Тренінг: "Спілкування без конфліктів"

Опис документу:
поглибити знання про поняття спілкування та конфлікт; навчитись використовувати у спілкуванні з іншими людьми тактику співробітництва; знаходити конструктивні способи вирішення проблемних ситуацій; працювати над розвитком професійної рефлексії; ознайомити з методами розв’язання конфліктних ситуацій

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Комунальний вищий навчальний заклад

Криворізький медичний коледж

Дніпровської області

Підготувала:

викладач основ психології

Головньова Оксана Вікторівна

Психологічний тренінг

ТЕМА: СПІЛКУВАННЯ БЕЗ КОНФЛІКТІВ

Мета:

поглибити знання про поняття спілкування та конфлікт; навчитись використовувати у спілкуванні з іншими людьми тактику співробітництва; знаходити конструктивні способи вирішення проблемних ситуацій; працювати над розвитком професійної рефлексії; ознайомити з методами розв’язання конфліктних ситуацій

Завдання:

  1. Розширення можливостей встановлення контакту в різних ситуаціях спілкування

  2. Усвідомити причин, механізми і різновиди конфліктів

  3. Освоєння методів пошуку рішень у конфлікті

  4. Використання конфліктної ситуації для особистого зростання

  5. Оволодіння прийомами спілкування в конфлікті

  6. Освоєння прийомів запобігання конфліктів з близькими, знайомими і малознайомими людьми в повсякденному спілкуванні

Обладнання: Листочки, ручки, листочки з клейкою основою, фломастери, торбинка асоціацій, кошик, плакат «П’ять сходинок подолання конфліктів», вислови про конфлікт та спілкування.

Що підготувати заздалегідь:

Правила роботи під час тренінгу, дерево, пташки, хмаринки, вислови про конфлікт і спілкування, смайлики, торбинку асоціацій, пам’ятки, п’ять стратегій поведінки в конфлікті.

Висловлювання:

  1. «Ніщо так не покаже характеру, як гарна поведінка в конфлікті, якого не можна уникнути» (Генрі Тейлора)

  2. «Життя – це процес вирішення нескінченної кількості конфліктів. Людина не може уникнути їх. Вона може лише вирішити, брати участь у виробленні рішень або залишити це іншим» (Б.Вул)

  3. «Конфлікти – це норма життя. Коли вам здається, що у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс» (Ч.Ліксон)

  4. Під час спілкування відбувається навчання і виховання людини, засвоєння нею різних форм соціального досвіду. Саме у спілкуванні одночасно проявляють себе і розкриваються різноманітні риси і властивості людини, її внутрішній світ, який стає доступним для інших. (Бернард Шоу)

Перебіг тренінгу

І. Організаційний момент

Психолог. Добрий день усім! Мені приємно привітати всіх учасників нашої зустрічі. Сьогодні в нас буде дуже цікаве заняття з елементами тренінгу, тема якого – «Спілкування без конфліктів»

Я познайомила вас з темою та метою нашого заняття. Будь ласка, подумайте і запишіть на пташках, що б ви хотіли дізнатись під час нашої з вами зустрічі, тобто свої очікування.

Очікування (10 хв.)

Роздаються учасникам фігурки пташок, пропоную написати на цих фігурках свої очікування і розмістити їх під хмаринками.

«Наші очікування літають навколо дерева, а ми докладемо зусиль, щоб вони оселилися на наше дерево».

Ми всі знайомі, але не зовсім. Кожна людина відрізняється від іншої своїми звичками, якостями, поглядами, уподобаннями, рисами характеру, мріями. Я пропоную познайомитися ближче між собою.

1.Вправа «Доріжка знайомств»

Кожен із вас повинен назвати своє ім’я, 2 риси характеру і своє захоплення.

(Виконують вправу)

Ми почули, які ми всі різні, в кожного свої риси характеру, захоплення, інтереси, уподобання.

Щоб наша зустріч була успішною і щоб у всіх був гарний настрій, потрібно дотримуватися деяких правил. Пам’ятаймо про них!

(зачитує правила тренінгу)

Правила тренінгу

  • називати учасників по імені

  • ставитися один до одного з повагою

  • бути доброзичливим

  • толерантним

  • активним

  • говорити по черзі

  • не перебивати

  • не давати порад, що повинні робити інші, а чого не повинні

  • поважати кожного учасника

  • бути уважним

  • виявляти чуйність

  • співчуття

  • бути ввічливим

  • бути позитивним

ІІ. Слово психолога

Від народження людина опиняється в колі правил, заборон, норм. Норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя й спілкування людей гуманнішими, ефективнішими, зручнішими.

На думку приходить вислів французького філософа, математика, фізика, і письменника ХVІІ ст. Паскаля: «Правила доброї поведінки відомі з давніх – давен, річ за дрібницею – вміти користуватися ними»

Звичайно вжите слово «дрібниця» насправді означає дуже багато. Адже коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт.

Ми почули, що усі ми різні, і наші інтереси часто не відповідають інтересам інших, нам деколи приходиться вступати в конфлікт. Тому в житті всім нам дуже важливо вміти спілкуватися з іншими, щоб уникнути КОНФЛІКТУ.

- Що, на вашу думку, означає слово СПІЛКУВАННЯ ТА КОНФЛІКТ?

2. Вправа «Торбинка асоціацій»

Мета: усвідомлення емоційного поля сприйняття конфлікту

Коли ми говоримо «конфлікт», у кожного з вас виникають певні асоціації. На дошці написано слово «конфлікт», воно розміщене над «Торбинкою асоціацій». Будь ласка, на стікерах напишіть слова, які асоціюються у вас із цим словом. Чим більше буде слів, тим повніше ми розкриємо значення даного слова. (Свої асоціації учасники записують на стікерах і розміщують на «Торбинці асоціацій», озвучуючи їх).

Варіанти відповіді: боротьба, зло, агресія, війна, жах, вибух, ворожнеча, ненависть, обзивання, бійка, удар, сльози, сум, роздратування, недовіра, біль, непорозуміння, суперечка, злочин, образа, несправедливість, підступність, злість і т. д.

- Який заряд мають ці слова (позитивний чи негативний)?

- Що ми відчуваємо під час конфлікту?

дискомфорт, дисгармонію, тривожність, страх, замкнутість, конфлікт пригнічує нас, сковує, віддаляє від друзів, рідних.

Інструкція: психолог бере аркуш і пише слово зверху вниз по буквах

на кожну букву група пише слово-асоціацію з поняттям «конфлікт»

К Крик, конкуренція

О Обурення, образа

Н Нікчема, нестриманість

Ф Фронт, фамільярність

Л Лайка, лицемірство

І Ізолятор, іронія

К Криза, кепкування

Т Тиранія, трамва

- Що таке конфлікт? Яке визначення можна йому дати?

(Під час конфлікту люди сваряться та ображають одне одного. Отже, конфлікт – це суперечка, яка може призвести до бійки)

Отже КОНФЛІКТ – це зіткнення сторін, наприклад двох чи більше людей з різними думкам, інтересами, поглядами, бажаннями. Конфлікт у перекладі з латинської – зіткнення різноспрямованих сил (цінностей, інтересів, поглядів, позицій).

Психолог звертає увагу учасників, що ВСІ слова – негативні, тобто конфлікт сприймається тільки як погана, безвихідна ситуація. А потрібно шукати вихід, бачити хороше, розглядати конфлікт і як можливість почати нове, з'ясувати причину невдач, спосіб домовитися.

І психолог дає завдання - розписати по буквах те ж слово, але постаратися знайти позитив.

калина

оптимізм

новина

фундамент

людина

ідея

красномовство

толерантність

Теж саме робимо зі словом «СПІЛКУВАННЯ»

С самостійний

П піклуючий

І ініціативний

Л люб’язний

К культурний

У уважний

В ввічливий

А активний

Н надійний

Н нестандартний

Я яскравий

Отже, здатність спілкуватися це дар чи те, чого можна навчитися?

Людина народжується і живе в оточенні людей, певним чином налагоджує контакти, виконує суспільну діяльність. Людські взаємини вдосконалюються з розвитком людської цивілізації. Але іноді настає час, коли відносини між людьми черствішають і люди не вміють спілкуватися

Спілкування це головна діяльність підліткового віку.

