Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Критика і розвиток. Як не знищити мотивацію
»
Взяти участь Всі події

Посібник "Розвиваємо пізнавальні здібності дошкільників"

Дошкілля

Для кого: Дошкільнята (5-6 років)

16.04.2020

1420

59

0

Опис документу:
Посібник містить ігри та вправи для розвитку пізнавальних здібностей дошкільників: ігри з пірамідкою та фотоілюстраціями, ігри з логічними блоками Дьенеша, методика Нікітіних, ігри з головоломкою танграм тощо.Теоретичні матеріали були взяті з сайту https://dytpsyholog.com. - "Дитячий психолог.Перший український сайт для батьків та дитячих психологів". Бажаю успіхів в роботі!
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Ігри та вправи

для розвитку пізнавальних здібностей дошкільників

14 НЕЗВИЧАЙНИХ РОЗВИВАЮЧИХ ІГОР ІЗ ЗВИЧАЙНОЮ ПІРАМІДКОЮ

Напевно, всі батьки знають, для чого потрібна пірамідка: щоб дитина вчилася її збирати-розбирати, а значить, розвивати дрібну моторику, координацію, засвоювати поняття величини. Тому багато мам і тат замислюються про купівлю такої іграшки тільки тоді, коли їх малюкові вже виповниться рік-півтора (адже раніше він все одно «нічого не розуміє»). І зовсім даремно! Пірамідка – зовсім не «вузькопрофільна», а цілком універсальна іграшка, яку можна використовувати для розвитку крихітки практично з її народження!

Яких тільки не існує пірамідок – кольорові і одноколірні, з колами, квадратами і багатогранниками, секторами і складними формами.

Найбільш розповсюджені і універсальні пірамідки, які обов’язково мають бути у кожної дитини, виглядають так:

  • стрижень повинен мати форму палиці, а не конуса (конус не дозволяє зібрати пірамідку неправильно), щоб дитина мала можливість помилятися і виправляти свої помилки, помітивши невідповідність;

  • дірки у всіх кільцях однакового розміру (так само, як і з стрижнем, це дає можливість адекватно оцінювати розмір кільця);

  • вона повинна мати стійку основу;

  • якщо всі кільця одного кольору, або нерозфарбовані, це дає можливість малюку не просто запам’ятати порядок кольорів, а дійсно оцінювати розмір).

  • кольорова пірамідка дозволяє також вивчати кольори і фантазувати.

Пірамідка вчить розрізняти розміри: великий-маленький, більше-менше; розвиває моторику.

Як гратися з пірамідкою?

1. “Вежа”. Зібрати пірамідку від більшого кільця до меншого. Зібрати пірамідку у зворотньому порядку від меншого кільця до більшого. Зібрати на дотик із закритими очима. Або не надягаючи кільця на стрижень.

2. “Покоти і закрути”. Катаємо кільця від піраміди по підлозі або один одному і закручуємо “дзиґою”. Скочуємо кільця з гірки – визначаємо чиє далі покотиться. Придумуємо, на що може бути схоже кільце, яке покотилось. Наприклад, червоне – помідор, сонце на заході і т.д

3. “Риболовля навпаки”. Розповідаємо історію, що кільця-рибки потрапили на берег і їх потрібно повернути у воду. Замість вудки можна взяти спицю з двосторонніми стоперами. І діставати нею «рибок».

4. “Влучний стрілець”. Кидаємо кільця у відро, миску, коробку. Намагаємося не переступати через лінію.

5. “Бублики”. Сортуємо кільця за кольором і розміром. Серед дитячих іграшок обираємо найбільшу – їй надаємо найбільше кільце і т. д. Можна використати мотрійку. Кожній фігурці свій розмір кільця.

6. “Малюнки”. Малюємо сюжети або частинки образу і де не вистачає круглих деталей, замінюємо їх кільцями з пірамідки. Наприклад, намалюйте на аркуші паперу маленьку і велику машини так, щоб у них не вистачало по одному колесу. Нехай малюк підставить відповідне кільце. Яке колесо потрібно для великої машинки? А яке для маленької? Таким же чином можна домалювати снігову бабу, сонце, світлофор… все на що вистачить вашої фантазії

7. “Потяг”. Зробіть із кілець потяг і розсаджуйте пасажирів по вагонах, для кожного – свій колір. В ролі пасажирів можуть виступати фрукти, геометричні фігури, будь-які іграшки.

8. “Знайди навколо”. Можна влаштувати таку веселу гру: мама і малюк беруть (НЕ дивлячись) по кільцю, а потім намагаються знайти в кімнаті предмет такого ж кольору. Звичайно, потрібно ще й назвати колір, який обрав.

9. “Доріжки”. Запропонуйте малюкові побудувати доріжку для зайчика (ляльки, машинки). Але не як завгодно, а так, щоб кільця були розташовані від більшого до меншого («зайчик йде в гості до мааааленького жучка») або від меншого до більшого («зайчик пішов в гості до велиииикого ведмедя»). Нехай спочатку доріжка буде короткою – з 2-3 кілець. Поступово збільшуйте її довжину, знову і знову повторюючи операцію порівняння: яке кільце більше? Яке менше?

10. «Хто сховався?». Викладаємо всі кільця, запам’ятовуємо, одне непомітно ховаємо. Яке сховалось?

11. «Хто там?». Засовуємо руку в мішок і знаходимо на дотик верхівку, найменше і найбільше кільця.

12. Ігри зі шнурочками. Катаємо кільце на шнурку, нахиляючи його то в один, то в інший бік. Закручуємо. Ловимо не сходячи з місця. Нанизуємо “намиста” з кілець і катаємо їх всі разом. Прив’язуємо до ніжок стільця і вчимось рахувати як з рахівницею.

