Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Сучасні підходи до соціалізації дошкільника
»
Взяти участь Всі події

Робота в групах на уроках української мови в 3 класі

Українська мова

Для кого: 3 Клас

15.03.2020

959

9

0

Опис документу:
Гуманізація відносин «учитель-учень», задоволення потреб дітей у спілкуванні та співпраці приводить до певної системи поєднання індивідуальних, групових і фронтальних видів роботи. Групова робота - це загальний термін, що охоплює величезну кількість прийомів, коли два чи більше учнів отримують завдання, яке вимагає співпраці та мовлення за власною ініціативою учнів Працюючи в групі, учень має можливість більше розмовляти, висловлювати свою думку, сперечатись на задану тему.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

РОБОТА В ГРУПАХ

НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

В 3 КЛАСІ

Завдання для групової роботи

Гуманізація відносин «учитель-учень», задоволення потреб дітей у спілкуванні та співпраці приводить до певної системи поєднання індивідуальних, групових і фронтальних видів роботи. Групова робота - це загальний термін, що охоплює величезну кількість прийомів, коли два чи більше учнів отримують завдання, яке вимагає співпраці та мовлення за власною ініціативою учнів

Працюючи в групі, учень має можливість більше розмовляти, висловлювати свою думку, сперечатись на задану тему. Групова робота сприяє теплому, неофіційному кліматові.

Мовчазні діти стають активними учасниками навчального процесу, хоч ніколи не брали участі в роботі цілого класу .

Групова робота сприяє розвиткові відповідальності та самостійності учнів. У невеликій групі важко «сховатися».

Групи не повинні бути постійними . Методи поділу на групи можуть бути різні: за інтересами, за допомогою лічилок, розрахуватися па 1-й - 5-й, за цифрами на картках, умовними позначками, геометричними фігурами, за назвами днів тижня, за назвами пір року.

Під час групової роботи необхідно: уважно читати завдання - інструкцію; поважати права членів своєї і іншої групи; не говорити всім разом; вислуховувати думки кожного члена групи; при потребі допомагати члену групи; працювати так, щоб не заважати іншим; вкладатися у визначений час; не сміятися з чужих помилок; давати можливість всім членам групи представляти дослідження. Цінним у роботі групи є те, що кожен учень має можливість вибрати різні ролі. Після обговорення завдання група визначає представника, який відповідатиме перед класом. Всі інші учні стежать за ходом обговорення, доповнюють чи виправляють товаришів. Старший групи виставляє оцінки.

  1. Мова і мовлення.

Розташування слів в алфавітному порядку.

Група 1.

Відгадайте загадки. Записати відгадки в алфавітному порядку.

  1. А що то за коні в полі на припоні: довгасті, голчасті, зеленої масті, нікого не возять, лише солі просять?

  2. Що то за голова, що лиш зуби та борода?

  3. Червоний Макар по полю скакав, та в борщ попав.

  4. Хто ховає під кущі наші супи та борщі?

  5. Дівка в коморі, коса надворі.

  6. Що без болю, без печалі доведе до сліз?

Група 2.

Записати назви рік в алфавітному порядку. Встановити назву річки, яка протікає в нашій місцевості.

Десна, Дніпро, Іква, Збруч, Горинь, Стрипа, Серет, Буг, Дністер, Прут, Черемош, Тиса, Прип’ять.

Група 3.

Скласти невеличку усну розповідь «Як я навчився рідної мови?»

Усне мовлення і його особливості.

Закінчити речення:

  1. Якщо я ненавмисно зачепив перехожого, я повинен…

  2. Коли мені необхідно звернутися з проханням, я…

  3. Якщо мені потрібно пройти на своє місце в кінотеатрі, я…

Культура мовлення.

  1. Записати слова, які ви використовуєте при зустрічі. З двома словами скласти речення.

  2. Записати слова, які ви використовуєте, коли прощаєтесь. З двома словами скласти речення.

Ввічливі звертання.

Які слова мовленнєвого етикету ви вжили б, якби вам потрібно було:

  1. Дізнатись по телефону про домашнє завдання.

  2. Запросити товариша в гості, в кіно.

  3. Погодитись чи ні із співрозмовником.

2. Тест

Тема, мета і заголовок тексту.

Розташувати речення в такій послідовності, щоб вийшов текст:

  1. Але люди поступово забруднювали їх. У стародавньому Києві було багато чудових річок. Зникають річки і бідніє наша Прекрасна Земля. І частина річок зникла (або майже зникла).

  2. Зачепить він лусочку на шишці, відтягне її – і дістає язиком насіння. Ялинковий шишкар такий яскраво-червоний, немов стигла ягода. Кінчики його у протилежні боки зігнуті. Так і працює зранку до вечора. У нього дзьоб міцний.

  3. Лише Марія Яківна не звільняла мене. Сьогодні я – чемпіон. У дитинстві я часто хворів, був звільнений лікарями від фізкультури. Навпаки, ходила до батьків, змушувала мене займатися спортом, робити зарядку, обливатися водою.

Жовтень

Здавалося, що все живе заховалося від його пекучих променів. Нестерпна спека висіла в повітрі. Високо в небі сяяло жарке сонце. Не було порятунку навіть у затінку.

Літня спека

Була середина осені. Сонце посилало на землю свої останні теплі промені. Дерева вже одягли золоті шати. На клумбі ще вабили око яскравим різнобарв’ям айстри.

