Сходинки до граматики

Опис документу:
Дидактичні ігри та завдання до уроків навчання грамоти в 1 класі

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Дидактичні ігри на уроках письма у 1 класі

Посібник містить дидактичний матеріал і практичні завдання до уроків навчання грамоти, та і з розвитку зв’язного мовлення. Навчитися користуватися мовною системою, зробити спілкування цікавим, легким і приємним – ось до чого заохочують вправи і завдання.

Запропоновані вправи, ігри і завдання допоможуть усунути такі прикрі помилки, як недописування, пропуск букв і складів, перестановка букв і складів усередині слова. Їх вживання можливе при будь-якому рівні мовного розвитку дитини як на уроках української мови в школі, так і вдома.

ВСТУП

Беручи до уваги наступність і послідовність опанування учнями матеріалів, що актуалізовані у сучасних навчальних програмах для учнів 1-4 класів відповідно до оновленого Державного стандарту початкової освіти, необхідно створювати сприятливі умови для формування мовленнєвої діяльності учнів, працювати над розвитком їх мовленнєвих здібностей, розвивати орфографічні навички, збагачувати лексичний запас учнів. Такий підхід учителя впливає на саморозвиток та самовираження дитини, а це - підґрунтя для формування особистості в майбутньому.

Гра – найбільш важливий помічник у розумовій роботі учня. Це можна простежити на різних етапах засвоєння нового матеріалу.

Дитина починає грати у ранньому віці, коли ще не може виконати найпростішого трудового процесу. Гра для неї – супутник життя: Дитина, граючи, живе і, живучи, грає. У процесі ігор, особливо дидактичних, у дітей розвиваються самостійність у мисленні, творчі задатки, такі життєво необхідні психічні якості, як кмітливість і винахідливість.

Вказуючи на те, що гра має велике значення в житті людини. А.С.Макаренко радив проводити гру не заради гри, а щоб у процесі її в дітей виховувались і розвивались необхідні риси особливості. Дітям слід давати , говорив він, такі ігри, в яких вони активно проявляють свої зусилля, проймаються почуттям відповідальності і серйозністю у виконанні правил гри, привчаються до колективної дисципліни.

Використання на уроках дидактичних ігор та ігрових моментів робить процес навчання цікавим, створює у дітей бадьорий творчий настрій, полегшує засвоювання навчального матеріалу. Різноманітні ігрові дії, за допомогою яких розв’язується те чи інше розумове завдання, підтримують і посилюють інтерес дітей до навчального предмета.

Щоб донести красу рідної мови до кожного першокласника, викликати бажання оволодіти нею досконало, необхідно підтримувати стійкий інтерес до вивчення граматики, мовних явищ. Зробити цей процес цікавим, захоплюючим допоможуть дидактичні ігри. Учням подобаються ті види навчальної діяльності, які дають їм матеріал для роздумів, можливість виявляти ініціативу і самостійність, потребують розумового напруження, винахідливості та творчості. Найвільніше діти себе почувають і розвиваються у грі, де найсприятливіша атмосфера для спілкування. У дитини 6 років фантазія розвинена настільки, що дозволяє йому опинитися там, куди запрошує гра, вона приймає ті умови, які ставить перед ним вчитель, організовуючи гру.

Значення гри на уроці навчання грамоти важко переоцінити. Тут розвивається кругозір дитини, мислення. Гра дає можливість переключатися з одного виду діяльності на другий і тим самим знімати втому, втомленість. Діти пізнають багато нового, корисного. Але головне – гра допомагає засвоювати і закріпити знання .

ЗМІСТ

  1. Вступ 3

  2. Дидактичні ігри 6

  3. Робота над словниковими словами. 15

  4. Вправи над формуванням образу слова. 21

  5. Висновки 24

  6. Список використаної літератури 26

1.Дидактичні ігри

ХТО?, ЩО?»

Гравці одночасно починають і пишуть протягом умовленого часу (2-5хв) слова, що відповідають на питання ЩО? (назви предметів у класі, назви меблів чи одягу, посуду, тощо). Таке ж завдання дається і на слова, що відповідають на питання ХТО?

«ПРОДОВЖИ РЯД СЛІВ»
Учитель називає декілька слів, а діти слухають і визначають перший склад і додають слова з тим же початком.
Наприклад: морозиво –молоко –молоток –мова…

село – семеро – серединка – серп…

завод – заметіль – заєць – забава…

«ЛАНЦЮЖОК»
Утворити ланцюжки до слів, дописуючи до останнього складу поданого слова ще один або кілька складів, щоб утворилося нове слово.
Гра може бути командною. Виграв той, у кого довший ланцюжок.
Наприклад, вихідне слово «коса» (Косаловитишафарамашинадіялинкалина…)

«ВЕСЕЛА СІМЕЙКА»
Правильно назвати тварин, та їх дитинчат:

Лисиця - …, корова - …, свиня - …, гуска - …, курка - …, бик - …

«КОМУ ЩО ПОТРІБНО»
Учитель називає професію, а діти називають необхідні для роботи предмети:
Лікар – халат, ліки, термометр…
Вчитель – книги, зошити, ручки, олівці…

«ВІДГАДАЙ СЛОВО- 1»
Відгадати слово за характеристикою. Учитель читає характеристику слова. Учень, що назве слово, написане на картці, одержує її. Якщо назве слово, що відповідає даній характеристиці, а в учителя немає картки з таким словом, то учневі видається чиста картка. Переможцем стає той, хто на закінчення гри має найбільше карток.
Матеріал для гри: «Буква «я» на початку слова. Слово відповідає на питання ЩО?. У ньому два склади». (Наприклад: явір, яма, ясен, ятір, якір, ясла, язик…)

«ВІДГАДАЙ СЛОВО-2»
Можна написати квадратики по кількості букв у слові і вгадувати по буквах.
а) 8 букв це слово має. б) 11 букв у слові.
Хто це слово відгадає? Хто сказати нам готовий,
Я вам трохи підкажу. Що це? Я вам підкажу:
Що це слово означає, Що це слово означає,
Коротенько розкажу: Коротенько розкажу:
Це ім’я відомого борця за мир. Це річ не золота й не срібна,
( Леопольд – герой мультфільму) Та дорога і всім потрібна,
Є в домі кожному, практична,
І має провід електричний.
( Холодильник )

«ВПІЙМАЙ ЗВУК»

Учитель називає ряд слів. Якщо учень почує потрібний звук, то плескає в долоні. (Слова добираються так, щоб звук був у різних позиціях).

«НАЗВІТЬ СУСІДІВ»

Назвіть сусідів звука [а] в таких словах: басейн, плащ, залізо, упав, комахи, каже, драбина, жайвір, малий, гай…

«ВЕРЕДЛИВИЙ ЗВУК»

Жив собі, був собі звук у словах, завередував і втік. (Наприклад: звук К). Потрібно його впіймати і поставити на місце. (-іт; -аштан; -віти; -рокодил).

«ВІДЛУННЯ»

Учитель називає слова, а діти хором повторюють останній склад. (Наприклад: ромашка –ка, книга – га, ліс – ліс).

«ЯКИЙ СКЛАД ЗАГУБИВСЯ?»

Учитель називає слово, а учень називає склад, який «загубився»
(Наприклад: дівчин--, хлоп--, ді--, де- -во, со- -ка).

«МАГАЗИН»

У першому відділі магазину продаються речі, у назвах яких є м’які приголосні, у другому – тверді приголосні.

«ЗВУК [С]»
Для цієї гри можна брати будь-який звук.
1. У назвах якого взуття є звук [с] ? (босоніжки, сандалі, кросівки…)
2. У назвах якого посуду є звук [с]? (сковорода, склянка, салатниця, каструля…)
3. У назвах яких тварин є звук [с] ? (собака, лис, лось…)
4. У назвах яких фруктів є звук [с]? (абрикос, слива, апельсин, персик…)
5. У назвах яких професій є звук [с] ? (слюсар, столяр, суддя, касир…)
6. У назвах яких меблів є звук [с] ?(стіл, стілець, сервант…)

«ТЕЛЕГРАФІСТИ»
Учитель промовляє окремі звуки, а діти складають із них слова. (л-і-т-о; з-о-ш-и-т; -п-і-в-н-и-к).

«ТАКА ЦІКАВА БУКВА»
Учні пригадують і записують якомога більше слів, до складу яких входять дві однакові букви. (Наприклад: загадка, парасолька; Україна, український; годинник, корисний.; лелека, посередині…).

«ЯКЕ СЛОВО ЗАХОВАЛОСЬ»
Учитель називає склади, а діти добирають слова за цими складами. ( Н-д: лі – літо, лінійка, лікар, лівий…)

«НОВІ СЛОВА»
Замінюючи букви, утвори нові слова (Наприклад: майка-гайка-чайка; дід-рід).
Тік - суд - рев Гак - бук - калина

«УТВОРИ НОВЕ СЛОВО»
На початку або в кінці слова додати букву, щоб утворилося нове слово.
Луг – плуг; риба – рибак; коса – косар; мак – смак.

«ЛАНЦЮЖОК»
Склади ланцюжок із 10 слів, де кожне наступне слово розпочинається двома буквами попереднього: ( Наприклад: тиша – шапка – калина…).

«ПЕРЕПЛУТАНКА»
Склади правильно слова і запиши. (Наприклад: ронаво – ворона)
Лібка - еосл - єазць – овкв - …. авод -

«СХОВАНКА»
Які інші слова заховалися в цих словах? (Наприклад: ялинка – лин; яблуко – лук..).
Клітинка - трактор - ведмідь – пиріг - листок –

«ДОБЕРИ СКЛАД»
Добери склад, щоб утворилося слово.
Гру –… (ша) кали - воро – по - сос - коро –

«ЧАРІВНІ СКЛАДИ»
Місцями поміняй склади
І з них слова нові склади.
Марко – комар банка – наша – лапи –
трава –ватра маса – трохи – рама –

«НОВІ СЛОВА»
З букв одного слова склади кілька нових слів. (Наприклад: айстри – рис, тир, старий, рий…).
Жайворонок - сінокосарка – … ластівка - листоноша –

«ДОТЕПНИК»
ЛО, ПЕД, ВЕ, СИ – це склади.
Швидше слово з них склади! (велосипед)
Матеріал для гри: ЛИ, КРО, ДИ, КО (крокодили) ЧЕ, КИ, РЕ, ВИ (черевики)

РО, ДИ, СМО, НА (смородина)

«ПРОЧИТАЙ СЛОВО»
Складання слів (речень) із букв.
М , А , К , О, Л , І, Н, И.
Ліки, коліна, мілина,лимон, мало, лиман, лак, мак, Ніла, Ніл, Ліна

«СЛОВА ІЗ ЗАДАНИМ ЗВУКОМ»
Учитель вимовляє звук, а учні записують слова, до складу яких входить такий звук. ( Можна ставити умову: за певний час).

«ЗВУК І БУКВА»
Учитель читає слова, а учні записують їх у три колонки:

  • скільки звуків, стільки й букв;

  • букв більше, ніж звуків;

  • букв менше, ніж звуків.

Матеріал для гри: дзвінок, дзеркало, бджола, кукурудза, ім’я, яма, їдять, люди, п’ять, сьогодні, армія, щока, пам’ять, щука, в’язка.

«УТВОРИ СЛОВО»
Замінити голосні букви в другому стовпчику і утвори нові слова.
Липа – л-па рід – р.д Слава – сл-ва сон – с-н

«ЗВУКИ - БУКВИ»
Робота проводиться в парах. Один учень вимовляє звук, другий – називає букву, якою цей звук позначається. (Наприклад: [л ]- ел, [р] – ер…)

«УГАДАЙ СЛОВА»
На дошці зроблено запис : В.Р.С.НЬ, В.Р.ЗН.
- Яких букв не вистачає?
- Доберіть відповідні голосні, щоб вийшли слова.

«ЗБЕРИ БУКЕТ»
Завдання: Леся та Іванко збирають букет для мами. Але Леся може брати тільки квіти, назви яких починаються з м’яких приголосних. А Іванко – назви яких починаються з твердих приголосних. Допоможіть дітям. Лесі допомагають дівчатка, а Іванкові – хлопчики.
Матеріал для гри: тюльпан, нарцис, троянда, півонія, айстра, ромашка, лілія.

«ЗЦІЛЕННЯ СЛІВ»
Виготовити картки, в яких пропущені апостроф, або буквосполучення йо, ьо. Правильно вставити пропущене.
Вороб—в га—к зна—мий міль—н
сер—зний ра—н Солов—в чи—му
га—вий бо—вий Мурав—в зна—мий
буль—н с—годні с—мий бад—рий

«ВПІЙМАЙ АПОСТРОФ»
Учні плескають в долоні, коли чують у слові апостроф.
Дерево з верхів’я сохне. Шукає на коржі м’якого, а в труді – легкого.

Його тільки той не б’є, хто не хоче. Спить солов’їним сном.

Тому тяжко, хто зло пам’ятає. Як до череди гнать, то й п’ятки болять.

«УПІЙМАЙ РИБКУ»
На макетах рибок написані слова з пропущеними літерами. Щоб піймати рибку, треба правильно вставити пропущені літери.
л…он олен… карас… пен… ден… окун…ки дідус… ден…ки

«ХТО БІЛЬШЕ»

  • Діти придумують слова з м’яким знаком в кінці слова (в середині слова).

  • Дібрати слова, в яких букви я, ю, є позначають один звук (І варіант), два звуки (ІІ варіант).

«ТВЕРДИЙ – М’ЯКИЙ»

Учитель промовляє склад з твердим приголосним, а учні роблять цей склад м’яким. (Н-д: но –ньо, со – сьо, ло – льо, до – дьо і т.д.)

«ВІДНОВИ СЛОВО»
Завдання: «Дід Буквоїд з’їв літери у словах. Допоможіть їх відновити».
На дошці друкованими літерами написані слова.
лос…, ден…, кул…ка, л…он, пен…ок, опен…ки, пил…но. 

«ОДНОГО ЛАДУ»
Написати п’ять або десять слів без жодного дзвінкого або без жодного глухого приголосного.
Матеріал для гри: кіт, піт, тут, тихо, сито, чисто, тиша, сичить, потік, чашка, хата, так, хочеш, фото, хто, сич, кит, тато, чесати.

«УТВОРИ СЛОВО»
Учитель пропонує замінити у словах виділені букви, що позначають дзвінкі приголосні, буквами, що позначають парні їм глухі.
Бив, брати, везло, жар, дерти…

«ДЕ НАГОЛОС?»
Учням роздаються набори карток. У кожного 15 карток з окремими словами. Розкласти картки на три групи: з наголошеним 1 складом, наголошеним 2 складом і наголошеним 3 складом. Гру можна ускладнити розкладанням карток у кожній колонці за алфавітом.
Матеріал для гри:
Галя весло огірок заєць Борис молоток
слива зима молоко чорний горох помідор
парта Семен санітар Петрик Тарас барабан
клітка сміливий горобець вишня співати борона
Толя пенал урожай гречка кишеня понеділок

«РАЗ, ДВА, ТРИ»
Вчитель називає слово. Учні, користуючись сигнальними картками (цифрами 1,2,3), вказують номер наголошеного складу.
Матеріал для гри: ластівка, малина, соловей, дерево, дороги, молоко, золото, солома, молоток, озеро, пшениця, інженер.

«ЯК ПРАВИЛЬНО?»
Завдання: «Потрібен наголос, малята! Без нього важко прочитати!».
Матеріал для гри:

  1. У замку ніхто не жив. Двері замку були на замку.
    На горі височив старовинний замок. На дверях висів великий замок.

  2. Взимку поля вкриті снігом. Поля любить зиму.

  3. На березі пасуться кози. На березі пожовкло листячко.

  4. У книзі сорок сторінок. У сорок скрипучий голос.

  5. Рослині потрібне сонячне тепло. Сьогодні вдень дуже тепло.

«ПОСТАВ СЛОВО НА МІСЦЕ»

Слово гірка треба правильно вписати в речення. Поясни значення цих слів.
Біля стадіону є снігова …... . Редька дуже ….. .

«ЗА АЛФАВІТОМ»
Розкласти картки за алфавітом. Учням роздаються набори карток зі словами.
Матеріал для гри: вікно, двері, поріг, стеля, підвіконня, стіна, рама, підлога,

квартира.

«АЛФАВІТНА ЕСТАФЕТА»
Гра проводиться по рядах. На аркуші паперу учні пишуть по одній букві алфавіту. Якщо наступний гравець помітив помилку, то виправляє її, а свою букву не пише і передає аркуш далі.

«АЛФАВІТНИЙ М’ЯЧИК»
Учитель кидає м’ячик одному з учнів і називає першу букву алфавіту, учень повертає м’яч учителю, вимовляючи наступну букву і т.д.

«АЛФАВІТНИЙ ЛАНЦЮЖОК»
Учні стають у коло і по черзі називають за алфавітом слова – назви тварин. Якщо на якусь букву не можуть придумати відповідного слова, то називають лише букву.

2.Робота над

словниковими словами

Словникова робота на уроках української мови в початкових класах є однією зі складових різноманітної роботи з розвитку мови учнів. Оволодіння словниковим складом літературної мови стає необхідною умовою вивчення учнями української мови: її орфоепії, орфографії, граматики, правильного слововживання і зв’язного мовлення взагалі.

З метою підвищення мовленнєвої культури особливу увагу необхідно приділяти вправам, спрямованим на збагачення активного словника дітей, а також формуванню у них навички вибирати із свого словникового запасу для висловлювання думки ті слова, які найбільше відповідають змісту висловлювання і роблять його правильним, влучним і виразним.

Словникова робота може проводитися у різних напрямках, а саме: ознайомлення учнів з лексичним значенням нових слів, словосполучень; засвоєння деяких граматичних форм, утворення яких викликає у дітей труднощі; навчання дітей орфоепічній вимові слів, зокрема правильній постановці наголосу; формування правописних умінь.

Ефективність словникової роботи залежить від того, наскільки систематично вона проводиться і наскільки доцільно вона збудована.

Список слів, вимову і правопис яких учні повинні запамятати в 1 класі:

Бджола , бабуся, виразно, влітку, ворота, годинник, гумка, ганок, грунт, ґудзик, джміль, дзиґа, дзьоб, дідусь, загадка, зозуля, ім’я, їжак, кватирка, Київ, корисний, лелека, лінійка, лялька, новий, одинадцять, олень,олівець, папір, парасолька, подруга, посередині, Україна, українська, фартух, цукерка, цукор, чотирнадцять, якір. (39 слів)

Широко відомо, що загадки – це стислі твори, в основі яких лежать метафоричні запитання. Для того, щоб дати на них відповідь, потрібно вміти зіставити життя і явища на основі їхньої спорідненості чи подібності. Розгадування вимагає від учня не тільки певних знань, а й спостережливості, кмітливості, «уміння бачити у звичних та буденних речах багато поетичного, прекрасного».

Хто на кактус схожий трішки

Хоч і є у нього ніжки?

З лісу я його приніс –

він тікає знову в ліс. (їжак)

Узимку спить, літом бринить,

Понад квітами літає,

Солодкий медок збирає. (бджола)

Ходить диво по траві

Носить ліс на голові. (олень)

Довгі палички кругленькі -

сині,жовті, червоненькі.

На папері походили,

Кольори свої лишили…

Звуться палички оці

Кольорові… (олівці)

Я негарно написала,

А вона усе злизала.

Олівців моїх сусідка,

Ця вертлява-буквоїдка. (гумка)

1. Покладіть трикутники так, щоб цифри написані на них, «вишикувалися» від меншого до більшого

1 ж(2) а(3) к(4) ї(1)

(Їжак)

2. Розташуйте кружечки різного діаметру у порядку збільшення (або за яскравістю кольорів)

ь д о з б

(Дзьоб)

3. Прочитайте слова, букви яких написані різним шрифтом (або різними кольорами)

О

ЛЕЖАКНЬ О

ЛЕЖАКНЬ

У 1 класі доцільно використовувати гру «Магічні перехрестя», яка навчає дітей правильно добирати слова за кількістю клітинок. Ці навички знадобляться школярам під час розв’язування кросвордів . Щоб допомогти учням відгадати закодовані слова, на перехресті рядків з клітинок записуємо певну букву.

1

2

оо

1. Портфель у першокласника….(новий)

2. Великі двері. (ворота)

«Словограй» — гра, яка має на меті розвиток орфографічної пильності дітей. Учитель готує декілька наборів карток, які складає у конверти. На картках написані словникові слова. Деякі слова навмисно написані неправильно. Діти працюють у малих групах. Серед запропонованих учителем карток, школярі вибирають тільки ті, на яких словникові слова записані правильно. Один із членів групи називає слова, які вибрано, та пояснює контрольні моменти в них.

Матеріал для гри. 

1. Корисний, Украйна, ґудзик, олівец, цукор. (Корисний, Україна, ґудзик, олівець, цукор).

2.  Українска, цукерка, якор, в літку, бобуся. (Українська, цукерка, якір, влітку, бабуся).

3.  Порасолька, папір, годиник, лилека, бджола. (Парасолька, папір, годинник, лелека, бджола). 

«Ігри Діда-Буквоїда» допоможуть не тільки розвинути у дітей увагу, орфографічну зіркість, а й привчать працювати з орфографічним словником. Учитель готує набори карток у конвертах. Колектив учнів класу об'єднують у малі групи по чотири школяра у кожній. Діти намагаються відгадати слова за приголосними, або за голосними, перевіряють правильність їхнього написання за орфографічним словником і записують слова у зошити.

Гра «Вилучи зайву літеру». Вчитель словникові слова записує у стовпчик, використовуючи зайві літери. Учень — закреслює олівцем літери, які він вважає зайвими, та перевіряє правильність записаних слів за орфографічним словником. Ось варіанти таких слів: 

Вурлиця — вулиця,

зайєць — заєць

3. Робота над синонімами, антонімами

1.Скажи навпаки

Вчити добирати слова – антоніми:

великий – малий;

холодний – теплий;

широкий – вузький;

товстий – тонкий.

2.Скажи – який?

Підбір прикметників до запропонованих іменників:

олівець – новий, великий, гарний, ребристий, кольоровий, тонкий, міцний;

листок – осінній, жовтий, сухий, гарний, маленький.

3.Доповни речення

Влітку листочки на деревах зелені, а восени …

Трава літом…, а восени…

Влітку сонечко…, а восени…

4.Назви якомога більше ознак пір року

Осінь – яка?... Літо – яке?...

Зима – яка?... Весна – яка?...

5.Відповідай швидко і точно

Цукор солодкий, а сіль …

Слон великий, а миша …

Дерево високе, а кущ …

Міст широкий, лінійка …

Ніж короткий, а шабля …

6.Добери якнайбільше слів

Слова на позначення ознак тварин:

їжак – хитрий, колючий, маленький, спритний;

заєць – куцохвостий, боязкий, довговухий, несміливий, швидкий;

лисиця – руда, хитра, спритна, підступна.

3.Вправи на формування образу слова

Чому учень пропускає букви? У кожному окремому випадку причини різні, але загалом відповідь одна – несформованість образу слова. Що ж ховається під цим визначенням?

Образ слова – це єдність фонемної (як звучить?), семантичної (що позначає?) і графічної (як пишеться?) природи слова. У ідеалі перш ніж написати, учень повинен усвідомлювати слово за всіма цими параметрами. Таким чином, пропуск букв виникає за наступними причинами:

  • перший раз чую це слово;

  • слово чув, але не знаю, що означає;

  • знаю, що означає, чув, але жодного разу не зустрічав написаним.

  Запропоновані ігри і завдання як один з методів формування образу слова, які допомагають вирішити проблему пропуску букв. Виконання завдань займає трохи часу і може проходити на уроці української мови як лінгвістична розминка, хвилинка відпочинку, як творче завдання і на уроці, і вдома. Крім того, всі запропоновані вправи можна проводити і з двома учнями, і у великому колективі.

Вправи розділені на дві групи залежно від складності виконання: рекомендуємо починати роботу з тих завдань, які виконуються письмово, і поступово переходити до тих, які виконуються усно і вимагають уявного утримання графічного образу слова.

Гра «Магазин»

Завдання учнів: «продати» певні предмети «рекламуючи» їх за кожною буквою, причому значення слова на окрему букву повинно відповідати значенню слова в цілому.

К – котиться

А – ароматний

В – великий

У – у-у-ух

Н – новий

 

М – маленька

И – и-и!

Ш – шарудить

А – акуратна шубка

 

Цю вправу доречно проводити не лише при несформованості семантичного образу слова, при пропуску букв, але і при спільному недорозвиненні мови дитини.

Гра «Кошик»

Завдання: зібрати кошичок. «Складати» можна всі слова, які закінчуються на -ок: грибок, лісок, зубок, дарунок, черв’ячок, гачок, клубок, килимок, вінок, пиріжок, урок, кружок.

Гра «Арабське письмо»

Перед виконанням цієї вправи розкажіть дітям, чим відрізняється арабське письмо від слов'янського і європейського. Завдання: написати слова, почавши з правої сторони рядка, і при цьому навпаки, тобто і читатися вони повинні справа наліво. Наприклад, речення: «В океані живе незвичайна риба – риба-їжак, написане «по-арабськи», повинно виглядати так:

Кажї-абир – абир анйачивзен евиж інаеко В.

Гра «Лист з давнини»

 Перед виконанням вправи розкажіть дітям, чому в Давній Русі писали лише приголосними. Завдання: слова записуємо лише приголосними, позначаючи голосні крапками вгорі.

Наприклад: Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.

                     Хочош  осто  колочо – но  содо  н о почо.

Відразу пропонуємо записати це ж речення лише голосними (ое їи ааі - е ии а еі.) і робимо висновки про те, яке речення читається легше (про роль приголосних в українському письмі). При виконанні цієї вправи відпрацьовується механізм перемикання, вибірковості при письмі. Через деякий час діти можуть писати «по-давньому» цілі тексти, а показником їх майстерності вважаємо час в секундах і відсутність помарок.

Гра «Невдалий робот»

Робот запрограмований таким чином, що він пише слово не повністю, а лише якусь його певну частину, а останнє відзначає рисками. (Якщо учень не дописує кінець слова, йому дають запис лише з двома останніми буквами і тому подібне) Наприклад, слово понеділок: по - - - - - - - , - - - - ді - - - , - - - - - - - - к.

Так працюємо при недописуванні слів або при пропуску букв і складів.

«Словесні ланцюжок»

Складаємо ланцюжки за останніми складами слів:  бузина – народ – родина – написав... Виграє той, хто називає слово останнім. Можна пограти командами, тоді вважається, що перемогла та команда, чий ланцюжок довший.

Висновки

Отже, кожен урок рідної мови має нести в собі позитивний заряд, повинен бути насичений красою, любовю і радістю. А особливо розвиток звязного мовлення на уроках письма, де діти вчаться висловлювати свої почуття, думки, будувати речення, писати перші твори. Тому за допомогою дидактичних ігор учні можуть активно розвивати свій словник, збагачувати мову новими зворотами, образами, заглиблюватись у джерела народної мудрості. Ігри потребують від учнів зібраності, витримки, бажання допомогти відстаючому, виховується культура, спілкування дитини з колективом. Дидактичні ігри, ігрові вправи і прийоми дають можливість не тільки підвищити активність учнів на кожному етапі уроку, під час вивчення будь-якої теми, а й залучити пасивних до творчої розумової діяльності. Крім того, як зазначають психологи, ігри знижують утому школярів, зацікавлюють змістом уроку, створюють емоційне піднесення, захоплення, радість. Коли дитина здійснює розумову діяльність із захопленням, вона не відчуває втоми, навіть якщо витрачає багато часу на виконання завдань.

Література

  1. Вашуленко М. Урок української мови // Початкова школа. – 2007. - №4.

2. Вашуленко О. Організація підсумкового повторення // Початкова школа. – 2007. - №5

3.Одинцова Т., Кодлюк Я. Цікавинки на уроках рідної мови: Пос. для вчителя. – Тернопіль.: Підручники і посібники. : - 2003. – С.127.

4.Сухомлинський В. О. Сто порад учителю // Вибр. твори.: в 5 –ти т. – К.: Рад.школа. 1976. – т.3. 253с.

5. Прищепа К. С. , Лукяненко В.Г. Тематичний словник школяра. – К.: Гала, 1997.

6. Гайова Л. Робота зі словами , вимову і правопис яких потрібно запамятати // Початкова школа.- № 10. – 2007.

7.Вашуленко М. С., Науменко В. О. Післябукварик. – К.: Літера, 2005.

8. Лапшина І., Литовченко В. Букварик-Дошколярик.- К.: ВКТФ «Кобза», 2002.

9. Кириченко О. В. Таблиці слів, вимову і правопис яких потрібно засвоїти. // Розкажіть онуку. - №2 2007.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
2
міс.
0
2
дн.
1
9
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!