До ЗНО з ФІЗИКИ залишилося:
0
5
міс.
1
6
дн.
0
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

ТРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯ. "Формування навичок толерантного спілкування в учнівському середовищі"

Опис документу:
МЕТА: - розширити можливості встановлення контакту в різних ситуаціях спілкування; - відпрацювати навички розуміння себе, інших людей і взаємин між людьми; - розвивати розуміння слухати і розуміти інших; - формувати позитивне ставлення до однолітків.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ТРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯ

Підготувала:

Кузнецова.О.В.бібліотекар

,викладач психології

МЕТА:

  • розширити можливості встановлення контакту в різних ситуаціях спілкування;

  • відпрацювати навички розуміння себе, інших людей і взаємин між людьми;

  • розвивати розуміння слухати і розуміти інших;

  • формувати позитивне ставлення до однолітків.

Цільова аудиторія: 12-14 р.

Матеріали: бейджики; фломастери; кошик; стікери, пластмасовий стаканчик.

  1. Повідомлення теми тренінгу.

  1. Вправа «Очікування»

На підготовлених кольорових стікерах, які знаходяться у кожного на спинці крісла учасники формують свої очікування від тренінгового заняття. Після озвучування кожен стікер прикріплюють до «Кошика очікувань». Після озвучування кожен стікер прикріплюють до «Кошика очікувань».

3.Вправа «Правила роботи в групі»:

  1. Правило рівноцінності. Відсутня субординація, немає розходжень щодо статусу.

  2. Правило активності. Від активності кожного члена групи виграють усі.

  3. Правило коректності. Судження не оцінюються. Обговорюється тільки те, що відбувається «тут» і «зараз».

  4. Правило конструктивного зворотного зв’язку. В обговоренні ситуації беруть участь усі. Один говорить – всі слухають. Учасники тренінгу приймають «Правила роботи в групі»

4. Вправа «Самопрезентація»

Учасники отримують бейджики і фломастери. На бейджику пишуть ім’я, яким би хотіли, щоб їх називали у групі.

Після цього кожен називає своє ім’я і продовжує 2 незакінчених речення:

1) Спілкування для мене…

2) У спілкуванні я схожа (ий)…

Наприклад, я Світлана, спілкування для мене – це обмін інформацією;

У спілкуванні я схожа на хмаринку.

Проводиться самопрезентація.

Після завершення самопрезентації кожного учасника вітають оплесками.

-Чи складно було виконувати завдання?

-Що ми нового дізнались?

5. Вправа «Стаканчик»

Учасники отримують завдання спробувати зробити з пластиковим стаканчиком певні дії: зімнути, порвати, тощо.

  • Що ви відчували, коли робили певні маніпуляції з стаканчиком?

Потім тренер пропонує спробувати повернути стакан в попередній стан.

- Що змінилось?

- Чи сподобався вам стаканчик, який ви повернули в попередній вигляд?

Висновок тренера: невміння зрозуміти іншого, впевненість, що ваша думка є єдиною правильною, небажання подивитися на ситуацію очима іншого – найкоротший шлях до непорозуміння, а часто й до виникнення конфлікту.

Отже, якщо ви прагнете ефективного спілкування, необхідно поводитися так, аби не ображати партнера, поважати іншого та його точку зору, незалежно від соціального становища, національності, індивідуальних особливостей, уподобань. Таке спілкування називається толерантним.

  1. Інформаційне повідомлення «Як правильно спілкуватися»

Важливо вміти проявляти толерантність під час спілкування. Це передбачає не лише прийняття іншого, а й уміння підтримувати і допомогти йому. Одним із ефективних способів вирішення цієї проблеми є усвідомлення своїх почуттів і здатність сказати про них партнерові. Саме такий спосіб самовираження і називається «Я-повідомлення».

«Я-повідомлення» - усвідомлення та розповідь про власний стан, викликаний певною ситуацією.

Використання під час спілкування «Я-повідомлень» допомагає виразити свої почуття, не принижуючи іншу людину (порівняйте: «Я дуже хвилююся, коли тебе немає вдома о 23:00 годині» і «Ти знову прийшов додому о 23:00 годині?!»)

«Я-висловлювання» - це розповідь про почуття, які ви переживаєте у неприємній для вас ситуації, визнання та формулювання власної проблеми з цього приводу («Вибач, але я відчуваю роздратування, коли ти говориш це…», «Коли я чую твої слова, то навіть не знаю, що і сказати, настільки я розгублена»). Формулюючи таким чином речення, ви усвідомлюєте власну проблему: це – моя проблема, що я роздратована, це – мої відчуття, і ніхто, крім мене, не може зрозуміти, чому саме ці відчуття виникли у мене в такій ситуації.

Важливо розуміти, що «Я-висловлювання» конструктивно змінює не лише ваше особисте ставлення до конфліктної ситуації, але й ставлення вашого співрозмовника до неї. Людина завжди відчуває, коли її звинувачують чи хочуть перекласти на неї відповідальність.

Ваше щире висловлювання своїх почуттів із позицією усвідомлення власної відповідальності за те, що з вами відбувається, не може нікого образити чи викликати агресію, а навпаки, спонукає вашого партнера замислитися над правильністю його вчинку.

«Я-повідомлення» включає в себе не тільки «проговорювання» свого емоційного стану, а й визначення умов та причин, що викликали ситуацію.

Орієнтовна схема «Я-повідомлення»:

  • опис ситуації, яка викликала напруження («Коли я бачу, що ти…», «Коли це відбувається…», «Коли я стикаюся з такою ситуацією…»);

  • точне визначення власного почуття у певній ситуації («Я відчуваю…», «Я не знаю, що і сказати…», «У мене виникла проблема…»);

  • побажання щодо зміни ситуації («Я просив би тебе…», «Я буду вдячний тобі, якщо…»).

6. Енерджайзер «Фруктовий салат»

Тренер пропонує учасникам по колу з фруктами: салат, виноград, ківі, гранат. А зараз зробимо салат з винограду та ківі; з банану та гранату….Завдання учасникам помінятись місцями, а ведучий має також зайняти чиєсь місце. Хто залишиться-той стає ведучий.

7. Вправа «Толерантне спілкування»

Мета: засвоєння конструктивних засобів виходу із конфліктних ситуацій. Інструкція. Вибираються декілька цікавих ситуацій, що були запропоновані самими підлітками, і розігруються перед групою за допомогою добровільних учасників.

Учасники об’єднуються в пари (за порами року), витягують одну ситуацію із п'яти запропонованих, обговорюють її і записують на аркушах «Я-висловлювання» і «Ти-висловлювання».

Ситуації для обговорення.

  1. Однокласниці постійно про щось говорять між собою і сміються. Коли ти підходиш до них, вони замовкають або кажуть: «Іди, нам треба поговорити».

  2. Хлопці з класу придумали для тебе образливе прізвисько, і коли тебе викликають до дошки, починають обзивати.

  3. Мама звинувачує тебе у тому, що ти взяла її річ без дозволу.

  4. Учитель постійно докоряє, що ти можеш учитися краще, але лінуєшся. Тобі це не приємно, адже ти докладаєш усіх зусиль.

  5. Однокласники звинувачують тебе в тому, що ти всі секрети класу розповідаєш класному керівнику, при цьому дещо додаєш від себе.

- Висловлюються думки про те, який вихід із ситуації був самим вдалим, чому?

8. Вправа «Інструкція по використанню електроприладу»

Уявіть себе електроприладом (холодильником, телевізором, комп’ютером, праскою) і напишіть «Інструкцію по використанню електроприладу». Зачитайте складені вами рекомендації, для того, щоб ваш прилад прослужив довго і не ламався.

  • Для чого я вас попросила скласти цю інструкцію?

  • Чи є щось спільне у користуванні електроприладом (експлуатацією ) та працею людей?

  • А в чому різниця?

Висновок тренера: при користуванні електроприладами ми прагнемо, щоб вони якомога більше часу працювали без ушкоджень і дотримуємось майже суворо всіх приписів інструкції, також і людині потрібно дотримуватися певних правил спілкування, бути толерантними, стриманими, відноситися до інших так, як ми би хотіли, щоб відносилися до нас.

9. Вправа «Очікування»

Коли очікування тренінгового заняття виправдалися його вкидають до кошика.

10. Підсумок тренера «Про рай і пекло»

Тренер розповідає учасникам притчу:

«Якось мудрець звернувся до Господа з проханням показати йому рай та пекло.

Господь погодився і відвів мудреця до великої кімнати, посеред якої стояв величезний казан з їжею, а навколо нього ходили і плакали голодні та нещасні люди. Вони страждали, бо не могли поїсти, хоча у них були ложки, а ручки у ложок були дуже довгі – довші за руки.

  • Так, це справді пекло, - сказав мудрець.

Тоді Господь відвів мудреця до іншої, точнісінько такої ж кімнати. Посеред цієї кімнати стояв такий же казан з їжею, а люди, що були в кімнаті, тримали в руках точнісінько такі ж ложки, проте вони були ситі, щасливі й веселі.

  • Так це ж рай! – вигукнув мудрець».

Запитання для обговорення:

  • Що допомогло людям з другої кімнати стати щасливими?

  • Що змогли зробити щасливі люди і не змогли нещасливі?

Отже, порозумітися, вирішити проблеми люди можуть ефективно взаємодіючи один з одним тобто спілкуючись толерантно.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Селф-коучинг (самонаставництво) як технологія професійного розвитку педагога Нової української школи»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн