і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Щотижня отримуйте приємні подарунки.
Взяти участь

Спілкування у родині

Передплата на журнал
Бібліотека
матеріалів

Спілкування в родині

Матеріал підготувала вчитель початкових

класів КЗ «Оріхівська гімназія № 1

«Сузіря»

Плєшкова Наталія Миколаївна

З перших днів появи дитини на світ сім'я покликана готувати її до життя та практичної діяльності, в домашніх умовах забезпечити розумну організацію її життя, допомогти засвоїти позитивний досвід старших поколінь, набути власного досвіду поведінки й діяльності. Характер дитини формується під впливом не слів батьків, а швидше, їх особистого прикладу. Проте, спілкуватися з дитиною все-таки потрібно. Але на жаль, не всі батьки вміють це робити. Коли розмова з сином або дочкою обмежується повчаннями і лекціями з питань моралі, необгрунтованими заборонами і незрозумілими причіпками, користь від такого виховання не просто дорівнює нулю, а прагне до від'ємного значення. Далеко не всі батьки вміють правильно розмовляти з дітьми і допускають безліч помилок у спілкуванні,самі того не усвідомлюючи. Як спілкуватися з дитиною правильно?

Правила і секрети спілкування з дітьми

Дитина з дитинства відчуває потребу в спілкуванні. Маленький чоловічок, прислухаючись до розмов в будинку, запам'ятовує слова, переймає інтонації, манеру вираження почуттів. Саме так формується культура мови. Дитина в майбутньому заговорить саме так, як навчили його батьки. Навчили на особистому прикладі. Другий аспект спілкування з дитиною - комунікативний і виховний. Батьки передають дітям важливу інформацію, прагнуть навчити їх чогось, встановлюють душевний контакт. Два аспекти спілкування невіддільні одне від одного. Не варто забувати, що поряд зі словами і фразами, які батьки використовують в мові, велике значення мають тон і інтонація. Необхідно враховувати і вік дитини та її індивідуальні особливості, специфіку конкретної розмови.

Розуміння - мета розмови з дитиною

Звичайно ж, ваша мета - не сліпе підкорення, а взаєморозуміння. Щоб встановити емоційний контакт з дитиною, візьміть на озброєння два простих принципу спілкування.
Розмова «на рівних». Ні в якому разі не робіть з дитини покірливого виконавця всіх ваших вимог. Пам'ятайте: бесіда повинна протікати на рівних. Навіть новонароджений - це вже особистість, а 7 – 8 річна дитина тим більше! Вам, як дорослій і більш досвідченій людині, звичайно, доведеться направляти діалог в потрібне русло. Зверніть увагу: тільки діалог. Дитина повинна відповідати вам, висловлювати свою точку зору, і вона не зобов'язана збігатися з вашою. Багато батьків не дають дитині слово проти мовити. «Не можна перемовлятися з дорослими!» - Закликають вони. Але тільки поважаючи дитину можна розраховувати на повагу з його боку. Слідкуйте за тим, як реагує дитина на ваші слова, міняйте своє мовлення залежно від ситуації. Якщо ви не будете говорити з дитиною на рівних, ризикуєте зробити розмову безплідним, викликати досаду у дитини і гнів у себе особисто.
Підкріплення слів особистим прикладом
Діти вловлюють невідповідність між словом і ділом дуже швидко. Якщо мамі, скажімо, дзвонять з роботи, а вона просить бабусю сказати, що її немає вдома, які висновки зробить дитина? Правильно, що обманювати недобре, але іноді можна. А якщо батьки говорять, що люблять дитину, але при цьому постійно кричать на нього? Коли слова дорослого розходяться з ділом, дитина може рахувати це керівництвом до своїх подальших дій. З будь-яких двох варіантів він вибере не правильний, а той, який вважатиме вигідним для себе.

Тому все, що ви говорите, підтверджуйте справою. А якщо щось пообіцяли дитині, стримайте слово, чого б вам це не коштувало.

Емоції при спілкуванні з підростаючим поколінням

Любов батьків життєво необхідна кожній дитині. Слова, сказані без любові,звичайно, змусять дитини коритися, але можуть назавжди поселити в його душі відчуження, ворожість по відношенню до батька чи матері, бажання будь-що протистояти їх заборонам. Якщо не хочете зруйнувати близькі стосунки між вами і дитиною, ніколи не починайте розмову, коли ви роздратовані, навіть якщо причини вашого роздратування серйозні і дитина зіграла в цьому не останню роль. Намагайтеся уникати і байдужого тону. Дитина може сприйняти його як байдужість до його бажань, потреб, почуттів. У малюка може виникнути думка, що він не потрібен. Тому беріть себе в руки і починайте розмову з ласкавого звернення.«Я тобі зараз влаштую!» - Цю фразу часто можна почути від роздратованих батьків, і вона сама неправильна.

Невербальні елементи спілкування

Позитивні емоції при спілкуванні допоможуть встановити хороші відносини з дитиною. Тактильні відчуття не менш важливі. Багато батьків підлітків не знають, як спілкуватися зі своєю дитиною, кажуть, що не знаходять з ним спільної мови. Почати потрібно з встановлення зорового контакту і дотиків. Доторкніться до руки дитини, а своєму обличчю при цьому надайте спокійний вираз і постарайтеся посміхнутися, навіть якщо ви роздратовані. Але все це має йти від щирого серця. Діти тонко відчувають награність і фальш. Якщо вас чекає серйозний і довгий розмова з дитиною, спочатку потрібно усунути все, що може відвернути вас. Закінчіть всі свої домашні справи, вимкніть телевізор або комп'ютер. Так ви обидва зможете сконцентруватися на предметі розмови, і ваш діалог буде продуктивним. Не варто говорити про серйозні речі як би «між іншим». Помітивши ваші приготування, дитина перейметься вашим настроєм і відповідально поставиться до майбутнього розмови.

Прохання і накази в розмові з дитиною

У спілкуванні з будь-якою людиною завжди краще не накази, а прохання, а якщо мова йде про розмову з дитиною, тим більше. Накази підкреслюють нерівність двох співрозмовників, а ми ж пам'ятаємо правило номер один: спілкуйся з дитиною на рівних. А головне завдання виховання полягає не в тому, щоб дитина підкориласяся вашій волі, а в тому, щоб він сам зрозумів і осмислив необхідність даної міри, прийняв на себе відповідальність за виконання поставленого завдання.

Порада батькам: прохання та накази формулюйте в позитивній формі, намагайтеся не використовувати частку НЕ. Часто можна почути: «Поки НЕ зробиш уроки / НЕ прибереш в кімнаті / НЕ помиєш посуд, гуляти НЕ підеш». Набагато краще сказати так: «Як тільки зробиш уроки, можеш піти гуляти». Вимагати потрібно так, щоб у дитини виникло почуття відповідальності.

Що дійсно допоможе переконати
Діти,особливо дошкільнята та молодші школярі, зовсім не сприймають нудних умовлянь. Але в деяких ситуаціях без них не обійтися. Як бути? Потрібно намагатися викласти «занудні» доведення у більш «живий» формі. Постарайтеся цікаво викладати свої думки. На допомогу приходять ігри або притчі, а може бути розповідь про ваше власне дитинство, коли з вами сталася аналогічна ситуація. Завжди будьте щирі, спілкуючись з дитиною. Він повинен відчувати: те, що ви говорите, важливо для вас обох. Намагайтеся бути небагатослівними. Увага дитини переключається на інші речі вже через кілька хвилин.
Говоріть переконливо і ясн
о, без підтекстів і натяків. Не використовуйте в своїй промові слова,значення яких дитина може не знати. Абстрактне мислення ще недостатньо розвинене у дітей, і якщо вже ви надаєте дитині будь абстрактні ідеї, проілюструйте їх на конкретних прикладах.
Рекомендації та відповіді на запитання

Багато батьків вважають своїм обов'язком радити дітям що - небудь. Адже вони старші, досвідченіші, розумніші, та й взагалі, Поради даються виключно з благими намірами. Ми хочемо вберегти дітей від можливих помилок, тих, які самі робили в дитинстві і в молодості. Психологи не радять поспішати з порадами з приводу, а вже тим більше, без приводу. У цьому випадку корисні поради можуть загубитися в загальній масі моралей. Слід обмежуватися тільки актуальними в даний момент порадами. При цьому прямолінійні повчання і готові рішення не давайте. Ідеальний варіант - коли дитина сама прийде до потрібного висновку, відштовхнувшись від ваших слів.

Що стосується питань, ні в якому разі не ігноруйте їх, якими б безглуздими і непотрібними вони вам не здавалися. Якщо дитина ставить запитання, значить, це для нього важливо. Навіть якщо дитячі «чому» і «як» дратують втомлених батьків, відмовлятися від дитячих питань не можна. Не мовчіть і не відповідайте питанням на питання, а вже тим більше не вигадуйте на ходу небилиці. Відповідайте чітко і однозначно, без натяків.

Принижувати можна - краще хвалити

За будь-який успіх, навіть незначний дитину потрібно хвалити. Але увага: мова йде про заслужену похвалу. Не варто хвалити дитину, якщо він того не заслужив. Що стосується покарань, без них у виховному процесі, на жаль, не обійтися.Але не висловлюйте в грубій формі попередження і погрози, робіть зауваження стриманим і рівним тоном, намагайтеся придушити в собі гнів і роздратування.

Пред'являючи своїй дитині обвинувачення, не констатуйте факт, а докладно поясніть дитині, чому вона винна. Важливо, щоб дитина зрозуміла, що ваше засудження відноситься до її вчинку, а не до неї самої. Вона повинна знати, що, незважаючи на невдоволення, ви продовжуєте любити і цінувати її. Тільки в такому випадку покарання буде виховною, а не каральною мірою. І карати дитину краще, не роблячи йому погане, а позбавляючи чогось хорошого. Наприклад, походу в кафе з родиною у вихідний. Або обмеживши перегляд мультиків і гру на комп'ютері на певний час.

Культура спору та культура мови в розмові з дитиною

Суперечки, як відомо, бувають різні. Якщо це спільний пошук оптимального рішення, то такі суперечки тільки вітаються. Але якщо суперечка - це маніакальне прагнення кого-небудь з учасників у що б то не стало наполягти на своєму, їх слід уникати. Буває, що дорослі «зациклюються» на якому-небудь пункті, не маючи на те підстав. Це, як правило, накази: «Ти туди не підеш!» Або «Ти не зробиш цього, тому що я так сказала!». І ніяких пояснень. Це самодурство або каприз дорослої людини. А діти знають, що капризам потурати не можна (ви ж не потурали їх примхам!), А тому все одно зроблять так, як вважатимуть за потрібне. А хіба це мета виховання?

Культура мови - теж важливий момент. Адже дитина, коли подорослішає, буде говорити так само, як ви говорили з ним. Безумовно, його мова збагатиться новими словами, але основа не поміняється. Це розмова родом з дитинства. Звичайно, ви хочете, щоб мова сина чи доньки була грамотною, виразною, образною. Тому стежте за своєю мовою і робіть все можливе, щоб ізолювати малюка від несприятливого мовного середовища. Звичайно, повна ізоляція в нашому суспільстві неможлива,тому потрібно виробити в дитини своєрідний імунітет: так, ці слова ти чуєш, але це не означає, що їх потрібно повторювати, оскільки це нехороші, некультурні слова. Книги - незамінний ваш союзник у розвитку культури мовлення вашого чада. Читайте їх разом з дитиною, благо хорошої дитячої літератури у нас предостатньо. І звичайно, обговорюйте їх разом. Навіть якщо ви втомилися. Нехай читання стане для вас щовечірнім ритуалом. Не відмовляйтеся, намагайтеся знаходити час. Адже дитина виросте. Зносить свою дитячу піжаму і вуличні кросівки. І ставши дорослим, вже точно не попросить почитати або заспівати. Дитина - це свято, яке поки що з вами. Успіхів вам у спілкуванні з сином або дочкою.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Стаття допоможе батькам краще зрозуміти свою дитину, створити умови для довірливих стосунків. Практичні поради розкриють особливості спілкування у родині.
Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання