Тренінгове заняття на тему "Вчимося конторолювати емоції"

Опис документу:
Тренінгове заняття допоможе навчити учнів розрізняти і контролювати свої емоції. Розвивати толерантне, позитивне ставлення до людей. Виховувати у дітей почуття поваги, розуміння, співчуття, формувати навички встановлення контактів, формувати вміння розрізняти емоції, називати і виражати їх, розвивати зниження рівня агресивності, формувати позитивне ставлення до ровесників.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тренінгове заняття для учнів 10-Б класу

Тема:Вчимося контролювати емоції

Епіграф до тренінгу « Хто не може взяти ласкою, той не візьме й суворістю» А.П.Чехов.

Мета: навчити учнів розрізняти і контролювати свої емоції. Розвивати толерантне, позитивне ставлення до людей. Виховувати у дітей почуття поваги, розуміння, співчуття.

Завдання:

- формувати навички встановлення контактів;

- формувати вміння розрізняти емоції, називати і виражати їх, розвивати зниження рівня агресивності.

- формувати позитивне ставлення до ровесників.

Час проведення – 2 години.

Матеріали:

*бейджики;

*фломастери;

*ватман;

*повітряні кульки;

*льодяники;

*аркуші паперу формату А-4;

*серце паперове або м’яке;

*програвач.

Хід заняття

1.Вправа на знайомство «Я люблю своє ім’я» (10 хв.)

Мета: познайомити учасників групи, підготувати учасників до роботи,створити комфортну атмосферу.

Вступне слово: давайте, намалюємо сонечко з промінчиками. Усередині сонечка напишіть найулюбленішу форму свого імені. На промінчиках напишіть інші варіанти імені. Сонечко прикріпіть до одягу. Представляючи себе, назвіть, будь-ласка, своє повне ім’я і найулюбленішу його форму та якість, яку найбільше цінуєте в людях.

Наприклад: «Мене звати Людмила, але мені подобається коли мене називають Люда. Найбільше в людях я ціную чесність.»

Висновок: ми дізнались найулюбленіші форми імені кожного з вас і під час заняття називатимемо одне одного саме так.

2.Вправа «Правила роботи в групі»(5 хв.)

Мета: прийняття правил роботи групи.

Вступне слово: для того, щоб вдало працювати під час цього заняття нам потрібні правила. Я пропоную ось такий перелік правил:

1.Бути лаконічним у висловлюваннях (дотримуватись теми, говорити стисло, але головне).

2.Конфіденційність (не виносити те, що було на тренінгу за межі групи).

3.Мобільні на «вібро» (телефони в режимі «вібро», щоб не заважали).

4.Правило «піднятої руки» (не викрикувати один по перед одного, говорить той, хто підніс руку).

5.Бути активним (брати участь у житті групи, виконувати всі вправи).

6.Толерантність (не перебивати інших, звертатись одне до одного на ім’я, не критикувати та засуджувати).

7.Чесність та щирість (бути чесним, щирим, відкритим).

8.Дотримуватись запропонованих правил (не порушувати правила групи).

Висновок: чи є зауваження або доповнення? Якщо немає, то продовжимо працювати, дотримуючись запропонованих правил.

3.Оголошення теми і мети тренінгу. (2 хв.)

Вступне слово :

- Сьогодні ми зібрались, щоб провести тренінг на тему: «Вчимось контролювати свої емоції». Мета нашого заняття полягає в тому, щоб навчитися розрізняти і контролювати свої емоції. Розвивати толерантне, позитивне ставлення до людей. Виховувати почуття поваги, розуміння, співчуття до оточуючих.

Тема і мета кріпиться на дошці.

4.Вправа «Очікування» (6 хв.)

Мета: виявити емоційний стан учасників, дізнатись чого вони очікують від заняття.

Вступне слово: А зараз ми напишемо наші очікування від даного тренінгу на листочках, які я вам роздала і прикріпимо до дерева очікувань.( Учасники пишуть свої очікування на листочках і прикріплюють до дерева, зачитуючи).

Висновок: ми дізналися, що кожен із вас чекає від тренінгу, намагатимемося працювати так, щоб ці очікування здійснилися.

5.Інформаційне повідомлення. (2 хв.)

