Сьогодні о 16:00
Вебінар:
«
Шляхи формування української ідентичності в новій українській школі
»
Взяти участь Всі події

Секрети взаємодії з поколінням "Z"

Педагогіка

Для кого: 11 Клас, 12 Клас

14.07.2019

409

7

0

Опис документу:
Доповідь на педагогічний семинар викладачів, які систематично, з метою обміну досвідом та самоосвіти, проводяться в Їзмаїльському Агротехнічному колледжі. Приведено інформацію про засновників та основні поняття "Теорії поколінь", відмінності та особливості пізнавальної сфери покоління "Z". А також подано рекомендації професійного психолога по взаємодії з сучасною молоддю.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

1. Теорія поколінь.

Шановні колеги, всі ми вже не перший рік працюємо на викладацькій ниві. Життя триває. Зустрічаючи нових студентів ми щиро дивуємося «ну таких, ще не було!».

У пошуках консенсусу з групами електриків теперішнього другого курсу я натрапила на матеріали по «Теорії поколінь» і хочу вам переповісти цю інформацію, можливо вона стане вам у нагоді.

На початку 90-х років ХХ століття американський історик Вільям Штраус і демограф Нейл Хоув - незалежно один від одного вивчали такий соціальний феномен, як конфлікт поколінь. (слайд 4) І одночасно прийшли до однакових висновків. Їм здалося дивним, що моделі поведінки людей, що належать до одного покоління, зовсім не схожі на моделі поведінки представників іншого покоління у тому ж віці. У 1991 році Нейл Хоувім та Вільям Штраус узагальнили свої дослідження і видали книгу “ПОКОЛІННЯ”, в якій охарактеризували розвиток суспільства в Америці з 1584 року(слайд 5).

Вони дали своє визначення терміну ПОКОЛІННЯ, а саме:

Покоління – це група людей, народжених у визначений віковий період, випробуваних впливом одних і тих же подій у суспільстві , особливостей виховання зі схожими цінностями. (слайд 6)

І терміну ЦІННІСТЬ. Цінність — будь-яке матеріальне або ідеальне явище, яке має значення для людини чи суспільства, заради якого вона діє, витрачає сили, час, гроші, здоров'я тощо, заради якого вона живе. Тобто це уявлення більшості людей про те, що таке добро, справедливість, патріотизм, любов, дружба тощо. (слайд 7)

Основою Теорії Поколінь стали цінності представників різних поколінь. (слайди 8,9)

Існує залежність між історичними подіями та віковими типами. Історичні події формують покоління в дитинстві і юності; потім, будучи батьками і лідерами в середині життя і в старості, покоління формують історію.

Кожне з чотирьох перетворень має особливий настрій, який повторюється кожен новий цикл. Штраус і Хоув назвали ці періоди «сезонами історії».

- «ЗИМОВИЙ ПЕРІОД» (для «художників) – КРИЗА;

- «ВЕСНЯНИЙ» (для «пророків») – ПІДЙОМ;

- «ЛІТНІЙ» (для «кочівників») – ПРОБУДЖЕННЯ;

- «ОСІННІЙ» (для «героїв») – СПАД.

Кризи - це періоди, відмічені серйозними громадянськими перетвореннями, коли суспільство фокусується на тому, щоб реорганізувати зовнішній світ інститутів і суспільну поведінку . Під час Криз існування небезпеки призводить до консенсусу в суспільстві, практиці персональної жертви і суворого інституційного порядку.

Підйом. Це пост - кризовий період, тому суспільство жадає об'єднуватися і будувати. Соціальні інститути сильні, а індивідуалізм слабкий. Суспільство впевнене в тому, чого воно хоче досягти спільно, проте люди, які не включені в цей рух, часто страждають від необхідності слідувати правилам, загальним для всіх.

Пробудження. Це період, коли інститути піддаються нападкам в ім'я особистої і духовної автономії. Як тільки суспільство досягає піку свого розвитку, людей раптово починає втомлювати дисципліна і вони хочуть повернути собі індивідуальність. Молоді активісти дивляться на період Підйому як на епоху культурної і духовної бідності.

Пробудження - періоди, відмічені культурним і релігійним оновленням, коли суспільство фокусується на тому, щоб змінити внутрішній світ цінностей і особистісної поведінки. Під час пробудження популярність отримує практика індивідуалізму, а інституційний порядок терпить нападки з боку нових суспільних ідеалів і духовних завдань.

За таблицями, приведеними на слайдах, ми з вами можемо ознайомитись з роками народження людей нового покоління, назвами поколінь, згадати про історичні події, які їх формували і гартували. В останньому стовпчику показано цінності поколінь.