13. І на останок, використовуйте кільця як трафарети: нехай дитина візьме олівець і обводить їх – це, між іншим, прекрасна підготовка руки до письма. А що потім робити з отриманими кружечками? Та що завгодно! Зафарбовувати, домальовувати промінчики або колючки (вийде сонечко або їжачок), штриховку, вирізати і ліпити на них пластилін … Так ми розвиваємо не тільки дрібну моторику дитини, але і фантазію та уяву.

15 НАЙКРАЩИХ ІГОР З ФОТОІЛЮСТРАЦІЯМИ

Ігри з картками та фотоілюстраціями  – прекрасний спосіб розвинути у дитини уяву, увагу, пам’ять та мислення.

Гра №1. Візьміть картку із зображенням, наприклад, машини. Покладіть її перед малюком. Вимовте слово «машина» і визначте, на який звук це слово починається. Тепер запропонуйте дитині знайти ще картинки, які починаються на такий же звук. Викладаємо картинки – м’ячик, молоток, ведмідь, маляр в ряд. Вийшов потяг. Він відправляється в подорож. Яке місто починається на «м»? Миколаїв. Їдемо в Миколаїв.

Гра №2. Назвіть дитині 3-4 слова, наприклад: кішка, ваза, огірок, вантажівка. Запропонуйте малюкові відшукати потрібні слова і покласти в тій послідовності, в якій ви їх називали.

Гра №3. Покладіть перед дитиною чотири картки. Потрібно знайти зайвий предмет. Групуємо картинки за кольором, розміром, величиною тощо.

Гра №4. Знаходимо логічні зв’язки між предметами. Наприклад, покладіть картинку із зображенням банана. Яку картку потрібно покласти наступною? Це може бути мавпа, так як вона любить їсти банани. Може бути пальма, так як банани ростуть на пальмі. Ви поклали мавпу. Дайте можливість дитині подумати.

Гра №5. Знайди картинки, які мають круглу форму (квадратну, трикутну). Можна першу картинку покласти із зображенням геометричної фігури і скласти потяг із картинок які мають таку форму. Наприклад, після кола кладемо кавун, м’яч, блюдце.

Гра №6. Підбираємо предмети до групової приналежності: до стільця підбираємо картинки з меблями, до кухаря – картинки з професіями, до флейти – музичні інструменти.

Гра №7. Підбираємо картинки, зображення яких мають однакові властивості – гумові, залізні, скляні, холодні, м’які, живі, літають, повзають, такі що можна зустріти в лісі і т.д.

Гра №8. Підбираємо схожі картинки: шайба і ключка – ними грають у хокей, парасольку і гумові чоботи – їх одягають, коли йде дощ.

Гра №9. Підбираємо картинки, які римуються між собою. Наприклад, сонце – віконце.

Гра №10. Складаємо потяг за принципом відомої гри «Міста» – на яку букву закінчується слово, на таку і шукаємо наступне зображення. Наприклад: булка – акваріум – монета – абрикос – сонце.

Гра №11. Знайди спільне. Вибираємо навмання дві картки і намагаємося знайти у них щось спільне. Запропонуйте дитині сказати, що спільного, наприклад, у слона і фіалки.

Гра №12. Розподіляємо картинки на дві купки – живий та неживий предмет.

Гра №13. Граємо в загадки. Запропонуйте дитині взяти одну картку. Ви повинні відгадати, що на ній зображено. А дитина описує картинку, не називаючи її. Наприклад: це тварина, воно маленьке, сіре, любить їсти сир, боїться кішок. Поміняйтеся місцями, тепер ви загадуєте, а малюк відгадує.

Гра №14. Граємо в магазин. Розкладіть на вітрині магазину різні продукти або предмети. Нехай дитина буде покупцем, а ви продавцем. Малюк приходить в магазин, хоче щось купити, але забув, як називається потрібний йому товар. Тому ви повинні задавати безліч навідних запитань: воно їстівне чи ні, де росте, якого кольору, якого смаку, що з ним можна робити і т.д.

Гра №15. Складаємо цікаву історію. Переверніть всі картинки, щоб їх не було видно. По черзі витягуєте картку і починаєте придумувати історію. Наприклад, перша картка із зображенням кішки. Жила-була маленька сіренька кішечка. Вона була грайлива і дуже любила катати лапками клубочок. Витягуємо наступну картинку – черепаха. Одного разу в гості до неї прийшла її сусідка черепаха. Така гра розвиває фантазію малюка, вчить логічно мислити, збагачує словниковий запас.

ВИВЧАЄМО ГЕОМЕТРИЧНІ ФІГУРИ.

ПІДБІРКА ЦІКАВИХ ІГОР

Знайомити дітей з геометричними фігурами можна вже з найменшого віку. З даною добіркою ігор, дитина не просто вчить геометричні фігури, а і розвине просторове мислення та логіку.

Ігри з дерев’яними фігурками.

В магазинах існує велика кількість комплектів з геометричними фігурами, як пластмасових так і дерев’яних. В деяких присутні лише основні форми (коло, квадрат, трикутник, прямокутник), а в деяких і додаткові, складніші (ромб, трапеція, паралелограм…) Краще брати комплекти ігор, де фігур за кольором і за формою декілька – це дає можливість вигадувати більшу кількість ігор.

Маючи всього лише комплект фігур де є 6 типів фігур, які представлені 5-ма різними кольорами, 

можна грати в такі ігри:

1. Знайди фігуру. Завдання для тих, хто починає знайомитися з геометричними фігурами. Із запропонованих фігур знайти зазначену (для віку і рівня розвитку кількість фігур різна).

2. Знайди однакові фігури. Гра з парними геометричними фігурами. Спочатку це повинні бути по дві пари різних фігур однакового кольору. Після того, як дитина навчиться добре впізнавати фігури, гру можна ускладнити, запропонувавши знайти однакові фігури, але різного кольору.

3. Що змінилося. Пропонується кілька фігур (в залежності від віку дитини), наприклад, коло і квадрат (для 2-2,5 років). Потім одну фігуру замінюємо, наприклад коло замінюємо квадратом і питаємо: “Що змінилося?”. Щоб ще полегшити завдання, можна взагалі прибрати одну фігуру. На першому етапі краще, якщо фігури будуть однакового кольору. У міру дорослішання дитини пропонуємо більшу кількість фігур, а також фігури різних кольорів. Наприклад: синє коло, жовтий квадрат – замінюємо синє коло на жовте коло або жовтий квадрат на трикутник.

4. Логічні ряди. Назви відсутню фігуру. На двох різних полях пропонуємо кілька геометричних фігур, але на одному на одну фігуру менше. На першому етапі нехай фігури розташовуються в однаковій послідовності і їх буде мало. У міру розвитку малюка, послідовність міняємо на хаотичну, а фігур може бути більше.

5. Логічні ряди. Продовж ряд. Це завдання підійде для діток від 3 років. Тут вони підсумовують ті знання, які отримали раніше і готові застосовувати. В ряд в два цикла вибудовуємо фігури, пропускаючи одну останню. Просимо дитину допомогти знайти потрібну фігуру. Наприклад: коло, квадрат, трикутник, коло?

6. На який предмет схожа? Ця вправа допоможе розвинути образне мислення. Запропонуйте малюкові пофантазувати і назвати предмети, які максимально наближені за формою до цієї фігури. Намалюйте їх і виріжте. Наприклад: квадрат – вікно або екран телевізора; коло – сонечко, круглий акваріум, м’яч, повітряна кулька; трикутник – ковпак, косинка, пірамідка.

7. Склади предмет з фігур за зразком. Така гра допоможе розвинути увагу, логічне і творче мислення. Запропонуйте дитині кілька предметів, зроблених з геометричних фігур. Нехай вона повторить за вашим зразком. Для дітей молодшого віку вибирайте найпростіші предмети. (Наприклад, будиночок може бути тільки з двох частин – квадрата і трикутника)

8. Гра «Чарівний мішечок» добре знайома дошкільнятам. У мішечку знаходяться різні геометричні фігури. Дитина обстежує їх, обмацує і називає фігуру яку хоче показати. Ускладнити завдання можна, якщо ведучий дає завдання знайти в мішечку якусь конкретну фігуру. При цьому дитина послідовно обстежує кілька фігур, поки не знайде потрібну. Цей варіант завдання виконується повільніше. Тому доцільно, щоб чарівний мішечок був у кожної дитини.

9. Гра «Знайди предмет такої ж форми». Дорослий показує дитині одну з фігур, наприклад, коло. Дитина повинна назвати предмет такої ж форми.

ІГРИ З ЛОГІЧНИМИ БЛОКАМИ ДЬЕНЕША – КРАЩИЙ ІНСТРУМЕНТ ДЛЯ РОЗВИТКУ ЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ!

Логічні блоки придумав угорський математик і психолог Золтан Дьенеш. Ігри з блоками Дьенеша  знайомлять дітей з формою, кольором і розміром об’єктів, з математичними уявленнями тощо.

Придбати блоки Дьенеша варто тим батькам, які хочуть розвинути у своїх дітей логічне і аналітичне мислення (аналіз, порівняння, класифікація, узагальнення), творчі здібності, а також сприймання, пам’ять, увагу і уяву.

Граючи з блоками Дьенеша, дитина виконує різноманітні предметні дії (групує за ознакою, викладає ряди за заданим алгоритмом).

Блоки Дьенеша являють собою набір з 48 геометричних фігур:
а) чотирьох форм (кола, трикутники, квадрати, прямокутники);
б) трьох кольорів (червоні, сині і жовті фігури);
в) двох розмірів (великі і маленькі фігури);
г) двох видів товщини (товсті і тонкі фігури).

За задумом Дьенеша в наборі блоків немає жодної однакової фігури і кожна геометрична фігура характеризується чотирма ознаками: формою, кольором, розміром, товщиною.

Як грати? Спочатку знайомимось. Для початку треба познайомити дитину з блоками. Викладіть перед дитиною набір і дайте їй можливість вивчити фігури, перебрати, потримати в ручках і пограти з ними.

Трохи пізніше можна запропонувати наступні завдання:
• Знайти всі фігури такого ж кольору (розміру, форми), як викладена.
• Попросіть малюка дати ведмедику всі сині фігури, зайчику – жовті, а мишці – червоні; потім так само групуємо фігури за розміром, формою,товщиною.
• Попросіть дитину визначити обрану фігуру за кольором, формою, розміром, товщиною.

Переходимо до логічних ігор.

1. Перед дитиною викладається кілька фігур, які потрібно запам’ятати, а потім одна з фігур прибирається або замінюється на нову. Дитина повинна помітити зміни.

2. Всі фігурки складаються в мішок.
– Попросіть дитину на дотик дістати всі круглі блоки (всі великі або всітовсті).
– Всі фігурки знову ж складаються в мішок. Дитина дістає фігурку з мішка і характеризує її по одному або декільком ознаками – називає форму, розмір або товщину, не виймаючи з мішка.

3. Викладіть три фігури. Дитині потрібно здогадатися, яка з них зайва і за яким принципом (за кольором, формою, розміром або товщиною).

4. Покладіть перед дитиною будь-яку фігуру і запропонуйте їй знайти такі ж фігурки за кольором, але не такі за формою або такі ж за формою, але не такі за кольором.

5. Викладіть перед малюком ряд фігур, чергуючи їх за кольором: червоний, жовтий, червоний … (можна чергувати за формою, розміром і товщиною). Запропонуйте їй продовжити ряд.

6. Викладаємо ланцюжок з блоків Дьенеша:
– щоб поруч не було фігур однакових за формою і кольором (за кольором і розміром; за розміром і формою, по товщині і кольору).
– щоб поруч були фігури однакові за розміром, але різні за формою і т.д.
– щоб поруч були фігури однакового кольору і розміру, але різної форми (однакового розміру, але різного кольору).

7. Кожній фігурі потрібно знайти пару, наприклад, за розміром: великий жовтий круг постає в пару з маленьким жовтим кругом і т.д.

8. Викладаємо перед дитиною 8 логічних блоків Дьенеша, і поки вона не бачить, під одним з них ховаємо «скарб» (монетку, камінчик, вирізану картинку і т.п.). Дитина повинна задавати вам навідні запитання, а ви можете відповідати тільки “так” або “ні“: «Скарб під синім блоком?» – «Ні», «Під червоним?» – «Ні». Дитина робить висновок, що скарб під жовтим блоком, і розпитує далі про розмір, форму і товщину. Потім “скарб” ховає дитина, а дорослий задає навідні запитання.

9. В один ряд викладено 3 блоки Дьенеша, а в інший-4. Запитайте дитину, де блоків більше.

10. Викладаємо в ряд 5-6 будь-яких фігур. Потрібно побудувати нижній ряд фігур так, щоб під кожною фігурою верхнього ряду виявилася фігура іншої форми (кольору, розміру).

11. У грі в доміно фігури діляться між учасниками порівну. Кожен гравець по черзі робить свій хід. При відсутності фігури хід пропускається. Виграє той, хто першим викладе всі фігури. Ходити можна по-різному: фігурами іншого кольору, форми чи розміру.

12. Дитині пропонується викласти блоки Дьенеша за накресленою схемою-зображенням, наприклад, намальоване червоне велике коло, за ним синій маленький трикутник і т.д.

13. З логічних блоків Дьенеша можна складати площинні зображення предметів: машина, паровоз, будинок, вежа.

5 НАЙБІЛЬШ ПОПУЛЯРНИХ МЕТОДИК НІКІТІНИХ ДЛЯ РОЗВИТКУ МИСЛЕННЯ

Це хороший варіант проводити час разом з дітьми, розвиваючи їх пам’ять, увагу, уяву, творчі, логічні і математичні здібності, а також перевіряючи те ж саме у батьків.

«Склади візерунок»

Гра складається з 16 однакових кубиків. Всі 6 граней кожного кубика пофарбовані по-різному в 4 кольори. Це дозволяє складати з них 1-, 2-, 3- і навіть 4-колірні візерунки у величезній кількості варіантів. Ці візерунки нагадують контури різних предметів, картин, яким діти люблять давати назви. У грі з кубиками діти виконують 3 види завдань.

Спочатку вчаться за візерунком на картинці складати такий же візерунок з кубиків.Потім ставлять зворотну задачу: дивлячись на кубики, намалювати візерунок, який вони утворюють. І, нарешті, третє – придумувати свої узори з 9 або 16 кубиківтобто виконувати вже творчу роботу. Використовуючи різну кількість кубиків і різне не лише за кольором, але і за формою (квадрати і трикутники) забарвлення кубиків, можна змінювати складність завдань в незвичайно широкому діапазоні.

У цій грі добре розвивається здатність дітей до аналізу і синтезу – цих важливих мисленнєвих операцій, які необхідні для будь якої інтелектуальної діяльності, а також здатність до комбінування, необхідна для конструкторської роботи.

«Цеглинки»

Ця гра – своєрідна гімнастика для розуму. Вона не тільки знайомить дітей з основами креслення, але, головне, розвиває просторове мислення дитини.  Матеріалом для гри служать 8 дерев’яних цеглинок і 30 креслень-завдань, за якими треба будувати моделі. Як і в інших іграх, завдання підібрані в порядку зростання складності. Перші завдання можна запропонувати навіть 3-4-річним дітям, а останні будуть складні і для деяких школярів, що вже почали вивчати креслення.

У грі виконуються 3 види завдань: побудувати модель з цеглинок за кресленнями, зробити креслення побудованої моделі, сконструювати нові моделі і скласти креслення до них. Це вже складна творча діяльність.
Що стосується дошкільнят, то вони будуть з гордістю будувати “за справжніми кресленнями” свої споруди з цеглинок, не підозрюючи, що займаються розумовою гімнастикою.

«Склади квадрат»

Склади квадрат” – відома гра Нікітіних для розвитку інтелектуального потенціалу дітей. Квадрати розрізані на шматочки різної форми – чим вищий рівень, тим більше складових частин в квадратах. Починати краще з першого рівня, там треба складати квадрат всього з 2 деталей, а потім можна ускладнювати гру аж до змішування між собою деталей квадратів з декількох наборів.

Вийміть частини квадратів з рамок, перемішайте і попросіть дитину зібрати квадрати знову. Спочатку дитина зрозуміє, що шматочки потрібно розподілити на купки за кольорами. Потім зробить відкриття, що з деталей, іноді навіть дуже дивної форми, можна скласти квадрат. Вирішуючи все більш складні завдання, малюк розвине інтелектуальні та творчі здібності.

Допомагає розвитку довільності (уміння грати за правилами і виконувати інструкції), словесно-логічного мислення, наочно-образного мислення, творчих здібностей, сформованості сенсорних еталонів кольору, розміру та форми, сприйняття, комбінаторних здібностей.

«Кубики для всіх»

Мета гри – за допомогою семи різнокольорових фігур зібрати конструкції з буклету і придумати власні.Гра вчить мислити просторовими образами (об’ємними фігурами), вмінню їх комбінувати і є значно складнішою, ніж ігри із звичайними кубиками. 

«Куточки»

Гра Куточки – допомагає розвинути увагу, зорову пам’ять, просторову уяву, уміння знаходити залежності, здатність класифікувати і систематизувати матеріал, здатність комбінувати, вміння знаходити помилки, передбачати результати своїх дій.

Гра складається з 27 кубиків, склеєних по 3 так, що виходить куточок. Цей ігровий посібник на перший погляд, являє собою спрощений варіант гри Кубики для всіх, проте при близькому знайомстві простота ця виявляється поверхневою. Посібник дозволяє розвивати інтелект в іншій площині. Крім того, що діти вчаться мислити просторовими образами (об’ємними фігурами) і вмінню їх комбінувати, у них з’являється можливість паралельно комбінувати і поєднувати кольори елементів. Це дає можливість складати візерунки, а також моделі з певним колірним рішенням. Гра зі звичайними кубиками не в змозі створити подібне навантаження на мозок малюка, а значить не стимулює його успішний розвиток. Граючи в куточки, дитина вирішує кілька завдань одночасно: по-перше, вибирає кількість куточків, яка необхідна для побудови моделі, візерунка; по-друге, надає куточкам положення, займане ними в моделі; по-третє, маляті необхідно вибрати колір і поєднання і розташування цих кольорів в моделі або візерунку. Змушуючи дитину безперервно займатися аналітико-синтетичною діяльністю, гра швидко розвиває в те, що зазвичай називається кмітливістю, і що в дійсності є, мабуть, основною складовою творчого інтелекту.

ТАНГРАМ

Танграм – старовинна східна головоломка. З нею дитина вчиться аналізувати зображення, виділяти в них геометричні фігури, візуально розбивати цілий об’єкт на частини, і навпаки – складати з елементів задану модель, а найголовніше – логічно мислити.

Гра “Танграм” – одна з нескладних математичних ігор. Гра проста у виготовленні.Квадрат 10 на 10 см. з картону або пластику, однаково забарвлений з обох сторін, розрізають на 7 частин. В результаті утворюються 2 великих, 2 маленьких і 1 середній трикутники, квадрат і паралелограм. Використовуючи всі 7 частин, щільно приєднуючи їх один до одного, діти складають дуже багато різних зображень за зразками і за власним задумом

Так з чого ж почати?

Етап 1. Для початку можна скласти зображення з двох-трьох елементів. Наприклад, з трикутників скласти квадрат, трапецію. Дитині можна запропонувати порахувати всі детальки, порівняти їх за розміром, знайти серед них трикутники.
Потім можна просто прикладати деталі один до одного і дивитися, що вийде: грибок, будиночок, ялинка, бантик, цукерка і т.д.

Етап 2. Трохи пізніше можна переходити до вправ зі складання фігурок за заданим прикладом. У цих завданнях потрібно використовувати всі 7 елементів головоломки.

Етап 3. Більш складним і цікавим завданням є відтворення зображень за зразками-контурами. Ця вправа вимагає зорового розподілення форми на складові частини, тобто на геометричні фігури. Такі завдання можна пропонувати дітям 5-6 років.

Етап 4. Тут вже діти можуть збирати зображення за своїм задумом. Картинка спочатку замислюється подумки, потім збираються окремі частини, після цього створюється вся картинка.

70 ЛОГІЧНИХ ЗАДАЧ ДЛЯ РОЗВИТКУ МИСЛЕННЯ ДОШКІЛЬНЯТ

Такі завдання розвивають не тільки логічне мислення, а й увагу, пам’ять, кмітливість. Вирішуйте з діточками такі завдання!

  1. Стоїть клен. На клені дві гілки, на кожній гілці по дві вишні. Скільки всього вишень

  2. Якщо гусак стоїть на двох ногах, то він важить 4 кг. Скільки буде важити гусак, якщо він стоїть на одній нозі?

  3. У двох сестер по одному брату. Скільки дітей в сім’ї?

  4. Жираф, крокодил і бегемот жили в різних будиночках. Жираф жив не в червоному і не в синьому будиночку. Крокодил жив не в червоному і не в помаранчевому будиночку. Як ти гадаєш, в яких будиночках жили звірі?

  5. Три рибки плавали в різних акваріумах. Червона рибка плавала не в круглому і не в прямокутному акваріумі. Золота рибка – не в квадратному і не в круглому. В якому акваріумі плавала зелена рибка?

  6. Жили-були три дівчинки: Таня, Оленка і Даша. Таня була вища за Оленку, Оленка вища за Дашу. Хто з дівчаток найвищий, а хто найнижчий? Кого з них як звуть?

  7. У Михайлика три візки різного кольору: червоний, жовтий і синій. Ще у нього три іграшки: ванька встанька, пірамідка і дзига. У червоному візку він повезе НЕ дзигу і не пірамідку. У жовтому – НЕ дзигу і не ваньку встаньку. Що повезе Михайлик в кожному візку?

  8. Мишка їде не в першому і не в останньому вагоні. Курча не в середньому і не в останньому вагоні. У яких вагонах їдуть мишка і курча?

  9. Бабка сидить не на квітці і не на листку. Коник сидить не на грибку і не на квітці. Сонечко сидить не на листку і не на грибку. Хто на чому сидить? (Краще все намалювати.)

  10. Альоша, Саша і Міша живуть на різних поверхах. Альоша живе не на найвищому поверсі і не на найнижчому. Саша живе не на середньому поверсі і не на нижньому. На якому поверсі живе кожен з хлопчиків?

  11. Ані, Юлі та Олі мама купила тканину на плаття. Ані не зелену і не червону. Юлі – не зелену і не жовту. Олі – не жовту і не червону. Яка тканина для якої з дівчаток?

  12. У трьох тарілках лежать різні фрукти. Банани лежать не в синій і не в помаранчевій тарілці. Апельсини не в синій і не в рожевій тарілці. В якій тарілці лежать сливи? А банани і апельсини?

  13. Під ялинкою квітка не росте, під березою не росте грибок. Що росте під ялинкою, а що під березою?

  14. Антон і Денис вирішили погратися. Один з кубиками, а інший з машинками. Антон машинку не взяв. Чим гралися Антон і Денис?

  15. Віка і Катя вирішили малювати. Одна дівчинка малювала фарбами, а інша олівцями. Чим стала малювати Катя?

  16. Рудий і Чорний клоуни виступали з м’ячем і кулею. Рудий клоун виступав не з м’ячиком, А чорний клоун виступав не з кулькою. З якими предметами виступали Рудий і Чорний клоуни?

  17. Ліза і Петро пішли в ліс збирати гриби і ягоди. Ліза гриби не збирала. Що збирав Петро?

  18. Дві машини їхали по широкій і по вузькій дорогах. Вантажна машина їхала не по вузькій дорозі. По якій дорозі їхала легкова машина? А вантажна?

  19. Скільки вух у трьох мишей?

  20. Скільки лап у двох ведмежат?

  21. У семи братів по одній сестрі. Скільки всього сестер?

  22. У бабусі Дарини внучка Маша, кіт Пушок і собака Дружок. Скільки всього онуків у бабусі?

  23. Над річкою летіли птиці: голуб, щука, 2 синиці, 2 стрижа і 5 вугрів. Скільки всього летіло птахів? Відповідай швидше!

  24. Горіло 7 свічок. 2 свічки погасили. Скільки свічок залишилося?

  25. В кошику три яблука. Як поділити їх між трьома дітьми так, щоб одне яблуко залишилося в кошику?

  26. На березі три товсті гілки, на кожній товстій гілці по три тоненькі гілочки. На кожній тоненькій гілочці по одному яблучку. Скільки всього яблук?

  27. Саша їв яблуко велике і кисле. Оля їла яблуко велике і солодке. Що в цих яблуках однакове? Різне?

  28. Маша і Ніна розглядали картинки. Одна дівчинка розглядала картинки в журналі, а інша дівчинка – в книжці. Де розглядала малюнки Ніна, якщо Маша не розглядала картинки в журналі?

  29. Толя і Ігор малювали. Один хлопчик малював будинок, а інший – гілку з листям. Що малював Толя, якщо Ігор не малював будинок?

  30. Алік, Боря і Вова жили в різних будинках. Два будинки були в три поверхи, один будинок був в два поверхи. Алік і Боря жили в різних будинках, Боря і Вова жили теж у різних будинках. Де жив кожен хлопчик?

  31. Коля, Ваня і Сергій читали книжки. Один хлопчик читав про подорожі, інший – про війну, третій – про спорт. Хто про що читав, якщо Коля не читав про війну і про спорт, а Ваня не читав про спорт?

  32. Зіна, Ліза і Лариса вишивали. Одна дівчинка вишивала листочки, інша – пташок, третя – квіточки. Хто що вишивав, якщо Ліза не вишивала листочки і пташок, а Зіна НЕ вишивала листочки?

  33. Хлопчики Слава, Діма, Петро і Женя садили плодові дерева. Хтось із них садив яблуні, хтось – груші, хтось – сливи, хтось – вишні. Що садив кожен хлопчик, якщо Діма не садив сливи, яблуні та груші, Петро не садив груші та яблуні, а Слава не садив яблуні?

  34. Дівчатка Ася, Таня, Іра і Лариса займалися спортом. Хтось із них грав у волейбол, хтось плавав, хтось бігав, хтось грав у шахи. Яким спортом захоплювалася кожна дівчинка, якщо Ася не грала у волейбол, в шахи і не бігала, Іра не бігала і не грала в шахи, а Таня не бігала?

  35. Саша сумніша, ніж Толик. Толик сумніший, ніж Алік. Хто веселіший за всіх?

  36. Іра акуратніша, ніж Ліза. Ліза акуратніша, ніж Наташа. Хто найакуратніший?

  37. Мишко сильніший, ніж Олег, але слабший, ніж Вова. Хто найсильніший?

  38. Катя старша за Сергія, але молодша за Таню. Хто наймолодший?

  39. Саша на 10 років молодший за Ігора. Ігор на 2 роки старший, ніж Олексій. Хто наймолодший?

  40. Іра на 3 см нижча, ніж Клава. Клава на 12 см вища, ніж Люба. Хто найвищий?

  41. Толик набагато легший, ніж Сергій, але трохи важчий, ніж Валера. Хто найлегший?

  42. Віра трохи темніша, ніж Люда. Віра набагато світліша, ніж Катя. Хто найсвітліший?

  43. Льоша слабший, ніж Саша. Андрій сильніший, ніж Олексій. Хто найсильніший?

  44. Наташа веселіша, ніж Лариса. Надя сумніша, ніж Наташа. Хто найсумніший?

  45. Світлана старша за Іру, і нижча, ніж Марина. Світлана молодша за Марину і вища Іру. Хто наймолодший і хто найнижчий?

  46. Костя сильніший, ніж Едик, і повільніший, ніж Алік. Костя слабший, ніж Алік, і швидший, ніж Едик. Хто найсильніший і хто найповільніший?

  47. Оля темніша, ніж Тоня. Тоня нижча, ніж Ася. Ася старша, ніж Оля. Оля вища, ніж Ася. Ася світліша, ніж Тоня. Тоня молодша, ніж Оля. Хто найтемніший, найнижчий і найстарший?

  48. Коля важчий, ніж Петро. Петро сумніший, ніж Паша. Паша слабший, ніж Коля. Коля веселіший, ніж Паша. Паша легший, ніж Петя. Петя сильніший, ніж Коля. Хто найлегший, хто найвеселіший, хто найсильніший?

  49. На груші виросло п’ять яблук, а на ялинці – лише два. Скільки всього яблук виросло?

  50. Що станеться з білою хусткою, якщо її опустити в Червоне море?

  51. Скільки горіхів в порожній склянці?

  52. З якого посуду неможливо нічого з’їсти?

  53. Качка важить два кілограми. Скільки буде важити качка, якщо вона стане на одну ногу?

  54. Скільки кінців у одній палиці? А у половини палиці?

  55. У мого батька є дочка, але вона мені не сестра. Хто це?

  56. Що важче – кілограм вати або кілограм цвяхів?

  57. Банан розрізали на чотири частини. Скільки зробили розрізів?

  58. Два сина і два батька з’їли три яблука. Скільки яблук з’їв кожен?

  59. Йшла Маша в місто, а назустріч їй три бабусі, у кожної по два мішки, в кожному мішку по кішці. Скільки всього людей йшло в місто?

  60. Михайлику 2 роки, а Люді 1 рік. Яка різниця у віці у них буде через 2 роки?

  61. Бублик розрізали на три частини. Скільки зробили розрізів?

  62. Сергій гостював у бабусі тиждень і три дні. Скільки днів гостював Сергій?

  63. У Насті цілий апельсин, 2 половинки і 4 четвертинки. Скільки у неї апельсинів?

  64. У бабусі Марії внучка Даша, кіт Димок, собака Пушок. Скільки у бабусі онуків?

  65. Яйце вариться 3 хвилини. Скільки часу знадобиться, щоб зварити 5 яєць одночасно в одній каструлі?

  66. Два автомобіля проїхали 40 кілометрів. Скільки кілометрів проїхав кожен?

  67. На мотузці зав’язали п’ять вузлів. На скільки частин ці вузли розділили мотузку?

  68. З-під паркану виднілися 10 пташиних лапок. Скільки птахів за парканом?

  69. Драбина має 9 сходинок. Яка сходинка буде середня?

  70. Хлопчик висипав разом 3 купки піску, а потім висипав туди ще дві. Скільки стало купок піску?

9 ЗАХОПЛЮЮЧИХ ІГОР ДЛЯ РОЗВИТКУ СПРИЙНЯТТЯ У ДІТЕЙ 4-5 РОКІВ

1. Чарівний мішечок (розвиток тактильного сприйняття)
Візьміть непрозорий мішечок. Покладіть в нього 5-6 іграшок, виготовлених з різних матеріалів.

Запропонуйте дитині опустити руку в мішечок, доторкнутися до предмета і назвати вголос ті властивості, які підказують тактильні відчуття. Мама відгадує. Після вірної відповіді поміняйтеся місцями. Мозга опустити руку в мішечок, намацати предмет і спробувати відгадати що це, не підглядаючи.

2. Дивовижні звуки (слухове сприйняття)
Візьміть кілька предметів з різноманітного матеріалу (дерево, скло, метал і т.д.). Сховайте предмети за ширмою. Дорослий постукує паличкою з дерева по одному з предметів, а дитина вгадує – який матеріал видає цей дивовижний звук.

Ускладнюємо завдання – як тільки малюк визначив матеріал предмета, запропонуйте йому назвати ще предмети, виготовлені з такого ж матеріалу.

3. Дізнайся по голосу (слухове сприйняття)
Для цієї гри потрібно кілька людей. Діти стають в коло і тримаються за руки. У центрі кола одна дитина (Маша, наприклад). Діти водять хоровод навколо Маші зі словами:

Маша в лісі десь блукає
Ау! Ау! Ми всі гукаєм!
Оченята закривай,
Хто гукає, відгадай.

Маша закриває очі. Одна дитина з кола кличе її по імені. Маша повинна дізнатися, хто її покликав. Якщо вгадала, діти міняються місцями. Якщо ні, гра продовжується.

4. Звуки природи (слухове сприйняття)
Запропонуйте дитині послухати запис шуму вітру або голоси тварин і розповісти про свої відчуття. Якщо звук вгаданий, запитайте у дитини, де можна почути такий звук.

5. Вгадай по запаху (сприйняття запаху)
Візьміть різні об’єкти з яскраво вираженими запахами – парфуми, кава, апельсин, різні прянощі і т.д. Закрийте дитині очі щільною хустиною. Піднесіть один з ароматів до носика малюка і запропонуйте вгадати, що це за запах. Нехай опише характер своїх відчуттів. Далі розкладіть предмети на два підноси – за принципом «їстівне і неїстівне».

6. Чи можна намалювати запах? (для розвитку нюхового сприйняття)
Візьміть альбом, фарби, пензлики, духи, різні ефірні масла. Дайте дитині понюхати аромати, нехай знайде один з найулюбленіших для себе. Запропонуйте дитині намалювати цей запах, передаючи його як в кольорі, так і у формі.

7. Смачна гра (сприйняття смаку)
Візьміть кілька фруктів і овочів. Наріжте їх невеликими шматочками і покладіть на тарілку. Запропонуйте дитині закрити очі. Покладіть один з шматків в рот малюкові. Дитина повинна вгадати за смаком, що це таке. Ускладнивши завдання, запропонуйте дитині назвати не тільки цей продукт, але і спосіб його обробки – варений, солоний, сирий, смажений.

8. Стрілка покружляй (зорове сприйняття, колір)
Діти стають в коло. Кожному з них на одяг прикріплюється невеликий кружечок – одному червоний, іншому – синій і т.д. У середині кола знаходиться одна людина – він буде стрілкою. Малюк витягує руку, подібно до стрілки і обертається по колу. Гравці в цей час говорять такі слова:

Стрілка, стрілка покрутись.
Всім кружечкам покажись.
И який тобі миліший
Покажи нам всім хучіше!
Стоп!

У цей час «стрілка» зупиняється, показує на дитину і називає його колір. Ведучий задає запитання: «Які овочі бувають червоного кольору? Що буває синім?» І т.д. Та дитина, котра правильно відповіла, отримує фішку. Хто більше набрав фішок, той і переміг.

9. Домалюй
Ведучий пропонує дитині задумати який-небудь предмет, а намалювати тільки його окрему частину. Тепер запропонуйте іншій дитині домалювати картину, спираючись на побачене. Гра розвиває зорове сприйняття, здатність впізнавати окремі деталі, відтворюючи по них цілу картину.

15 ІГОР ДЛЯ РОЗВИТКУ ПАМ’ЯТІ

  1. Запам’ятай слова по порядку. Називаємо кілька слів, які дитина повинна запам’ятати і повторити в тому ж порядку. Для початку можна використовувати в грі лише декілька слів – 3-5. Далі можна ускладнювати правила гри, збільшуючи кількість слів. Наприклад: будинок, сонце, каша, лампочка, собака.

  2. Хто загубився. Перед малюком викладаємо кілька іграшок (штук 5-6 не більше) і просимо запам’ятати їх. Далі малюк виходить з кімнати, а ми швидко ховаємо одну з іграшок. Повернувшись, дитина повинна уважно повинна визначити, хто ж утік і загубився.

  3. Будиночок. Для цієї гри беремо кілька іграшок (підійдуть різні іграшки з кіндер-сюрпризів, маленькі машинки та ін. Невеликі іграшки). Просимо дитину запам’ятати іграшки. Після того, як малюк повідомляє, що запам’ятав – ховаємо іграшки в «будиночок» (роль будиночка може зіграти звичайна коробка). Просимо дитину пригадати всі іграшки, які сховалися. Після того, як всі іграшки відгадано, можна помінятися ролями, і тепер мама вгадує, хто ж сховався в будиночку

  4. Картинки. Для цієї гри підійдуть будь-які кольорові картинки, якщо у вас є книжка з великою кількістю картинок, сміливо беріть її. Дитині показуємо картинку, і просимо запам’ятати все, що на ній зображено. Після того, як малюк подивився і все запам’ятав, картинку прибираємо і просимо дитину по пам’яті відтворити все, що він бачив.

  5. Магазин. Відправляємо дитину в «магазин» при цьому називаємо те, що потрібно купити (для початку не більше 4-5 найменувань). Наприклад, хліб, морозиво, молоко, сир, шоколадку. Малюк біжить в іншу кімнату і перераховує татові-«продавцеві» все, що він хоче у нього купити. З часом список покупок збільшуємо. У таку гру можна грати і в реальному магазині. Виходячи з будинку, повідомте дитині, що вам необхідно купити в магазині. Прийшовши в магазин, нехай малюк по пам’яті допомагає вибирати необхідні продукти.

  6. Розвідники. Перед виходом на вулицю оголошуємо дитині початок гри і пояснюємо умови. Необхідно на вулиці все запам’ятовувати, де що знаходиться, що відбувається, а повернувшись додому, «доповісти» татові, що бачив, акцентуючи увагу на деталях: якого кольору машина у дворі, кого зустріли в магазині, скільки кішок бігало біля сусіднього під’їзду …

  7. Портрет. Пропонуємо малюкові уважно подивитися на маму і запам’ятати, у що вона одягнена. Далі мама виходить в іншу кімнату і щось міняє у своєму образі, наприклад, надягає шапку, шарф або змінює одну спідницю на іншу. Повертається в кімнату. Дитина уважно дивиться на маму і повідомляє, що змінилося в її образі.

  8. Танцюємо. Ця гра допомагає в розвитку рухової пам’яті. Включаємо музику і відтворюємо під неї який-небудь нескладний рух. Наприклад, сісти навпочіпки, встати, а потім підняти руки вгору. Пізніше кількість рухів можна збільшувати. Дитина в свою чергу запам’ятовує рухи мами, а потім відтворює їх по пам’яті.

  9. Повторюшка. Для гри використовуємо підручні матеріали: гудзики, монетки, рахункові палички. За допомогою перерахованих предметів викладаємо нескладне зображення, наприклад, будиночок або цифру 1. Пропонуємо дитині запам’ятати зображення, після чого малюк відтворює побачене.

  10. Малюнок. Малюємо на аркуші паперу простий малюнок, наприклад, круг, трикутник, квадрат. Зображення протягом декількох секунд показуємо дитині, після чого прибираємо і малюк повинен відтворити малюнок на своєму листку. Спершу малюнки створюються простим олівцем, далі можна ускладнювати різними кольорами, формами, кількістю зображених на аркуші паперу предметів.

  11. Знайди зображення. Дитині показуємо картку із зображеними на ній тваринами. Після того, як малюк уважно подивився і запам’ятав, картку прибираємо. Далі перед дитиною викладаємо кілька карток із зображеними на них різними тваринами, в тому числі і ту, яку дитина запам’ятовувала. Просимо малюка уважно подивитися на картинки і вказати ту, яку йому показували. На початку, можна обмежитися 4-5 картками, далі ускладнюємо вправу за допомогою збільшення кількості картинок.

  12. Слова. У цю гру можна грати, як удвох, так і з групою дітей. Називаємо слово (наприклад, сонце), малюк його запам’ятовує, повторює і додає будь-яке додаткове слово (наприклад, озеро). Наступний гравець (або знову ви, якщо граєте удвох з дитиною) називає всі перераховані раніше слова і додає одне нове слово (наприклад, сонце, озеро, верблюд). Гра продовжується до тих пір, поки один з гравців не зможе відтворити всі раніше названі слова.

  13. Знайди 10 відмінностей. Дитині демонструємо дві картинки, які мають незначні відмінності один від одного. Дитина, уважно вивчивши картинки, повинна знайти ці відмінності й назвати.

  14. Меморі. Беремо кілька парних карток (для початку краще брати невелику кількість). Показуємо дитині зображені на картках картинки. Далі перевертаємо їх сорочками догори. Пропонуємо малюкові відкривати картки попарно. Якщо зображення збіглися, то вони видаляються з гри. Якщо ж картинки виявилися різні, то перевертаємо їх знову сорочками вгору і повертаємо на місце.

  15. Дії. Дитині пропонуємо виконати дії в певному порядку. Наприклад, підійди до свого столу, візьми червоний фломастер і віднеси його на кухню.

Перераховані гри на розвиток пам’яті не вимагають практично ніякої підготовки, але дуже цікаві дітям. Так непомітно, в процесі гри, ви з легкістю будете тренувати пам’ять малюкові, що в майбутньому йому знадобиться.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.