"Реалізація принципів універсального дизайну в умовах інклюзивних груп ЗДО"

Опис документу:
Важливим компонентом у сфері формування освіти "Нова українська школа" є розвивальне предметне середовище, побудоване на принципах універсального дизайну. Грамотно організоване універсальне середовище є платформою для практичної реалізації особистісно-орієнтованого, компетентнісного, діяльнісного, інтегрованого та інших сучасних підходів до організації та здійснення освітнього процесу. Термін «універсальний дизайн» офіційно увійшов в освіту з прийняттям нового закону.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Реалізація принципів універсального дизайну в умовах інклюзивних груп ЗДО

Амельченкова Вікторія Олександрівна

вихователь ЗДО №8 «Конвалія», м.Мирноград

Анотація. В статті розглядаються питання реалізації принципів універсального дизайну в умовах інклюзивних груп ЗДО. Проаналізовані принципи універсального дизайну з позиції їх реалізації в умова закладу дошкільної освітих.

Ключові слова: інклюзія, інклюзивна освіта, заклади дошкільної освіти, діти з особливими освітніми потребами, інклюзивне освітнє середовище, універсальний дизайн

Постановка проблеми.

Створення освітнього простору, сприятливого для успішного навчання, повноцінного особистісного розвитку здобувачів освіти та інших учасників освітнього процесу, є нагальною потребою часу. Це одна з ключових умов реалізації державної політики у сфері реформування освіти «Нова українська школа». Важливим компонентом освітнього простору є розвивальне предметне середовище, побудоване на принципах універсального дизайну. У сфері освіти універсальний дизайн застосовують у закладах, де організоване чи планується організація інклюзивного навчання [4]. Грамотно організоване універсальне середовище є платформою для практичної реалізації особистісно-орієнтованого, компетентнісного, діяльнісного, інтегрованого та інших сучасних підходів до організації та здійснення освітнього процесу. Термін «універсальний дизайн» офіційно увійшов в освіту з прийняттям нового закону.

Мета: розглянути практичні аспекти реалізації принципів універсального дизайну в умовах інклюзивних груп ЗДО.

Виклад основних матеріалів.

Термін «універсальний дизайн» увів Рональд Мейс, професор архітектури університету штату Північної Кароліни. Ним він назвав дизайн предметів і середовища, який підходить усім людям, незалежно від віку, соціального статусу, наявності чи відсутності інвалідності [1]. Тлумачення цього поняття в Законі про освіту: універсальний дизайн у сфері освіти — це дизайн предметів, навколишнього середовища, освітніх програм та послуг, що забезпечує їх максимальну придатність для використання всіма особами без необхідної адаптації чи спеціального дизайну[3, 2].

Універсальний дизайн, який бере свій початок з архітектури та техніки, усе частіше використовують в освіті. Впровадження концепції інклюзивного навчання базується на принципах універсального дизайну.

Універсальний дизайн у сфері освіти (УДО) [7]:

  • формує філософію, яка враховує потреби всіх користувачів під час освітнього процесу;

  • змінює стереотипи й підходи до викладання та навчання;

  • змінює навчальний процес і середовище, а не дитину;

  • підтримує міждисциплінарний підхід за участі широкого кола фахівців;

  • підтримує гнучкість програм, різні навчальні методики та проведення відповідного оцінювання, зважаючи на різноманіття потреб дітей та їхню підготовку до опанування матеріалу.

Мета УДО полягає в ефективному залученні всіх дітей до освітнього процесу, у тому числі дітей з інвалідністю. Водночас, неправильно вважати, що універсальний дизайн у сфері освіти є «розміром, який пасує всім», чи «панацеєю». Це, насамперед, гнучкість і пошук альтернативних рішень; процес, який підтримує усіх учнів, які навчаються у загальноосвітньому закладі.

Дотримуючись принципів універсального дизайну в освіті:

  • ми розуміємо, що кожна людина навчається «по-своєму» і сприяємо її індивідуальному розвитку і талантам;

  • ми усуваємо бар’єри у системі освіти та системі підтримки;

  • ми цінуємо людське різноманіття;

  • ми визнаємо, що діяльність ґрунтується на правах людини і принципах рівності;

  • ми маємо більше шансів надавати підтримку під час навчання тим дітям, які мають особливі потреби.

У контексті організації освітнього середовища основні принципи універсального дизайну мають таке значення [6].

Принцип УД

Значення

Рівноправне використання

  • архітектурно доступне та безпечне освітнє середовище;

  • навчальні та ігрові матеріали підготовлені таким чином, що можуть бути використані всіма дітьми, у тому числі дітьми з різними особливими освітніми потребами

Гнучкість користування

  • освітній процес відповідає широкому спектру індивідуальних можливостей дітей;

  • забезпечує гнучкі методи представлення матеріалу та його викладання;

  • гнучкі навчальні плани й програми, які відповідають індивідуальним потребам дітей.

Просте та зручне використання

  • ігрові та навчальні матеріали є простими для використання незалежно від навичок і досвіду дітей;

  • ігрові та навчальні матеріали розміщені доступно і зручно, щоб не виникло потреби у допоміжних пристосуваннях для того, щоб взяти їх для використання;

  • ігрові та навчальні матеріали лежать на постійних місцях, що сприяє інтуїтивному використанню;

  • місця для зберігання речей, полиці для ігрових та навчальних матеріалів, інші меблі та речі туалетної кімнати мають зрозуміле для дітей візуальне й тактильне маркування.

Сприйняття інформації з урахуванням різних сенсорних можливостей

  • урахування різного впливу середовища на сенсорний досвід дитини; використання кольору, світла, звуків, текстури тощо

Низький рівень фізичних зусиль

  • двері в усі приміщення легко відчиняти дітям із різними особливими освітніми потребами;

  • застосування ергономічних деталей (наприклад, дверні ручки, меблі);

  • ігрові та навчальні матеріали розміщено у зручних коробках, які легко діставати, переносити, використовувати для занять;

  • ігрові та навчальні матеріали розташовано на столах зі зручним доступом або полицях на коліщатках

Наявність необхідного розміру і простору

  • діти з особливими освітніми потребами мають можливість вільного доступу до усіх елементів навчального та ігрового середовища та вільного переміщення;

  • доступні навчальні місця для дітей, у тому числі з прилеглим простором для асистентів;

  • меблі, фурнітура, обладнання та освітлення є мобільними та легко регулюються відповідно до потреб дітей

Дотримуючись принципів універсального дизайну в освіті:

  • ми розуміємо, що кожна дитина навчається і розвивається «по-своєму» і сприяємо розвитку її сильних сторін і талантів;

  • ми усуваємо бар’єри у системі освіти та системі підтримки;

  • ми цінуємо людське різноманіття;

  • ми маємо більше шансів надавати підтримку під час освітнього процесу тим дітям, які мають особливі освітні потреби.

Кінцева мета УДО полягає в ефективному долученні всіх дітей до освітнього процесу, у тому числі дітей з особливими освітніми потребами.

Облаштування групової кімнати на принципах УДО має надавати дітям максимум доступу та можливостей для ознайомлення з матеріалами, взаємодії один з одним, сприяти розвитку самостійності. Це добре вдається через правильну організацію осередків діяльності.

Відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти України, педагогічні працівники інклюзивної групи самостійно вибирають наповнення освітніх осередків, спираючись на Типовий перелік обов’язкового обладнання, навчально-наочних посібників та іграшок дошкільного навчального закладу. Розвивальне середовище групової кімнати відповідає принципам різноманітності, варіативності, доступності та забезпечує індивідуальний розвиток кожної дитини. Розвивальні іграшки, посібники та дидактичні матеріали виготовлені з нетоксичних, безпечних для здоров’я матеріалів. Колір стін, стелі, підлоги та освітлення в груповому приміщенні відповідає санітарним нормам. Доцільно використовувати коректний (відповідний) музичний фон перебування дітей у групі. Важливим є наявність інтерактивної дошки та комп’ютерного комплексу, які можна використовувати у всіх освітніх зонах.

Призначення: забезпечується інтерактивну взаємодію із зображеннями та психологічно-емоційне розвантаження. Сприяє концентрації уваги та розвитку пізнавальної сфери. Вимоги:

  • робоча поверхня: 1624 х 1160 мм, діагональ 1990 мм;

  • внутрішня розподільна здатність 1074 точок (ліній) на см;

  • кріплення до стіни;

  • послідовний порт RS-232 або USB 1.1/2 для зв’язку з комп'ютером,

  • кабель для підключення (входить до комплекту);

  • наявність радіопорта для бездротового планшета педагога та пультів тестування.

Комп’ютерний комплекс з корекційно-розвитковим програмним забезпеченням для розвитку слухового сприймання та мовлення.

Призначення: проведення індивідуальних, колективних корекційно-розвивальнихтаслухомовних занять; занять ритмічною гімнастикою, логоритмікою, віртуальних екскурсій тощо.

Під час облаштування групової кімнати варто звернути увагу на меблі й приладдя. В освітньому процесі для більшості дітей з особливими освітніми потребами можна використовувати ті самі меблі й приладдя, що і для інших дошкільнят. Однак деякі діти можуть потребувати спеціальних засобів для сидіння, тримання постави тощо. Це слід з’ясувати під час зустрічі з батьками, педагогами та керівництвом закладу освіти. Педагоги мають бути ознайомлені з приладами, які використовують діти з порушеннями зору і слуху, а також діти з ортопедичними проблемами.

У групі й закладі мають бути різні види адаптивного устаткування. Наприклад, для комфорту і задоволення потреб дітей можна пропонувати різні види стільців та сидінь:

  • крісла з ручками або щоковинами;

  • м’які сидіння на зразок валиків або подушок;

  • ослінчики, що їх одночасно можна використовувати як маленькі столики;

  • підлогові сидіння, зокрема з опорами для спини.

У групі мають бути горизонтальні робочі поверхні (наприклад, столи) і вертикальні (дошки, мольберти, стіни зі спеціальними поверхнями, які можна мити тощо).

Обираючи меблі, потрібно пам’ятати про легкість доступу до них для дітей і можливість самостійного користування. Дорослі мають стежити за тим, щоб розміри меблів та іншого обладнання відповідали зросту дітей. Висота стільчиків має бути такою, щоб ноги малят стояли на підлозі. Столи мають бути приблизно на рівні дитячої талії. Гачки, вмивальники і туалетне приладдя треба закріпити на такому рівні, щоб діти могли вільно ними користуватися і поступово навчалися обслуговувати себе.

Право дитини на якісну освіту передбачає її доступність для усіх дітей, зокрема й для дітей з особливими освітніми потребами. Про яку доступність мають пам’ятати батьки та педагоги в контексті створення інклюзивного освітнього середовища? Перш за все, це доступність самого закладу освіти. Важливим аспектом доступності освітнього середовища є доступні меблі. Наприклад, якщо дитина пересувається в інвалідному візку, то усі іграшки, навчальні матеріали мають розташовуватися так, щоб дитина могла їх дістати за потреби [6].

Можливо, потрібне буде інше обладнання (наприклад, вертикалізатор), яке допоможе дитині утримувати своє тіло в просторі й руками брати участь у тій чи іншій діяльності. Інколи дітям можуть знадобитися допоміжне обладнання (наприклад, ходунки), щоб мати змогу вільно пересуватися як у приміщенні, так і на дворі. У цьому випадку слід подбати, щоб був достатній простір і не було фізичних бар’єрів для пересування.

Для дітей, які відчувають труднощі з утриманням рівноваги, такі пристосування, як перила вздовж стін, допоможуть безпечно переміщуватися у групі й за її межами.

Іншим важливим аспектом доступності є доступність навчальних матеріалів. Деякі діти можуть відчувати труднощі з координацією при використанні таких матеріалів і знарядь навчального процесу, як пензлики, кольорові олівці, фломастери, пазли. Таким дітям допоможуть спеціальні насадки, які одягають на олівці чи пензлики. Альтернативою є ігри, які можна виконувати на комп’ютері за допомогою адаптованої «мишки» [6].

Освітнє середовище має бути доступним і безпечним для усіх дітей, у тому числі для дітей з різними порушеннями зору. Обирайте меблі із заокругленими кутами і поверхнями. У разі наявності гострі поверхні й кути мають бути позначені контрастною фарбою; у дитячих книгах має бути великий шрифт, об’ємні малюнки, а за потреби — шрифт Брайля.

Не менш важливим елементом доступного освітнього середовища є доступність видів діяльності, зокрема для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. Такі діти швидко втомлюються та можуть проявляти агресивність, діяльність за інерцією, невпевненість тощо, якщо заплановані вихователем види діяльності є надто складними для них. Щоб цього не трапилося, педагоги мають планувати види діяльності, які відповідають рівню розвитку дітей та розбивати їх на етапи. При цьому велику роль відіграє систематичне оцінювання, яке допомагає визначити актуальний рівень розвитку дитини та зону її найближчого розвитку, тобто якими вміннями і навичками дитина може оволодіти найближчим часом [6].

Педагоги можуть ознайомлювати дитину зі складнішими концепціями, поки вона не буде відчувати себе впевненіше. Наприклад, якщо дитина вже вміє сортувати два кольори (червоний і жовтий), можна запропонувати вправи на сортування трьох кольорів і при цьому навчити дитину називати їх.

Потрібно пам’ятати, що освітнє середовище містить щонайменше два аспекти — фізичний і соціальний, доступність останнього досягається за допомогою таких стратегій, як надання підтримки і заохочення з боку дорослих і однолітків. Також важливим чинником доступності середовища є його постійність, яку можна забезпечити наявністю розпорядку дня, розміщенням меблів та матеріалів

Висновки. Отже, впровадження принципів універсального дизайну в дошкільну освітню сферу, означає не лише пристосувати умови для отримання якісної дошкільної освіти осіб з особливими освітніми потребами або вирішити питання архітектурної доступності, ця філософія набагато глибша: навчальний простір повинен бути комфортний і зручним для усіх. Забезпечуючи дітям безпечне середовище і адаптуючи його з урахуванням конкретних навчальних потреб, педагог сприяє тому, щоб діти співпрацювали, брали участь у різних видах діяльності, не боялися ризикувати і братися за більш складні завдання як в освітньому процесі, так і в повсякденних ситуаціях. Територія закладу освіти та ресурси місцевої громади також є цінними складовими для створення безпечного та інклюзивного середовища.

Література

  1. Доступність та універсальний дизайн: навчально-методичний посібник. Азін В. О., Грибальський Я. В., Байда Л. Ю., Красюкова-Еннс О. В. – К. 2013. -128 с.

  2. Закон України «Про освіту». URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/page3

  3. Конвенції ООН «Про права осіб з інвалідністю» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text

  4. Концепція Нової Української Школи. 2016. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf

  5. Концепція розвитку інклюзивної освіти. Загальні положення. URL: https://studfiles.net/preview/5242153/page:16/.

  6. Середовище, що належить дітям: порадник для педагогів закладів дошкільної освіти /Упорядковано: Наталія Софій, Юлія Найда. ЮНІСЕФ, ВФ «Крок за кроком», 2019. URL: https://www.unicef.org/ukraine/media/4726/file/%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%B5,%20%D1%89%D0%BE%20%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%B6%D0%B8%D1%82%D1%8C%20%D0%B4%D1%96%D1%82%D1%8F%D0%BC.pdf

  7. Третяк А. Універсальний дизайн в освіті . 2017. URL: http://rcpio.ippo.kubg.edu.ua/?p=2414

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.