і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
Взяти участь

Щоденник самовдосконалення " Світ емоцій"

Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
1800 грн
540 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №GS848630
За публікацію цієї методичної розробки Орлова Олена Борисівна отримав(ла) свідоцтво №GS848630
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Бібліотека
матеріалів
Отримати код

Підготувала та провела :

вихователь О.Б.Орлова

Мета: познайомити учнів з поняттям «емоції» та їх класифікацією; показати вплив емоцій на здоров’я людини; вчити учнів володіти та керувати своїми емоціями; виховувати ціннісне ставлення учнів до себе та до людей; вміння долати свій страх, виховувати моральні чесноти особистості: ввічливість, тактовність, доброзичливість, щирість, взаєморозуміння, взаємоповагу, організованість, вміння працювати в групах.

Очікувані результати: виховання моральних чеснот особистості, поваги до себе як унікальної і неповторної особистості; розвиток творчих здібностей; дотримання правил спілкування.

Методичне забезпечення: пам’ятка „Умійте володіти собою”, магнітофон, касети, тести, папірці для роботи, малюнок дерева, епіграфи, малюнки з емоціями на обличчі, вислови на дошці.

Епіграфи: „Життя твоє є те, що ти сам з нього зробиш” (В.Арсеньєв).

Працюй над очищенням твоїх думок. Якщо у тебе не буде поганих думок, не буде й поганих вчинків” (Конфуцій).

Хід години спілкування

І. Вступне слово вихователя.

Давньогрецький філософ Аристотель понад 2 тис. років тому визначив, що людина пізнає світ за допомогою почуттів. Вчені вважають, що людина здатна розрізняти десятки тисяч відтінків різних почуттів.

Так люди у своєму житті плачуть або сміються, сердяться або радіють, бувають розгнівані або чимось захоплені, бувають злякані або розлючені. Усі ці яскраві почуття і є найвищим проявом емоцій.

Про емоції ми і поговоримо з вами на сьогоднішній годині спілкування. Запишіть тему у зошити. А допомагати мені сьогодні буде інформаційний центр, в який входять лікар та психолог. Як завжди, ми з вами зараз напишемо свої очікування від нашої години спілкування. (Діти пишуть і зачитують).

Бесіда: - Скажіть, чи є емоції у тварин?

Так. У тварин також є емоції. Ви, напевно, бачили кішку, яка, вигнувши спину та піднявши хвіст, шипить на собаку? Так - це емоція страху.

- Я думаю, що ви також бачили і песика, що завинив, який піджав хвіст і притиснув вуха до голови повзе до свого господаря. Це – емоція провини.

- А як же ж у людей? Якщо ви згадаєте, наприклад, один із звичайних днів у своєму житті і проаналізуєте його з ранку до вечора, то зрозумієте, що б у вас не сталося, якою б незначною не була подія, ви завжди оцінюєте її! Щось вам може подобатись, а щось – ні. Чомусь ви дуже зрадієте, а щось вас прикро вразить. Одну справу ви із задоволенням виконаєте, а іншу – ні. Отже, ваші емоції, ваші почуття завжди поруч із вами, і ви постійно намагаєтесь їх виразити або якось відобразити.

Вихователь: Проведемо з вами одну вправу.

Вправа 1. „Вираження емоцій”.

Поставимо перед нами одну людину. (Викликається бажаючий учень). Зараз ми спробуємо перекрити йому всі канали відображення.

Закриємо йому:

- вуста, щоб не сварився і не кричав;

- очі, щоб не бачив нікого, не випромінював ніяких почуттів;

- вуха, щоб не чув зайвого;

- руки, щоб не бився або не доторкався ні до чого;

- ноги, щоб не вели господаря в погане або добре товариство.

Бесіда: - Скажіть, що зможе така людина? (Відповіді учнів).

Вона зможе:

  • виразити думку? (Ні, бо вуста закриті).

  • спостерігати за чимось? (Ні, бо очі закриті).

  • почути когось? (Ні, бо вуха закриті).

  • творити прекрасне, обіймати когось, працювати? (Ні, бо руки звязані).

  • співчувати, радіти або довіритися кому-небудь? (Ні, бо душа мовчить).

- Які ж можна зробити висновки? (Майже кожна людина має можливість бачити, говорити, слухати, виражати свої почуття, тобто емоції).

  • Що ж таке емоції? Що таке емоційний стан? (Відповіді учнів)

А тепер звернемося до інформаційного центру.

Інформаційний центр: (психолог, лікар)

1-й учень: Емоції – це внутрішнє позитивне або негативне реагування людини на ті чи інші предмети та умови, які сприяють чи заважають задоволенню людських потреб. Емоції - це душевні переживання, почуття, хвилювання, які відображають суб’єктивне ставлення людини до навколишнього світу і самого себе. Розмежувати емоції та почуття практично неможливо. Так, почуття відповідають вищим потребам та відносинам людей.

2-й учень: Почуття– це психічні та фізичні відчуття людини, викликані певними душевними переживаннями, які більш постійні, ніж емоції, і є вищим рівнем емоцій.

Вихователь: А зараз розглянемо шкалу добрих та злих почуттів, яку нам подає Г.К.Селевко у своїй книзі «Пізнай себе».

ДОБРІ почуття: «+» любов

дружба

довіра

симпатія

емпатія

увага

ЗЛІ почуття: «-» байдужість

нерозуміння

недовіра

антипатія

ворожнеча

ненависть

Ще раз уважно подивіться на цю шкалу. Все починається з байдужості. А далі від вас залежить, якими почуттями керуватись. Адже недаремно кажуть «від любові до ненависті - один крок». Тому зважте, чи часом ви не помиляєтеся стосовно до оточуючих, і не робіть поганих кроків донизу.

Вихователь: Емоції можна класифікувати:

  • за характером (позитивні і негативні);

  • за тоном (тривалі та короткочасні);

  • за механізмом виникнення (бурхливі та спокійні).

Отже, що ж це таке - позитивні та негативні емоції? Звернемося до інформаційного центру.

Інформаційний центр:

1-й учень: ПОЗИТИВНІ ЕМОЦІЇ – це переживання почуттів радості, спокою, задоволення, які викликаються корисними впливами і примушують людину до їх досягнення і збереження. (Проявами позитивних емоцій є: любов, радість, дружба, насолода, щастя, успіх, перемога, симпатія, прихильність, цікавість, гордість, задоволення, бадьорість, надія та інші).

2-й учень: НЕГАТИВНІ ЕМОЦІЇ – це переживання почуттів невдоволення, страху, суму, збудження, гніву та ін. (Проявами негативних емоцій є: огида, біль, відраза, ненависть, сум, горе, обурення, стомленість, безсилля, зневага, ревність, страждання, сором, пасивність, афект, агресія, шок, відчай та інші).

1-й учень: ЕМОЦІЙНИЙ СТАН (тобто Я – емоційне) – це фізичне самопочуття або настрій, сукупність обставин та стосунків, у яких хтось або щось знаходиться. Емоційний стан – це стан, коли людина швидко реагує на що-небудь; це нестриманість.

2-й учень: НАСТРОЄМ називається більш або менш тривалий, бадьорий або пригнічений емоційний стан. Він є похідним від різних емоцій, що діють на людину і створюють певний час емоційний фон. Його стійкість залежить від обставин і типу нервової діяльності.

Вихователь:У вашому шкільному віці переважає емоційна складова Я-КОНЦЕПЦІЇ. Тобто ваша уява про себе, про своє Я існує насамперед на підсвідомому рівні, на рівні емоцій і складається з таких почуттів, як:

  • почуття успіху, впевненості в суспільному визнанні, в дружбі, симпатії зі сторони інших людей, це радість від спілкування (Я – подобаюсь);

  • впевненість у здібностях до тієї чи іншої діяльності, задоволення, почуття насолоди від успіхів, відсутність відчуття поразки, заздрощів, приниження (Я – здатний);

  • відчуття захищеності, значущості у своєму крузі спілкування, відсутність страху та невпевненості в майбутньому, відсутність ворожнечі з оточуючими та відсутність почуття провини (Я – захищений).

Усі позитивні риси Я-ЕМОЦІЙНОГО сприяють позитивним проявам особистості, її ефективній діяльності та успіхам. Адже недаремно кажуть: «Ніщо так не сприяє успіху, як впевненість у ньому» .

Але існує і негативний бік Я-ЕМОЦІЙНОГО. Я - не подобаюсь, Я - не здатен, Я – не захищений. Ось ці негативні риси погіршують ваші результати, заважають успіхам, змінюють вашу особистість в негативний бік. Це невдача, лінь, егоїзм та інші негативні якості. Кажуть: «Ніщо так не передвіщає невдачу, як її свідоме очікування».

Вихователь: Проведемо з вами вправу №2 « Я - ЕМОЦІЙНЕ». Вам потрібно оцінити своє «Я – емоційне». Перед вами лежать папірці з тестами. Уважно прочитайте твердження в тесті №1 і поставте плюси та, де вважаєте за потрібне. Ми зможемо з’ясувати, якого Я-емоційного у вас більше. (Звучить повільна музика).

Тест1

Позитивне

+Я ЕМОЦІЙНЕ

так

Скоріше так, ніж ні

Не можу сказати

Скоріше ні, ніж так

ні

Негативне

-Я ЕМОЦІЙНЕ

Подобаюсь

Не подобаюсь

Здатний

Не здатен

Захищений

Не захищений

Вихователь: А зараз проведемо іншу вправу №3, яка називається «Спектр емоцій». У вашому житті Я-емоційне міняється залежно від того, як вас оцінюють інші, особливо значущі для вас люди. Ви маєте подумати і сказати, що ви будете відчувати, коли хтось скаже вам деякі слова... (ви маєте обрати відповідь, яка передасть ваш емоційний стан саме в той час, коли ви почуєте сказане, спробуєте пояснити, чому ці слова викликали у вас саме цей стан). Отже:

1. «Ти виконав роботу дуже гарно і заслуговуєш на відмінну оцінку!» +

2. «Не став зайвих запитань! Роби тільки те, що тобі сказано!» -

3. «Можливо, ти мені допоможеш?» +

4. «Іди звідси, бо зараз вдарю!» -

5. «Я не можу займатися з тобою, я зайнятий! Так що вали звідси!» -

6. «Ти дуже здібна дитина!» +

7. «Твоя робота виконана жахливо. Дивись, до чого ти вже дійшов!» -

8. «Кидай ти цю роботу, тобі все одно ніколи її не зробити!» -

9. «Якщо ще раз принесеш погану оцінку, отримаєш паска!» -

10. «Ти дуже гарно сьогодні виглядаєш!» +

МОЖЛИВІ ВАРІАНТИ ВІДПОВІДЕЙ:

ПЕЧАЛЬ, РАДІСТЬ, ЗАДОВОЛЕННЯ, СМУТОК, СТРАХ, ВІДЧАЙ, НЕВПЕВНЕНІСТЬ, РОЗГУБЛЕНІСТЬ, ЗДИВУВАННЯ, ОБРАЗА, СУМНІВ, БАДЬОРІСТЬ, РОЗГУБЛЕНІСТЬ, ГОРДІСТЬ,СТРАЖДАННЯ, ГНІВ, СИМПАТІЯ, БЕЗСИЛЛЯ, ПАСИВНІСТЬ, ПРИХИЛЬНІСТЬ, ОБУРЕННЯ, ЛЕГКІСТЬ, СТОМЛЕНІСТЬ, ЗАЦІКАВЛЕНІСТЬ.

Вихователь: Ви маєте знати, що одним із важливих показників емоційного самопочуття є - тривожність. Що ж таке тривожність?

Інформаційний центр:

1-й учень: Тривожність- це стан неспокою, збентеження, викликаний побоюванням, передчуттям чогось неприємного. Це умовний сигнал, що сповіщає про небезпеку.

Вихователь: Зараз проведемо ще одну вправу №4 «Моя тривожність». За допомогою ще одного тесту №2, спробуємо вирахувати свій рівень тривожності в наших умовах.

Прочитайте уважно кожне речення та обведіть кружечком (справа) цифру, судження якої вам підходить на даний момент. Над питаннями не замислюйтесь, відповідайте швиденько. (Звучить повільна музика).

Тест 2

Варіанти відповідей

СУДЖЕННЯ

Категорично не згоден

В цілому не згоден

В цілому згоден

Повністю згоден

1. Я зараз спокійний.

1

2

3

4

2. Мені нічого не загрожує.

1

2

3

4

3. Я знаходжусь у напрузі.

1

2

3

4

4. Я внутрішньо скутий.

1

2

3

4

5. Я почуваю себе вільно.

1

2

3

4

6. Я засмучений.

1

2

3

4

7. Мене хвилюють можливі невдач.

1

2

3

4

8. Я відчуваю душевний спокій.

1

2

3

4

9. Я збентежений.

1

2

3

4

10. Я відчуваю почуття внутрішнього задоволення.

1

2

3

4

11. Я впевнений у собі.

1

2

3

4

12. Я нервуюся.

1

2

3

4

13. Я не знаходжу собі місця.

1

2

3

4

14. Я накручений.

1

2

3

4

15. Я не відчуваю внутрішньої скутості та напруги.

1

2

3

4

16. Я задоволений собою.

1

2

3

4

17. Я стурбований.

1

2

3

4

18. Я дуже збуджений і мені ніяково.

1

2

3

4

19. Мені радісно.

1

2

3

4

20. Мені приємно.

1

2

3

4

Оцінка результатів: Рівень тривожності необхідно порахувати за формулою: Т= Е1 – Е2 + 35, де

Е1 – це сума обведених цифр за пунктами : 3,4,6,7,9,12,13,14,17,18;

Е2 - це сума інших обведених цифр: 1,2,5,8,10,11,15,16,19,20.

Інформаційний центр:

1-й учень: Якщо у вас до 30 балів – у вас низька тривожність.

Низька тривожність в деяких випадках призводить до поразок, відставання, програшів, порушень, до апатії, депресії та ін.

АПАТІЯ – це стан надмірно пониженого емоційного збудження, повна байдужість, бездіяльність.

ДЕПРЕСІЯ – це стан пригніченого настрою, що супроводжується руховою і мовною загальмованістю. У людини з’являються розлади сну, апетиту, головний біль, зявляються почуття тривоги й страху.

2-й учень: 31-45 балів – помірна тривожність - Помірна тривожність – це звичайний нормальний стан активної особистості.

1-й учень: 46 і більше балів – висока тривожність. А висока тривожність викликає порушення уваги та пам’яті і призводить до нервових зривів, стресів, афекту.

АФЕКТАМИ називають короткочасні бурхливі почуття та емоції. Відчай або нестримна радість, жах або повна розгубленість, приступ невгамовного сміху, які на певний час повністю оволодівають людиною, позбавляючи її самовладання - це і є афекти. Найчастіше причинами афектів бувають якісь несподівані події чи ситуації, що мають для людини важливе значення. У людини зявляються паніка, страх, злість, жах, відчай або нестримна радість, приступ невгамовного сміху.

СТРЕС – це захисна реакція організму на сильні зовнішні впливи (перевтому, небезпеку тощо). Це одна з найбільших хвороб нашого часу. Стрес - це психо-емоційне перенапруження.

Вихователь: Проведемо наступну вправу №5, яка називається «Мій страх». ( Роздаються учням папірці).

Вправа „Мій страх”.

- Подумайте, чого ви найбільше всього боїтесь або кого, і спробуйте відобразити свій страх на малюнку. (Це може бути абстрактний малюнок або зображення конкретного обєкта страху або тривоги підлітка).

- Для виконання роботи вам дається 1 хв. Після чого ви поясните, чого ви боїтесь і що саме зобразили. (Звучить повільна музика).

- А тепер подолайте свій страх. Для цього візьміть листочки та розірвіть свій страх на шматки, позбудьтеся його. (Діти рвуть папірці і викидають у смітничку).

Бесіда: - Що ви відчуваєте тепер, коли побороли свій страх?

Вихователь: Поговоримо про мову емоцій, яка, звичайно, зрозуміла всім. Вона яскраво і образно передає інформацію про емоційний стан людини. Емоції і почуття виражаються зовні в інтонаціях мови, в міміці, в пантомімі, в формах поведінки.

Вихователь:- А тепер проведемо вправу №6 «Емоції в міміці». Ви знаєте, що найбільше значення для вираження емоцій мають вираз обличчя, очі, рот. Спробуйте на листочках намалювати свій стан, а потім прикріпіть на дошку і поясніть цей малюнок. (Звучить повільна музика).

(Вивішуються смайлики з зображенням «Емоційні стани в міміці»:

нейтральне, щастя, гнів, жорстокість, страждання та інші)

Вихователь: Кожна людина має право на прояв різних форм емоцій. Але ці форми мають бути людськими, мають відповідати загальноприйнятим правилам поведінки.

Зараз я прочитаю вам вірш російською мовою, про одного хлопчика. Ви послухаєте і скажете, що ж сталося із цим хлопчиком.

Он вспыльчивый!

Он вспыльчивый!

Он неразумный мальчик!

Он чересчур запальчив!

Так обо мне твердит молва:

Я вспыльчивый! Я пылкий!

Хочу молчать – летят слова,

Как пробка из бутылки.

Совет недавно мне дала

Одна девченка в школе:

Когда закусишь удила,

Вспылишь помимо воли,

Чтоб поскорей в себя прийти,

Считай в уме до тридцати.

Я рассердился на щенка,

Хотел я дать ему пинка,

Но стал считать до тридцати,

И этот тип успел уйти.

Попал я в дедушку мячом

И закричал: - А я при чем?

Но, досчитав до тридцати,

Сказал: «Ну, дедушка, прости!»

(Відповіді учнів).

Отже, хлопчик навчився керувати своїми емоціями. Тому зараз ми поговоримо про вплив емоцій на здоровя, адже для здоровя дуже важливо вміти керувати своїми емоціями. А як саме, нам розкаже наш інформаційний центр.

Інформаційний центр:

1-й учень: Вплив емоцій на психічну діяльність і фізіологічні функції організму надзвичайно великий. Організм відразу відповість на ваше нервове збудження: почастішає пульс, підскочить артеріальний тиск, зміниться гормональний склад крові, може розвинутися цукровий діабет, може змінитися колір шкіри, зміниться діяльність нервової системи, серця, дихання, м’язевої системи. В більшості випадків нервове перенапруження майже завжди призводить до стресів.

2-й учень: А як ми вже казали, стрес – це захисна реакція організму на сильні зовнішні впливи (перевтому, небезпеку тощо). Запам’ятайте, що часті стреси, навіть короткочасне нервово-емоційне напруження, кожне зле і образливе слово, недоброзичливий тон або погляд, зневажлива чи неввічлива відповідь, безсердечний і безтактний вчинок шкодять організму, сприяють розвиткові багатьох захворювань, виснажують нервову систему, вкорочують життя.

1-й учень: Встановлено, що, навпаки, доброзичливий вираз обличчя збуджує центри позитивних емоцій, створює хороший настрій, допомагає працювати і жити. Тому не можна ходити з похмурим, сумним обличчям навіть тоді, коли у вас поганий настрій. Кожен мусить навчитися заспокоювати себе сам. А якщо вам дуже погано, краще подзвоніть другу, порадьтеся з батьками, з вихователем, психологом.

2-й учень: Австралійські вчені при поганому настрої радять їсти їжу із посуду зеленуватого та блакитного відтінків. Саме ці кольори найкраще заспокоюють нашу нервову систему. А ще, зробіть щось хороше для себе, для людей. Купіть собі новий журнал або книгу, якусь цікаву річ. Навіть квитки на виставу або в кіно можуть підняти настрій.

Вихователь: Людина з природною усмішкою і сама стає бадьорою і життєрадісною. Усмішка і сміх – збудники позитивних емоцій, адже радість – це прекрасне відчуття, яке прикрашає життя людини, сприяє плідній діяльності мозку, пробуджує уяву, фантазію, спонукає до творчості.

„Зла людина вважає, що всі люди схожі на неї” – стверджує грузинське прислів’я. Навчіться усміхатися, бути добрими і нічого не боятися. А для цього проведемо ще одну вправу.

Вправа №7 ”Мистецтво бачити людину”.

Дарувати приємне людям – це і самому радість. Душевність, людяність і мудрість полягають у тому, щоб у кожній людині бачити щось добре, пробудити в ній її кращі почуття.

- Зараз ви будете передавати іграшку один одному та, подарувавши усмішку, скажете щось приємне. Наприклад:

- „Оленко, я ціную в тобі: почуття гумору, або вміння вислухати, або дати пораду, або ціную твою посмішку, твою відкритість, твою доброту...)

- Почали. (Діти говорять один одному компліменти.)

Бесіда: - Скажіть, чи приємно вам було чути у вашу адресу те, що вам казали? Які емоції у вас переважали?

Вихователь: На відміну від тварин, людина може усвідомлювати, контролювати свої емоції, стримувати їх або розпалювати. Отже, краще піддаватися позитивним емоціям і стримувати негативні. Тому послухайте поради «Умійте володіти собою», які ґрунтуються на досвіді лікарів та психологів.

УМІЙТЕ ВОЛОДІТИ СОБОЮ

  1. Найкращий спосіб боротьби з душевним неспокоєм – постійна зайнятість.

  2. Щоб забути свої проблеми, намагайтеся зробити приємне іншим. Роблячи добро іншим, робите добро собі.

  3. Не намагайтеся змінювати чи перевиховувати інших. Кожна людина така ж яскрава й унікальна індивідуальність, як і ви, сприймайте її такою, якою вона є. Намагайтеся знайти в людині позитивні риси, вмійте бачити достоїнства і в стосунках з нею спробуйте опиратися саме на ці якості.

  4. Вчіться володіти собою! Гнів, дратівливість, злобність спотворюють людину.

  5. Егоїзм – джерело багатьох конфліктів.

  6. Виховуйте в собі терпіння, не переймайтеся через дрібниці.

  7. Уникайте ілюзій у сприйнятті реальності. Завжди краще знати реальний стан речей, нехай і неприємний.

  8. Будь-яка справа починається з першого кроку! Памятайте: перешкоди нам даються задля нашого розвитку.

  9. Думайте про мир, надію, здоровя, адже наше життя таке, яким його роблять наші думки!

  10. Не турбуйтеся завчасно з приводу того, що від вас не залежить.

  11. Не ображайтесь і не обурюйтеся критикою на вашу адресу, шукайте в ній відправні точки для самовдосконалення.

  12. Пам’ятайте! Людина має необмежені можливості самовдосконалення, причому в усіх галузях своєї життєдіяльності.

Підсумок години спілкування.

- Ще раз пригадаємо, що ж таке емоції, якими вони бувають? Як потрібно керувати емоціями? Що нового ви дізналися сьогодні на годині спілкування?

Вихователь: Отже, вплив на емоції повинен здійснюватися шляхом самопереконання. У ставленні до людей потрібно керуватися правилами любові до ближнього, які зводяться до того, щоб чинити з людьми так, як би ми хотіли, щоб вони ставилися до нас. Адже всі ми - ЛЮДИ.

На завершення години спілкування хочу роздати вам мішечки порад, які допоможуть вам у важку хвилину, та побажати вам словами із Біблії:

„Хай Вам Бог пошле терпіння, щоб витерпіти все те, що ви не можете змінити в житті.

Хай Вам Бог пошле сили і сміливості змінити те, що Ви можете змінити.

І хай Вам Бог пошле мудрості, щоб ви змогли відрізнити одне від іншого!”

На цьому наша година спілкування завершується. Напишіть, чи справдились ваші очікування. (Діти пишуть, зачитують і вивішують на дошку). Дякую всім за роботу. До побачення.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
познайомити учнів з поняттям «емоції» та їх класифікацією; показати вплив емоцій на здоров’я людини; вчити учнів володіти та керувати своїми емоціями; виховувати ціннісне ставлення учнів до себе та до людей; вміння долати свій страх, виховувати моральні чесноти особистості: ввічливість, тактовність, доброзичливість, щирість, взаєморозуміння, взаємоповагу, організованість, вміння працювати в групах.
  • Додано
    23.02.2018
  • Розділ
    Виховна робота
  • Клас
    5 Клас, 6 Клас, 7 Клас, 8 Клас, 9 Клас
  • Тип
    Інші методичні матеріали
  • Переглядів
    7253
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    GS848630
  • Вподобань
    1
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти