• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Психологія
  • «ПСИХОЛОГІЯ» 11 КЛАС . Урок 7.Тема: Навчально-пізнавальні й академічні здібності. Прийоми засвоєння навчальної інформації.
До ЗНО з НІМЕЦЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
5
міс.
1
6
дн.
2
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

«ПСИХОЛОГІЯ» 11 КЛАС . Урок 7.Тема: Навчально-пізнавальні й академічні здібності. Прийоми засвоєння навчальної інформації.

Опис документу:
Мета: дати визначення понять «здібності», «задатки», ознайомити із класифікацією видів здібностей, зокрема навчально-пізнавальними та академічними здібностями; розвивати вміння засвоювати та обробляти інформацію. Поняття для засвоєння: задатки, здібності, навчально-пізнавальні, академічні та творчі здібності.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

З КУРСУ «ПСИХОЛОГІЯ»

11 КЛАС

Урок 7

Тема: Навчально-пізнавальні й академічні здібності. Прийоми засвоєння навчальної інформації.

Мета: дати визначення понять «здібності», «задатки», ознайомити із класифікацією видів здібностей, зокрема навчально-пізнавальними та академічними здібностями; розвивати вміння засвоювати та обробляти інформацію.

Поняття для засвоєння: задатки, здібності, навчально-пізнавальні, академічні та творчі здібності.

Обладнання: зошити, ручки, дошка, крейда, тестовий матеріал.

Мультимедійна презентація

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  • Дайте визначення поняття «мислення».

  • Розкажіть про операції мислення: порівняння, аналіз, синтез, абстракція, конкретизація, узагальнення.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Інформаційне повідомлення

1. Поняття про здібності.

Що дає підставу говорити про наявність у людини здібностей до якоїсь діяльності? Основою служать два показники: швидкість оволодіння діяльністю та якість досягнень. Людину вважають здібною, якщо вона, по-перше, швидко і успішно оволодіває будь-якою діяльністю, легко в порівнянні з іншими людьми набуває відповідні уміння та навички і, по-друге, досягає результатів, які значно перевищують середній рівень.

Від чого це залежить? Чому при всіх інших рівних умовах одні люди швидше і легше оволодівають якою-небудь діяльністю і досягають в ній більших успіхів, ніж інші? Справа в тому, що кожна діяльність (педагогічна, музична, математична, літературна тощо) ставить перед людиною певні вимоги до її психічних процесів, роботи аналізаторів, швидкості реакцій, до якостей особистості. Одні люди можуть мати відповідні якості, у інших вони можуть бути слабо розвинені. Якщо люди мають такі індивідуально-психологічні особливості, які найбільше відповідають вимогам певної діяльності, то це означає, що вони здібні до цієї діяльності.

Здібності – це індивідуально-психологічні особливості, що відповідають вимогам даної діяльності і є умовою успішного її виконання (учні записують визначення у зошити).

Звернемо увагу на найважливіші сторони цього визначення. По-перше, здібності – це індивідуальні особливості, тобто те, що відрізняє одну людину від іншої. По-друге, це не просто особливості, а психологічні особливості. Тому довгі, гнучкі пальці (особливості піаніста) чи високий зріст (особливості баскетболіста) не є здібностями, хоч і допомагають добитися успіху у відповідній діяльності. І нарешті, здібності – це не всілякі індивідуально-психологічні особливості, а лише ті, які відповідають вимогам певної діяльності.

До здібностей відносяться, наприклад, музичний слух і почуття ритму, необхідні для успішних занять музикою; конструктивне уявлення, необхідне для виконання діяльності конструктора, інженера; швидкість рухових реакцій, необхідна при заняттях деякими видами спорту.

2. Здібності та діяльність.

Здібності формуються та виявляються тільки в процесі відповідної діяльності. Не спостерігаючи людину в діяльності, не можна судити про наявність чи відсутність у неї здібностей. Не можна говорити про здібності до музики, якщо дитина ще не займалася хоча б елементарними формами музичної діяльності, якщо її ще не навчали музики. Тільки в процесі цього навчання визначиться, якими є її здібності, швидко та легко чи повільно та важко будуть формуватись у неї почуття ритму, музична пам’ять.

Людина не народжується здібною до тієї чи іншої діяльності, її здібності формуються, складаються, розвиваються у правильно організованій відповідній діяльності, протягом її життя, пі впливом навчання та виховання. Іншими словами, здібності – життєве, а не вроджене утворення.

3. Природні передумови розвитку здібностей.

Чи грають яку-небудь роль у розвитку здібностей природні, вроджені фактори?

Більшість західних вчених вважають, що і вид здібностей, і їх рівень зумовлені від народження, що здібності зарання запрограмовані в генах, що це своєрідний дар природи.

Психологи-матеріалісти визнають роль природних, біологічних факторів як природних передумов розвитку здібностей. Такі природні передумови розвитку здібностей називають задатками.

Задатки – деякі вроджені анатомо-фізіологічні особливості мозку, нервової системи, аналізаторів, які обумовлюють природні індивідуальні відмінності між людьми (учні записують визначення у зошити).

Задатки впливають на процес формування і розвитку здібностей. При всіх інших рівних умовах наявність позитивних для даної діяльності задатків сприяє успішному формуванню здібностей, полегшує їх розвиток.

4. Види здібностей.

Окремі здібності людини ще не гарантують успішного виконання нею складної діяльності. Розвинене в людини тонке сприйняття форми та кольору ще не робить її художником. Прекрасний музикальний слух сам по собі ще не створює музиканта. Для успішного оволодіння будь-якою діяльністю необхідно певне поєднання окремих здібностей, їх синтез.

Розрізняють здібності різних рівнів – учбові та творчі. Учбові здібності пов’язані із засвоєнням уже відомих способів виконання діяльності, набуттям знань, умінь та навичок. Серед них виокремлюють академічні здібності - успішність у вивченні окремих навчальних предметів. Творчі здібності пов’язані із створенням нового, оригінального продукту, із знаходженням нових способів виконання діяльності. З цієї точки зору розрізняють, наприклад, здібності до засвоєння, вивчення математики і творчі математичні здібності.

Розрізняють також загальні розумові здібності та спеціальні здібності. Загальні розумові здібності – це здібності, що необхідні для виконання не якоїсь однієї, а багатьох видів діяльності. До них відносять, наприклад, такі якості розуму, як розумова активність, критичність, систематичність, швидкість розумового орієнтування, високий рівень аналітико-синтетичної діяльності, зосереджена увага. Спеціальні здібності – це здібності, які необхідні для успішного виконання якої-небудь однієї певної діяльності – музичної, художньо-зображувальної, математичної, літературної тощо. Ці здібності також являють собою єдність окремих здібностей.

5. Піраміда засвоєння інформації учнями.

Практична робота.

Дослідження особистісної схильності до творчості Г.Девіса. (Додаток6)

V. Підсумок уроку.

- Що нового дізнались на сьогоднішньому уроці?

- Здібності – це особливості вроджені чи набуті?

- Які здібностірозвинені у вас?

VІ. Домашнє завдання.

1.Вивчити конспект.

2.Підготуватись до підсумкового уроку.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація ефективної діяльності практичного психолога в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.