• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Психологія
  • Урок 20. З КУРСУ «ПСИХОЛОГІЯ». Тема: Моделі поведінки у конфлікті або як поводити себе в конфлікті з різними типами людей (тренінгове заняття).
До ЗНО з ФІЗИКИ залишилося:
0
5
міс.
1
6
дн.
0
4
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Урок 20. З КУРСУ «ПСИХОЛОГІЯ». Тема: Моделі поведінки у конфлікті або як поводити себе в конфлікті з різними типами людей (тренінгове заняття).

Опис документу:
Мета: розвивати навички ефективного розв’язання конфліктів, навчити оптимальним способам вирішення конфліктних ситуацій. Обладнання: фліп-чарт або дошка, крейда, зошити, фломастери, ручки, стікери. Підсумкове заняття по темі

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 20

З КУРСУ «ПСИХОЛОГІЯ»

11 КЛАС

Тема: Моделі поведінки у конфлікті або як поводити себе в конфлікті з різними типами людей (тренінгове заняття).

Мета: розвивати навички ефективного розв’язання конфліктів, навчити оптимальним способам вирішення конфліктних ситуацій.

Обладнання: фліп-чарт або дошка, крейда, зошити, фломастери, ручки, стікери.

Хід заняття

  1. Гра-рухавка “День народження” Мета: покращення атмосфери в групі, активізація учасників. Учасники розташовуються по аудиторії таким чином, щоб утворилося коло. Після цього тренер пропонує учасникам утворити лінію відповідно до дня народження, починаючи з 1 січня і закінчуючи 31 грудня. При цьому дозволяється тільки невербальне спілкування (рухи, міміка). Коли учасники вишикувалися, вони по черзі називають вголос свій день народження.

До уваги тренера! В ході проведення цієї гри тренер повинен сприяти тому, щоб можливі помилки й непорозуміння створювали веселу невимушену атмосферу, сприймалися з гумором, без образ.

  1. Вправа «Асоціації» Мета: активізувати учасників на подальшу роботу; надати їм можливість поглянути на проблему конфлікту з різних позицій; розвивати асоціативне мислення. - Однією із важливих ознак позитивного соціально-психологічного клімату є низький рівень конфліктності та уміння членів колективу конструктивно вирішувати конфліктні ситуації. Тому одним із основних завдань нашої діяльності є розширення досвіду взаємодії в колективі та формування навичок ефективного виходу із конфліктних ситуацій.

Тренер записує на фліп-чарті (дошці) слово «конфлікт». Учасники отримують стікери. Потім тренер пропонує записати на стікерах слова, які асоціюються з поняттям «конфлікт» та озвучити їх (наприклад, боротьба, зло, агресія).

- Які слова мають позитивний, а які негативний заряд? Позначте їх «+» або «-» ». Учасники прикріплюють стікери на фліп-чарт (дошку). Тренер разом з учасниками аналізує зміст стікерів та об’єднує схожі асоціації в групи. Наприкінці вправи тренер робить висновок про можливість існування різних поглядів на конфлікт.

  1. Вправа «Де вихід?» Мета: навчити конструктивним способам виходу з конфліктних ситуацій Кожен із нас час від часу потрапляє в конфліктні ситуації. Кожен по-своєму виходить з подібних ситуацій - хтось дає здачі, хтось ображається, хтось прагне знайти конструктивне рішення. Чи можна вийти з конфліктної ситуації за допомогою толерантної поведінки, зберегти при цьому власну гідність і не принизити іншого?

  • Пригадайте, будь-ласка, конфліктну ситуацію, яка мала місце (або могла б бути) у вашому колективі.

Тренер об’єднує учасників в 4 групи, кожна з яких обирає одну типову конфліктну ситуацію. Учасники в групі обговорюють обрану ситуацію та знаходять конструктивний вихід з неї, користуючись схемою (додаток 3). Після обговорення представники груп презентують іншим учасникам результати роботи групи.

Запитання для обговорення: • Чий вихід із ситуації виявився найбільш вдалим? Чому? До уваги тренера! В ході обговорення тренер звертає увагу учасників на доцільність застосування схеми гідного виходу із ситуації як в повсякденному спілкуванні, так і в діловому, що сприятиме більш конструктивному виходу з конфліктних ситуацій. Використання даної вправи дає можливість учасникам отримати досвід взаємодії в групах, розширює можливості сприйняття ситуацій ділового спілкування та шляхів їх вирішення. Можна запропонувати використовувати поради з додатку №2.