Слово «агресія» походить від латинського agressio, що означає «напад». Агресія – це мотивоване негативне поводження, що суперечить нормам і правилам існування людей у суспільстві, завдає фізичних і моральних збитків людям або викликає в них психологічний дискомфорт (негативні переживання, стан напруження, страху, пригніченості тощо).

Надмірна агресія може перерости в жорстоке ставлення і , як наслідок, насильство. А чи знаєте ви, що таке насильство і якими діями воно проявляється?

Відповіді учнів.

6.Вправа «Ситуації» (10 хв.)

Мета: показати учням, які дії є насильницькими та агресивними з метою запобігання таких явищ серед них.

Вступне слово: Пропоную виконати вправу «Ситуації» , але для цього нам потрібно об’єднатися

три групи за кольорами льодяників (по одному льодянику діти дістають з цукерниці перед початком вправи, (яблуко, вишня, апельсин). Важливо, щоб кількість льодяників відповідала кількості учасників і щоб вони мали рівну кількість кольорів. Робота в групах за картками (кольори картки відповідають кольорам льодяників)).

На ваших картках написані форми насильницьких та агресивних дій. Ваше завдання продовжити цей перелік.

Картки:

1. Фізичне насилля – це побиття рукою та іншими предметами, штовхання, викручування рук, нанесення тілесних ушкоджень.

2. Психічне насилля – це глузування, образа, приниження, примус до чого небудь, пліткарство, зневага, нехтування, відсутність турботи про людину.

3. Моральне насилля – це залякування, погрози, шантаж.

Картки кріпляться на дошці.

Висновок: ми дізналися які дії є насильницькими та агресивними, тому в подальшому не будемо вдаватися до них.

7.Вправа – руханка «Погода в Джурині» (5 хв.)

Мета: сприяти зняттю напруження, згуртувати групу.

Вступне слово: для того, щоб ми відпочили давайте виконаємо цікаву вправу. Для цього станьте в коло, поверніться праворуч, поставте руки на плечі того, хто попереду вас і повторюйте за мною:

*у Джурині гріє сонечко (гладимо по плечах того, хто йде попереду);

*дме легенький вітерець (проводимо пальцями по спині);

*та ось хмарки закрили сонце, почав накрапати дощик ( стукати пальцями);

*здійнявся вітер (терти спину того, хто йде попереду);

*почалася злива (енергійно стукати пальцями по спині);

*град (стукати кулаками);

*але що це? Злива вщухає. Дощик дрібненький, вітерець легесенький (гладити легенько спину і постукувати пальцями).

Тепер розверніться на 180%. Сьогодні у нас гості, вони приїхали з різних куточків району. Всюди холодно.

*мороз хапає за щоки (пощипувати за щоки);

*за вуха (масажують вуха);

*пробирається під одяг (щипати за боки);

*мерзнуть ноги (тупотіти ногами);

*та коли заходиш в нашу школу одразу стає затишно і тепло, поступово зігріваєшся (гладити по спині, руках).

Тепер, коли ми зігрілися, прошу усіх сідати на місця.

Діти сідають на місця.

Висновок: ми відпочили, зняли напругу і можемо продовжувати.

8.Вправа «Чарівна крамниця»(10 хв.)

Мета: згадати риси характеру людини. Формувати в учнів прагнення набувати хороших рис і позбуватися поганих.

Вступне слово: пригадайте риси характеру людини, як позитивні так і негативні.

(Діти називають риси характеру. Перелік рис характеру: доброта, душевність, щедрість, відповідальність, скромність , активність, вимогливість, наполегливість, щирість, рішучість, працьовитість, самостійність, емоційність, допитливість, лагідність.

Злість, жадібність, заздрість, агресивність, імпульсивність, лінь, брехливість, лицемірство, зазнайство).

Тепер уявіть, що ви знаходитися в чарівній крамниці, де можна купити і продати людські риси.

Кожен записує на одному аркуші ті риси, які хоче продати, а на другому – які купити.

Відбувається ярмарок. Учасник зачитує риси які хоче продати, покупець піднімає руку і говорить «Я купую!».

Висновок: як бачимо, мало хто хоче придбати негативні, погані риси, тому ми маємо прагнути позбуватися поганого в собі, залишаючи лише позитивне, потрібне людям.

9.Вправа «Глибоке дихання» (5 хв.)

Мета:навчитись контролювати емоції та знімати напругу.

Вступне слово: Коли ми кимось ображені чи злі на когось в пориві агресії не можемо контролювати свої емоції та вчинки. Тому часто робимо те, про що згодом жалкуємо. Тому ми зараз навчимося знімати напругу і контролювати свої емоції.

Дихання заспокоює нервову систему, допомагає вирівняти емоції. Коли ми глибоко дихаємо, то позбуваємося думок, які нас хвилюють, відчуваємо, що можна контролювати свої думки, а не підкорятися їм.

Глибоко вдихніть носом, порахуйте до 8, потім повільно випускайте повітря через рот, при цьому рахуйте до 16. Відчуйте, як зникає напруга.

Висновок: я думаю, що цей простий прийом допоможе вам в певній ситуації контролювати свій емоційний стан.

10.Вправа «Повітряні кульки»(10 хв.)

Мета: показати дітям як небезпечно для людини може бути переповнення будь-якими емоціями, насамперед негативними.

Вступне слово:

Перед вами три різних кульки, погляньте і подумайте, що може статися з кожною з них?

Тренер демонструє дітям повітряні кульки:

- одна надута дуже слабко (зеленого кольору);

- друга помірно (жовтого кольору);

- третя сильно (червоного кольору).

Відповіді дітей.

Переповнення будь-якими емоціями, насамперед негативними, для людини так само небезпечно, як і надто багато повітря в кульці.(Пробиваємо червону кульку.)

Червона кулька лопнула. Так і людина, що переповнена емоціями, може «вибухнути». Наслідки цього вибуху можуть бути різні: нервовий зрив, і як наслідок психлікарня, жорстоке побиття і навіть вбивство людини.

Кожна з кульок символізує людську поведінку і людей, яким притаманна така поведінка.

Пасивна поведінка (зелена кулька)

Пасивні люди не керують своїм життям і інтересами. Вони дозволяють іншим приймати рішення за себе. Постійно бояться розчарувати інших, почуваються безпорадними.

Вигода пасивної поведінки в тому, що інші симпатизують таким людям, їх рідко звинувачують у якихось невдачах. Інші турбуються про них, захищають їх. Вони вдало уникають конфліктів.

Негативні результати пасивної поведінки: людина поводить себе так, щоб сподобатись іншим. Інші ставлять до неї свої вимоги, і людина відчуває певний дискомфорт.

Агресивна поведінка (червона кулька).

Агресивні люди висловлюють свої думки, переконання, почуття, порушуючи права інших, що почуваються з ними ніяково. Поводяться зверхньо, принижуючи інших, знаходячи їхні вразливі сторони. Такі люди хочуть домінувати, наказувати, змушувати інших програвати, щось утрачати.

Вигода агресивної поведінки : за агресивних людей часто щось роблять інші.

Негативні результати: агресивна поведінка створює ворогів, спричиняє страх, людина відчуває постійне напруження, стосунки з товаришами непостійні, часто виникають суперечки.

Відповідальна поведінка (жовта кулька)

Відповідальні люди виражають свої думки, переконання та почуття прямо й відверто, поважаючи права інших, відповідають за свої вчинки, не ображаються, а поважають думки інших, допомагають людям, коли їх просять.

Вигода відповідальної поведінки: відповідальні люди діють так, що інші все більше їх поважають.

Стосунки з іншими майже не конфліктні, легкі, стабільні.

Негативні результати: зростання відповідальності пов’язане зі зміною переконань, а це може бути нелегко.

Висновок: дізналися, які негативні наслідки може мати переповнення негативними емоціями.

11.Вправа «Дражнилки»(10 хв.)

Мета: навчити дітей протидіяти в ситуації, коли їх дражнять, розвивати вміння шукати позитив в усьому.

Вступне слово: скажіть, а чи бувають випадки, коли вас дражнять? Чи знаєте ви як правильно поводитись у такій ситуації?

Спочатку порахуйте до 10. Потім знайдіть щось приємне в образливому слові, яким тебе обзивають.

Пропоную об’єднатися у дві підгрупи (хороші та добрі). Спочатку одна підгрупа придумує образливі прізвиська, а друга відповідає і навпаки.

Висновок: тепер ми вміємо протидіяти образам і ніякі дражнили нам не страшні.

12.Вправа «Відкрите серце»(10 хв.)

Мета:надати дітям можливість відчути переживання інших,поставити себе на їх місце.

