Догадався, чому єхидно

Захихикав сусіда вслід.

Він допізна сидів у коноплях,

Мов уперше вступив у гидь,

З оченят, від плачу промоклих,

Рукавом витирав блакить.

А вночі шугнув через грядку,

Де сусідів паркан стирчав,

Вибив шибку одну з рогатки

І додому спати помчав...

Бо ж немає тим іншої кари,

Хто дотепи свої в іржі

Заганяє буздумно в рани,

У болючі рани чужі...

9.2 Бесіда за питаннями.

  • Як ви оцінюєте вчинок сусіда?

  • Чи притаманне йому почуття гідності?

  • Чи можна засуджувати хлопчика, який розбив сусіду вікно?

10. Робота у творчих групах (пояснення вчителя).

Кодекс честі школяра – правила морального поводження людини шкільного віку, що відбивають моральні вимоги і ті норми поводження, які з позицій гуманістичної етики практикується в школі.

Завдання: обговорити норми поводження учнів класу, прийняти правила поведінки й формувати їх у вигляді кодексу честі школярів у класному куточку.

Етапи вироблення « Кодексу честі учнів 5 класу»:

  1. Моя думка (записати на аркушах паперу)

  2. Робота в групах (вироблення загальних правил групи після обговорення власних думок кожного члена групи)

  3. Затвердження кодексу честі

Запитання для обговорення:

  • Які правила існують в школі?

  • Для чого існують правила?

  • Якби у вас була можливість змінити одне правило, яке правило ви б змінили?

  • Чи потрібно змінити які-небудь правила в нашому класі, щоб вони були більш ефективними?

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Вправа «Закінчи речення».

Закінчити речення словами чесно, нечесно, гідно, негідно.

  1. Не говорити правду – це…

  2. Не кривдити менших і слабших – це…

  3. Не брати того, що тобі не належить – це…

  4. Не виконати домашнє завдання – це…

  5. Не допомагати батькам у домашній роботі – це…

  6. Не пояснити товаришеві завдання – це…

  7. Не реагувати на зауваження вчителя – це…

  8. Не помічати неповаги до людини – це…

  9. Не помічати старших, які стоять біля тебе в міському транспорті – це…

  10. Не вміти терпляче вислуховувати тих, із ким розмовляєш, - це…

VIII. Підсумок уроку.

Аналіз цілепокладання та рефлексація.

-Чи справдилися ваші очікування щодо уроку, якщо так, то хай ваша нива знань заколоситься(учні формують із зерняток колосок).

- Що на уроці спололася найбільше?

- Що викликало найбільші труднощі?

Оцініть свою роботу та роботу товариша (у кожного на парті – смайлики)

ПРАЦЮВАВ ВІДМІННО

ПРАЦЮВАВ ДОБРЕ

ПРАЦЮВАВ ПОСЕРЕДНЬО

МАЙЖЕ НЕ ПРАЦЮВАВ

IХ. Домашнє завдання.

Опрацювати урок 8 у підручнику (с.49-54).

Виконати завдання у робочому зошиті – обов’язків рівень.

Намалювати Честь і Гідність – додаткове завдання.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
2
8
дн.
0
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!