і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Взяти участь
Поспішайте взяти участь у вебінарі Арт-терапія в роботі з підлітками і старшокласниками. Шлях до мети
До початку вебінару залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Терапія піском

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Терапія піском – Ігри-заняття та ігри-казки з піском, спрямовані на корекцію відхилень в особистісному розвитку дітей.

«Сипке диво» - так говорять про пісок. Чому? В чому його сила?

Пісок - дуже податливий інструмент творчості, творіння з нього можна без особливого жалю змінювати у будь-який момент.

Пісок - демократичний матеріал, адже дозволяє працювати з собою кожному і навіть тому, хто не володіє особливим художнім даром, а тому боїться оцінки і відмовляється малювати.

Поняття "терапія піском" було запропоновано ще Карлом Юнгом, психотерапевтом, засновником аналітичної психотерапії, та описано представниками юнгіанської школи (Д. Калфф, Е. Нойман, Е. Вейнріб, інші).

Основний її принцип полягає у використанні піску, води і спеціальних атрибутів (дерев’яного ящика чітко визначеного розміру – пісочниці та набору дрібних іграшок).

Перший досвід використання піскової терапії стосувався саме дітей із мовленнєвими, інтелектуальними, афективними та поведінковими порушеннями, як невербальний вид терапії, з метою дати відчуття безпеки знаходження у середовищі. Зараз цей метод використовується без будь-яких обмежень для усіх дітей (від 3 років).

У ході творчої гри з піском активізуються самозцілюючі резерви дитячої психіки, які виявляються за певних умов (Е. Вейнріб) у процесі терапії. Пісок поглинає негативну психічну енергію людини, стабілізує її емоційний стан і гармонізує психоемоційне самопочуття дитини.

Для дітей із мовленнєвими порушеннями особливо важливою є невербальна експресія через взаємодію із піском та водою. К.Г. Юнг стрверджував, що «гра у пісок» вивільняє заблоковану чи пригнічену психічну енергію, що дозволяє трансформувати і спрямувати її на розвиток особистості дитини.

Процес піскової терапії починається тоді, коли в результаті творчого імпульсу безсвідоме людини активізується і на поверхні пісочниці людина створює певний образ.

Кожного разу при контакті з піском відбувається своєрідне занурення у безсвідоме. Створення пісочної композиції відображає зміст психічного життя людини. Кожна пісочна картинка (від заняття до заняття) фіксує той чи інший стан психіки, той чи інший аспект внутрішнього світу клієнта.

Традиційно робота у ході піскової терапії, як різновиду невербально-символічної гри, відбувається шляхом вибудовування дитиною пісочної композиції у пісочниці із застосуванням різноманітних іграшок, дрібних предметів, піску, води. Після закінчення сеансу пісочна картинка розбирається, іграшки повертаються на місце, поверхня пісочниці розрівнюється. Багаторазове руйнування і відтворення світу пісочної композиції напряму впливає на створення відчуття безпеки та довіри і зниження базової тривоги, що досить актуально у ході психокорекційної роботи з аутичними дітьми.

Таким чином психотерапевтичні ігри у пісочниці допомагають:

  • формуванню цілісного, сильного і здорового «Я» дитини,

  • забезпеченню рівноваги між внутрішнім світом переживань і внутрішніх потреб і зовнішнім соціальним світом;

  • позбутися психологічних травм.

Пісочниця є контейнером, який покликаний вміщувати і витримувати усі негативні і позитивні переживання дитини. Пісок і вода, виступаючи важливими носіями сенсорних вражень, відчуттів й емоційно-позитивних переживань, здійснюють заспокійливий вплив, дають емоційну розрядку та й одночасно допомагають стимулювати поведінкову активність, спонукають дитину до гри.

Окрім терапевтичних завдань, у пісочниці вирішуються деякі корекційні завдання. Це і удосконалення координації рухів, дрібної моторики, орієнтації у просторі, стимуляція вербальної і невербальної активності у процесі гри, формування навичок позитивної комунікації, розвиток сенсорно-перцептивної сфери дитини, зокрема тактильно-кінестетичної чутливості.

Схема моделювання ігор – казок на піску.

1.Введення в ігрове середовище (настанова на активну участь у грі).

Стиль: довірливий, уважне ставлення до кожної дитини.

2.Ознайомлення з грою та її героями (початок казки, створення в пісочниці ігрового простору).

3.Моделювання конфлікту, труднощів (читання продовження казки. З'являються сили зла, які руйнують створений світ на піску).

4.Вибір допомоги (звертання дитини за допомогою).

Під час проведення ігор починаю знайомити дітей з піском. Для цього використовую ігри для розвитку чутливості і дрібної моторики рук: "Пальчики, долоньки, кулачки – друзі ви мої й помічники".

На рівній поверхні піску по черзі (діти й дорослий ) роблять відбитки кисті рук: "Пальчики, долоньки, кулачки – друзі ви мої й помічники".

На рівній поверхні піску по черзі (діти й дорослий) роблять відбитки кисті рук внутрішньою й зовнішньою стороною. Пропонуємо затримати руки на піску, злегка притиснувши їх, прислухатися до своїх відчуттів.

Послідовність прийомів роботи з дошкільниками в пісочній терапії.

Дорослий починає гру, розповідаючи про свої відчуття: "Мені приємно. Я відчуваю прохолоду піску. Коли я рухаю руками, то мої пальчики й долоні відчувають кожну піщинку. А що відчуваєш ти? Діти розповідають про свої відчуття.Далі пропонується дітям:

- "походити" долоньками по піску, залишаючи свої "сліди";

- "поїздити" долоньками і ребром, виконуючи зигзагоподібні та колові рухи;

- склавши пальці, відобразити загадкові сліди птахів, звірів, тварин, яких не існує (фантазуємо);

- створити відбитками долонь, кулачків різноманітні малюнки (квіти, дерева, травичка, сонечко, дощ);

- здувати пісок із долонь, квіточок.

Для порівняння відчуттів пропонується дітям виконати такі самі вправи в повітрі, на столі. Далі завдання ускладнюється.

Прості вправи в піску мають величезне значення для розвитку психіки дитини:

- взаємодія з піском стабілізує емоційний стан дітей;

- дитина навчається розуміти себе й інших;

- у дітей розвивається довільна увага, пам'ять, мовлення.

На піску використовуємо різні види пізнавальних ігор:

1. Ігри для ознайомлення з оточенням: через них діти пізнають те, що їх оточує: тварини, ріки, міста.

ІІ. Географічні ігри: діти дізнаються, як живуть люди в різних куточках планети, їх стосунки, взаємини.

ІІІ. Фантастичні ігри: діти імітують життя на інших планетах. Одержують інформацію про космос, кораблі, дослідження. Розігрують ситуації життя інопланетян. Знаходять вихід із конфліктних ситуацій, звільняючись від внутрішнього напруження.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Пісочна терапія використовується у корекційній роботі з метою розвитку дрібної моторики, а також з метою зацікавити дитину.
  • Додано
    14.08.2018
  • Розділ
    Логопед
  • Клас
    Дошкільнята, 1 Клас
  • Тип
    Стаття
  • Переглядів
    393
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    12
  • Номер матеріала
    YB207296
  • Вподобань
    1
Курс:«ZOO-психологія: як навчитися розуміти тварин»
Левченко Вікторія Володимирівна
36 години
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь