Стаття "Використання прийому "Фішбоун"

Опис документу:
Дослівно Fishbone перекладається як «Риб’яча кістка» або «Скелет риби». І дійсно, в основі методики схематична діаграма у формі риб’ячого скелету. Така нестандартна та водночас проста схема дозволяє провести швидкий та точний аналіз певної проблеми, виявивши її причини та наслідки. А потім потрібно лише зробити правильні висновки.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Прийом фішбоун (Fishbone)

Дослівно Fishbone перекладається як «Риб’яча кістка» або «Скелет риби». І дійсно, в основі методики схематична діаграма у формі риб’ячого скелету. Така нестандартна та водночас проста схема дозволяє провести швидкий та точний аналіз певної проблеми, виявивши її причини та наслідки. А потім потрібно лише зробити правильні висновки.

Використання схеми Fishbone дає можливість:

 розвивати критичне мислення;

 організувати роботу учнів в парах та групах;

 візуалізувати причинно-наслідковий зв’язок;

 розподіляти етапи роботи по рівню значущості.

Величезна перевага Fishbone полягає в універсальності: з його допомогою можна вирішити будь-яку проблему, і не лише шкільну! Цей метод дозволяє розкласти ціле на окремі складові та детально їх розглянути.

Метод Fishbone можна використовувати як окремо для проведення аналізу певної ситуації, так і зробити його стратегією цілого уроку. При цьому найбільшого ефекту можна досягти під час узагальнюючих уроків та систематизації знань, коли тема вже вивчена.

Схема включає в себе чотири основні блоки, представлені у вигляді голови, кісток та хвоста риби. Кожна з них відповідає за певні нюанси:

 голова – тема, питання або проблема, що підлягає аналізу;

 верхні кістки (або ті, що розміщені з правого боку при вертикальному положенні схеми) – основні поняття теми та причини виникнення проблеми;

 нижні кістки (або ті, що розміщені з лівого боку при вертикальному положенні схеми) – факти, що є підтвердженням певних причин чи понять, вказаних у схемі;

 хвіст – відповідь на поставлене питання, висновки.

Найважливіші поняття треба розміщувати ближче до голови.

Fishbone буде доречним як під час індивідуальної, так і групової роботи. В останньому випадку навіть цікавіше, адже учасники групи зможуть обговорити проблемне питання та поглянути на нього з різних точок зору. Як правило, стратегія виконується в декілька етапів:

 Формування групи для аналізу проблемного питання. Оптимальна кількість учнів – 5.

 Кожна група отримує зображення риб’ячого скелету (або малює його самостійно), а потім заповнює основні кістки, вказуючи проблему, причини та факти. Заповнювати схему можна лише після ретельного обговорення всією групою, яке має займати приблизно 10 хвилин.

 Якщо проблем та фактів, які заслуговують на увагу, багато, то до основної схеми можна домалювати відгалуження.

 Коли схема повністю заповнена, настає час детального аналізу причин та наявних фактів.

Після обговорення в групах, учні презентують результати роботи перед класом, аргументуючи свої висновки та відповідаючи на питання однокласників. Потім попросіть учнів подумати про те, що нового вони дізналися, яких висновків дійшли та наскільки успішною була дискусія.

Стратегія Fishbone чудово підходить для використання на різних уроках в початкових класах тощо. З її допомогою можна обговорювати будь-які проблемні питання та розвивати критичне мислення. На мою думку, можна зробити заготовки на кожного учня.

Так, наприклад, я застосувала прийом на уроці української мови при закріпленні вивченого про слова – дії предметів. Отже, темою, яка підлягала аналізу стала «дія предметів». При обговоренні, учні зафіксували основні поняття теми. А саме: як зобразити схематично дії предметів, на які питання відповідають, з якими словами зв’язані, синоніми, антоніми, омоніми, закінчення, основа (тобто, те, що вже відомо про слово). Наступним кроком подальшої роботи стали факти, що підтверджують або не підтверджують наявність сформульованих понять. При обговоренні з'ясували, що підібрати омоніми до слів-дій предметів не вдалося. Основу слова визначати важко, бо не знають визначати закінчення дій предметів. Таким чином, пройшовши всі етапи, учні підвели підсумок, що знають про слова – дії предметів. Дізналися, чого ще мають навчитися.

Ось, до прикладу зразки отриманої «рибки» до тем «Забруднення повітря» та «Чи кожен може мати друга?»

Також пропоную для використання шаблони «рибок».

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Формування навчальної мотивації в учнів. Теорія і практика»
Черниш Олена Степанівна
72 години
790 грн
790 грн