Рекомендації вчителя-дефектолога вихователям, які працюють із слабозорими дошкільнятами.

Опис документу:
Вчитель-дефектолог надає рекомендації вихователям, вчителям, які працюють із слабозорими дітьми.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Рекомендації вихователям, які працюють
у компенсуючих групах

(для дітей з порушеннями зору)


Обов'язки вихователів спеціальної групи

1. Слідкувати за правилами носіння окулярів.

2. Знати, що кожній гостроті зору відповідає своє робоче місце (суворо дотримуватися рекомендацій лікаря-офтальмолога та вчителя-дефектолога).

3. Використовувати під час занять наочність з поєднанням кольорів при амбліопії: червоний-жовтий; при міопії : синій-білий, жовтий-чорний, зелений-білий.

4. Використовувані демонстраційні посібники повинні мати оптимальний для сприйняття розмір – 8 х12 см.

5.Розмір індивідуальних посібників залежить від гостроти зору дітей та діагнозу (враховувати рекомендації вчителя-дефектолога).

6. Вчити дітей новим іграм, враховуючи діагноз.

7. Поповнювати корекційні куточки новими дидактичними іграми та вправами, які відповідають зоровому навантаженню (шнурівка, ґудзики, намисто і т.п.).

8. Проводити індивідуальні заняття (ліплення, малювання, накладання, копіювання).

9. Знайомити батьків зі станом зору дітей. 10. Під час перебування дітей на свіжому повітрі слідкувати, щоб ігри відповідали фізичному та розумовому розвитку.    

Корекційні завдання, які необхідно включати на заняттях:
Вправи на підвищення гостроти зору, на локалізацію. Розвиток дрібної мускулатури рук, орієнтації в малому та великому просторі, простежуючої функції зору, бінокулярний та стереоскопічний зір. Розпізнавання форми, кольору, величини предметів.

Медико-педагогічний вплив на дитину в дошкільному закладі слід здійснювати за схемою:

 

 

 

      Спеціальна компенсаторно-корекційна робота із формування кольоросприйняття у дітей ведеться у такій послідовності:
1. Розрізнення кольорів.
2. Називання кольору.
3. Порівняння об'єктів за кольором.
4. Співвідношення кольору з його носієм (об'єктом).
5. Локалізація за кольором.
6. Систематизація об'єктів за кольором.
7. Аналітичне сприйняття кольору.
     Компенсаторно-корекційна робота із формування форморозрізнення спрямована на засвоєння назв геометричних фігур, розвиток полісенсорних зв'язків.
1. Обведи по контуру геометричні фігури. Заштрихуй їх.
2. Відгадай за описом фігуру.
3. Гра «Чарівний мішечок».
4. Гра «Поклади на місце».
5. Відшукай у кімнаті предмети певної форми.

   

Для розвитку аналітичного спостереження у дітей слід формувати спільні способи розумових дій: аналіз, порівняння, узагальнення, формувати вміння використовувати сенсорні еталони.

Колір, форма, величина, матеріал
1. Гра «А у мене...».
2. Гра «Підказка».
3. Подумай і скажи, чим відрізняються предмети, чим вони подібні
(гілка ялини і сосни, трамвай і тролейбус тощо).
4. Якого кольору осінь? Чим пахне садок в осінню пору?
5. Доповни ряди предметів і назв спільним словом:
весна, літо, осінь, ….- ….;
вовк, лисиця, білка, …. - ….;
тюльпан, ромашка, незабудка, …. - ….;
дуб, береза, клен,…. -....;
шофер, лікар повар, …-.... .
     Пропонуємо ряд ігор та корекційно-розвивальних завдань для практичного використання в корекційній роботі.

Рекомендації вихователям щодо збереження зору дітей

Найбільшу кількість вражень про навколишній світ мозок отримує через зір. Зір є визначальним у формуванні уявлень про реально існуючі предмети і явища. За допомогою зору пізнаються суттєві ознаки різноманітних об'єктів (світло, колір, форма тощо), здійснюється орієнтація у просторі, спостерігаються зміни у природі. Зорово-просторові уявлення мають особливо важливе значення у руховій сфері (оскільки рухи розвиваються під зоровим контролем) та у процесі навчання, так як оволодіння буквами алфавіту, числовими зображеннями і т.п. базується на зоровому сприйнятті. Характерні особливості зорового сприйняття - дистанційність, миттєвість, одночасність і цілісність. Зоровий контроль - основоположний момент пізнання предмета. Зоровий аналізатор тісно взаємодіє з руховим, дотиковим, слуховим, нюховим аналізаторами, утворює з ними складні системи зв'язків. Роль зорового аналізатора у психологічному розвитку дитини велика і унікальна. Порушення його діяльності викликає у дитини значні ускладнення у пізнанні оточуючої дійсності, звужує можливості, обмежує її орієнтацію.
     Для запобігання розладам зору у дітей необхідно своєчасно, починаючи з раннього віку, проводити комплекс профілактичних заходів - гігієнічних, офтальмологічних, педагогічних. Зір дітей перевіряють щорічно. Велике значення для збереження зору дітей має правильний режим дня та раціональна організація занять у дитячих дошкільних закладах та вдома. Відповідно до гігієнічних рекомендацій тривалість кожного виду занять (малювання, ліплення і т.д.) у группах молодшого дошкільного віку (4-й та 5-й р.ж.) не повинна перевищувати 15 хв., старшого дошкільного віку - 20 хв., з перервами між ними 5 хв. Чергування таких занять із фізкультурними, музичними позитивно впливає на функціональний стан основних систем організму, у тому числі на зір. Між заняттями, пов'язаними з напруженням очей, слід підійти до вікна та протягом деякого часу дивитися вдалину.
     Діти з раннього дошкільного віку повинні регулярно займатися фізкультурою, загартуванням. Це буде сприяти правильному розвиткові органу зору.
     Сьогодні у кожній сім'ї є телевізор, і діти з насолодою дивляться його. Однак, на думку лікарів-гігієністів, недодержання режиму та умов перегляду передач може бути однією з причин розладу зору (зокрема появи короткозорості), зниження рухової активності, хронічної перевтоми. Дитина 4 років може без шкоди для здоров'я дивитися телепередачі не більше 15 хв., з 4 до 7 років – 30 хв. Необхідно пам'ятати, що тривале сидіння біля телевізора скорочує час перебування дітей на свіжому повітрі. Під час перегляду телепередач у кімнаті повинна горіти лампа, щоб не було різкого контрасту в освітленні. Відстань від екрана має становити не менше двох метрів. Перед переглядом кімнату слід добре провітрити.
     Для правильного розвитку зору у дітей дуже важливо раціонально організувати їхнє робоче місце. Столи і стільці мають відповідати зросту дитини (таблиця). Сидіти вона повинна так, щоб міцно, усією ступнею опиратися на підлогу або підставку! Правильно підібрані меблі сприяють розвитку гарної осанки, створюють оптимальні умови для зорової роботи.

 

Зріст дитини (см) 

 

Висота над підлогою (см)

Краю кришки стола

Краю кришки стільця 

 110-115
 115-130

 48
 54

 28
 32

 

     Велике значення має також освітлення приміщення. Якщо дитина займається за столом, то крім загального освітлення, має горіти настільна лампа потужністю 60 Вт з абажуром. Світло повинно бути матовим (матова лампа) і рівномірно освітлювати робоче місце. Під час писання, малювання, креслення джерело світла слід розміщувати спереду ліворуч, під час читання - можна й праворуч. Сидіти треба прямо, щоб очі від робочої поверхні були на відстані зігнутої в лікті руки (30-40 см). Не рекомендується читати, грати лежачи, особливо на боці, а також під час перебування у транспорті. Такі незручності призводять до стомлення зору та головного болю.
     Велике значення має також профілактика травм очей. Частіш за все вони трапляються у дітей 6-12 років і пов'язані з невмінням поводитися з гострими предметами. Дітей слід вчасно навчити поводженню з гострими предметами, і стежити, щоб вони використовувалися за призначенням, а не як іграшки. Ні в якому разі не можна дозволяти дітям гратися з рогатками, палицями тощо. Спортивні травми трапляються порівняно рідко, але їх можна уникнути, якщо бути уважними під час катання на лижах, гри в хокей тощо.

    

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!