Завдання 1. Чи в обох текстах події описані послідовно? Що в такому випадку потрібно зробити?

Завдання 2. Чи правильно дібрані заголовки кожного тексту? Чи можна переставити їх?

Завдання 3. Що виражають заголовки в кожному тексті – тему чи ще й мету?

Відновлення деформованого тексту. Складання опису пташки.

Зробити опис пташки, яка вам подобається.

Прочитати подані речення. Вибрати з них ті, які вам подобаються і скласти з ними текст на тему:

  1. Весна прийшла.

Настала чудова весна. По землі біжать веселі струмочки. По дорогах і ярах побігли дзвінкі струмочки. З дахів падають прозорі перлини. На різні голоси славлять птахи весну. З далеких країв повернулися пташки. Жайворонок вітає нас з весною.

  1. Настало літо.

Настало літо. Літом вітерець гойдає шовкові трави. Трави співають свою радісну пісню. У полі зацвіли ромашки і волошки. Жовтим оком дивиться ромашка. Наче шматок небесної блакиті з трави виглядають волошки. Пишаються білими пелюстками ромашка.

  1. Рання осінь.

Настала осінь. А на порозі вже стояла осінь. Пожовкло листя на берізках, почервоніло на кленах. У зелені коси беріз вплелися золоті стрічки. Прощальним багрянцем спалахнули клени. Осінь сплела сітку із дрібних ниток бабиного літа. У повітрі летить легка павутина бабиного літа. Одягла коралове намисто шипшина. На кущах шипшини з’явились червоні ягоди.

Абзац. Поділ тексту на абзаци.

Прочитати текст. Чи правильно виділено в ньому абзаци?

  1. У неділю ми ходили на екскурсію в ліс. Нам треба було подивитись, що змінилося тут за літо.

Був гарний сонячний день.

У лісі тепло і затишно. Дерева ще зелені. Але на них уже видно жовті листочки.

  1. Прокинувшись вранці і зробивши зарядку, я вийшла на подвір’я.

Горобці про щось весело щебетали. Мабуть раділи сонцю.

Надворі було тепло. Повівав легенький вітерець. Небо було чисте й голубе. На нього поволі випливало рожеве сонце. На деревах сиділи зграйки горобців.

Зв’язок між реченнями в тексті. Частини тексту.

Робота групами. Конкурс на кращу розповідь за малюнком, за вправою 68 підручника.

Види текстів за метою мовлення.

Записати міркування, використовуючи слова з тексту.

  1. Птахи – наші друзі. Вони знищують шкідників лісу. А ще вони радують нас своїм співом. Бережіть птахів!

Міркування:

Треба берегти птахів. Вони…

  1. Лелеки живляться жабами, ящірками, гадюками. Частково рибою. Охоче поїдають шкідливих комах. Не минають нагоди, щоб схопити мишу чи пацюка.

Міркування:

Лелеки – корисні птахи, бо вони…

Робота в групах за вправою 71.

  1. Описати калину так, як це роблять у художніх творах.

  2. Описати калину так, як це роблять у науковій літературі.

Складання текстів-інструкцій.

Конкурс на кращу гру. За зразком вправи 74 складіть інструкцію до гри, в яку ви любите грати.

Особливості текстів-листів.

Напишіть колективний лист своєму ровесникові-учню із сусіднього села чи міста.

Складання письмових привітань та запрошень.

  1. Написати привітання ровеснику з днем народження.

  2. Написати привітання мамі до Дня 8 Березня.

  3. Написати привітання вчительці до свята.

3. Речення

3. Речення.

Поділ тексту на речення.

Поділити текст на речення. Поставити потрібні розділові знаки в кінці кожного речення.

  1. Баба Настя тримає хліб на вишиваному рушничку, а хліб – на диво величезний, пишний і золотистий, мов сонце хліб з пшениці нового врожаю.

  2. Ми ходимо по землі але чи часто у нас виникає бажання пильно розглянути цю землю а скільки чудесних і дивних речей приховано на кожній стежинці.

  3. Ходить осінь полями, лісами і лугами шарудить опалим листям у садах і парках яка чудова, запашна, золотиста ковдра а хто змушує танцювати листя на доріжках це бешкетник – вітер весело грається з ним.

Види речень за метою висловлювання.

Скласти і записати чотири різних види речень за метою висловлювання та інтонацією на тему «Наша річка восени».

Гра «Жива таблиця».

Діляться на групи за кольором карток.

1 група (червоний колір):

  • Що виражає речення?

  • З чого складається речення?

  • Наведіть приклад.

2 група (жовтий колір):

  • Які бувають речення за метою висловлювання?

  • Які бувають речення за інтонацією7

  • Наведіть приклад.

3 група (зелений колір):

  • Для чого вживаються розподільні речення?

  • Які бувають за інтонацією?

  • Які розділові знаки ставляться в кінці речення?

  • Наведіть приклад.

4 група (синій колір):

  • Для чого вживаються питальні речення?

  • Які бувають за інтонацією?

  • Які розділові знаки ставляться в кінці речення?

  • Наведіть приклад.

5 група (білий колір):

  • Для чого вживаються спонукальні речення?

  • Які бувають за інтонацією?

  • Наведіть приклад.

Відгадати, з якої казки цей предмет. Скласти по чотири питальних речень для інших груп щодо змісту цієї казки.