  1. Інформаційне повідомлення Психологи описують 5 характеристик поведінки різних типів конфліктних особистостей: 1. Демонстративний - представники демонстративного типу завжди хочуть бути в центрі уваги. Вони дуже емоційні, розмовляють на підвищених тонах, активно використовують жести, люблять добре виглядати в очах інших. Їх відношення до людей, головним чином, визначається ставленням до них оточуючих. Вони легко долають поверхневі конфлікти, вміло демонструють свої страждання і стійкість, добре пристосовуються до різних ситуацій. При цьому раціональна поведінка не проявляється, але разом з тим їм притаманна надмірна емоційність. Планування своєї діяльності такі особи здійснюють ситуативно і рідко впроваджують плани в життя. Кропіткої і систематичної роботи вони уникають. 2. Ригідний (негнучкий) - представників даного типу проявляється підозрілість та завищена самооцінка. Вони постійно вимагають підтвердження своєї особистої значущості. Такі люди прямолінійні і не гнучкі, часто не враховують нових обставин, які змінюють ситуацію. Недостатньо враховують думки оточуючих. Повага для них сприймається як належне, а неповага – як образа. Представники ригідного типу недостатньо критичні до своїх вчинків, хворобливо образливі, підвищено чутливі по відношенню до дійсних і надуманих несправедливостей. Представники цього типу не вміють амортизувати. Їх можна впізнати по тому, як вони вступають у суперечку: завжди сперечаються для того, щоб переконати оточуючих у своїй правоті. Навіть, якщо вони розуміють, що вони не праві - вони не відступляться від своєї точки зору. Нерідко в них спостерігається похмурий настрій. Протягом дня вони можуть не реагувати на стресові ситуації, але в кінці дня може трапитись емоційний вибух, часто в колі сім’ї.

3. Некерований - представники цього типу особистості імпульсивні і недостатньо контролюють себе. Поведінка таких людей є непередбачуваною, вони ведуть себе зухвало і агресивно, часто не замислюються про етичні норми спілкування під час суперечок. Недостатньо самокритичні, часто у своїх невдачах схильні обвинувачувати інших. Не можуть грамотно планувати свою діяльність та планомірно втілювати заплановане в життя, із попереднього досвіду не роблять ніяких висновків. Відмінність представників цього типу від інших в тому, що вони постійно змінюють правила гри, що, в свою чергу, створює незручності, сприяє виникненню суперечок та з’ясовуванню відносин, виникненню конфліктів. Вони не вміють дотримуватись правил, тому конфлікти з ними є неминучими. 4. Суперточний (Формаліст ) – представники даного типу особистості досить педантично відносяться до своєї роботи. Висувають підвищені вимоги до себе і до оточуючих, але роблять це так, що оточуючим здається, ніби вони прискіпливо ставляться. Їм властива підвищена тривожність, надзвичайно чутливі до деталей та зауважень оточуючих. Інколи розривають стосунки з друзями чи знайомими лише через те, що їх, нібито, образили. Такі люди страждають від самих себе, переживають свої прорахунки, невдачі, розплачуються за них хворобами (безсонням, головними болями...). Зазвичай, вони стримані в зовнішніх, особливо емоційних проявах. 5. Безконфліктний - ця назва оманлива. Конфлікти з представниками цього типу виникають, але вони відстрочені. Їх можна впізнати по манері поведінки: часто підлаштовуються під інших, гнучкі, м’які, поважно ставляться до оточуючих. З ними завжди зручно, але вони не люблять самостійно приймати рішення, перекладають їх на інших, не дають зворотнього зв’язку. Представники «безконфліктного» типу особистості є нестійкими у своїх оцінках і думках, їм легко нав’язати свої думки. Всередині вони суперечливі, їм властива деяка непослідовність в поведінці, орієнтуються на ближню перспективу і миттєвий позитивний результат. Такі люди сильно залежать від думок оточуючих, надмірно прагнуть до компромісу, не володіють великою силою волі. Вони не замислюються глибоко над наслідками своїх вчинків і причинами проступків інших.

5. Рольова гра «Знайди вихід» Мета: розвиток в учасників тренінгу умінь і навичок ефективного виходу із конфліктних ситуацій.

Тренер пропонує учасникам утворити п’ять груп (обирається будь-який варіант об’єднання в групи на власний розсуд) та провести рольову гру. Кожній групі пропонується картка із завданням: розіграти ситуацію спілкування, в якій один із учасників отримує роль конфліктної особистості; а ще один - співрозмовника, який повинен продемонструвати ефективну техніку виходу із даної конфліктної ситуації (додаток №5).

Запитання для обговорення: - Які емоції у Вас виникли під час виконання ролі? - Як Ви вважаєте, які із запропонованих шляхів виходу із конфлікту є найбільш конструктивними? - Які комунікативні навички Ви розвивали під час гри?

До уваги тренера! Рольова гра надає можливість учасникам побачити проблемну ситуацію зі сторони. Особи, які беруть участь у рольовій грі, обираються за бажанням. Обрані учасники самостійно розподіляють ролі в парі. Тренер заохочує учасників до активної роботи. Під час рольової гри тренер звертає увагу учасників на доцільність використання отриманої в ході попередніх вправ інформації щодо різних типів конфліктних особистостей. Учасники можуть користуватися матеріалами додатку № 3. Після обговорення рольової гри тренер рекомендує ознайомитися з матеріалами додатку № 4, в якому представлені рекомендації щодо поведінки в конфліктних ситуаціях.

6. Вправа «Мій настрій»

Мета: отримати зворотній зв’язок учасників групи. Тренер роздає учасникам аркуші паперу та фломастери. Він пропонує протягом 5 хвилин намалювати малюнок, який відображав би, що нового і корисного учасники отримали на даному тренінгу. Кожен учасник презентує свій малюнок і пояснює, чому саме з таким зображенням в нього асоціюється цей тренінг.

Підсумкове заняття по темі

Тема: тематична атестація по темі «Емоційно-почуттєвий світ людини»

Мета: перевірити рівень засвоєних знань по темі

Обладнання: аркуші із завданнями.

Хід заняття

І – варіант

Тестові завдання (обрати та позначити правильну, на вашу думку, відповідь)

1.До стенічних емоцій належать А) провина, Б) радість, В) впевненість, Д) сором.

2. Риси характеру поділяють на:

А) цілісні,

Б) емоційні,

В) вольові,

Г) інтелектуальні.

3. До основних способів поведінки людей в конфліктній ситуації належать: А) зіткнення, Б) конкуренція, В) пристосування, Г) кульмінація.

4. Дати визначення поняттям : «індивід», «характер», «емоції», «настрій», «конфлікт» .

5. Перерахувати характерні особливості холеричного та флегматичного типу темпераментів.

6. Розробити психологічні рекомендації для людини, яка знаходиться у стані стресу .

7. Який стиль вирішення конфлікту відбивається у наступних міркуваннях: «загнати іншого в куток», «поставити на місце», «обійти когось», «сильний завжди правий»;

«краще синиця в руці, ніж журавель в небі», «якщо не можеш перемогти, шукай нічию», «сьогодні мені – завтра тобі».

ІІ – варіант

Тестові завдання (обрати та позначити правильну, на вашу думку, відповідь)

1.До властивостей характеру належать:

А) повнота,

Б) емоційність,

В) сила,

Г) природнє середовище.

2.Почуття краси в явищах природи, в праці, в гармонії барв, звуків, рухів і форм: А) моральні, Б) естетичні, В) стенічні, Г) прекрасні.

3.До основних типів конфліктних особистостей належать: А) ригідний, Б) образливий, В) емоційний, Г) суперточний.

4. Дати визначення поняттям : «особистість», «темперамент», «почуття», «страх», «агресивність».

5.Перерахувати характерні особливості меланхолічного та сангвінічного типу темпераментів.

6.Який стиль вирішення конфлікту відбивається у наступних міркуваннях:

«вбий свого ворога добротою», «пливи за течією», «я програю, зате виграють інші», «не можна воювати з вітряками»;

«одна голова добре, а дві краще», «що добре для тебе, то добре для мене», «разом ми сильніші».

7. Розробити психологічні рекомендації для людини, яка знаходиться у стані стресу .

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація ефективної діяльності соціального педагога в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.