Покоління XX століття (для Америки)

час народження

Назва покоління

Автор назви

Основні події

1901-1924

Найбільше покоління 
англ. Greatest Generation

Том Броукен

Перша світова війнаВиникнення СРСР

1925-1945

Мовчазне покоління 
англ. Silent Generation

TIME

Друга світова війна, створення ООНКорейська війна

1946-1964

Бебі-бум 
англ. Baby Boom Generation

New York Times

Холодна війнаВійна у В'єтнамі; 1968 р .: Червоний травень і Вторгнення до ЧехословаччиниРок-музика і сексуальна революція

1965-1982

Покоління X 
англ. Generation X

Джейн Деверсон

Афганська війна (1979-1989)Буря в пустелі,

ера персональних комп'ютерів

1983 - початок 1992х [2] [3]

Покоління Y 
англ. Generation Y

Журнал Advertising Age

Війна в Іраку (через Кувейт тощо); розвиток зв'язку, комп'ютерних технологій; початок розпаду СРСР, новий сплеск тероризму

початок 1994-х - 2000-ні [4] [5] [6][7]

Покоління Z 
англ. Generation Ζ

«Соціологи»

Розпад СРСРСвітова фінансово-економічна кризаВеб 2.0; розвиток мобільних комп'ютерів

Аналогічно розглянемо покоління XX століття (для пострадянського простору) :

Зміна поколінь призводить в рух цикл перетворень і визначає його періодичність. Як тільки кожне покоління вступає в наступну життєву фазу (і нову соціальну роль), фундаментально змінюються настрій і поведінка, даючи можливість новому поколінню проявити себе.

Висновки досліджень Штрауса і Хоува: (слайд 10)

  1. Кожні 20-25 років відбувається зміна поколінь.

  2. За 100 років кожне п'яте покоління повторює перше.

  3. Поведінка людини залежить від того, у яких умовах вона жила та виховувалась до 12 – 14 років.

Одними з перших цю інформацію використали маркетологи, вони стали використовувати Теорію Поколінь для збільшення продаж. Легко маніпулювати свідомістю людини коли ти розумієш хід її думок, систему цінностей.

Не залишились осторонь і педагоги, особливо після шкільної реформи з орієнтацією на ключові Європейські компетенції.

Студентами технікуму на даний момент є молоді люди 2000-2004 років народження. (слайд 11) За класифікацією Штрауса-Хоува це діти покоління “ Z”(покоління народжене в інформаційному суспільстві). (слайд 12)

За даними Marketing Media Review, діти сучасного покоління набагато швидше та успішніше за своїх батьків засвоюють технічні інновації та очікують, що оточуюче середовище, без жодних зусиль з їхнього боку, буде до них щедрим і милосердним. (слайд 13)

Що до «без жодних зусиль» ми, дорослі розуміємо що то утопія. (слайд 14).

Дитина «зависає » в гаджетах , ми намагаємось домовитись і визначитись у рамках дозволеного, якщо умови договору порушуються зриваємость . Агресія породжує новий виток агресії, зневагу та хибний шлях розвитку.

Тож скористуймося знаннями Теорії Поколінь для того щоб уникнути непорозумінь зі студентами і власними дітьми. Для початку розглянемо відмінності покоління Z від попередніх поколінь.

2. Відмінності покоління Z від попередніх поколінь.

  1. Особливості пізнавальної сфери «цифрового» покоління.

4. Персональні особливості

  1. Як ефективно взаємодіяти з «цифровим» поколінням?

Інтернет-серфінг( слайд 19)

Ці діти виросли серед новинних стрічок і клацання телевізійним пультом. Вибір — їх головна цінність. Пошук — те, що вони вміють найкраще. Для них завжди існує цікавіший сайт, свіжіша інформація — треба лише знайти. Вони здатні швидко «просівати» великі обсяги інформації, одночасно листуватися з десятком людей і оперативно реагувати на нові повідомлення.

Вони — діти гаджетів. Тому пишуть на папері лише на уроках, решта записів — у смартфонах і планшетах. Майже не читають паперових книг, хоча літери вивчають з пелюшок, щоб знайти мультики в YouTube.  Для таких учнів підручники, навіть в електронному вигляді, здаються нудними без лінків і відео.

Подробиці їх особливо не цікавлять. Ігнорують довгі тексти і звертання, особливо усні. Отож задушевні розмови і лекції — не для них. Як наслідок, часто мають слабку пам’ять і проблеми з концентрацією уваги.

У них забагато варіантів у голові. Якщо під час обіду попросити води, «цифрові» не знатимуть, що робити: налити мінералки, з кулера, з чайника чи водопроводу. При цьому не схильні запитувати, щоб уточнити, і глибоко вникати. Тож завдання без покрокового алгоритму такі школярі роблять абияк чи взагалі ігнорують.

Що робити:

Говорити з ними «твітами», тобто коротко і з перервами. А завдання розсилати на гаджети. Будь-яке завдання краще розбивати на десяток дрібних. Розписувати кожен крок і не сподіватися на допитливість. Шаблони не обмежують, а навпаки заспокоюють покоління Z. А креативність вмикається, коли вони знаходять недоліки в шаблонах або шукають нові версії.

Інфантильність( слайд 20)

У підлітковому віці «цифрові» діти не такі «колючі», як були попередні покоління. Зате і спроб відокремитися, досягти незалежності не роблять. На Заході це перше покоління, яке не йде з дому, щоб будувати життя самостійно. Прогнозують, що діти покоління Z будуть жити з батьками в середньому до 35 років. Але це не послух, а радше практичність: поруч повинен бути той, хто «розрулить» справи в реалі, обслужить у побутовому сенсі.

Побут їх особливо обтяжує. Похід у магазин — важке випробування. Більшість хотіла б працювати не в офісі, а вдома. Вчитися діти теж мріють вдома. Але якби при цьому їм забезпечили ще й простір для «тусовки» з однолітками.

Сучасні підлітки не носяться з життєвими цілями, як молодь 1980-х, і не мріють здивувати оточуючих, як молодь «нульових». Кава з печивом, облаштований під себе віртуальний світ і кілька тисяч «френдів» — ось і все, що їм треба.

Зона зрілості «цифрових» — в Інтернеті. Вони можуть брати участь у важливих міжнародних проектах, але одночасно сидіти голодними, доки мама не зготує вечерю.

Що робити:

Треба враховувати, що сучасні діти не знають елементарних побутових речей. Тож робити висновки про зрілість школяра варто за його інтелектуальною працею, а не соціальною пристосованістю. Вчителям необхідно тісно спілкуватися з батьками — вони і «домашку» роблять, і інтереси старшокласників представляють.

Лайф-серфінг( слайд 21)

Життя для «цифрових» — це пошук. Стосунки вони легко обривають одним повідомленням і одразу переглядають нові кандидатури в соцмережах. Школярі кидають недоробленим домашнє завдання, хоча здатні його виконати. А ті, хто вже встиг почати працювати або стажуватися, шокують кадровиків: вони можуть кинути проект через те, що в офісі незручна міні-кухня. Бо не терплять дискомфорту.

Покоління Z йде від усього, що викликає дискомфорт. Якщо їм цікаво і вони самі цього хочуть — готові гарувати. Як тільки з’являється «треба» — активність знижується.

Багато з них ще підлітками заробляють як фрілансери, оскільки в Інтернет -реальності важливі вміння, а не атестати й дипломи. При цьому покоління Z не шукає захмарних зарплат, а той мізер, який їм треба, легко отримають в будь-якому місці.

Що робити:

Подача матеріалу на уроці, цікавість, елемент гри ще ніколи не були настільки важливі. А ще — зручність. У приватних школах вже зрозуміли, що комфортні, стильні та модернізовані класи спонукають сучасних дітей бігти на заняття. Якщо немає матеріальної бази, використовуйте оригінальні роздруківки та нестандартне оформлення кабінету.

Мережеве спілкування( слайд 22)

Сучасні діти збиваються у віртуальні «зграї». Належність до групи в соцмережах для них надзвичайно важлива. Повідомленням очевидців у Facebook довіряють більше, ніж офіційним новинам. Пости пишуть не для обміну інформацією, а для ритуальної підтримки спілкування. Обмін привітаннями і світські розмови переводять в онлайн.

Довіряють більшості. На будь-яке запитання збирають у соцмережах десятки чи навіть сотні думок, а потім узагальнюють і роблять так само, як усі.

Якщо попереднє покоління шукало однокласників у соцмережах, то нині діти  прямо там і заводять друзів. Емпатія, вміння розпізнавати міміку і жести, тобто успішно спілкуватися наживо, у сучасних дітей набагато слабкіші, ніж у їхніх батьків. Їхні почуття — це смайли та статуси. А текст, фото і відео — головні враження.

Своїх знайомих можуть описати одним абзацом, решта — не цікавить. Друзі нагадують їм персонажів комп’ютерної гри із заданими параметрами.

Що робити:

Вчителю варто давати час на уроці для зворотного зв’язку від однолітків, обміну досвідом, групових завдань. Варто завести для класу групу в соцмережі. Але її мають вести діти, а не дорослі. Час від часу розміщувати там щось, що спонукатиме до обговорення навчання. Сучасних дітей треба вчити розуміти власні та чужі почуття, звертати увагу на складність та унікальність особистості.

Публічність( слайд 23)

Блоги, в яких знімають дорогу до школи або поїдання сніданку, — це форма щоденника. Але раніше щоденник був справою приватною, а тепер — публічною. Утім, особистий простір — незрозуміле поняття для цього покоління. Як і субординація.

У школі вони зненацька звертаються на ім’я до вчителів, ставлять нетактовні запитання, телефонують на мобільний пізно ввечері, щоб уточнити завдання. Ті, що вже почали працювати, можуть через дрібниці писати гендиректору, минаючи безпосереднього керівника.

Що робити:

У навчанні варто спиратися на любов до публічності. Запропонуйте учням зняти відео про виконання досліду. Вони зроблять це охочіше, ніж записуватимуть результати в зошит.

І на останок я скажу використовувати інновації варто, це цікаво, але не забувайте якщо нами вибрано фах ПЕДАГОГ, то з самого початку, як медики дають клятву Гіппократа, наша мета( за Сухомлинським) - СЕРЦЕ ВІДДАТИ ДІТЯМ !

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.