Звертання.

Гра «Цікаві перетворення»

Здійснити перетворення за схемою:

  • розповідне;

  • питальне;

  • спонукальне.

Високо в небі летіли журавлі. (1 група)

Яка хмара лине в небесах? (2 група)

Прилітайте, журавлі, до рідної землі! (3 група)

Кожна група отримує казковий предмет.

1 група. Качина пір'їнка – «Кривенька качечка».

2 група. Наливне яблуко – «Гуси-лебеді».

3 група. Глечик і тарілка – «Лисичка і Журавель».

Головні і другорядні члени речення.

Скласти і записати речення за схемами:

. . . .

. . . . . . . . . .

. . . .

Зв’язок слів у реченні.

З кожної групи слів скласти і записати речення. Підкреслити головні члени речення. В кожному реченні встановити зв’язок слів:

1 група. Наталка, про, книжку, звірів, прочитала.

Дівчатка, хвору, відвідали, подругу.

Школярі, доглядати, кроликів, допомагають.

2 група. Недалеко, дитячий, від, садочок, школи, відкрився.

Ми, у, маленьких, буваємо, часто, друзів, наших.

Пісні, танці, дітьми, з, розучуємо.

3 група. Сніжинки, повітрі, летять, у, легкі.

Струшують, землю, хмари, легко, на, сніжинки.

Повітрі, у, літає, бабина, павутиння, літа.

  1. Слово. Значення слова.

Слова з прямим і переносним значенням.

Знайдіть «зайві» словосполучення. Доведіть свою думку.

1 група.

Золота ложка. Сумує ліс.

Золота людина. Сумує матір.

Золоті руки. Сумує небо.

2 група.

Срібний голос. Схлипує дитина.

Срібний ніж. Схлипує джерельце.

Срібне волосся. Схлипує вітер.

3 група.

Весела дівчинка. Біжить час.

Веселе літо. Біжить хлопець.

Веселі сніжинки. Біжить річка.

Пояснити, що означають дані вислови:

1 група. Заміряти очима, стріляти очима, прикипіти очима, пустити ману в очі.

2 група. Куди очі дивляться, не ховати очей, світ за очі, вирости в очах.

3 група. Око набите, очі на мокрому місці, очі бояться, а руки роблять, очі на лоб полізли.

Слова, що мають кілька значень.

Скласти речення із словосполучень:

1 група. Доніс відро до хати; доніс відро командирові.

2 група. Хлібне поле; хлібний магазин.

3 група. Крилатий птах; крилата мрія.

Скласти речення, які однаково пишуться, але мають різне значення:

1 група. Замок.

2 група. Ключ.

3 група. Ручка.

Слова, близькі за значенням.

Доберіть до слів синоніми (слова близькі за значенням). З одним із них скласти речення:

1 група. Щебечуть - .

2 група. Поспішають - .

3 група. Відважний - .

1 група. Перебудувати речення так, щоб воно стало спонукальним:

Вересень, ніжний, ласкавий і милий, дає нам свою осінню силу.

Підкреслити звертання. Назвати синоніми.

2 група. Виберіть слова-синоніми, які найточніше відповідають змісту речення:

Жовтень(ходить, бродить, крокує, іде, човгає) по краю.

Яке це речення за метою висловлювання? Встановити зв’язок слів у реченні.

3 група. З поданих слів випишіть слова, близькі за значенням. З одним словом на вибір складіть речення:

Чарівний, чудовий, холодний, ніжний, прекрасний, короткий, мальовничий.

Підібрати синоніми до висловів, поміркувати. Що вони означають. Скласти речення:

1 група. Рвонути з усіх ніг.

2 група. Сидіти як на голках.

3 група. Збути з рук.

4 група. Прикусити язика.

Слова, протилежні за значенням.

Замінити виділені слова в реченнях антонімами:

1 група. Закінчився урок. У коридорах і класах гомін. Заговорив шкільний радіовузол, заграла музика. Школярі відпочивають.

2 група. Закінчився навчальний рік. Настали канікули. На перервах у коридорі тиша. Замовк дзвоник. Учні відпочивають.

3 група. Важкі і чорні хмари пливли по небу. Сердитий вітер гойдав віти дерев. Жовте листя сумно тріпотіло од вітру. Настала холодна дощова осінь.

Виписати парами антоніми.

Доброта, юність, багатство, тепло, здоров’я, злість, холод, хвороба, старість, бідність.

Скласти і записати спонукальне речення з однією парою слів.

  1. Будова слова.

Закінчення слова. Основа слова.

Робота в групах за вправою 156.

1 група. Випишіть слово, яке повторяється, виділіть закінчення.

2 група. Знайдіть у тексті спонукальне речення.

3 група. Перебудуйте останнє речення так, щоб воно стало спонукальним.

Скласти коротку розповідь про те, як приходить на стіл хліб.

Розбір слова за будовою.

Подані слова розставте в тому порядку, в якому розташовані їхні схеми. Знайдіть зайве слово:

1.корінь+суфікс+нульове закінчення.

2.префікс+корінь+суфікс+закінчення.

3.корінь+суфікс+закінчення.

4.префікс+корінь+суфікс+нульове закінчення.

1 група. Гілочка, придорожній, горбок, припічок, гай.

2 група. Книжка, гайок, підводний, вода, заметіль.

3 група. Пісня, річка, мазок, подорожник, прибережний.

Записати по два слова, які відповідають даним схемам.

Спільнокореневі слова.

Від поданих слів утворити нові слова. Позначити корінь:

1 група.

Ліс –

Береза –

Мороз –

2 група.

Гра –

Дуб –

Сад –

3 група.

Пісня –

Вода –

Дерево –

Розрізнення синонімів, спільнокореневих слів, різних форм одного і того ж.

Гра «Знайдіть зайве»

Вилучити зайве слово у споріднених словах:

1 група. Пісня, пісенька, пісням, пісенний, вода, водний, підводний, водою, водяний.

2 група. Сова, совеня, совок, совинний, річка, річний, річковий, річечка, річки.

3 група. Вікно, підвіконник, на вікні, віконце, звук, звуковий, звучати, звуком.

Учениця записала слова у дві групи. Знайди «зайві» слова і викресли їх:

1 група.

Спільнокореневі слова: береза, березняк, березою, підберезник, березовий, березу, березонька, березоль.

Слова, що різняться закінченнями: каштан, каштану, каштаном, каштановий, каштанка, каштанчик, каштани, каштана.

2 група.

Спільнокореневі слова: будинок, будівельник, будинку, будувати, будівля, будинком, будівництво, будівельний.

Слова, що різняться закінченнями: верба, верби, вербою,вербна, вербник, вербі, верболіз, вербу.

До слова ліс доберіть:

1 група. Спільнокореневі слова.

2 група. Синоніми.

3 група. Слова, які відрізняються тільки закінченнями.

Розрізнення слів з однаковими коренями.

Згрупуйте споріднені слова:

1 група. Завод, водиця, водій, заводчик, поводитися, водник, обезводнити, водойма, провідник, підводний, переводити, безводдя, водити.

2 група. Ніс, носовий, носилка, ноша, перенісся, переносити, носоріг, носище, приніс, носик.

3 група. Правий, правити, управління, справа, правитель, правіше, справити, праворуч.

Гра «знайдіть чужинців»

Кожній групі дається текст.

Чужинці.

До Води в гості завітали родичі. Підводник з Воднем розмовляють. Водолаз з Водієм на сонечку гріються. Водомірка з Водоростями заграє. Водиця по камінцях на одній ніжці стрибає. З-за кущів Водяник виглядає. Всі на стареньку Воду чекають.

Вийшла мудра Вода на ганок, глянула на гостей і відразу чужинців запримітила. Вода наказала їм у свої сім’ъ йти.

1 група. Хто виявився чужинцем? Назвати родичів Води.

2 група. Чому гості не відразу помітили чужинців? Назвати чужинці Води.

3 група. Чому всі інші завітали саме до Води? Дібрати споріднені слова до слів-чужинців.

Чергування голосних звуків.

1 група. Учень змінював форму слова і добирав спільнокореневі слова так, щоб змінився голосний у корені. Знайдіть помилку, запишіть правильно.

Коня, школьний, гірський, похіди, ножки, полів, пічі.

2 група. Виберіть потрібну букву.

Піч – п(і, е)чі, коса – к(і, о)сник, грім – гр(і, о)ми, бджола – бдж(і, ол), робота – роб(і, о)тник, нора – н(і, о)рка, село – с(і, е)льський, корінь – кор(і, е)невий.

3 група. Виберіть потрібну букву.

Воля – в(і, о)льний, гість – г(і, о)стини, стіл – ст(і, о)ли, борода – бор(і, о)д, джміль – джм(і, е)лі, двори – дв(і, о)рник, сім – с(і, е)меро.

Чергування приголосних звуків

Змінити слова так, що відбулося чергування приголосних звуків у коренях слів.

1 група.

Ріг - берег –

Луг - ноги –

Птах - книга –

2 група.

Горох - хитруха –

Аптека - поріг –

Рука - ріг –

3 група.

Урок - сніг –

Рік - вухо –

Око - друг –

Нанеголошені [е], [и] в коренях слів.

Чому це так вес(е, и)ло співає с(е, и)ничка за вікном? А чому позолотились котики на в(е, и)рбі, що сх(е, и)лила свої віти над оз(е, и)ром? Чому все навкруги ож(е, и)ває, радіє, сміється?

Як би ви закінчили текст, давали правильну відповідь на всі запитання відразу? З дужок виберіть потрібну букву і правильно запишіть слова в тексті. Поясніть, чому саме цю букву ви вибрали.

Л__генький вітерець колише з__лені ж__та. До нас прийшла красуня з__ма. М__довий дух розноситься навкруги від гр__чаного поля. Білою пухнастою ковдрою вкрилась з__мля. Про щось ш__почуться між собою овес та ячмінь. Замерзло оз__ро біля нашого с__ла.

Що прочитали – набір речень чи текст? Чи немає серед них таких, з яких можна скласти текст? Скільки текстів? Доведіть правильність написання вставлених букв.

Запишіть слова у три колонки:

е и не знаю

1 група. Хв__лина, с__кунда, пон__ділок, п’ятн__ця, вер__сень, с__р__да, ч__р__паха, ч__р__вик, д__ректор.

2 група. С__кр__тар, в__т__ран, г__рой, дівч__на, д__тина, л__мон, ц__буля, ож__л__дь, ч__р__да.

3 група. Ч__ремха, абр__кос, ап__льсин, пр__рода, п__нал, в__лос__пед, п__ріг, пш__ниця.

За допомогою орфографічного словника вставте пропущені букви у словах третьої колонки.

Дзвінкі та глухі приголосні.

Учень писав словниковий диктант і зробив помилки. Знайдіть їх і виправте, добираючи перевірні слова.

1 група. Солоткий, дшка, казка, ріський, грипки, швидко, хотьба, зуп, схід.

2 група. Сатки, стешка, редька, вуський, сніх, ниський, хліб, захід, лішко.

3 група. Галуска, плух, книшка, вутка, сат, дішка, блуска.

Прочитати слова в колонках і записати речення. Підкреслити однією рискою глухі приголосні, а двома – букви, що позначають дзвінкі приголосні.

Зробити звуко-буквенний аналіз підкреслених слів.

1 група

Бджола

Мед

Збирає

2 група

Над квіткою

Джміль

Кружляє

3 група

Виросла

Кукурудза

Висока

Префікс. Префікси і прийменники.

Від поданих слів за допомогою префіксів утворіть нові слова – протилежні за значенням. Префікси позначіть:

1 група.

Приїхати - відкривати –

Заходити - віднести –

2 група.

Зайти - прилітати –

Вибігти - виходити –

3 група.

Закривати - вихід –

Злітатися - накрити –

Розкрийте дужки. Запишіть виділені слова:

1 група.

(В) мене руки-господарки,

(при)готують вам сніданки.

(При)несуть води (на) кухню,

(пере)миють миски й кухлі.

І підлогу (під)метуть,

І (в) портфель книжки (с)кладуть.

2 група.

Взяло сонце промінчик

та й (з)робило гребінчик,

Щоб (у) морі всі хвилі

(при)чесать (на) дозвіллі.

Хвилі ж так пустували,

Що гребінчик (з)ламали.

Непричесані ходять

(з) вітерцем у згоді.

Подумайте, де в дужках префікс, а де прийменник, і як їх треба писати.

1 група. Дощ (з) миває землю (з) небом ниткою сріблястою. Спокійно Петрусь (у)війшов (у) клас, сів (за) парту, (від)крив книжку. (У) Василька (від) сонця (на)бігли сльози.

2 група. (З)дерева (с)стрибнула білочка. Почала вона (роз)грібати сніг (під) ялинкою та шукати свої (за)паси, які ще (з) осені (при)ховала. Коли це, зирк – шишка лежить. (З)раділа білочка, сіла на пеньок і почала її гризти.

3 група. (До) школи (по)чинай (з)биратися звечора. (По)дивися (роз)клад, (при)гадай, які уроки чекають на тебе завтра, й (по)чинай готуватися (до) зустрічі (з) ними.

Вставити в префіксах пропущені букви.

1 група. Бе__водний, ро__дати, __вільнити, ро__фарбувати, __ховати, бе__совісний, ро__квітає, __хибити, бе__відмовний, __сказати.

2 група. Ро__горнути, __варити, __мовчати, бе__кінечний, бе__межний, __хилити, ро__ширений, ро__тягти, __фотографувати, бе__хмарне.

3 група. Бе__страшний, ро__чесати, бе__турботний, __кинути, __в’язати, ро__теляти, ро__хвалити, __клеїти, __плести, __бити, ро__вести.

Гра «Продовж рядок».

У словах роз’їзд, з’їсти пишеться апостроф після префіксів. Так пишуться слова… .

Конкурс ерудитів.

1 група. Чому казкову героїню Василину називали прекрасною, премудрою?

2 група. Чому про вовка кажуть – презлий, а про лисичку – прехитрою?

3 група. Про яку людину кажуть – пречудова, предобра?

Якою частиною слова є пре- у виділених словах? Доведіть. Якого значення надає цей префікс слову?

Суфікс.

Учениця позначала суфікси в словах. Виправте помилки. Поясніть свій вибір.

1 група. Шкільний, сніжок, голубка, ручка, камінець, столик, сіренький, пилочка.

2 група. Сильний, кожушок, гарненький, гілочка.

3 група. Ставок, братик, дубовий, лісок, лялечка, квітник, стежка.

1 група. Утворіть споріднені слова до поданих слів залежно від того, кому вказана частина тіла належить. Виділіть корінь і суфікс.

У малюка У велетня

Голова –

Рука –

Нога –

2 група. Замінити подані словосполучення одним словом. У споріднених словах виділити суфікс.

Маленький хлопець –

Маленький олівець –

Маленький палець –

Маленька книжка –

Маленька пляшка –

3 група. Заміни подані вислови словосполученням. Познач суфікс.

Грунт, в якому багато каміння –

Ложка, зроблена зі срібла –

Листя тополі, схоже на срібло –

Знайдіть помилки. Запишіть слова правильно. Познач суфікси.

1 група. Книгарняк, шахтник, пекар, муляр, лкарник, квітникар, оленяр ник.

2 група. Кухняр, чобітник, аптекар, столяр, малярник, вівчар, сталевар ник.

3 група. Художник, штукатурник, бібліотекар, тракторник, машин яр.

Гра «Відгадайте»

1 група. Префікс від слова підніс, корінь від слова вода, суфікс від слова грибний, закінчення від слова білий.

2 група. Корінь від слова квітка, суфікс від слова вудочка, закінчення від слова зірка.

3 група. Префікс від слова ніжка.

1 група. (Вправа 300) Чого навчає вас цей текст? Знайдіть речення, що таке Різдво? Виписати виділені слова. Що в них спільного?

2 група. (Вправа 301) Про яку сімейну вечерю розповідається у вірші? Коли приходить Святвечір? Виписати спільнокореневі слова до слова вечір.

3 група. (Вправа 302) Яка тема і мета тексту? Що нового дізналися? Виписати споріднені слова.

  1. Частини мови.

Загальне поняття про частини мови.

Виписати з тексту слова:

1 група. Слова – назви предметів.

2 група. Слова, що означають дію.

3 група. Слова, які вказують на ознаки предметів.

У народі кажуть: людині легше йти в дорозі, якщо вона захопила з собою пісню. Та пісня допомагає перебороти смуток і відчай при лихій годині, розвеселить при втомі. Пісня робить людину щирою і доброю.

Записати слова у три стовпчики: у перший – іменники, у другий – прикметники, у третій – дієслова. Якщо ви правильно виконали завдання, то з перших букв кожного слова складете прислів’я.

Наталя, багатіти, малий, екран, бідна, атакувати, берег, жити, орендувати, абажур, гарне, акробатичний, життя, йорзатись, тиха, актор, радіти, синє, Йосип, охороняти, день, тонке, зеленіти, усміхатись, іволга, водяні, армійський, танець, майструвати, атомні, учитись, Ярослав.

  1. Іменник.

Іменники, що означають назви істот та неістот.

З даних слів виписати:

1 група. Люди.

2 група. Тварини.

3 група. Рослини.

Космонавт, пшениця, бджола, метелик, банкір, шахтар, кукурудза, учениця, ведмідь, черешня, фіалка, тракторист, фермер, верблюд, джміль, береза, айстра, дятел, агроном, снігур.

Поставте до слів питання і зробіть свій висновок.

1 група. До іменників, які відповідають на питання ХТО?, доберіть іменники, які відповідають на питання ЩО?

Журналіст –

Поштар –

Школяр –

Працівник –

Космонавт –

2 група. До іменників, які відповідають на питання ЩО?, доберіть іменники, які відповідають на питання ХТО?

Космос –

Школа –

Міліція –

Будівля –

3 група. Записати професії людей. Поставити до них питання.

Лікує людей –

Навчає дітей –

Продає товари –

Вирощує хліб –

Доглядає тварин –

Автобус водить –

Власні та загальні іменники.

Записати по три іменники, що означають:

прізвище, ім’я, по батькові людей…

назви міст…

назви рік…

назви рослин…

назви тварин…

клички тварин…

Записати повні відповіді на питання:

1 група. Кого називають українським Кобзарем? Яка найвища гора Карпат?

2 група. Яка річка протікає у вашій місцевості? Які українські брати-боксери відомі всьому світу?

3 група. Яка повна назва нашого населеного пункту? Яка головна вулиця нашого населеного пункту?

Поняття предметності на прикладах іменників.

Записати по три іменники, які означають назви.

1 група.

Людей –

Тварин –

Машин –

2 група.

Рослин –

Явищ природи –

Подій –

3 група.

Почуття людей –

Одяг –

Меблі –

Рід іменників.

Виписати іменники:

1 група. Чоловічого роду.

2 група. Жіночого роду.

3 група. Середнього роду.

Автомобіль, картина, село, березень, воля, земля, плече, Андрійко, сестра, вулиця, життя, батько, дитя, річка, край, озеро, море.

Відгадати загадки. Записати слова-відгадки. В дужках записати до них запитання і визначити рід.

1 група. Є шапка. Але немає голови, є ноги, але без черевика.

Гавкає, кусає, в дім не пускає.

2 група. У ліжку одягається, а на зиму одежі цурається.

Влітку наїдається, взимку відсипається.

3 група. Хвіст гачком, ніс п’ятачком.

Червоні коромисла через річку повисли.

Допишіть іменники, визначте їх рід:

1 група.

Звірі:

Дерева:

2 група.

Лікарські рослини:

Лісові квіти:

3 група.

Шкільне приладдя:

Комахи:

Змінювання іменників за числами.

Подані іменники записати у множині. Вставити пропущені букви:

1 група.

З__ма - Кр__ло –

В__рба - В__сна –

2 група.

З__мля - С__ло –

Дер__во - Св__ня –

3 група.

Оз__ро - П__ро –

В__сло - В__сна –

Іменники, що вживаються лише в однині або лише в множині.

Які іменники вживаються тільки в однині, а які – тільки в множині?

1 група. Масло, олія, сало, борошно, золото, сіль, дітвора, молодь, читання, доброта.

2 група. Ножиці, граблі, ворота, дрова, гроші, канікули, іменники, жнива, харчі, штани.

З група. М’ясо, молоко, масло, сани, двері, малювання, ходьба, канікули, жнива, любов, радість.

Змінювання іменників за питаннями.

1 група. Побудувати словосполучення слів, змінюючи слово білка.

Стрибає (хто?) … побачив (кого?) … хвіст (у кого?) … спостерігав за ким? … дав (кому?) … шубка (на кому?) …

2 група. Додати у кожну пару словосполучень слово птахи.

Летіли (хто?)… радів (кому?) … побачив (кого?) … милувався (ким?) …

3 група. Зі слів кожного рядка складіть і запишіть речення, добираючи потрібний прийменник та змінюючи закінчення іменників.

Малювати, олівець, альбом.

Плисти, човен, річка.

Ліпити, їжачок, пластилін.

Розбір іменників як частину мови.

Розібрати іменники як частини мови:

1 група. Дятел, Оленка, ножиці.

2 група. Дерево, граблі, Хрещатик.

3 група. Людина, доброта, Київ.

  1. Прикметник.

Зв’язок прикметників з іменниками у реченні.

Конкурс на авторську загадку про місяць і сонце з використанням прикметників. Знайти слова, до яких відносяться прикметники.

Змінювання прикметників за числами.

1 група.

МНОЖИНА ОДНИНА

Високі дерева

Високі будинки

Солодкі яблука

Зелені огірки

2 група.

Веселі хлопчики

Веселі обличчя

Квітучі краї

Дерев’яні стіни

3 група.

Гарячі пиріжки

Золоті медалі

Жовті яблука

Смачне яблуко

Змінювання прикметників за родами.

Дописати закінчення прикметників. Чому вони різні?

1 група.

Папір (який?) біл…

Хустка (яка?) біл…

Молоко (яке?) біл…

2 група.

Костюм (який?) син…

Фарба (яка?) син…

Море (яке?) син…

3 група.

М’яч (який?) кругл…

Сонце (яке?) кругл…

Диня (яка?) кругл…

Підкреслити прикметники і визначити їх рід. Закінчення виділити.

1 група. Яка ж чудова гра на бандурі!

2 група. Який же втішний спів бандуриста!

3 група. На зміну смутній пісні злітає жартівлива!

Вправи на визначення роду і числа прикметників.

Утворити словосполучення прикметників з іменниками. Визначити рід.

1 група. Зелений (яблуко, трава, ліс, луки).

2 група. Пшеничний (хліб, поле, паляниця, луки).

3 група. Золотий (людина, серце, ланцюжок, поле).

Гра-конкурс «Хто швидше?»

Записати подані прикметники у три стовпчики: чоловічий рід, жіночий рід, середній рід. Якщо ви правильно виконаєте завдання, то з перших букв, записаних слів складете відоме прислів’я.

Зелений, аптечна, найкраще, синя, гарячий, електричне, акуратний, добре, уважна, ясний, інтересна, новий, осіннє, живе, красиве, охайний, економне, одинока, глибокий, найближче, надійна, окличний, ескаваторне, енергійна, чистий, широке, мила.

Розбір прикметника як частини мови.

До іменників дібрати споріднені прикметники. Один прикметник розібрати як частину мови.

1 група. Абрикос, золото, зима.

2 група. Лимон, срібло, весна.

3 група. Дуб, яблуко, осінь.

1 група. Користуючись прикметниками, опишіть білку. Прикметники підкреслити.

Білочка … на зріст тварина. Вона має … шубку. Хвіст у неї … і … . Очі білки схожі на … намистинки. А вушка на … китиці. Весело стрибає по гілках … господиня.

2 група. Доповнити текст-опис пропущеними словами. Прикметники підкреслити.

Конвалія - … рослина. Її …, … квіти і … аромат завжди приваблював людей. Але є у квітки ще одна чудодійна властивість – лікувати серце.

3 група. Доповнити текст-опис пропущеними словами. Прикметники підкреслити.

Кроків за кілька від сухої вільхи визирає з води … вербовий кущик. Був він … з … гілочками, на яких причаїлося справжнє диво.

Вживання прикметників в прямому і переносному значеннях.

Підкреслити прикметники, вжиті в переносному значенні. Пояснити їх значення.

1 група. Пряма лінія, пряма дорога, пряма відповідь, пряма людина.

2 група. Залізний замок, залізна воля, залізні м’язи, залізне слово.

3 група. Чорний олівець, чорний сніг, чорний задум, чорна душа.

Колективне складання твору-міркування.

Написати текст-міркування.

Твердження:

Доказ:

Висновок:

Кожної весни ми з сім’єю ходимо до лісу милуватися очима весни. Так мама називає сон-траву. Ця чудова квітка майже зникла з наших лісів. Чому ж так трапилось?

. . .

  1. Дієслово.

Зв’язок дієслова з іменником у реченні.

Дібрати до іменників кілька дієслів.

1 група. Дощ, … , … , … . Сніг, … , … , … .

2 група. Сонце, … , … , … . Вітер, … , … , … .

3 група. Земля, … , … , … . Дорога, … , … , … .

Дописати слова за питаннями. До якої частини мови вони належать?

1 група.

Даринка (що робила?)…

Півень (що робив?)…

Шити (що?)…

Піклуватися (про кого?)…

2 група.

Совеня (що робило?)…

Василько (що робив?)…

Лошата (що робили?)…

Питати (в кого?)…

Сидіти (на чому?)…

3 група.

Качка (що робила?)…

Цуценя (що робило?)…

Надсилати (кому?)…

Зичити (чого?)…

Стояти (на чому?)…

Дієслова-синоніми і дієслова-антоніми.

За допомогою префіксів утворити від поданих дієслів антоніми. Префікс позначити.

1 група.

Приїхати –

Розкривати –

Зачинити –

Розв’язати -

2 група.

Відчинити –

Закопати –

Вилити –

Вилетіти -

3 група.

Прийти –

Приплив –

Відбігти –

Згорнути –

Записати синоніми групами. З одним із них на вибір скласти і записати речення.

1 група.

Веселитися, сміятися, йти, минати, радіти, плентатися, шкандибати, переставати, закінчуватися, завітати, наставати, минати, приходити.

2 група.

Йде, біжить, шумить, дзвенить, стукає, дзюрчить, співає, хлюпає, булькотить, вирує, тупцює, кипить, клекотить.

3 група.

Плакати, прикрашати, хникати, квітчати, квилити, оздоблювати, ридати, уквітчувати.

Змінювання дієслів за часами.

Учень розподіляв дієслова по групах. Знайдіть «зайві» слова в кожній групі і викресліть їх.

1 група.

Теперішній час: чешу, чеше, чешуть, начешуть, чешемо, чешете, чесало, чесатимемо, чешем.

Минулий час: пив, пила, пило, випили, п’ю, пили, вип’ють, випило, випила, питимуть, випив.

Майбутній час: буду співати, співатиму, співаєм, співатимуть, будем співати, співатимем, співатиме, співали, співало, будуть співати.

2 група.

Теперішній час: тікаю, тікає, тікають, ятечуть, тікаємо, тікаєте, тікали, тікатимуть, тікаєш.

Минулий час: вив, вила, вило, звили, в’ю, вили, в’ють, звило, звила, витиму, звив.

Майбутній час: буду шити, шитиму, шиєм, шитимуть, будем шити, шитимем, шитиме, шили, шило, будуть шити.

Зі слів кожного рядка скласти речення. Записати їх так, щоб вийшла зв’язна розповідь. Підкреслити дієслова, визначити час.

1 група.

Повернулися, вирію, з, ластівки, дахом, гніздо, під, вони, ліплять,; грудочки, з, річки, носять, глини, ластівки; пташенятам, м’яко, у, буде, гнізді.

2 група.

Гніздо, весела, звила, пташка, дахом, під; випало, з, якогось, гнізда, пташеня; у, він, поклав, гніздо, пташеня; побачив, пташеня, Василько, це.

3 група.

Прийшла, ось, і, весна. Гілках, на, бруньки, скоро, тоненьких, набубнявіють. Летять, країв, з, птахи, теплих. Небо, синє, стало. Яскраво, світить, сонце.

Дібрати до поданих дієслів дієслова форми минулого, теперішнього і майбутнього часів.

1 група.

Розмовляти –

Сидіти –

Співати –

2 група.

Читати –

Бігти –

Креслити –

3 група.

Писати –

Малювати –

Копати –

Подані слова записати й три колонки, визначивши час.

МИНУЛИЙ ТЕПЕРІШНІЙ МАЙБУТНІЙ

1 група.

Прийшов, копає, прийде, несе, заспівав, чистить, намалює, напише, біжить, защебетав, засіє, зібрав.

2 група.

Зітхав, співає, гратиме, вчить, зайшов, малює, напише, ловить, забіг, стерегтиме.

3 група.

Вилив, розмовляв, червоніли, сміявся, мовчить, стоятиме, дочитаємо, прикрутив, бродить.

Змінювання дієслів минулого часу за родами.

Учениця позначала родові закінчення дієслів минулого часу. Знайдіть помилки. Запишіть правильно.

1 група.

Зітхав, зітхала, зітхало, зрадів, зраділа, зраділо.

2 група.

Затримав, затримала, затримало, умів, уміла, уміло.

3 група.

Витрачав, витрачала, витрачало, мудрував, мудрувала, мудрувало.

Неозначена форма дієслова.

Виписати дієслова в неозначеній формі. Пояснити вислови.

1 група.

Мчати, як стріла; лягати разом з курми; шукати по гарячих слідах; знати, як своїх п’ять пальців.

Подані дієслова поставити в неозначеній формі.

2 група.

Дав - Вчать –

Має - Спиш –

Везу - Тікаю –

Знаю - Працює -

3 група.

Йде - Синіє –

Біжить - Прийшла –

Розмовляє - В’ється –

Радіють - Чекають –

Від поданих слів утворити дієслова в неозначеній формі.

1 група.

Спів, гра, зелень, біг, крик; Віз, догляд, хвала, годівля, радість.

2 група.

Хвороба, ходьба, дружба, плач, малюнок; Праця, зустріч, пошук, відгадка, любов.

3 група.

Слух, життя, ріст, рана, стрибок; Мир, лічба, рахунок, ліки, друк.

Написання не з дієсловами.

Записати прислів’я і приказки, розкриваючи дужки. Пояснити їх зміст.

1 група.

(Не) смійся з другого, щоб тобі (не) було того. (Не) радій чужому горю. (Не) роби того, що тобі не мило.

2 група.

Хто (не) дотримує свого слова, той сам себе зневажає. Хто (не) працює, той (не) їсть. У невмілого руки (не) болять.

3 група.

Материнська ласка кінця (не) знає. Семеро одного (не) ждуть. Сльозами горю (не) допоможеш.

Розбір дієслова як частини мови.

В даному тексті підкреслити дієслова. Розібрати дієслова як частину мови.

1 група. В 1-2 реченнях.

2 група. В 3-4 реченнях.

3 група. В 5-6 реченнях.

Весна йде. Скресла крига, потанув сніг. Із стріх закапало, а з гір струмочки покотилися. Сонечко гріє з-за весняних хмарок. Вітерець дрімливий та теплий якийсь пашить. Вже веснянки заспівали.

37

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.