+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о
Предмети »
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Тема.Значення дружби та почуття колективізму в житті дитини.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Класний керівник: Черничко В.В.

2019 н.р.

Тема.Значення дружби та почуття колективізму в житті дитини.

Мета:Сформувати уявлення батьків про дитячу дружбу, взаємодопомогу,знання про необхідні умови дружніх стосунків.

Розвивати критичне мислення, оцінюючи поведінку дітей в конкретній ситуації.

Виховувати бажання і вміння дружити, цінувати друзів.

План зборів

1.Що таке дружба та моральні правила дружби і товаришування.

  1. В.О.Сухомлинський про виховання колективіста.

3.Слухання та обговорення оповідання В.О.Сухомлинського «Найважливіше –  примусити себе відчувати».

  1. Робота в групах. Українські народні приказки та прислів’я про дружбу.

Створення «Абетки дружби».

  1. Рефлексія.

  2. Додатки.

Форма проведення: круглий стіл.

Підготовчий етап.

– Провести анкетування «Чи вмієш ти дружити?»

– Аналіз та узагальнення результатів анкетування.

– Виставка малюнків «Мій друг».

Хід зборів

Людина без друзів, як дерево без коріння.

                   Народна      мудрість.

Мати репутацію порядної людини, відчувати любов, повагу, прихильне ставлення людей до себе – законне прагнення кожного. Але як цього досягти?

В.О.Сухомлинський казав: «Умій відчувати поряд з собою людину, умій розуміти її душу, бачити в її очах складний світ – радість, горе, біду, нещастя. Своєю поведінкою, своїми вчинками не завдавай людині болю, образи, хвилювання. Умій підтримати людину, допомогти їй, коли у неї горе. Умій виховати себе так, щоб ти не «сипав сіль» на чужі, болючі рани, щоб гучно не ступав брудними чобітьми там, де треба тихенько, на пальчиках зайти в двері,затамувати подих, щоб не сміятися тоді, коли всім сумно».

Стати ввічливим, вихованим, культурним він бажав кожному. Бо тільки таку людину поважають оточуючі, з нею бажають дружити. Така людина успішна на будь – якій посаді.

Товаришування, дружба – це взаємини між людьми, які народжуються, міцніють на основі спільного навчання, інтересів, уподобань. Товаришувати можна з багатьма ровесниками, а дружити – лише з одним або кількома. Друзів пов’язує велика повага один до одного, принциповість у взаєминах, симпатія, взаємодопомога. Дружба не може бути міцною, якщо в ній немає місця чесності, взаємодопомозі, принциповості. Друг завжди допоможе в біді, захистить, підтримає, але він перший прямо скаже  про недоліки, запропонує виправити їх.

Дружба – це святе слово, святе почуття. Справжньою основою дружби є вірність. Другом ми називаємо того, кому довіряємо. Де немає повної відвертості, не може бути й дружби. У всіх людей, які нас оточують, є певні недоліки. Хто хоче мати друга без недоліків, той залишається без друзів. Ось чому не може бути міцної дружби без того, щоб люди пробачали один одному. Іноді в стосунках виникають непорозуміння, які можна подолати тільки разом.

Найміцніша дружба зав’язується в тяжку годину випробувань. Вірність друга потрібна не тільки в радості. В біді вона просто необхідна. Окрасою кожної домівки  називають друзів, які її відвідують. Справжній друг, який віддає частку свого серця, силу почуття, вартий того, щоб його цінували і берегли.

Дитина повинна засвоїти основні правила дружби, товаришування.

Моральні правила дружби і товаришування:

  • Радій за успіхи товариша, будь щирим і відвертим.

  • Разом з другом переживай його невдачі, підтримуй.

  • Якщо з ким посваришся, намагайся першим примиритися.

  • Зупини товариша,коли він робить щось погане.

  • Не насміхайся над другом.

  • Не видавай ваших секретів іншим.

  • Обминай у своєму мовленні лайливі слова і дражнилки.

  • Дотримуй свого слова, виконуй обіцянки.

  • Не хизуйся своїми успіхами.

  • Не вихваляйся престижними речами.

 

  1. В.Сухомлинський про виховання колективіста

Колектив – це складне утворення, в якому не завжди все проходить гладко і безпроблемно. Тому нерідко в колективах можуть виникати певні непорозуміння. Найбільш яскравим проявом такої проблеми є різні форми конфлікту в колективі. А культуру  взаємин у колективі характеризує  скромність, доброзичливе ставлення  до членів колективу, сумлінне, точне, своєчасне виконання доручень, нетерпимість до тих, хто порушує вимоги колективу.

Взаємоповага, чуйність, ввічливість – неодмінні ознаки дружного колективу. Неприпустимі образливі прізвиська, непристойні жарти (як правило, їх допускають ті учні, які самі не вміють дружити, товаришувати), неповага,  грубість у взаєминах. Важливо виявляти доброту, чуйність, повагу у повсякденних взаєминах із товаришами.

Колектив  починає складатися тоді, коли до навчальної діяльності  починають відноситися як до справи всього класу, коли діти вперше починають  приймати близько до серця  думку про клас в цілому, коли свої особисті успіхи вони розглядатимуть як частку спільних успіхів.

Велике значення мають і колективні ігри дітей. Гра виховує не лише волю, організованість, винахідливість, ініціативність, але й створює колектив, виховує почуття товариства, відчуття ліктя, уміння керуватися в своїй поведінці інтересами колективу.

В.О.Сухомлинський наголошував, що всебічно гармонійно розвинена особистість виховується тільки в колективі. Чим сильніше колективне почуття поваги до праці, тим ефективніше виховання кожного школяра. На думку педагога,колектив лише тоді позитивно впливає на становлення кожного вихованця, коли сам має насичене духовне життя та складається з яскравих особистостей. За цих умов кожен вихованець здатен впливати на загальний стиль взаємин у колективі.

Василь Олександрович вважав, що дитячий колектив створюється поступово, крок за кроком і розглядає його як дуже складну єдність кількох наріжних каменів: ідейної, інтелектуальної,емоційної,організаційної спільності. Стійкість, міцність одного наріжного каменя залежить від міцності, стійкості всіх інших.

На думку В.Сухомлинського, для закладення початкових підвалин колективу надзвичайно важливо, щоб діти прагнули робити добро,утверджували добро своєю діяльністю і, водночас, були  нетерпимі і непримиренні до зла.

В.О.Сухомлинський вважав, що колектив лише тоді є великою виховною силою, коли він увесь час духовно зростає. Це можливо лише там, де сьогодні кожен розумніший, розвиненіший, щедріший серцем, ніж учора. Мова йде про постійне, безперервне духовне самозбагачення колективу, про те, щоб він, як один із скульпторів, що творить нову людину, завжди працював над своєю власною статуєю – над самим собою, збагачуючи її все новими й новими  найтоншими рисочками.

Сухомлинський застерігав проти поділу колективу на актив і пасив. Кожен член колективу нехай виявляє свою активність у тій сфері діяльності, в якій найповніше розкриваються його задатки, здібності, нахили.

Новим для педагогіки є положення Сухомлинського про гармонію інтересів особистості і колективу. Видатний педагог виступав проти підпорядкування

окремої особистості колективу, виключав будь – які форми конформізму: «як всі, так і я», «колектив завжди правий» тощо. Колектив, з його точки зору, стає  дійовою силою лише тоді, коли особа вкладає сили своєї душі в іншу людину, турбується про неї.

 

  1. Слухання та аналіз оповідання В.Сухомлинського

«Найважливіше —  примусити себе відчувати»

Вчився в одній школі Геннадій. Яке б запитання не поставила вчителька, він одразу ж піднімає руку, дає повну відповідь і одержує п’ятірку. Писав Геннадій краще за всіх, розв’язував задачі швидше від всіх. Але не любили товариші Геннадія:занадто вже виставляв напоказ свій розум. Відповість на запитання вчительки і подивиться на клас, неначе скаже: «Дивіться. Я – найрозумніший».

Напровесні клас зібрався у похід. Раділи діти – Скільки задоволення принесуть їм мандрівка та ночівля в лісі!

Думали – гадали, які речі у похід брати, як обід варити, як на нічліг лаштуватись. І вирішили: потрібно брати одну ковдру, одну миску на двох.

Швидко розібрались за парами. А з Геннадієм ніхто не хоче ні ковдри однієї брати, ні з одної миски їсти. Заплакав хлопець, підійшов до вчительки і каже:

-Я ж нікому й слова поганого не сказав… За що мене незлюбили?

– Нелегка справа – примусити себе говорити, – відповіла вчителька.

– Ще важче – примусити себе мовчати. Іще важче – примусити себе думати.

А найважливіше – примусити себе відчувати.

– Як же мені примусити себе відчувати?

– Треба бачити людей іншими очима. Ти радієш,що ти розумніший за всіх.

А треба сумувати, що нема розумнішого за тебе. Тому що кожний, хто вважає себе най – най… стає врешті – решт, самотнім.

– Дякую за науку, – сказав Геннадій.

– А в похід мені як же йти – з товаришами чи ні?

– Йди. Бери свою ковдру, свою миску і починай нове життя. Відкривай очі на людей і вчись їх бачити по – іншому.

Обговорення оповідання.

1.Чому Геннадій не мав поваги в колективі?

2.Що б ви порадили Геннадію?

3.Як ви вважаєте, чи зміниться поведінка Геннадія?

 

  1. Робота в групах

– Шановні батьки! Зараз ми об’єднаємось у групи. Перша група буде добирати прислів’я та приказки про дружбу, а друга – створюватиме «Абетку Дружби».

Українські народні прислів’я та приказки про дружбу – І група.

  • Роби все так, щоб людям, які тебе оточують, було добре.

  • Добрі починання спонукають до добрих справ.

  • Добрі бажання живуть у душі того, хто вміє віддавати сили своєї душі іншим людям.

  • Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.

  • При добрій годині всі друзі й побратими.

  • Навіщо клад, якщо в родині лад.

  • Добре братство миліше, ніж багатство.

  • Одна головешка і в печі гасне, а дві і в полі горять.

  • Єдність і братерство – велика сила.

  • Одна бджола мало меду наносить.

  • Гуртом і батька легко бити.

  • Близький сусід кращий від далекого брата.

  • Друга шукай, а знайдеш – тримай.

  • Друзі пізнаються в біді.

  • Людина без друзів, що дерево без коріння.

  • Дружба – найбільший скарб.

  • Дружба родиться в біді, а гартується в труді.

  • З добрим дружись, а лихих стережись.

  • З ким поведешся, того й наберешся.

  • Громада – великий чоловік.

  • Дружній череді й вовк не страшний.

  • В гурті й пісня в лад іде.

Абетка дружби» – ІІ група.

А – акуратність, активність

Б – бадьорість

В – відвертість,веселощі

Г – гідність

Ґ– ґречність (учтивість)

Д – доброта, допомога

Е – ерудованість, енергійність

Є – єдність

Ж – життєрадісність

З – злагода

І – інтелігентність

К – колективізм

Л – любов

М – мудрість, милосердя

Н – надійність

О – освіченість

П – повага, підтримка

Р – радість

С – сміливість

Т – талановитість, толерантність

У – уміння (вислухати, пробачити)

Ф – фантазія

Х – хоробрість

Ц – цілеспрямованість

Ч – чесність

Ш – шанобливе ставлення

Щ – щирість, щедрість

Ю – юність

Я – ясність.

 

  1. Рефлексія.

Шановні батьки, давайте на хвилинку повернемось у дитинство. Діти дуже люблять відгадувати загадки. Ви готові?

Вона не має ціни. Вона збагачує тих, хто її одержує, не збіднюючи тих, хто її  дарує. Вона продовжується одну мить, а пам’ять про неї зберігається надовго. Немає таких багатих, які могли б прожити без неї, немає таких бідних, які б не стали багатші її милістю.

  • Ви здогадалися, про що йдеться? Звичайно, це усмішка.

Вона створює щастя в домі, атмосферу доброзичливості у справах і служить паролем для друзів. Адже її не можна купити, випросити, позичити, бо вона являє собою таку цінність, яка не принесе ніякої користі, якщо не буде йти від чистого серця. І завжди пам’ятаймо, що дружба починається з усмішки.

Пропоную пригадати своїх шкільних друзів і подумки подарувати їм усмішку.

А щоб продовжити  приємні спогади, заспіваймо всі разом пісню «Усмішка».

 

Додаток 1

 

Тест «Чи вмієш ти дружити?»

  1. Твій друг (подруга) захворів і не прийшов до школи.

А) Зателефонуєш йому і поцікавишся здоров’ям – 5;

Б) Ніяк не відреагуєш – 1;

В) Відвідаєш його, якщо хвороба не інфекційна – 10.

  1. Друг (подруга) не впорався з домашнім завданням.

А) Даси йому списати – 5;

Б)Допоможеш розібратися – 10;

В) Удаси, що тебе це не стосується -1.

  1. Тобі дуже хочеться морозива, але у твого друга немає грошей.

А) Купиш морозиво тільки собі – 1;

Б) Позичиш другові гроші – 5;

В) Купиш два морозива, сподіваючись, що і друг для тебе нічого не пожаліє – 10.

4.Вам подобається одна і та сама дівчинка (хлопчик).

А) Ви обидва (обидві) намагаєтесь якнайдужче сподобатися їй (йому) – 10;

Б) Удаєш, що нічого не помічаєш, і намагаєшся уникати цієї теми – 5;

В) При нагоді намагаєшся розповісти про друга (подругу) щось не дуже гарне – 1.

  1. Однокласник запросив тебе на день народження, а друга – ні.

А) Ти нічого не скажеш йому і підеш сам – 1;

Б) Попросиш однокласника запросити й друга – 104

В) Підеш сам, попередньо пояснивши другові ситуацію, що склалася – 5.

  1. Друг отримав не дуже приємне доручення прибрати клас чи вимити вікна.

А) Залишишся після уроків і допоможеш йому – 10;

Б) Поспівчуваєш йому і підеш додому – 5;

В) Порадієш тихцем, що таке доручення отримав він, а не ти – 1.

  1. Твій друг виграв приз у складному конкурсі.

А) Ти постараєшся взяти участь у подібному конкурсі – 5;

Б) Порадієш за свого друга – 10;

В) У душі позаздриш йому – 1.

Якщо ти набрав:

60 – 70 балів. Твої друзі можуть пишатися дружбою з тобою. Ти дуже надійна людина, з тобою – хоч у вогонь, хоч у воду. У вас із друзями повне взаєморозуміння.

20 – 59 балів. Ти непоганий товариш. Обережний, нерішучий, все заздалегідь розраховуєш. Але часом щось дуже важливе в житті проходить повз тебе. Поміркуй над цим.

До 20 балів. Навряд, чи поруч з тобою є справжній друг. І винен у цьому ти сам. Постарайся змінити свої стосунки з товаришами, якщо не хочеш залишитися самотнім.

  Додаток 2

Поради для батьків

  1. Вчіть свою дитину дружити з іншими людьми, щоб вона не була самотня.

  2. Будь – яка дитина може бути другом вашій дитині і тому заслуговує повагу з вашої сторони.

  3. Цінуйте друзів своєї дитини не з позиції можливостей їх батьків, а з позиції їх ставлення до вашої дитини.

  4. Власним ставленням до друзів вчіть дитину цінувати своїх друзів.

  5. Прагніть показати своїй дитині достоїнства друзів, а не недоліки.

  6. Запрошуйте друзів своєї дитини в дім, спілкуйтеся з ними.

  7. Пам’ятайте, що дружба дитинства, яка буде підтримана вами, можливо, стане опорою вашої дитини в дорослому житті.

  8. Вчіть свою дитину бути чесною із друзями і не шукати вигоди від дружби.

  9. Побудуйте свої стосунки з дитиною так, щоб вона відчувала у вашій особі друга.

  10. Критикуйте не принижуючи, а підтримуючи.

  11. Підтримуйте в своїй дитині бажання робити друзям приємне.

  12. Не допускайте зради дитини по відношенню до друзів. Маленька підлість породжує велику.

 

Опис документу:
Мета:Сформувати уявлення батьків про дитячу дружбу, взаємодопомогу,знання про необхідні умови дружніх стосунків. Розвивати критичне мислення, оцінюючи поведінку дітей в конкретній ситуації. Виховувати бажання і вміння дружити, цінувати друзів.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Ефективні комунікації (soft skills) учителя з батьками»
Швень Ярослава Леонідівна
30 годин
590 грн
590 грн