Розвиток творчого потенціалу в учнів початкових класів

Музика

Для кого: 1 Клас, 2 Клас, 3 Клас

05.09.2021

68

4

0

Опис документу:
1. Активізувати фантазію та зацікавленість дітей в роботі над музичним твором 2. Сформувати музичний образ та конкретизувати виконавські задачі, спонукати їх до творчості 3. Усвідомити зміст музичного твору на основі музично-теоретичного аналізу
Перегляд
матеріалу
Отримати код

КЗПМО «Чернігівська музична школа №1

імені Стефана Вільконського»













Методична розробка

«Розвиток творчого потенціалу в учнів початкових класів»

Викладач вищої категорії

Шугалій Н.Д.









2021



План

Вступ

  1. Активізувати фантазію та зацікавленість дітей в роботі над музичним твором

  2. Сформувати музичний образ та конкретизувати виконавські задачі, спонукати їх до творчості

  3. Усвідомити зміст музичного твору на основі музично-теоретичного аналізу;

-вибудувати загальний виконавський план;

-сприяти розвитку уваги та слухового контролю.

Висновки







































Зараз життя диктує нам нові підходи, вчити дітей не так як ми звикли. Попит на творчі, креативні форми роботи дуже великий. До нас приходять діти різні за віком, рівню здібностей і підготовленності, котрим треба швидче навчитися, які зразу хочуть грати. Дорослі діти, які дуже перевантажені школою, репетиторами, різними гуртками. Тобто треба, щоб учні якомога швидше і легше долали перешкоди і труднощі, отримали всі необхідні знання для практичного музикування, а за рахунок зєкономленої енергіі змогли реалізувати себе з максимальною повнотою. Наша задача складні речі зробити простими і зрозумілими, доступними і виконуємими. Розвіяти міф про труднощі, які чекають людину на шляху до музикування.

У цьому плані актуальними залишаються поняття дитиноцентризм, підлаштування під кожну конкретну дитину. Вести дитину по індивідуальній траєкторії. До мене прийшли діти групи Домісолька Франя, Іллюша, Марина, яким було по 4 роки. Переді мною постала задача яким шляхом йти. Це повинен бути найкоротший та найлегший шлях. На уроці дитині повинно бути цікаво. Заняття повинні проводитися на полюсі позитивних емоцій. Дитина має отримати інтерес, радість і результат, щоб залишити урок щасливою і задоволеною. Тобто зразу створити ситуацію успіху.

Є методики для проведення занять з самими маленькими дітьми.

Я вивчала методики різних викладачів, а саме Геталової, Брянцевої, Баренбойма та Бергер. І в своїй роботі більш мені сподобалась методика Бергер. Я почала втілювати її методику при проведенні уроків з початківцями.





Опорою у вирішенні проблем, пов`язаних з системою навчання музиці є засвоєння учнями всіх музичних закономірностей, через участь у процесі музикування. Наша нотна система – це не стільки писемність – аналог «літера – нота», як ми рахуємо, - скільки геометрична модель висотного простору, або креслення. З педагогічної точки зору читання креслення потребує зовсім інших навичок. Не музика вийшла з математики – а якраз навпаки.

Я прошу мам пограти з малюками у музику, тому що ніякий вчитель так не навчить, як дитина навчиться сама за допомогою мами, бабусі. Заодно і бабусі навчаться музикувати. У мене цілий рік навчалася бабуся, котра водила свого онука та грала разом з ним. Вона грала і на металофоні і на фортепіано.

Музика – це те, що дуже люблять діти. Звісно, що гарна музика позитивно впливає на їх настрій, самопочуття, на розвиток уваги, творчі здібності, інтелект і фізичну координацію. Музика сприяє гармонійному розвитку особистості.

Звуки високі і низькі утворюють гармонію, а порядок у русі носить назву ритму. Так вчені античності визначили дві основні складові музики.

Відомий дитячий музичний педагог Баренбойм Л.А. в книзі «Шлях до музикування» пише «Самі заняття з дитиною ми починаємо з виховання почуття часової впорядкованості і ще «Не можна упускати час, не можна відкладати навчання музичній грамотності».



Починати навчання треба з ритму. Ритм – це впорядкованність наших дій в часі і просторі.

В роботі з початківцями я зразу включаю дітей в процес музикування.

Всі мами співають своїм дітям пісеньки. Я пропоную зрозуміти ритм пісеньки. Крокуємо і проговорюємо слова пісеньки так, щоб відчути рівномірність. Тобто доля часу від одного кроку до іншого кроку відповідає одному, чи двом складам. В кожному рядку- чотири кроки- чотири долі.

Іллюша буде плескати нам пісеньку «Барашечки»

Барашечки

Круторожечки

По горам ходять

По лісам бродять

Це він в подальшому буде вчити маленького братика Тімочку, який ще не вміє ходити. Це можна крокувати на місці, сидячи, лежачі.

Замість кроків можна стукати пальчиком, по столу, по дитячій іграшці, махати брязкальцем. А дитина буде копіювати всі ваші дії.

Повторюємо пісеньку в темпі кроку – Andante. Потім у швидкому темпі Allegro. Потім прошу мам, коли кладуть дитину спати - проговорювати, качати дитину в повільному темпі Adagio. Нема значення, які дії робить мама, головне, щоб всі рухи були рівномірними.

Рівномірність створює відчуття комфортності, захищеності.

А тепер Іллюша продемонструє, як від сам крокує і проговорює цю пісеньку.

Замість слів вимовляємо ритмосклади.

Ніна Олександрівна Бергер пропонує:

- якщо у долі один склад його називаємо та, якщо два – то та-ті, тому що дітям так легше вимовляти.

А тепер Іллюша продемонструє як він крокує і проговорює цю пісеньку ритмоскладами.

Проговорюємо і малюємо у повітрі рухи плавні і красиві.

Дитячі пісеньки, наче створені для музичної писемності, так як складаються з окремих елементів музичної мови.

Співвідношення- крок-склад записуємо вертикальними паличками. У мене завжди палички на уроках. Ритмоскладами ми проговорюємо багато знайомих віршів, а паличками їх записуємо. Це ритмофоніка або проговорювання ритму складовими назвами. Тут величезний простір для творчості. З паличками складаємо різнокольорові орнаменти, кожен день різні. І прикрашаємо дім. Потім читаємо їх і створюємо нові, наповнюючи рівні долі одним (та) і двома (та-ті) ритмоскладами в любих комбінаціях. Це ритмографіка, яка дозволяє швидко писати, майже стенографувати. Починати засвоювати дитина може зразу, як взяла в руки олівець.

Я зараз Вам покажу, як діти записують вірші, які вчать - ритмоскладами.

Коли мені мами кажуть, що вони не знають нот, я їм розказую, що доля- та, яка містить один склад, позначаємо чорний овал з штилем, а доля – та-ті, позначаємо нотками з’єднаними перетинками або з хвостиками. І мами можуть своїм і дитячим пальчиком з ліва-направо читати ритм всіх пісеньок по нотам.

Ніна Олександрівна Бергер, пропонує:

не знаючи нот і їх назву співати, грати пісеньки.

вона не користується п’ятилінійним нотним станом, а використовує намальовані клавіши, кольорові крупні ноти розташовані на одній або двох, трьох лінійках (це є інновація, креативно, по новому). В основному при навчанні використовують звичайний нотний стан. А так дитину не відволікають додаткові лінійки.

Не треба вчити ноти. Щоб починати по нотам грати, їх назву вчити необов’язково. Ноти різної висоти створюють висотний малюнок, а малювати з дітьми мами починають рано. Людині властиво з дитячих років геометрично впорядковувати навколишній простір. Наші діти люблять ходити по квадратам, не наступаючи на рисочки і не дають наступати нам. Потім гра в класики. На папері « хрестики-нулики» і більш складна «гра- морський бій».

Нотний висотний малюнок – це креслення, план, карта місцевості по якій будуть крокувати пальчики при грі на клавішах, на металофоні.

Починати треба з двох нот- високої й низької, які можна грати на металофоні, та на клавіатурі лівою і правою рукою. Ось є у нас збірка «Малюк музикує» де є пісенька « Кінь». Пісенька відображена на двох сторінках. На першій сторінці показано малюнок Коня та під ним намальовані кольорові крупні ноти, які розташовані на двох лінійках, і це є матриця. На правій сторінці розташовано малюнок клавіш з позначками кольору на клавішах, які відповідають кольору ноток на матриці.

Іллюша проплескає і зіграє пісеньку «Кінь» на металофоні. Ми ще придумуємо і інші слова «Щука клацнула зубами – поховались всі карасі» зіграє на фортепіано.

Але як ви бачите, малюнок клавіш має чотири варіанти. Дитина може зіграти цю пісеньку і на інших клавішах.

Іллюша зіграє пісеньку «Кісонька».

Тут є пауза - неозвучений крок. Щоб було легше читати, мелодія розділена на такти. Я зразу пояснюю, що це наголоси, ми відмічаємо наголоси в нотах. Спочатку обов’язково декілька разів читаємо ритм в потрібному темпі, щоб захистити дитячу пісеньку від спотворення. Читаємо, проговорюємо словами і ритмоскладами, і граємо на металофоні.

Ці пісеньки ми можем грати дуетом, тріо, навіть квартетом. Запам’ятовуємо номери пальців. Саме просте – це грати по нотам мелодію. Ноти написані, ритм читати вміємо, клавіші вказані, номери пальців визначені.

Прикладаємо пальці до намальованих клавіш і розбираємо, якій руці відповідають вказані номери. Так ми знаходимо потрібну аплікатуру для виконання мелодії. А гра на чорних клавішах допомагає орієнтуватися на клавіатурі. Правильна аплікатура не спотворює звучання.

Граємо по нотному запису і розгортці.

Малюк співає і вказує пальчиками по матриці і по розгортці. Дітям дуже зручно співати ритмоскладами мелодію і ставити пальчик на відповідну нотку матриці.

Іллюша зіграє пісеньку «Сонечко» і «У нашего Омелечка».

Тут дитина знайомиться з репризою.

Олексій зіграє «У Кота» і «Котик».

В цих пісеньках є вже Легатто.

Зверніть увагу на лівий куточок де є намальований смайлик, показник настрою пісні. Він або сумний, або веселий (мажор, мінор).

А зараз Олексій зіграє пісеньку « Кури, гуси та індички» і «Ой дзвони».

III ступінь мажора і мінора відрізняється кольорами.

Пропоную мамам і дітям грати на столі, на колінах, щоб дії були рівномірними, сила дотику кожним пальчиком однакова.

Спочатку працюємо пальчиками 3-2,чергуя їх в різних варіантах (по одному удару, по два.

Є рецепт швидкого приготовування репертуару.

У мене займається Зоряна яка теж і з задоволенням грала всі чотири варіанти, а тоді прийшла і каже, що вона придумала свої. Це дітям цікаво і зрозуміло. Я стараюсь спонукати учнів до творчості, щоб вони створювали щось своє. Так учениця грала пьєсу Любарського «Курочка». Перебуваючи вдома і дивлячись у вікно, де йшов дощ, вона написала «Курочка під дощем». Так придумали невеликій супровід і з задоволенням зіграли на батьківських зборах. Ще ми допрацьовуємо «Три ведмеді» та «Осінь».

Основна установка цієї методики полягає, в тому що дитина повинна одночасно опановувати знаннями і теоретичними узагальненнями в процесі музикування. Все що потрібно дати дитині в теоретичній формі дається через практичне музикування, починаючи цим займатися з перших уроків з любими дітьми. З’єднання теорії музики з практикою музикування в доступній формі дозволяє удосконалювати початковий період, відкривати шляхи творчості для кожної дитини.

Висновки



Про те, що музика грає важливу роль у житті людини доведено на науковому рівні. Завдяки їй у людини зароджуються особливі емоції: смуток і радість, душевна буря й умиротворення… у чому причина? У тому, що музика впливає на психологічні процеси людського організму. Вона може піднімати настрій, і, навпаки, погіршити його. Але різна музика по-різному впливає на людину. Тому дуже важливо, щоб естетичний смак та духовний світ починав формуватися вже з дитячих років. І в цьому дуже допомагають заняття в позашкільних мистецьких навчальних закладах, зокрема музичних школах.

Таким чином, запровадження інноваційних технологій в освітній процес позашкільних закладів забезпечує формування творчої особистості, підготовленої до життя, активної трудової діяльності в умовах сучасного інформаційного суспільства, створює належне підґрунтя для розвитку пізнавальної та творчої активності, їх творчої самореалізації. Одним із способів вирішення цього завдання може стати використання сучасних інформаційних технологій на уроках, зокрема уроках фортепіано, що робить навчання яскравим і цікавим для учня будь-якого віку, формує емоційно позитивне ставлення до предмета.



Перелік використаної літератури

Література:



1. Алєксєєв А.Д.”Методика навчання гри на фортепіано.”-М.,Музика.1978

2. Анікіна Н.Л.”Проблеми освіти”/Науковий збірник/Вип.54

3. Милич Б.”Про формування і вдосконалення викладацької майстерності педагогів піаністів.”

4. Нейгауз Г.”Про мистецтво фортепіанної гри “.-М .,Класика XXI ,1999

5. Сурмик І.С.”Основи музичної грамоти.”/Методичний посібник /2008

6. Бергер Н., Яцентковська Н., Алієва Р. Малюк музикує/2004










Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.