Здатність спілкуватися передбачає:

а) бажання налагоджувати контакт з оточенням: «Я хочу!»

б) вміння організувати спілкування: «Я вмію!»:

  • вміння слухати співрозмовника

  • вміти емоційно співчувати

  • вміти розв'язувати конфліктні ситуації

в) знання норм і правил, яких необхідно додержуватися при спілкуванні з оточенням «Я знаю!»

- Поміркуйте над питанням: Чому люди сваряться та не можуть знайти спільної мови у спілкуванні?

Причини сварок:

        • неприйняття чужої думки

        • нехтування правами іншої людини

        • прагнення домінувати

        • невміння слухати інших

        • свідоме прагнення скривдити одне одного

        • нерозуміння

        • невміння керувати емоціями

Якщо ми подивимося на перші п’ять причин, то зрозуміємо, що сварки найчастіше виникають через те, що люди не володіють культурою спілкування. У зв’язку з цим конфлікти можуть призвести до тривалих образ і виникнення неприємних почуттів або навіть руйнування стосунків. А тому, щоб побудувати і зберегти гарні взаємини з іншими, нам потрібно дотримуватися правил культури спілкування.

  • Скажіть будь ласка, що на вашу думку, є основою культури спілкування?

(Відповіді)

Отже основою культури спілкування є повага до іншої людини. Поважати – значить враховувати думку іншої людини. Потрібно приймати іншого таким, яким він є, і мати бажання зрозуміти іншу людину.

«Не старайтесь перевиховувати людей, виховайте спочатку себе і будьте прикладом для інших»

А зараз ми виконаємо одну вправу

3. Вправа «Ми творимо»

Мета: продемонструвати неповторність кожної людини, зняття емоційного напруження.

Ведучий говорить, що потрібно робити, а учасники чітко виконують його інструкцію.

- Кожен з вас бере салфетку і чітко виконує мою інструкцію:

  • Складіть салфетку в двічі

  • Складіть салфетку ще раз вдвічі

  • Відірвіть правий верхній кут

  • Складіть ще раз вдвічі і відірвіть ще раз правий верхній кут

  • Складіть ще раз вдвічі і відірвіть ще раз правий верхній кут

  • Закінчили. Розгорніть салфетку і подивіться, що у вас вийшло

- Як могло таке статися? З чим пов’язана така розмаїтість малюнків? Завдання отримали одне, але кожен по різному виконав його. Ось і виходів із конфліктних ситуацій є багато.

А тепер пригадайте, остання причина конфліктів? Це невміння керувати своїми емоціями.

- Згадайте, як ви почуваєтеся, коли сердитесь на когось?

- Як виглядає людина в такій ситуації?

(Відповіді)

4. Вправа « Повітряна кулька»

Пропоную вам провести дослід із повітряною кулькою. Уявіть собі, що кулька – це ваше тіло, а повітря всередині неї – це ваш гнів. Надуємо кульку й відпустимо її. Прослідкуйте, що з нею відбувається. Вона летить з одного боку в інший, вона абсолютно не керована. Так буває і з людиною, коли вона сердиться. Вона не контролює себе, а тому може образити кого-небудь або навіть ударити. А тепер надуймо кульку і спробуймо випустити з неї повітря маленькими порціями.

Обговорення

  • Що відбувається з нею? (Вона потихеньку здувається)

- А що відбувається з повітрям усередині неї? (Повітря поволі виходить)

Кулькою можна керувати й поволі випускати з неї повітря. Важливо навчитися потроху випускати свій гнів, свою злість назовні, не кривдячи тих, хто перебуває поряд.

  • Як можна контролювати свій гнів?

(Заспокоїтись, зробити паузу, розслабитись)

Ми знаємо, що при спілкуванні з іншими людьми необхідно керуватися такими правилом: «Стався до іншого так, як ти хотів би, щоб ставилися до тебе». Ми живемо в одному колективі. Ми повинні з розумінням ставитись одне до одного, поважати одне одного, підтримувати, допомагати одне одному.