Вступне слово: ось це серце, що у мене в руках, символізує нашу душу,наші почуття. Давайте передамо його по колу і той у кого серце має розповісти, що він відчуває, коли його дражнять, сміються з нього, ігнорують. Можете запропонувати свої методи протидії у подібних ситуаціях (можна пригадати вправи з тренінгу).

Серце передається по колу.

Висновок: ми почули, що ви відчуваєте, коли вас ображають. В кожного це неприємні переживання. Тому перш ніж сказати чи зробити комусь щось образливе, згадайте, цю вправу, а ще краще, поставте себе на місце того, кого ви ображаєте.

13.Вправа «Чарівна зірка» (7 хв.)

Мета:розвивати у дітей бажання робити добро, сприяти згуртуванню колективу.

Вступне слово: зараз я прочитаю вам притчу про Зірку.

Колись дуже давно жила на світі Зірка. Їй було прикро, що на неї ніхто не звертає уваги, і вона вирішила піти до мудреця. Прийшовши, Зірка запитала: «Чому мене не помічають?». Мудрець відповів, що світло зірок гасне, коли поряд є сонце, і запропонував їй жити на небі, з’являючись лише вночі. Він також попередив, що там холодно і страшно.

Але Зірка нічого не злякалась, і мудрець за її хоробрість і бажання дарувати людям світло зробив подарунок. Зірка стала жити на небі не одна, там з’явилось багато-багато нових зірок, аби їй не було самотньо. А щоб навіки зберегти пам’ять про Зірку, мудрець подарував кожній людині ї дочку – маленьку зірочку.

Тому мені б хотілося, щоб ви підійшли сюди і створили одну велику зірку. Станьте в коло. Зробіть його таким тісним, щоб, коли кожен із вас протягне руку до середини кола, утворилася зірка. Ця зірка дуже тепла, тому що вона готова дарувати своє світло, зігріваючи теплом усіх навкруги. Кожен із вас має власне особливе світло, але приймає і світло інших. Усі разом ви склали одну велику зірку, світло якої набагато яскравіше, ніж кожного окремо.

А тепер покажіть мені, як ваша чудова велика зірка повільно рухається на небі. (Діти рухаються під музику).

Висновок: коли ми всі разом, дружні, щирі наше світло здатне подолати будь-яку темряву.

14.Вправа «Чи справдились очікування?»(10 хв.)

Мета: дізнатись чи справдились очікування від тренінгу.

Вступне слово: ми повертаємось до очікувань, які ви писали на початку тренінгу. Розкажіть чи справдились ваші очікування? Які ваші враження щодо виконаної роботи? Що ви можете побажати учасникам групи?

Відповіді дітей.

15.Завершальне слово тренера (5хв.)

Мета: сприяти позитивному завершенню заняття.

Вступне слово: хочу побажати вам завжди бути добрими, ввічливими, розуміли і підтримували одне одного, щоб у вашому житті не було агресивності, насильства, негативу і подарувати вам буклет з порадами як вести себе з агресивними людьми і долати стресовий стан. А буклет непростий, а з солодким сюрпризом, щоб кожен ваш день був солодкий і сповнений приємних сюрпризів.

Хочу всім подякувати за участь, а гостям за увагу і завершити наш тренінг оплесками один для одного.(Всі аплодують).

До побачення. Всього хорошого.

Самоаналіз. (3 хв.)

Аналіз присутніх.(10 хв.)

Додаток

Картки до вправи «Ситуації»

1.Фізичне насилля – це побиття рукою та іншими предметами...

2.Психічне насилля – це глузування…

3.Моральне насилля – це залякування…

Література:

1.Іванова В.В.Прояви агресивності у підлітковому віці // Практична психологія та соціальна робота.- 2000.-№5.

2.Лоренц К. Агресія. – М., 1994.

3.Охрімчук Р.М. Як працювати з агресивною дитиною: Навч.-метод.посіб. – К.:ДЦССМ, 2004.

4.Психологічні тренінги в школі/ Упоряд. Т.Шаповал. – К.: Шк.світ, 2006.

5.В.М.Галузяк,І.Л.Холковська . Діагностичний інструментарій класного керівника. – Вінницький ДПУ, 2010.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Ефективні комунікації (soft skills) учителя з батьками»
Швень Ярослава Леонідівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.