+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о
Предмети »
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

СТАТТЯ "Навчальна мотивація школярів: проблеми та шляхи їх вирішення."

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Навчальна мотивація школярів: проблеми та шляхи їх вирішення.

«Учень, який навчається без бажання - це птах без крил»

А.М.Сааді (персидський поет)

Для всіх вчителів в усі часи була і залишається загадкою мотивація учнів. Чому одні дисципліновано слухають вчителя, виконують всі його завдання, не відволікаючись; а інші в той же самий час постійно знаходять інші заняття, не можуть всидіти спокійно на місці, відволікають інших?

Особисто я зіткнулася з такою проблемою з перших днів моєї роботи в школі. Через 10 років у мене є деякі способи розвитку і підтримки мотивації до вивчення англійської мови і активній роботі на уроках. У цій статті я хотіла б поділитися ними.

Але спочатку давайте подумаємо, з чого складається мотивація кожної дитини.

Мотивація буває внутрішня і зовнішня. Внутрішня мотивація - власна природна мотивація дитячих вчинків, це те, що подобається дітям, що їм цікаво. Зовнішня мотивація діє ззовні.

Внутрішня мотивація властива рішуче всім дітям: є заняття, на які дитини не треба надихати, він відчуває радість від пізнання, дії. На початку вивчення англійської мови майже всі діти високо мотивовані, але поступово вони втрачають вміння отримувати задоволення від навчання, так як стикаються з певними труднощами (адже іноземні мови по праву вважаються одними з найважчих предметів шкільної програми).

Тоді починає діяти мотивація зовнішня, коли в учнів з'являється установка «Я вчуся, щоб ...». Але і цю мотивацію потрібно розбудити. Якщо у дітей не буде розуміння, для чого він це робить, навіть якщо це не так захоплююче і цікаво, як йому хотілося б, то не буде абсолютно ніякого сенсу.

Існує сім факторів мотивації.

До факторів внутрішньої мотивації відносяться інтерес (щось загадкове і цікаве в зоні найближчого розвитку), автономія (свобода вчення, вибору), достіженческіх мотивація (прагнення до успіху), визнання (прийняття дитини суспільством незалежно від того, який він учень, хороший чи поганий), сенс (усвідомлення вчення заради якогось результату).

Факторів зовнішнього мотивації всього два, але нам всім вони дуже добре відомі. Ця винагорода та уникнення покарання, яке є найслабшим і малорезультативним фактором.

Почнемо з факторів зовнішнього мотивації, а саме - з самого головного - це винагорода (або заохочення). Не секрет, що багато дітей навчаються заради гарної оцінки. Але, як то кажуть, добре слово і кішці приємно, тому на уроці важливі не тільки оцінки, але і оцінки (тобто коментування відповідей учня, його роботи на уроці). Я намагаюся відзначати навіть найменші успіхи кожного учня (похвалити за цікаву ідею, зауваження, правильно вгадати слово, букву). Кого-то варто погладити по голові, поплескати по плечу, потиснути руку. Тут, звичайно, треба знати, кому приємний фізичний контакт, а кому - ні. Оціночні слова і фрази я завжди вимовляю дуже емоційно і щиро. Я дійсно дуже радію, коли у хлопців щось виходить.

В якості винагороди я можу використовувати і цукерки або невеликі подарунки, якщо урок присвячений якогось свята чи це урок-змагання. Навіть в старших класах це дуже приємно для школярів.

Також одним з пунктів в моїй системі винагород є накопичувальна система оцінювання, реалізована у вигляді фішок (балів, очок), які я роздаю учням під час уроку за правильні відповіді та активну роботу. Вони накопичуються протягом одного або декількох уроків, а потім обмінюються на позначку. Це дуже стимулює і мотивує учнів на будь-якому рівні навчання. Я застосовую таке оцінювання і в початковій школі, і в 7-х класах, і навіть в 11-х «на ура».

Що стосується внутрішньої мотивації, то тут необхідно задіяти весь потенціал, який пропонують нам як традиційні, так і сучасні технології в освіті.

Звичайно ж, в першу чергу ми повинні захопити дитину своїм предметом, зацікавити його, зробити процес навчання не нудним, різноманітним, динамічним. У цьому на допомогу нам приходять деякі «секрети».

Захоплюючий сюжет.Щоб захопити дітей з самого початку уроку можна побудувати його у вигляді квесту з цікавою історією, легендою. Наприклад, допомогти героям правиться з якимось завданням; запропонувати карту і шукати скарб, виконуючи завдання; придумати детективну історію і запропонувати знайти відповідь в ході уроку.

Навчання у співпраці.Організація роботи в групі або парі дуже допомагає подолати бар'єр «учитель-учень». Саме в такій формі роботи діти самі вибирають способи роботи, розподіляють ролі, відчувають себе більш впевнено, коли над ними не «нависає» учитель і вони можуть самі оцінити себе або один одного.

Найефективнішим способом надання нового матеріалу або теми для обговорення завжди була і залишається візуалізація. Цей спосіб підходить для будь-якого ступеня навчання. У початковій школі це картинки, іграшки, картки і букви на магнітах, які діти можуть переставляти місцями, використовувати для складання слів, пропозицій, ігор. Для рольових ігор я застосовую різний реквізит. У початковій школі кожному хочеться побувати в тій чи іншій ролі, і діти в останню чергу думають про те, що будуть виконувати навчальне завдання, вони грають. А це їхнє улюблене заняття.

У середній і старшій школі візуалізують тему, проблему для обговорення за допомогою цікавих картинок, відеороликів. Візуалізація за допомогою різних засобів дозволяє зробити урок більш насиченим, цікавіше, сприяє не тільки розвитку мотивації, а й сприйняття і запам'ятовування.

Як вже було сказано вище, гра - це улюблене заняття дітей. Це те, що викликає їх природний інтерес, це головний фактор внутрішньої мотивації. Недарма сьогодні знову термін «Гейміфікація» міцно входить в методологічний словник педагогів. Ігри можна використовувати на всіх етапах уроку (мотиваційно-цільовому, орієнтовний, пошуково-дослідному, практичному, рефлексивно-оціночний) і для абсолютно різних цілей (постановка цілей, настрій на роботу, виявлення прогалин, знання / незнання, пошук інформації, застосування нових знань, закріплення нового матеріалу, оцінювання, рефлексія). Але ігри в сучасній освіті зазнали модифікацію відповідно до віянь сьогоднішнього часу. Все частіше на уроках присутні інтерактивні вправи, вікторини з використанням мультимедійних компонентів.

Використання ІКТ також стало невід'ємною частиною сучасного уроку на будь-якому рівні. Майже кожна дитина сьогодні має свій гаджет, який також можна використовувати на благо навчання. Для цього існують різні додатки, які дозволяють учням брати участь в опитуваннях, вікторинах, навчальних онлайн-іграх. Мною цей аспект ще мало вивчений. Але я активно застосовую сервіси kahoot.com і mentimeter.com для створення і проведення інтерактивних ігор.

Інтерактивна дошка також викликає непідробний інтерес і бажання брати участь в роботі на уроці абсолютно кожного учня. Адже практично будь-яку вправу підручника можна адаптувати і зробити інтерактивним, цікавим і більш ефективним для сучасного школяра. У цьому вчителю допомагають готові шаблони для створення інтерактивних вправ (learningapps.org, wordwall.com). Ніхто не захоче залишатися в стороні від виконання такого завдання. Перевірено на собі.

Також при цьому, звичайно, чималу роль відіграє ефект новизни. Щоб діти не занудьгували, і мотивація їх не знижувалася, необхідно постійно змінювати види діяльності, використовувати різноманітні види завдань (за формою, за метою, за змістом). Іноді можна дати несподіване, незвичне для уроку завдання.

Я помітила, що діти люблять творити, особливо молодші школярі. Вони можуть не любить писати букви, але дуже люблять малювати, розфарбовувати, клеїти, різати майструвати. Творчі завдання (міні-проекти, проекти) міцно увійшли в мою методику. З учнями 2-4 класів ми часто щось клеїмо, розфарбовуємо, робимо книжки, вироби. 5-11 класи вправляються в складанні кросвордів, ребусів, створення листівок, інтерактивних вправ для своїх однокласників, презентацій, відеороликів, колажів. Прагнення і можливість виразити себе також є однією зі складових внутрішньої мотивації.

Для самовираження і самоствердження школярів необхідно надати всі наявні ресурси. Для деяких учнів це може бути участь в різних конкурсах і олімпіадах. Сьогодні існує велика кількість не тільки шкільних заходів, а й всеросійського, а також міжнародного рівня. Отримання диплома, грамоти, призів надзвичайно стимулює учнів до участі, підвищує інтерес до предмета, мотивує їх.

Ну а найголовніше, я вважаю, - це Учитель. Від особистості самого вчителя залежить дуже багато чого: чи може він зрозуміти і прийняти те, що викликає інтерес у дітей, і включити це в свою методичну скарбничку. Чи готовий він відмовитися від авторитарності на уроці і дати дітям певну свободу у виконанні якогось завдання, на якомусь етапі. Чи може він показати кожному учневі його досягнення, нехай маленькі, але такі важливі і значні для кожної окремої дитини. Чи може він зрозуміти і прийняти кожного учня з усіма його особливостями, недосконалостями, «тарганами»: таким, кокой він є. Чи може сам учитель донести сенс, пояснити дітям, для чого вчитися, вивчати предмет, виконувати завдання.

Учнів багато, а вчитель один. Він виконує дуже важливу задачу. Від дій вчителя багато в чому залежить подальша доля всіх його учнів. Тому бажаю всім вчителям бути мудрими і добрими, щоб ми завжди були цікавими і мотивуючими для наших учнів.

Опис документу:
«Учень, який навчається без бажання - це птах без крил» А.М.Сааді (персидський поет) Для всіх вчителів в усі часи була і залишається загадкою мотивація учнів. Чому одні дисципліновано слухають вчителя, виконують всі його завдання, не відволікаючись; а інші в той же самий час постійно знаходять інші заняття, не можуть всидіти спокійно на місці, відволікають інших?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Інтернет-ресурси для опитування і тестування»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
490 грн
490 грн