Інформаційний блок «Як розуміти й відчувати іншого»

Нормальному перебігу міжособистісного спілкування можуть перешкоджати так звані «бар’єри спілкування»:

ЩО ЗАВАЖАЄ ПРИ СПІЛКУВАННІ

Надання порад

Прийняття рішення за іншого. Пропозиція власної точки зору. Поради, що робити. Наприклад: “Я вважаю, що ти повинен...”, “На твоєму місці я б...”

Хибні висновки

Необґрунтовані припущення щодо висловлювань співбесідника. Інтерпретація поведінки людини без підтвердження її самою цією людиною. Поспішні висновки. Наприклад: “Ти просто ще не можеш зрозуміти всіх наслідків...”, “Все це від того, що ти товаришуєш із Н”.

Моралізування

Висловлення співбесіднику загальноприйнятої оцінки щодо того, що є правильним чи неправильним в його поведінці. Наприклад: “Зустрічатися з хлопцем, старшим за себе – це нариватися на неприємності”.

Оцінка вчинків

Повідомлення про твоє схвалення або незгоду з учинками людини або з тим, що вона вказала у безособовій формі. Застосування таких слів, як “добре”, “погано”, “правильно”.

Наприклад: “Ти правильно кажеш”, “Ти помиляєшся”.

Формальні відповіді

Увічливі поверхові коментарі, які не концентруються на тому, що відчуває або намагається сказати співрозмовник. Наприклад: “Який чудовий день”, “Добре, що ти до цього спокійно ставишся”.

Хибне заспокоєння

Уживання вдавано-втішливих фраз у спробі заспокоїти. Наприклад: “Усе буде гаразд”.

Нашарування

Обидва співбесідники говорять одночасно.

Перебивання

Співрозмовники перебивають один одного.

Хибне підбадьорювання

Один із співрозмовників відхиляється від основної теми розмови, переключаючи увагу на якісь приємні речі, далекі від того, що справді хвилює співбесідника. Наприклад: “Ти був у суботу на дискотеці?”.

Закриті питання

Співрозмовник ставить питання, які вимагають відповіді “так” чи “ні” й не сприяють продовженню бесіди. Наприклад: “Ти засмучена”, замість: “Що з тобою?”.

Розповіді про себе

Людина більшість часу розповідає про себе та ділиться своїми думками й переконаннями.

Повчання

Співрозмовник радить іншій людині, як їй поводитись. Наприклад: “Краще роби те, що я скажу”.

Поспішні висновки

Наприклад: “Я знаю, що треба робити. Ти повинна поговорити з матір’ю”.

Переорієнтація та пере направлення

Зміна теми розмови з метою уникнути обговорення складних тем. Наприклад: “Краще забудь цей прикрий випадок. Що сьогодні по телевізору?”.

Демонстрація незгоди або відсутності інтересу невербальними засобами

Дії, що відвертають увагу

Під час розмови паралельне виконання якихось дій: співрозмовник пише, дивиться у вікно, перекладає речі тощо.

Психолог (теоретичне повідомлення):

Конфлікти бувають різні… Конфлікт між двома людьми, між групами, колективами, націями, державами… В основі кожного конфлікту лежить ситуація, яка включає протилежні позиції сторін із будь-якого приводу: неможливість отримати те, що потрібно, чи те, що хочеться; різні точки зору на одне й те ж питання. Але щоб конфлікт почав розвиватися, необхідний поштовх, коли одна із сторін починає діяти, зачіпаючи інтереси іншої.

  • Тож як зрозуміти, що є небезпека конфлікту?

  • Сигнали» конфлікту:

Ø ДИСКОМФОРТ. Інтуїтивно ми відчуваємо: щось не так, хоча словами це висловити важко. Малі діти в таких випадках починають плакати, капризувати, кричати.

Ø ІНЦИДЕНТ. Якась дрібниця викликає тимчасове хвилювання чи роздратування. Опонент потрапляє під «гарячу руку».

Ø НЕПОРОЗУМІННЯ. Дуже часто в ситуаціях непорозуміння ми можемо робити неправильні висновки з того, що відбувається. Як літературний прийом "непорозуміння" часто застосовують автори серіалів. Хтось із героїв щось неправильно почув, комусь невірно передали інформацію, когось переплутали з негативним героєм і спалахує конфлікт. Непорозуміння може посилюватися, якщо ситуація пов'язана із емоційною напругою одного із учасників конфлікту.

Ø НАПРУГА. Цей стан заважає спокійному сприйняттю іншої людини, її дій. Наші почуття стосовно цієї людини змінюються в гірший бік. Ситуація стає напруженою, в будь-який момент може спалахнути полум'я сварки.

Ø КРИЗА. Це важкий стан у житті людини, викликаний захворюванням, втратою друга, грошей, становища. Говорять і про вікові кризи, в тому числі кризу підліткового віку. У кризовому стані звичайні норми людської поведінки можуть втратити свою силу. Людина вдається до крайнощів: насильства, втрати контролю над емоціями, жорстких суперечок із взаємними образами.

ОТЖЕ, як правило, конфлікт виникає, коли одна людина дозволяє собі ображати іншу. Невміння спілкуватися посилює суперечку і приводить до опору.

5. Вправа «Яблучко і черв’ячок»

Сядьте зручніше, закрийте очі і уявіть на хвилину, ніби Ви – яблуко. Стигле, соковите, красиве, ароматне, наливне яблучко, яке мальовничо висить на гілочці. Всі милуються Вами, захоплюються. Раптом звідки не візьмись, підповзає до Вас черв'як. І каже: «Зараз я тебе буду їсти!» Що б Ви відповіли черв’яку? Відкрийте очі і озвучте свої відповіді.

Психолог (теоретичне повідомлення):

Кардинальним (принциповим) значенням в питанні вирішення конфлікту є вибір стратегії виходу з нього, що залежить від різних факторів: особистісні особливості опонента, рівень завданого збитку, статус опонента, можливі наслідки і т.д. Можна виділити п’ять основних способів виходу з конфліктної ситуації:(Додаток).

  1. Конкуренція

  2. Компроміс

  3. Співпраця

  4. Уникнення

  5. Пристосування

Конкуренція, тобто суперництво, полягає в нав’язуванні протилежній стороні кращого рішення для себе. Такий стиль поведінки може використовувати людина, що володіє сильною волею, авторитетом, владою.

Компроміс як стратегію виходу з конфлікту необхідно застосовувати у випадку, коли сторони хочуть досягти згоди, врегулювати відносини.

Стратегія уникнення зазвичай реалізується, якщо конфлікт не зачіпає прямих інтересів сторін і немає необхідності відстоювати свої права.

Стратегія пристосування полягає в тому, що сторони діють спільно, відстоюючи при цьому власні інтереси, з метою згладжування конфліктної ситуації та відновлення стабільної робочої обстановки.

Співпраця як шлях вирішення конфлікту – це дії спрямовані на пошук рішення, що задовольняє обидві сторони, спільне обговорення розбіжностей.

Тепер, коли вам відомі способи виходу з конфліктної ситуації давайте проілюструємо їх результатами нашої вправи «Яблуко і черв’ячок».

Приклади відповідей:

Конкуренція: «Зараз як упаду на тебе і розчавлю!»

Уникнення: «Он, подивися, яка там симпатична груша!»

Компроміс: «Ну, добре, відкуси половинку, решту залиш моїм улюбленим господарям!»

Пристосування: «Така видно вже в мене доля тяжка!»

Співпраця: «Подивися, на землі є вже яблука, що впали, ти їх їси, вони теж смачні!»

6. Вправа «Прислів’я»

А зараз ми поділимося на дві команди, і між собою в команді вам буде необхідно згуртуватися, тісно співпрацювати, швидко та якісно виконувати завдання, вміти підтримувати й допомагати один одному.

Прислів'я про злагоду та конфлікт

  1. Око за око – зуб за зуб.

  2. Як гукнеться, так і відгукнеться.

  3. Лайкою та криком хати не збудуєш.

  4. Згода будує, а незгода руйнує.

  5. Краще переконувати словами, ніж кулаками.

  6. Сварка до добра не доводить.

  7. Гуртом можна й море загатити.

  8. Роби добро – не кайся, робиш зла – зла і сподівайся

  9. Все добре пам’ятай, а зла уникай

  10. Хто чисто сумління має, той спокійно спати лягає

  11. Посієш вчинок, виросте звичка

  12. Не копай іншому яму, бо й сам упадеш

  13. Не плюй в криницю, знадобиться води напитися

  14. Чого собі не зичиш і другому не жадай

  15. Щоб досягти великого, треба почати з малого

  16. Слово не горобець, вилетить не впіймаєш.

  17. І від солодких слів буває гірко.

  18. Словом можна врятувати, можна і вбити

  19. Слово чемне кожному приємне.

  20. Одне погане слово скажеш – почуєш десять.

Отже, сформулюймо правила спілкування в конфліктній ситуації.

Ведучий підкріплює вправу плакатом.

«Що є позитивного у конфлікті?»

    • Конфлікти показують проблеми, які мають бути вирішені

    • Конфлікти звертають увагу на те, що нам треба змінюватися

    • Конфлікти розкривають наші прагнення і бажання

    • Конфлікти з’ясовують, хто ми є, якими є наші цінності, а також допомагають нам зрозуміти іншу людину

    • Конфлікти послаблюють нудьгу, звертають увагу на нові цілі, стимулюють інтерес

Правила спілкування в конфліктній ситуації

  • Залишайся спокійним і врівноваженим

  • Будь терплячим

  • Не відповідай образою на образу

  • Будь готовим визнати свою провину

  • Не треба мстити

  • Прагни розв’язати конфлікт

  • Постався до проблеми з гумором

  • Постав себе на місце свого співрозмовника

  • Вмій правильно висловити свою думку

  • Вмій почути свого співрозмовника.

7. Вправа «Австралійський дощ»

Учасники стають у коло. Тренер каже: «Друзі, чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Якщо ми будемо уважними, то почуємо, який він. Я показуватиму рухи, а ви повторюватимете їх.

-В Австралії піднявся вітер. (терти долоні).

- Починає накрапати дощ

(клацання пальцями)..

- Дощ посилюється

(почергове плескання по грудях)

- Починається справжня злива.

(плескання по ногах)

-А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами)

- Але що це? Буря почала вщухати

( плескання по ногах)

- Злива перетворюється на дощ

(плескання долонями по грудях)

- Рідкі краплі падають на землю

(клацання пальцями).

- Вщухає вітер (терти долоні)

- Сонце (руки догори).

Ми трохи розслабились.

8. Вправа «Кошик сміття»

Щоб не конфліктувати треба постійно самовдосконалюватися, працювати над собою, позбавлятися негативних рис характеру.

Я пропоную вам відкрити себе з іншого боку. Для цього пограємо у гру «Кошик сміття».

Люди є неповторними особистостями, але не досконалими. Кожен хотів би щось змінити у собі: рису характеру, звичку, ваду яка може призвести до конфлікту, або призводить до конфлікту, заважає вам в житті і ви хотіли б її позбутися.

(роздаються листочки)

Подумайте і на цих листочках, які ви отримали я пропоную вам продовжити фразу:

«Я хотів би викинути у кошик для сміття …..(учасники пишуть звички, якості характеру, які їм заважають)»

Лінь,принциповість, впертість, обман, курити…

Зачитайте, зіжмакайте папірець і викиньте його в кошик

(І кидають у кошик).

Я думаю, що після нашої гри ваші вади, звички чи риси характеру залишаться на завжди у кошику сміття. І в вашому житті буде виникати менше конфліктних ситуацій.

9. Вправа «Зворотній зв’язок»

- Чи справдилися ваші очікування? Якщо так, то погніздіть свою пташку на дерево, якщо не зовсім то пташка до дерева може не долітати.

(учасники відповідають по черзі і переміщують пташки на дерево. Це залежить від того на скільки справдились їх сподівання)

Дорогі друзі, давайте на прощання станемо в коло візьмемось за руки відчуємо тепло наших долонь, складемо віночок побажань. Подаруємо одне одному посмішку, адже сміх продовжує життя. А я хочу бачити вас завжди привітними в гарному настрої з усмішкою на обличчі і подарувати вам символічний смайлик. Нехай він завжди буде супутником вашої життєвої стежини.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.